رزمایش نظامی ژاپن

همزمان با افزایش تحرکات نظامی ژاپن، وزارت دفاع این کشور اعلام کرد ژاپن و هند امروز دوشنبه برای نخستین بار در تاریخ، رزمایش مشترک جت های جنگنده نزدیک توکیو را آغاز کردند.

به گزارش مشرق، وزارت دفاع ژاپن تاکید کرد دو کشور هند و ژاپن در آخرین تلاش ها برای تقویت روابط دفاعی در برابر افزایش قدرت نظامی چین در منطقه هند- اقیانوسیه برای نخستین بار در تاریخ رزمایش مشترک جت های جنگنده در اطراف توکیو را آغاز کردند.

براساس داده های وزارت دفاع ژاپن، ۴ جنگنده اف-۲ و ۴ جنگنده اف-۱۵ از نیروی هوایی ژاپن قرار است به این رزمایش ۱۱ روزه که از امروز تا ۲۶ ژانویه در پایگاه هوایی هیاکوری در استان ایباراکی واقع در شمال شرقی توکیو آغاز می شود بپیوندند. از سوی نیروی هوایی هند نیز ۴ جنگنده سو-۳۰ ام کی آی و ۲ هواپیمای سی-۱۷ و یک هواپیمای سوختگیری آی ال-۷۸ در این رزمایش شرکت می کنند.

این رزمایش به دلیل شیوع همه گیری ویروس کرونا از اوایل سال ۲۰۲۰ تاکنون به تعویق افتاده بود. اولین توافق درباره این رزمایش مشترک در نوامبر سال ۲۰۱۹ میان وزیران دفاع دو کشور در جلسه امنیتی « ۲+۲ » در دهلی نو انجام شده بود.

هند پنجمین کشور پس از آمریکا، استرالیا، انگلیس و آلمان است که به میزبانی ژاپن رزمایش مشترک با این کشور انجام می دهد. نیروهای زمینی و دریایی زاپن نیز رزمایش مشترک را با همتایان هندی خود انجام دادند.

ژاپن و هند بخشی از کارگروه چارچوب امنیتی ۴ منظوره که به کواد معروف است در کنار آمریکا و استرالیا هستند. به نظر می رسد این ائتلاف در برابر افزایش نفوذ نظامی و اقتصادی چین در منطقه شکل گرفته است.

ارتباط ژاپن و چین به دلیل برخی از مسائل از جمله ادعاهای مالکیت چین بر سر برخی جزایر در دریای چین شرقی تیره و تار شده است و گارد ساحلی چین بارها وارد آب های ژاپن در اطراف جزیره سنکاکو که چین آنرا دیائویو می نامد شده اند.

روابط چین و هند نیز بویژه از زمان درگیری نظامی مرزی در ژوئن سال ۲۰۲۰ در مناطق اطراف مرزهای هیمالیا که در آن ۲۰ سرباز هندی و ۴ سرباز چینی کشته شدند به سردی گراییده است. این درگیری نظامی مرگبارترین نزاع میان سربازان این دو کشور از سال ۱۹۷۵ بود. ماه گذشته نیز درگیری دیگر مرزی میان این دو کشور همسایه اتفاق افتاد که بنا بر اطلاعات رسانه های محلی هندی منجر به مجروح شدن تعدادی از سربازان از دو طرف درگیری شد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس