پروژه موسی

دستگاه‌های فرهنگی کشور با مناسبات جهانی تولید فیلم و سریال و اثرات وضعی منطقه‌ای آن آشنا نیستند، در صورت افزایش آگاهی، ساخت سریال موسی(ع) مصداق نبرد مستقیم با آمریکا و اسرائیل است.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - شامگاه یکشنبه چهارم اردیبهشت ماه ۱۳۹۰ «فرج‌الله سلحشور» طی مراسمی در جشنواره فیلم کیش تقدیر شد. دبیری این جشنواره را ریاست سازمان سینمایی فعلی بر عهده داشت. زمانی که مرحوم سلحشور به لابی هتل محل استقرار رسید سیدعلیرضا سجادپور، محسن علی‌اکبری(تهیه‌کننده) مجتبی علوی (دبیر فعلی جشنواره فیلم‌های ورزشی)، جمال شورجه و جمعی دیگر از هنرمندان او را همراهی می‌کردند.

فاز جدید پروژه «گوساله‌ سامری» برای حمله به سریال موسی(ع) کلید خورد +تصاویر

او با هنرمندانی که او را همراهی می‌کردند درباره سریال موسی (ع) گفت‌وگو می‌کرد و در این جمع دوستانه خبر از اتمام نگارش سریال ۷۲ قسمتی موسی (ع) داد. او از پایان دوره نگارش این پروژه بسیار مسرور بود و می‌گفت:" هر قسمت این سریال معادل یک فیلم سینمایی است. " سلحشور آن روز در آن ساعت خاص خوشحال بود که مرحله نگارش سه‌گانه‌ قرآنی‌اش را به پایان رسانده و از سوی دیگر مراسم تجلیلی که برای او برگزار شده بود لبخند تلخ و معناداری را روی صورتش نقاشی کرده بود.

در پایان رو به حاضران که در آن جمع حضور داشتند گفت: من نمی‌توانم این سریال را بسازم، نمی‌گذارند... و تلخی کنجکاوبرانگیزی روی صورتش نقش بست. حاضران در آن جمع دوستانه از او سئوال می‌کردند چه کسی نمی‌گذارد؟ تو سریالت را خواهی ساخت. مرحوم سلحشور پاسخ داد:" آنقدر سنگ‌اندازی می‌کند تا این سریال ساخته نشود، می‌دانم نمی‌شود و نمی‌گذارند اما خوشحالم که نگارش فیلمنامه را به اتمام رساندم.

از اردیبهشت 1390 پس از پایان آن مراسم تقدیر تولید حاشیه برای آن مرحوم اوج گرفت. کارشکنی‌ها هیچکدام خارجی نبودند، پروژه تخریب او از داخل کشور کلید خورده بود.

او برای هر مصاحبه‌ یا اظهارنظری ملامت می‌شد، حتی برای اینکه حیثیت هنری او را لکه‌دار دارند برای اقتباس قرآنی‌اش او را به دادگاه کشاندند و با تلاش فراوان او را محکوم کنند.

مجموعه اتفاقاتی که درباره مرحوم سلحشور افتاد را نمی‌توان در یک گزارش روزمره‌ رسانه‌ای منتشر کردچرا که نیاز به صراحت بیشتری دارد. اما عده‌ای که ظاهری همسو با وی داشتند و در طول ۴۳ سال بودجه‌خواری در سینما و سیما نتوانستند یک اثر قابل اعتنا در تاریخ تولیدات نمایشی پس از انقلاب را مانا و ماندگار کنند، آثار مرحوم سلحشور خار چشم‌هایشان بود. سریال‌ یوسف‌پیامبر خاورمیانه را کاملا درنوریده بود و در کشورهای عربی مثل مصر برخی شبکه‌های تلویزیونی علی رغم سیاست‌های رایج ضد ایرانی مجبور به پخش چندین باره این مجموعه شدند.

فاز جدید پروژه «گوساله‌ سامری» برای حمله به سریال موسی(ع) کلید خورد +تصاویر
تمجید خالد احمد حسینی سینماگر مصری از سریال یوسف پیامبر مرحوم سلحشور

محمدرضا عباسیان مدیر سابق رسانه‌های تصویری بارها این روایت را در مناسبات‌های عمومی و رسانه‌ای درباره اشتیاق مسئولان کشورهای عربی نسبت به این سریال مطرح کرده است. او در این روایت‌ها می‌گوید به هر کشوری در منطقه سفر می‌کرد نخستین مطالبه مدیران فرهنگی از او لوح فیزیکال و با کیفیت سریال یوسف پیامبر بود. به واسطه موفقیت این سریال، مردان آنجلس نیز در بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی خاورمیانه پخش شد و هیچگاه مدیران رسانه‌ملی از میزان پخش و فروش رایت تلویزیونی این سریال گزارشی منتشر نکردند.

طبیعی است که در این شکل ریل‌گذاری، حسادت‌های ساختاری در فضای فرهنگی کشور تمام مسیر افتخار تولیدات نمایشی ایرانی را به اسکار و فیلم‌های فرهادی گره خواهد زد و هیچگاه از موفقیت‌های منطقه‌ای و مردمی‌تر این سریال قرآنی کمتر گفته خواهد شد.

