کد خبر 1457051
تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۸
سعودی‌ها هزینه حج آینده را کاهش دادند/ هزینه حج 1402 چقدر است؟

با توجه به لغو محدودیت‌های کرونایی برای حج آینده، عربستان هزینه این سفر معنوی را کاهش داد. به این ترتیب هزینه حج ۱۴۰۲ نسبت به حج گذشته برای ایرانیان نیز کاهش می‌یابد.

به گزارش مشرق، سعودی‌ها در روزهای گذشته از لغو محدودیت‌های کرونایی در حرمین شریفین خبر دادند؛ تا جایی که وزیر حج عربستان گفت که تعداد عمره گزاران همچنین زائران حج ۱۴۴۴ قمری افزایش می‌یابد و هزینه عمره مفرده کاهش خواهد یافت.

مسجدالحرام ـ روز گذشته

عربستان هزینه حج آینده را کاهش داد

پس از آن انتظار می‌رفت هزینه حج تمتع نیز کاهش یابد. چرا که سعودی‌ها به لغو محدودیت کرونایی برای حج آینده نیز اشاره کردند، اما خبری از کاهش هزینه حج منتشر نشد.

اکنون در حالی که مدت کوتاهی از کاهش هزینه عمره مفرده می‌گذرد، به نظر می‌رسد که عربستان برای حج تمتع آینده برخی از هزینه‌هایی که به دلیل شیوع کرونا افزایش داده بود، کاهش می‌دهد.

به گفته یک منبع مطلع، عربستان به برخی کشورها کاهش هزینه حج را رسماً اعلام و حتی در نمایشگاه اکسپوی حج ۲۰۲۳ به ارائه راهکارهایی به منظور کم شدن هزینه‌های این سفر معنوی اشاره کرده است و در نظر دارد برای افزایش تعداد حجاج، از برخی هزینه‌ها بکاهد.

پیش از خبرگزاری فارس نیز پس از اعلام سعودی‌ها درباره لغو محدودیت‌های کرونایی در حج آینده به کاهش هزینه حج تمتع نیز اشاره کرده بود. (اینجا بخوانید)

کم‌ترین گروه قیمتی حج تمتع حدود ۱۰۰ میلیون تومان است

در صورت کاهش هزینه حج از سوی عربستان، هزینه سفر حج تمتع برای ایرانیان نیز کاهش خواهد یافت. در حج گذشته به دلیل اعمال برخی هزینه‌ها از سوی عربستان، هزینه حج تمتع برای حجاج کشورمان به پنج هزار دلار رسید. پیش از این هزینه حج تمتع برای ایرانیان حدود ۳.۵ دلار بود که با اعمال محدودیت‌های کرونایی و کاهش تعداد حجاج در حج گذشته، به یک باره عربستان هزینه حج را برای همه کشورها افزایش داد و یک هزار و ۲۰۰ دلار بیش از گذشته بابت هزینه‌های ایام تشریق از زائران گرفت.

با توجه به تصمیم سعودی‌ها درباره کاهش هزینه حج تمتع و برخی برنامه‌های سازمان حج و زیارت، حج تمتع آینده با هزینه کم‌تر از پنج هزار دلار برگزار می‌شود. البته سیدصادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اعلام هزینه نهایی حج تمتع در روزهای آینده، از پیش‌بینی ۵ گروه قیمتی خبر داده و میزان ارز اختصاص یافته به عملیات حج ۱۴۰۲ را ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده است.

به گفته یک‌ منبع مطلع، کم‌ترین هزینه حج تمتع ۱۴۰۲ حدود ۱۰۰ میلیون تومان خواهد بود. البته افرادی که در حج تمتع سال ۱۳۹۹ ثبت‌نام و هزینه را واریز کرده بودند، اما هنوز به حج تمتع مشرف نشده‌اند، با هزینه کم‌تری به این سفر معنوی اعزام خواهند شد. چرا که هزینه حج تمتع در آن ایام با ارز ۹ هزار تومانی تعیین شده بود و زائران با پرداخت هزینه این سفر معنوی ارز خود را تثبیت کردند. سازمان حج و زیارت درصدد است که این افراد دیگر هزینه اضافه نپردازند.

سال ارز اختصاص یافته به عملیات حج
۱۴۰۲ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان
۱۳۹۹ ۹ هزار تومان
۱۳۹۸ ۷ هزار تومان

زائران حج ۹۹ با پرداخت هزینه سفر، ارز خود را تثبیت کردند

البته در سال ۱۳۹۹ هم که زائران با لغو حج تمتع برای خارجی‌ها به حج مشرف نشدند، مسؤولان وقت مدعی شدند زائرانی که هزینه را به طور کامل بپردازند، برای حج آینده مشمول افزایش هزینه نخواهند شد. اما در حج گذشته به دلیل افزایش هزینه حج از سوی عربستان، مسؤولان کشورمان هم‌ مجبور شدند بخشی از این هزینه را از زائران اخذ کنند و به این ترتیب هزینه حج تمتع گذشته از متوسط ۳۷ میلیون تومان به متوسط۴۵ میلیون تومان رسید.

با این وجود، هزینه حج آینده دو نرخی است و افرادی که قرار است هزینه حج را واریز کنند، با نرخ ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی به حج تمتع مشرف خواهند شد. سازمان حج و زیارت پنج اولویت برای تشرف به حج تمتع ۱۴۰۲ اعلام کرده است که زائران حج تمتع ۱۳۹۹ که هزینه حج را پرداخت کرده‌اند، در اولویت نخست تشرف به حج ۱۴۰۲ قرار دارند. همچنین ودیعه‌گذاران تا پایان سال ۱۳۸۵، تا ۳۱ فروردین ۱۳۸۶، تا ۳۱ اردیبهشت سال۱۳۸۶ وتا اول خرداد سال ۱۳۸۶ در اولویت‌های بعدی هستند.

حضور پرشور زائران مسن در حج تمتع آینده

در حج آینده ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر از کشورمان به سرزمین وحی مشرف می‌شوند که البته با وجود مذاکرات مسؤولان کشورمان برای افزایش سهمیه، سعودی‌ها به هیچ‌کشوری سهمیه مازاد ندادند. در حج گذشته سهمیه ایران ۳۹ هزار و ۶۳۵ نفر بود و با توجه به شرایط کرونایی عربستان از پذیرش زائران بالای ۶۵ سال امتناع کرد که در حج ۱۴۰۲ این ممنوعیت لغو شده است و به نظر می‌رسد با توجه به برداشته شدن این محدودیت‌ها، شاهد حضور پررنگ زائران مسن از کشورهای مختلف در حج آتی باشیم. چرا که با شیوع کرونا عربستان ابتدا زائران بالای ۵۵ و پس از آن بالای ۶۵ سال را پذیرش نکرد.

با نوسان نرخ ارز، هزینه حج تمتع نیز افزایش یافته است. چرا که بخش قابل توجهی از هزینه این سفر معنوی از حمل و نقل تا اسکان و تغذیه به صورت ارزی است و بالا رفتن هزینه این سفر معنوی با گرانی نرخ دلار قابل پیش‌بینی بود. البته سعودی‌ها هزینه حج تمتع را کاهش دادند که هنور میزان این کاهش مشخص نیست و باید منتظر هزینه نهایی حج از سوی مسکولان کشورمان باشیم. البته در روزهای گذشته میزان کاهش هزینه عمره مفرده حدود ۱۵ درصد از سوی عربستان اعلام شده بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس