به گزارش مشرق، احسان بیگی در بررسی ابعاد عرضه خودرو در بورس کالا اظهار داشت: این حقیقیت وجود دارد که با عرضه خودرو در بورس کالا منافع عدهای به خطر افتاده است بنابراین تلاش میکنند تا عرضه خودرو در بورس کالا متوقف شود.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مابهالتفاوت قیمت عرضه خودرو در بورس کالا با قیمت کارخانه، افزود: این مابهالتفاوت رقم قابل توجهی است که پیش از این به عدهای سودجو میرسید اما با توجه به عرضه خودرو در بورس کالا اکنون این پول به آنها نمیرسد و بنابراین برای توقف عرضه خودرو در بورس کالا تلاش میکنند.
وی بیان داشت: وقتی اتفاق مثبتی در بازار به عنوان مثال بازار خودرو رخ میدهد و دست مافیا و دلالان از سودهای بادآورده قطع میشود، افرادی که تا پیش از آن این منافع را حاصل میکردند و اتفاقا دارای قدرت هم هستند اقدام به سنگاندازی در مقابل اقدام مثبت انجام شده میکنند.
این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: با عرضه خودرو در بورس کالا نیز شاهد اتفاقات مثبتی در بازار خودرو بودیم و تا حدودی تعادل قیمت حاصل شده بود اما عدهای که دستشان از سودهای بادآورده کوتاه شده است، اعمال نفوذ میکنند تا از عرضه خودرو در بورس کالا جلوگیری کنند.
* با مکانیزم عرضه و تقاضا در بورس خودرو به قیمت تعادلی میرسد
وی با بیان اینکه امیدواریم عرضه خودرو در بورس کالا متوقف نشود، اظهار داشت: بازار هوشمند است و وقتی قیمتی باز میشود و عرضه و تقاضا قیمت یک کالا را تعیین میکند قطعا یک روز قیمت تعادلی به دست میآید.
بیگی اظهار داشت: البته ممکن است در حال حاضر قیمت های کشف شده خودرو در بورس کالا هیجانی باشد اما با استمرار این موضوع و بهرهگیری از مکانیزم عرضه و تقاضا قیمت تعادلی خودرو نیز حاصل میشود.
* خرید سهمیه کارت ملی افراد توسط دلالان برای ثبتنام خودرو
وی به ثبت بیش از ۹ میلیون تقاضای خرید خودرو از ایران خودرو در مرحله جدید عرضه این خودروساز اشاره کرد و گفت: عرضه خودرو به شیوه قرعهکشی ابهاماتی داشته است، در این شیوه عرضه، عدهای که پول دارند و به دنبال سود هستند با خرید سهمیه کارت ملی افرادی که پولی برای خرید خودرو ندارند اقدام به خرید خودرو میکنند تا در صورت برنده شدن سودهای کلانی را بهدست آوردند، پیش از این فرد یا افرادی تعداد بسیار زیادی سهمیه کارت ملی خریداری کردهاند و در قرعهکشی نیز تعداد زیادی خودرو برنده شده است و به این ترتیب سودهای هنگفتی را از این شیوه عاید خود کرده است.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: بنابراین در شیوه عرضه خودرو به صورت قرعهکشی مسائل و مشکلات حل نشدهای است که در بستر بورس با توجه به شفافیت شاهد این موارد نخواهیم بود.
وی اظهار داشت: همین تقاضای بیش از ۹ میلیون نفر برای خرید خودرو در طرح اخیر ایران خودرو، به معنای آن است که بیش از یک دهم جمعیت کشور تقاضای خرید خودرو دادهاند که قطعا در حال حاضر این تعداد مصرفکننده خودرو نداریم و قطعا بخش قابل توجهی از این تقاضاها، تقاضای سفتهبازی است.
* بخش عمدهای از ۹ میلیون تقاضا برای خودرو تقاضایی کاذب است
وی اظهار داشت: در آخرین عرضه پژو ۲۰۷ در بورس کالا براساس آنچه به خاطر میآورم کل تقاضای ثبت شده در بورس ۸ هزار تقاضای خرید بود بنابراین میتوان به این نتیجه رسید که تقاضای بیش از ۹ میلیون نفر برای خرید خودرو در طرح اخیر ایران خودرو ناشی از کسب سود است.
* مابهالتفاوت قیمت پایه خودرو و قیمت بورس به خودروساز برسد
بیگی بیان داشت: مابهالتفاوت قیمت خودرو از کارخانه تا بازار بسیار زیاد است و بنابراین موجبات تقاضای سفتهبازی را فراهم میکند بعد از عرضه خودرو در بورس کالا نیز قرار شد که این مابهالتفاوت به خودروساز برسد و اکنون نیز این اتفاق صورت میگیرد اما اخیرا عدهای تلاش میکنند تا این مابه التفاوت به دولت برسد یا صرف مخارج دیگری که هنوز چیزی در مورد آن مطرح نشده شود و فقط ۱۰ درصد از این پول به خودروساز برسد.
وی با بیان اینکه از ۶ ماه پیش که عرضه خودرو در بورس کالا صورت گرفته است، تعداد قابل توجهی خودرو در بورس عرضه نشده است، گفت: با وجود اینکه تعداد عرضه قابل توجه نبوده اما افرادی که منافعشان از دست رفته به دنبال توقف عرضه هستند، بنابراین اگر قرار باشد ۵۰ درصد از عرضهها از طریق بورس خودرو صورت گیرد، قطعا ساکت نمیمانند.
این کارشناس بازار سرمایه اظها رداشت: اگرچه سهام دوخودروساز بزرگ متعلق به دولت است اما بخشی از این سهام دو خودروساز متعلق به مردم است لذا در صورت عرضه خودرو در بورس کالا منافع آن به جیب مردم نیز میرود.
* ادامه عرضه خودرو در بورس کالا با مقاومت وزرا در مقابل صاحبان قدرت
وی با اشاره به نامه اخیر خاندوزی وزیر اقتصاد برای ادامه عرضه خودرو در بورس کالا گفت: امیدواریم که این وزرا تا آنجا که میتوانند در مقابل صاحبان قدرت مقاومت کنند و عرضه خودرو در بورس کالا ادامه یابد تا در نهایت در صنعت خودرو شاهد اتفاقات خوبی باشیم.