هر کارگردان عرب زبانی وارد ایران می‌شد از اقبال توده‌های عرب زبان نسبت به این سریال قرآنی سخن می‌گفت. با این تفاوت که اینجا مرحوم سلحشور توسط رسانه‌هابه دلیل عدم انکار عقایدش محاکمه می‌شدتا اینکه این نویسنده و کارگردان سینما با مرگ مشکوکی چشم از جهان فروبست. مراسم تدفین او در ابعاد باشکوهی حتی گسترده از مراسم مرحوم علی حاتمی برگزار شد تا عیار محبوبیت و مردمی بودنش در مراسم تدفینش عیان شود.

فاز جدید پروژه «گوساله‌ سامری» برای حمله به سریال موسی(ع) کلید خورد +تصاویر

از تراژیک‌ترین رخدادهای مراسم‌های خاکسپاری و ترحیم مرحوم سلحشور حضور مدیرانی فرهنگی بود که از تامین بودجه ساخت سریال امتناع کردند اما در مقابل دوربین‌های تلویزیونی شیفته‌وار از هنر سلحشور خطابه سرودند و در پایان این سروده از ساختن نشدن سریال موسی(ع) ابراز تاسف کردند.

پس از مرگ مرحوم سلحشور ساختار خموده فرهنگی کمی به خودش آمد و تلاش کرد پروسه ساخت این سریال را احیا کند و این کار دشوار را به رفیق و همراه سالیان این مرحوم «جمال شورجه» سپرده شد.

شورجه نیز پس از مدت کوتاهی دچار بیماری‌های مختلفی شد و نشستن او را روی ویلچر نشان داد که کارگردانی این سریال باید به فرد دیگری سپرده شود.

فاز جدید پروژه «گوساله‌ سامری» برای حمله به سریال موسی(ع) کلید خورد +تصاویر

تهیه‌کنندگی این سریال را احمدمیرعلائی برعهده داشت. تهیه‌کننده‌ای که فیلم موفقی را در کارنامه سینمایی‌اش ثبت نکرده و در حوزه مدیریت سینمایی کارنامه معتبری ندارد. اگرچه یارانش تلاش می‌کنند تولید فیلم استرداد را به مدیریت او در بنیاد سینمایی فارابی نسبت دهند اما مدیریت میرعلائی در فارابی وضعیت پایداری نداشت و حتی نتوانست در اواخر دولت دهم سرنوشت تولید فیلم چمران حاتمی‌کیا را به سرانجام برساند. متاسفانه خلا مدیریتی سبب شد که پروژه «چ» در نیمه راه به سازمان اوج واگذار شود و برای اثبات این عدم ثبات مدیریت کافیست از این طیف خاص سئوال کنیم که تهیه‌کننده نخست فیلم چمران به چه سرنوشتی دچار شد؟

با توجه به وخامت حال شورجه زمان از دست می‌رفت و اقدام عاجلی از سوی تهیه‌کننده صورت نمی‌پذیرفت و کلید خوردن سریال دائما به موعد دیگری موکل می‌شد تا اینکه برای سکانداری سریال ابراهیم حاتمی‌کیا انتخاب شد و پس از مدتی سید محمود رضوی جایگزین احمدمیرعلائی شد.

طبیعی است که با انتخاب رضوی معادله بازی رسانه‌ای تقریبا تغییر کند. اگر احمد میرعلائی با همان کارنامه زیرمتوسط این پروژه را پیش می‌برد، این سریال به کارویژه عملیات رسانه‌ای تبدیل نمی‌شد. از سوی دیگر حاتمی‌کیا مجبور بود با شرایطی غیرآرتیستیک و کاملا اداری پروژه را پیش ببرد. رضوی یکی از چهره‌های کارکشته سینماست که در فعالیت بیش از یک دهه‌ای خود کارنامه قابل اعتنایی از خود به جای گذاشته و می‌توان اطیمنان داشت شرایط تولید را از سیکل اداری خارج و فضایی کاملا هنری برای تولید آن فراهم کند.

حالا جریان انقلابی با تهیه‌کننده انقلابی مواجه است که می‌تواند کارزار تولید این سریال را به سرانجام برساند.

چرا تولید سریال موسی (ع) برای جمهوری اسلامی اهمیت دارد؟

دست‌اندازی‌ها، تخریب‌ها ومرگ پر از ابهام مرحوم سلحشور و بیماری‌های گوناگون جمال شورجه نشان می‌دهد چرا این پروژه نمی‌تواند از یک هزارتوی سخت عبور کند.

ظاهرا این پروژه درباره سلوک و زیست حضرت موسی (ع)، اما به واقع این پروژه درباره بنی‌اسرائیل است. دست کم یک چهار قرآن به روایات مختلف درباره این پیامبر آسمانی و قصص قوم بنی‌اسرائیل اختصاص دارد. در قرآن کریم به صورت مفصّل به بیان زندگی، ویژگی ها و نوع برخورد «بنی اسرائیل» با پیامبران پرداخته شده است. در قرآن کریم، 41 بار از این قوم نام برده شده، همچنین در عهدین، سیر تحوّلات و اوصاف آنان در سفرهای گوناگون بیان شده است.

درباره بنی اسرائیل در منابع تاریخی اسلامی مطالب زیادی نقل شده و حکایت زندگی آنان از آغاز تا پایان مطرح گردیده است، اما با نگاهی اجمالی می‌توان که بسیاری از این مطالب برگرفته از عهدین و فاقد مقبولیت قرآنی هستند.

یکی از اقوامی که به صورت مفصّل مورد توجه قرآن قرار گرفته و آیات زیادی به ذکر وقایع و حوادث و گاه ویژگی های آنان پرداخته است، قوم بنی اسرائیل است. قرآن حتی به بیان بسیاری از اموری که بنی اسرائیل بر سر آن اختلاف نظر دارند نیز پرداخته است.

علّامه طباطبائی در بحثی ذیل یکی از آیات می‌فرماید: بنی اسرائیل با آنکه مدعی بودند همیشه بر دین جدّشان حضرت ابراهیم(علیه السلام) بوده و خدای یگانه و غیر جسمانی را پرستش می کنند، اما چون دارای خویی مادی و حسی بودند، و اصالت حقیقی را در ماورای حس نمی‌دانند و چون سال ها در خدمت قبطیان بت پرست بودند، به همین دلیل، با دیدن نشانه هایی از بت پرستی به سرعت به آن روی می آوردند.

قرآن کریم در آیه ای از اینکه بنی اسرائیل با وجود نشانه های زیادی که خداوند برای آنان فرستاد، باز هم در گمراهی بودند، آنان را مورد مذمّت قرار می دهد: (سَلْ بَنِی إِسْرَائِیلَ کَمْ آتَیْنَاهُم مِّنْ آیَة بَیِّنَة وَمَن یُبَدِّلْ نِعْمَةَ اللّهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءتْهُ فَإِنَّ اللّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ) (بقره: 211) این نشانه ها شامل مار شدن عصای موسی(علیه السلام)، سایه انداختن ابرها بر سر بنی اسرائیل در روزهای آفتاب سوزان، شکافته شدن دریا و غرق شدن فرعون و انزال من و سلوی برای آنان بود. اما آنان کفر ورزیدند و گناهانی مانند نقض عهد، قتل انبیا و ترک وصیت های حضرت موسی(علیه السلام) را مرتکب شدند

ساخت پروژه موسی به مراتب از ساخت فیلم مصائب مسیح (مل گیبسن) در ایران دشوارتر است. هر پروژه‌ای که حتی گوشه‌ای از آن به انحرافات بنی‌اسرائیل اشاره می‌کند با مصائب سنگینی مواجه خواهد شد.

فاز جدید پروژه «گوساله‌ سامری» برای حمله به سریال موسی(ع) کلید خورد +تصاویر
جیمز کاویزل چگونه پس از مصائب مسیح که با انتقادات گسترده محافل صهیونیستی مواجه بود ممنوع‌الکار شد؟
فاز جدید پروژه «گوساله‌ سامری» برای حمله به سریال موسی(ع) کلید خورد +تصاویر
جیمز کاویزل چگونه پس از مصائب مسیح که با انتقادات گسترده محافل صهیونیستی مواجه بود ممنوع‌الکار شد؟
فاز جدید پروژه «گوساله‌ سامری» برای حمله به سریال موسی(ع) کلید خورد +تصاویر
جیمز کاویزل چگونه پس از مصائب مسیح که با انتقادات گسترده محافل صهیونیستی مواجه بود ممنوع‌الکار شد؟

از سودیگر عموم پروژه سینمایی درباره پیامبران در سطح جهانی با انحرافات عقیدتی همراه استکه نمونه شاخص آن فیلم نوح (ع) دارن آنوفسکی است.

اما قصه موسی روایتی بر اساس مصادیق انحرافی یا برگرفته از عهدین نیست. این یک روایت قرآنی است که برای ساخت آن در جمهوری اسلامی از نبرد مستقیم با حاکمیت رژیم اشغالگر قدس واجب‌تر است. انحراف‌های عقیدتی بنی‌اسرائیل هزاران سال بعد نمود واضحی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در سراسر جهان به خود گرفته است و قطعا ساخت این پروژه جنجالی درباره ریشه‌های بنی‌اسرائیل تاثیرات گسترده‌ای در خاورمیانه خواهد داشت. متاسفانه دستگاه‌های فرهنگی کشور با مناسبات جهانی تولید فیلم و سریال و اثرات وضعی منطقه‌ای آن آنچنان آشنا نیستند و اگر سطح این آگاهی به مناسبات گسترش می‌یافت، بسیاری از مسئولان اصرار و تلاش خود را برای ساخت سریال موسی(ع) چند برابر می‌کردند. ساخت چنین اثری مصداق جنگ نظامی مستقیم با ایالات متحده و رژیم اشغالگر و پیروزی قطعی است.

پاپاراتزی‌ها پروژه «گوساله سامری» را با هجمه دروغین درباره بودجه سریال آغاز کردند؟

در دو روز اخیر پروژه گوساله سامری توسط پاپاراتزهای مجازی با دستمایه قرار دادن یک گزارش محاسباتی افسانه‌ای درباره بودجه سریال کلید خورده است. چهارم دی‌ماه جلسه‌ای با حضور وزیر فرهنگ در کمیسیون فرهنگی مجلس برگزار شد، رایزنی‌هایی که ظاهراً به اختصاص بودجه‌های قابل توجه برای برخی تولیدات الف ویژه تلویزیون منجر شده است.

حجت‌الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره تولیدات الف ویژه سیما گفت‌وگویی را با خبرگزاری تسنیم انجام داد و گفت: در مقابل رسانه‌های استکباری و دیکتاتوری رسانه‌ای علیه انقلاب اسلامی شکل گرفته، لازم است رسانه‌های داخلی از جمله صداوسیما را تقویت کنیم که در دو دهه گذشته فیلم فاخری تولید نشده و شاهد آن نبوده‌ایم. بعد از سریال «امام علی(ع)» و «مختارنامه» یا سریالی درباره امام رضا(ع) - «ولایت عشق» - از این نوع سریال‌های فاخر کم داریم. سریال‌هایی که الف ویژه و فاخرند و هزینه‌ها و اعتبارات سنگینی را می‌طلبد.»

فاز جدید پروژه «گوساله‌ سامری» برای حمله به سریال موسی(ع) کلید خورد +تصاویر

میرتاج الدینی تاکید کرد: «باید تشکر کنیم از صداوسیما که دو سالی است سریال فاخرِ «سلمان فارسی» را آغاز کرده و سناریویِ «حضرت موسی(ع)» را هم پیش می‌برد. بالأخره هرکدام از این سریال‌ها، دو هزار میلیارد بودجه می‌خواهند. سالی هزار میلیارد باید تزریق بشود تا این‌ها راه بیفتند. با بودجه‌های محدود صداوسیما به جایی نمی‌رسند و ما باید به دنبال منابع جدید برای حمایت از این کارهای بزرگ، نوسازی تجهیزات رسانه ملّی و آنتن‌هایی که دارند؛ ماهواره‌هایی که قرارداد می‌بندند و بخش‌های خصوصی و تحریم‌هایی که ایجاد می‌شود.»

همزمان با این انتشار این اظهار نظر از سوی میرتاج‌الدینی، خبرآنلاین با تحلیل اظهارات این نماینده مجلس گزارشی را منتشر کرد و در بخشی از آن نوشت: وقتی بعد از پنج سال برآورد این سریال از ۲۰۰ میلیارد تومان به ۲ هزار میلیارد تومان رسیده و ده برابر شده، در حالی که هنوز ساختش شروع نشده؛ می‌توان به این نتیجه رسید که هزینه نهایی تولید رقمی نزدیک به ده هزار میلیارد تومان خواهد بود چرا که در کمترین حالت هزینه نهایی یک سریال الف ویژه ۳ برابر برآورد اولیه است. تنها پروژه‌ای که همان میزان برآورد شده به اتمام رسید، سریال «مدار صفر درجه» به کارگردانی حسن فتحی بود در حالی که سریال‌های دیگر مثل «معمای شاه» با زیر ده میلیارد تومان برآوردشان شروع شد و نهایتا با ۵۶ میلیارد تومان به پایان رسید این یعنی هزینه نهایی ساخت سریال «معمای شاه» دو برابر سریال «مختار نامه» بوده است.

تحیل خبر آنلاین به سرعت تبدیل به خبری با تیتر بودجه ده‌هزارمیلیارد تومانی سریال موسی شد و فوج حملات به سمت تهیه‌کننده سریال در فضای مجازی آغاز شد.

دست کم تمام افرادی که پس از آشوب‌های اخیر بابت موضع گیری های اخیر رضوی از او دلخور بودند، پیام‌های انتقادی خود را منتشر کردند.

مهاجم با عناوین حقیقی و حقوقی دارای گستردگی و تنوع بسیار جالبی بودند. سیامک رحمانی سردبیر سابق مجله پیام دامپزشکان که برای هر شماره با یک سلبریتی درباره نگاهداری حیوان خانگی‌اش گفت‌وگویی را تدارک می‌دید، متلک‌هایش را در توییتر منتشر کرد.

فاز جدید پروژه «گوساله‌ سامری» برای حمله به سریال موسی(ع) کلید خورد +تصاویر

رهبران خارج نشینی که همچون علی مصلح (کارشناسی سینمایی اینترنشنال) و گلاویژه نادری (مدیر روابط عمومی محصولات محمد صادق رنجکشان) را می‌توان به عنوان طرف‌های مهاجم به سوی سریال موسی توصیف کرد.

فاز جدید پروژه «گوساله‌ سامری» برای حمله به سریال موسی(ع) کلید خورد +تصاویر

اغلب گزارش‌ها و اظهارنظرهای منتشر شده کاملا هماهنگ و همسو به نظر می‌رسند و در این مورد خاص رسانه‌هایی که ظاهرا همسو با عقاید سازندگان هستند سکوت پیشه کرده‌اند و هیچ واکنشی به تحلیل اقتصادی - افسانه‌ای منتشرشده نشان نمی‌دهند.

بیشتر بخوانید:

واکنش سید محمود رضوی به شایعه بودجه سریال حضرت موسی

با اوج‌گیری حملات تهیه‌کننده در توییتر خودش اعداد و ارقام مطرح شده را تکذیب کرد. تولید سریال موسی(ع) کلید نخورده اما پروژه‌ گوساله‌های سامری در حال تکمیل شدن است.

حالا باید منتظر ماند و دید مسئولان ارشد سیما در مورد این هجمه گسترده به سیما که دستمایه آن سریال‌ موسی(ع) است چه واکنشی را نشان خواهند داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 84
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • DE ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    تاریخ ایران را ول کردید چسبیدید به اساطیر بنی اسراییل.
    • IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      53 6
      وقتی هالیوود فیلم 300 رو برای سیاه نمایی تاریخ ایران میسازه این هم واجبه
    • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      27 5
      تاریخ روشنگر زندگی حقیقی پیامبر اولوالعزم یا تاریخ سرار دروغ و تحریف شده قوم نژاد پرست اسرائیل که‌ از مسببین اصلی رواج خرافات و دروغهای باستان گرایی با هدف دین زدایی در ایران هم هستند مسئله این است
    • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      21 14
      از کریسمس و هالیون بسازیم راضی میشی
    • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      10 8
      بارزترین نقطه تاریخ ایران جنگ تحمیلی 8 ساله بود که هشت سال جنگیدیم در مقابل شرق و غرب دنیا ایستادیم خونها دادیم اما یک وجب از خاک ایران را ندادیم هرکسی در مورد جنگ تحمیلی می خواهد فیلم یا سریال بسازد از همه طرف او را تحریم همه جانبه می کنند مگر سریال معراجی ها یادتان نیست چه هجمه هایی بر علیه این سریال انجام شد
    • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      8 1
      حرفهایی میزنی .بعضی ها که نه قران خواندند نه باستان ایران رو بلدن فقط از یک در درمیان و توهین میکنن سوره روم رومی ها به کی غلبه پیدا میکنند چرا مردم ایران از داخل و خارج کوبیده میشن عده ای دوست ندارن ایرانی ها به ثریا برسند
    • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      9 2
      تاریخ بنی اسرائیل و فتنه هایشان جهت دهنده همه تاریخ ها و تمدن ها از جمله تاریخ ایران هست. سر منشا بسیاری از مشکلات و گرفتاری های بشر این قوم بودند
    • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      5 1
      یک عرض تشکر و جبرانی است برای ساخت فیلم هایی چون سیصد و... توسط صهیونیست ها.
    • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      12 2
      مبتلا شدن مرحوم سلحشور به سرطان و مبتلا شدن جمال شورجه به بیماری قبل از شروع ساخت این فیلم به نظرتون مشکوک نیست ؟
    • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      5 1
      به نظرم باید تولید سریال جدید امام علی علیه السلام رو هم شروع کنیم . سریال قبلی بسیار قدیمی هست و قابل پخش برای نسل‌های جدید نیست .
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      5 14
      هالیوود از جیب مردمش فیلم نمیسازه
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      4 2
      هدف، معرفی بهترین پند و اندرزها به مردم است نه قصه ایرانی تعریف کردن.
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      6 2
      در تعالیم اهل بیت علیهم السلام هست که انچه برای بنی اسراییل رخ داده نعل به نعل درباره بنی اسماعیل رخ خواهد داد. یک سوم ایات قران در مورد بنی اسراییل هست. در ضمن اساطر نیست تاریخ و واقعیته (اگر بر طبق قران باشه).
    • موبین IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      5 2
      اتفاقا فیلم ساختن درباره بنی اسراییل، همان فیلم ساختن درباره تاریخ ایران است زیرا حداقل از زمان کوروش، قوم یهود در تمام یا اکثر اتفاقات رخ داده در تمدن فلات ایران نقش داشته اند. از کشتار کیپور تا حمله مغول و جنگهای صلیبی و نفوذ در دربار قاجار و سلطنت پهلوی و جمهوری اسلامی. تازه این درصورتی است که حمله آریاییهای بی تمدن به تمدن هزاران ساله ایران را به راهنمایی یهود ندانیم.
  • IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    30 2
    هماهنگی رسانه های اصلاح طلب و اینترنشنال نشان دهنده نفوذ پولهای سعودی در داخل است.
    • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      21 2
      سال ۸۸ شیمون پرز گفت افسادطلبان سرمایه های اسرائیل در ایران هستند و از طرف ما با نظام و مردم ایران می جنگند این حرف تا امروز توسط هیچ کدام از این افسادطلبان تکذیب نشده است
  • سعید IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    18 2
    این جماعت غربگرای وارفته خیلی خوش پر و پا هستن ! لب خزینه ام می شینن!
    • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      0 0
      ............
  • م IR ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    23 4
    فیلم حضرت موسی ع رو همزمان به زبانهای انگلیسی، عربی، عبری، اسپانیولی، فرانسوی، آلمانی، چینی، هندی و هرزبانی که صهیونیسم در اونجا فتنه کرده ومیکنه دوبله و همزمان پخش سراسری کنید تا همه دنیا نسبت به ماهیت یهود روشن بشن این جهاد تبین اصلی ماست هرکسی ازهرجای دنیا برعلیه ما نجوا کرد یک کشیده محکم بزنیم تو گوش اسرائیل
  • م IR ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    12 2
    فیلم حضرت موسی ع رو همزمان به زبانهای انگلیسی، عربی، عبری، اسپانیولی، فرانسوی، آلمانی، چینی، هندی و هرزبانی که صهیونیسم در اونجا فتنه کرده ومیکنه دوبله و همزمان پخش سراسری کنید تا همه دنیا نسبت به ماهیت یهود روشن بشن این جهاد تبین اصلی ماست هرکسی ازهرجای دنیا برعلیه ما نجوا کرد یک کشیده محکم بزنیم تو گوش اسرائیل
  • IR ۰۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    14 2
    مثل روز‌روشنه‌دستور برای عروسک های خیمه شب بازی از تل آویو رسیده
  • IR ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    14 2
    این سریال پته اسراییل رو میریزه رو آب.حتی میتونه تو جهان ذهن های زیادی رو به چالش بکشه.دلیل این هجمه ها قطعا ارزش این سریال رو نشون‌میده.لطفا بودجه رو چند برابر کنید تو این مورد.اینا میخان این سریال یا ساخته نشه یا با کاهش بودجه یک سریال ضعیف از توش دربیاد اما نباید اسیر این جو سازی ها شد.واسه سریال خوب باید بودجه قوی و بالا هم قرار داده بشه.تو رو خدا با قدرت بسازید ما دهه هشتادی ها پشتتونیم.صدا و سیما هر چه قوی تر باشه به نفع اسلام و تمدن اسلامیه.تو زمینه فرهنگ کوتاهی های زیادی شده باید جبران بشه.
    • دهه شصت IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      1 0
      درود به شما.
  • هادی IR ۰۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    11 2
    اونهایی که قرآن میخونن و تاریخ یهود رو میدونن حتما متوجه میشن چرا جلوی این سریال گرفته شده و کسانی که مسئولیت ساخت این سریال به عهده شون بوده به شکل مشکوکی کشته یا ناتوان شدند . این سریال اگه ساخته بشه حقایقی رو بیان میکنه که صهیونیست ها تاب و تحملش رو ندارن و کشتن فرج الله سلحشور هم به همین علت بود که سریال حضرت موسی ساخته نشه تا ذهنیت مردم دنیا نسبت به صهیونیست ها بهم نخوره.
  • IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    6 3
    داستان شیطان ارتباط وثیقی با قوم یهود دارد که ابتدا از یک سوء تفاهم شروع شد، که شبیه اگهی تبلیغاتی کویر موتور است[[خانواده ای جلو درب منزلشان ،برای پسر خانواده یک کادو داخل یک کارتن تهیه کردند، پسر وارد صحنه شده به اشتباه فکر میکند موتورسیکلت پارک شده جلو منزل کادو اوست!پسربا خوشحالی دوستانش را دعوت میکند تا موتورسیکلت او را ببینند،اما صاحب موتورسیکلت با کلاه کاسکت سر میرسد و موتورسیکلت خود را میبرد!!!]]،یعقوب بعد از شنیدن خواب یوسف،آنرا بر خود و فرزندانش تطبیق نمود! در حالیکه تعبیر آن مقام خلیفة اللهی یوسف در مقطع زمانی حیات دنیوی بود نه مقام امامت که فرا زمانیست و در آخرالزمان که دین کامل میشود برگزیدگانی از نسل خاتم النبیاء (ص) به آن مقامات رسیده و آن مفاهیم متعالی جنبه بشری و نمود عینی پیدا خواهند کرد.یعقوب بارها از جبرئیل امین اصل ماجرا را شنید،(قلم/۱۵ _ إِذَا تُتْلَىٰ عَلَيْهِ آيَاتُنَا قَالَ أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ) اما گستاخانه نمیپذیرد و میگوید این آیات و نشانه ها،افسانه های پیشینیان هستند! اگر بخش زیادی از قرآن کریم به پبامبران بنی اسرائیل اشاره میکند،ناظر بر معارفی است که در این آیات تبیین میشود و عبرتهای زیادی در آن هست.عصای موسی در اصل همان حکمت است که بساط رمالان و معرکه گیران کل تاریخ را برهم میزند! ید بیضاء دست هر فرد صالح (کسی که همه داشته های خود را وقف خدمت به جامعه موحدان راستین میکند!) است که دست در گریبان خود میبرد،جایی که نامه اعمال او واقع شده،خدمات و صنعتی از این دست خارج میشود بمثابه چراغی روشن برای مومنان و حتی کوردلان! اما موسی و پیروانش با این ید بیضاء از چنگ شیطان رها نشدند و در محل برخورد دو دریا (آخرالزمان) ماهی=حوت خود را فراموش کردند.حوت یا ماهی یکی از ۵ بخش از نفس انسان است که حیطه عمل او در بحر است یعنی همه معارف تاریخی را که بشر برای رسیدن به حکمت و مقام رضوان الهی لازم دارد توسط ماهی خود کسب میکند،بحر جمع همه معارف بشریست.فقط عیسی بن مریم(س) که فرزند پاکترین و مومنترین مرد و زن در عصر خود بود توانست از دام شیطان بگریزد ولی با سعایت کاهنان یهود توسط پادشاه یهودیه ذبح گردید!یحیی همان عیسی بن مریم است که در آخرالزمان رجعت میکند.(تولد یحیی و عیسی از رازهای اقالیم ۷ گانه است ، نبی مکرم اسلام نیز در شب معراج آنها را مشاهده فرمود).
    • کیوان IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      1 4
      چرا کفر میگی بدبخت به چه دینی ایمان داری؟
    • IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      0 0
      زیاد خوردی ، اساسی رودل کردی ، داداش!
  • صابر IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    5 2
    ... و لو کره المشرکون
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    5 3
    خیلی جالبه سالها شما مفت خورها سایه حاتمی کیا رو میزدید!! ببین به کجا رسیدید که مجبور به کار با او شدید!
    • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      1 1
      الآن با کی بودی ؟!
    • طاها IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
      0 0
      اتفاقا حاتمی کیا بهترین کارگردان انقلابی هست! دوست عزیز، پیشنهاد می کنم اول کار های ایشون رو ببینید و بعد اظهار نظر بکنید:)
  • IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    1 4
    راست میگن
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    5 4
    پول دولتی به این مقدار زیاد برای یک فیلم ؟
    • مالک IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      0 2
      درباره بنی اسرائیل در منابع تاریخی اسلامی مطالب زیادی نقل شده و حکایت زندگی آنان از آغاز تا پایان مطرح گردیده است، اما با نگاهی اجمالی می‌توان «؟؟؟؟؟» که بسیاری از این مطالب برگرفته از عهدین و فاقد مقبولیت قرآنی هستند. متن فوق از این نوشتار غلط املایی دارد و واژه "دریافت" باید جای علامت سوال بیاید
    • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      2 0
      یک دهم پولی نمیشه که برای سریال های ضد تو ایرانی خرج میشه سریال فیلم درست میکنن ایران تو بدبخت فلک زده است از دهن اونا باید بکشن فیلم درست درمون درست کنن
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    8 9
    از کیسه خلیفه
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    7 10
    زندگانی کوروش کبیر و خشایارشاه را بسازید
    • وروجک IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      4 3
      زندگی کوروش و خشایار شاه امروز میشه دقیقا کاری که نازی ها با جهان انجام دادند کدوم پادشاه برای کمک به مردم به کشوری لشکر کشید
    • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      4 3
      اینقدر فیلم از زندکی کورش صغیر و دروغ های ساخته شده در باره او توسط صهیونیستها و شاه پرستان ساخته شده است که حساب ندارد .
    • حامد پلاس IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      1 3
      پاسخ به وروجک. پوتین پادشاهی است که برای کمک به کشور خودش به اکراین حمله کرد، اگه قبول نداری بگو پهباد نفرستن اگه هم قبول داری سریال کورش رو هم بسازید البته اگه مثل سه ریالهایی که تا حالا ساختید و دو ریال هم نمی ارزه...
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      1 0
      به حامد پلاس : اگه دو ریالی بودن تقصیر نیم لیبریتی هایی بودکه پاشون از خان نعمت قطع شد ....ضمنا پوتین رییس جمهور روسیه هست بی سواد فشار بخور...😂
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    1 2
    تکلیف هر انسان مبارزه با ظالم زمان و مکان خودشه زمان موسی به غیر فرعون حاکمان ظالم دیگه ای هم بودند در دنیا اما ظالم مکان موسی همان فرعون بود الان هم با ظالم بودن اسرائیل من اولویت رو مبارزه با ظالمین میدانم
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    2 8
    ساخت سریال حضرت موسی چه نفعی به حال شیعه دارد یک سریال در مورد حضرت زهرا بسازید تا زن ایرانی بفهمد الگویش کیست
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    1 3
    مگر اینهمه فیلم درست کردید واینهمه فیلم هالیوود وبالیوود ....درست کردنند-چه نتیجه ای داشته
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    1 2
    مگر اینهمه فیلم درست کردید واینهمه فیلم هالیوود وبالیوود ....درست کردنند-چه نتیجه ای داشته که حالا میخواهید2000میلیاردتومان شاید هم بیشتر هزینه هیچ کنید
  • علی IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    2 1
    سریالهای تاریخی اثرات بسیار زیادی روی اذهان مخاطبان خود میگذارد
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    3 4
    ما چقدر نفوذی صهیونیسم در کشور داریم و چقدر سربازان پیاده نظام صهیونیسم در کشور داریم یکی یکی خودشان را لو می دهند
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    3 5
    کارهای حاتمی کیا چنگی به دل نمیزنه اخرش یه سریال گیج وسردرگم از آب درمیادکه مخاطب باید نصف سریال روبببینه تا اخرش متوجه بشه اصلا موسی کدوم شخصیت بود
    • مالک IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      1 0
      اتفاقا اگر از همون اول متوجه بشی چی به چیه یعنی داستلن و کارگردانی ضعیفه.
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    3 4
    کارهای حاتمی کیا چنگی به دل نمیزنه اخرش یه سریال گیج وسردرگم از آب درمیادکه مخاطب باید نصف سریال روبببینه تا اخرش متوجه بشه اصلا موسی کدوم شخصیت بود
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    0 3
    کارهای حاتمی کیا چنگی به دل نمیزنه اخرش یه سریال گیج وسردرگم از آب درمیادکه مخاطب باید نصف سریال روبببینه تا اخرش متوجه بشه اصلا موسی کدوم شخصیت بود
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    0 3
    کارهای حاتمی کیا چنگی به دل نمیزنه اخرش یه سریال گیج وسردرگم از آب درمیادکه مخاطب باید نصف سریال روبببینه تا اخرش متوجه بشه اصلا موسی کدوم شخصیت بود
  • مالک IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    0 1
    درباره بنی اسرائیل در منابع تاریخی اسلامی مطالب زیادی نقل شده و حکایت زندگی آنان از آغاز تا پایان مطرح گردیده است، اما با نگاهی اجمالی می‌توان «؟؟؟؟؟» که بسیاری از این مطالب برگرفته از عهدین و فاقد مقبولیت قرآنی هستند. متن فوق از این نوشتار غلط املایی دارد و واژه "دریافت" باید جای علامت سوال بیاید
  • مالک IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    0 0
    با بودجه‌های محدود صداوسیما به جایی نمی‌رسند
  • مالک IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    1 1
    "تحیل" خبر آنلاین به سرعت تبدیل به خبری با تیتر بودجه ده‌هزارمیلیارد تومانی سریال موسی شد و فوج حملات به سمت تهیه‌کننده سریال در فضای مجازی آغاز شد. تحلیل بابا جان تحلیل!!!
  • روجا IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    3 1
    اصلاح طلبان سر مایه های اسرائیل در داخل کشور هستند صهیونیست ها از ساخت سریال حضرت موسی علیه السلام خشمگین هستند سرمایه های اسرائیل در داخل کشور تخریب فیلمی که هنوز ساخته نشده است را کلیک زدند و شروع کردند. عصای موسی ع را خداوند با قدرت بر سر صهیونیستها و مزدوران اصلاح طلب شان در ایران بکوبد .
  • احسان معتمدی IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    1 1
    هر جای کشورمان که پول و قدرت باشد افراد دزد خبیث کثیف با عنواین دکتری و جنتلمن و با ادکلن خود را مصلح جا می زنند و قدرت را می گیرند تا دزدی کنند
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    2 1
    گرون ترین سریال تاریخ که ارباب حلقه ها هست حدودا ده هزار میلیارد تومن به پول ما هزینه برداشته اونوقت خبر انلاین متوهم مدعی هست که سینمای ما که به مراتب سینمای کم هزینه تری از لحاظ امکانات و دستمزد هست این مقدار بودجه میبریه؟؟؟
  • محمد IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    3 1
    قطعامیتوان گفت کسانیکه باساخت این فیلم مخالفت میکنندباواسطه یابی واسطه مهره دشمن اند.
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    0 9
    هیچکجای دنیای آزاد ، از جیب مردم پول خرج اینکارها نمیکنن
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    0 2
    کوچ اجباری و اخراج ۹۰میلیون شیعه ایرانی از سرزمین اشعالی اینترنت بزرگترین ضربه رو به ترویج شیعه و جهاد تبیین میزند.
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    1 0
    یک استراتژی خوب ضربه به اسرائیل ساخت تاریخ انحرافات این قوم است
  • CN ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    0 1
    چند ساله منتظر سریال حضرت موسی (ع) هستیم حتی میگفتند که در حال فیلمبرداری آن هستند اما حالا باز مثل همیشه دروغ حضرات و آقایان رو شده
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    2 5
    من هر روز از استوری های جهان پهلوان علی کریمی کسب فیض میکنم. دیدن همه روزه استوری های این بزرگمرد حکم ۴ واحد کلاس حکومت شناسی و مردم شناسی برام دارد.
    • ژینا IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      3 0
      جهان پهلوان?!😳😶🤭😁😂🤣🤣🤣🤣🤣🤣
    • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      0 0
      نمیدونم جدی گفتی یا تیکه انداختی به همین خاطر نه منفی میدم نه مثبت خخخ
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    2 1
    يهود بشدت نگران بر ملا شدن تفكراتش هست، خيلي از اين طيف مخالف هم بازيچه انها هستند يا دانسته و يا ندانسته
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    1 0
    تولید فیلم فاخر در کشور بسیار کم است، لازم است فیلمهای از این دست بیشتر ساخته شوند. صدا و سیما قدری پیگیرتر باشد
  • جواد IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    3 0
    بسیار مشتاقم سریعتر این فیلم ساخته شود، متاسفانه زمان زیادی تلف شده. مردم حق دارند فیلم فاخر و سازنده ببینند آن هم فیلمی که صادق و برگرفته از زندگی پیامبران باشد.
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      1 2
      هنوز دولت مالیاتها رو نگرفته . بزار پولش از جیب ملت جور بشه .
  • من IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    1 2
    خدایا این فیلم پس کی ساخته میشود؟ چقدر انتظار؟
  • تورج IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    2 2
    اصلاح طلبها همان جاسوسها و غربگراها هستند چرا باید در کشور ایران چنین قدرت رسانه ای داشته باشن؟ خب خودمون بهشون دادیم باید ازشون بگیریم.
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      0 4
      چون عرصه و سواد نوشتن یک انشا را هم حداری چه برسه رسانه بدن دستتون .
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      0 1
      چون عرضه و سواد نوشتن دو خط انشاء را هم ندارید
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    2 0
    وقتی داد و بیداد عنتر نشنال بلنده یعنی کار به درستی داره پیش میره
  • atabat123 IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    2 1
    تو این گرونیها ، تو این وضعیت بد مردم ، واقعا اینهمه هزینه واجب بود. اگه سهمی از بیت المال دارم راضی نیستم و اغلب مردم راضی نیستن. هر چند برای مردم از بیت المال سهمی قائل نیستید.
    • پویا IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      0 0
      اصلا هم اینجور نیست. ساخت آثار فاخر هنری ، پایه های تمدنی یک حرکت بزرگ است. تمدن های اصیل با همین آثار فاخر مستحکم می شوند
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    0 0
    خدا رحمت کنه اقای سلحشور رو وخدا قوت به اقای حاتمی کیا میگم وخداوند حفظشون کنه مرگ اقای سلحشور بیماری اقای شورجه و مرگ اقای نادر طالب زاده مشکوکه کاش مسولان زیر بط حواسشون باشه این افراد سرداران فرهنگ مملکت هستند
  • IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    0 0
    خدا بیامرزه فرج الله سلحشور را.ولی ما پول واسه خیلی چیزها ارج تر از سریال موسی داریم.
  • IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    0 0
    تیتر روزنامه سازندگی ، اوج رذالت صاحبان این روزنامه را نشان می دهد.
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    0 0
    قوم بنی اسرائیل تجربه و عبرت است ، درود بر حاتمی کیا ، ما منتظر دیدن یک فیلم حسابی و اصولی هستیم
  • ناشناس IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    0 0
    کاشکی منم بازی میکردم توی این سریال
  • IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    0 0
    دغدغه این مقاله در دفاع از هنرمندان متفکر و باعقیده ارزشمنده، فقط دلیلی نداشت سید احمد میرعلایی رو تخریب کنین.
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    1 0
    اگر مسئولان ما هزینه ساخت و درآمد ناشی از فروش سریال یوسف پیامبر رو شفاف اعلام میکردن، اون وقت اراذل رسانه ای جرات نداشتن به این سریال اعتراض کنن هرچی میکشیم از خودمونه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس