انتقال رونالدو به النصر، شوخی بزرگ فوتبال آسیا/ روسای فیفا و AFC مجذوب دلارهای بادآورده؟

انتقال رونالدو به باشگاه النصر عربستان بیش از آنکه نشانه پیشرفت فوتبال حرفه‌ای در آسیا باشد بیانگر یک شوخی بزرگ در فوتبال این قاره است.

به گزارش مشرق، باشگاه النصر عربستان با انتقال کریس رونالدو بزرگ‌ترین نقل و انتقال اقتصادی فوتبال جهان را در زمستان ۱۴۰۱ رقم زد، رونالدو قرار است سالانه ۲۰۰ میلیون یورو( بیش از ۸ هزار میلیارد تومان) از باشگاه النصر عربستان دریافت کند و تا سال ۲۰۲۵ با این باشگاه قرارداد امضا کرد. بعد از این انتقال باشگاه‌های دیگر عربستانی مثل الهلال برای اینکه از رقیب سنتی خود عقب نماند به دنبال جذب لیونل مسی با دستمزدی نزدیک به ۲۵۰ میلیون یورو رفته‌اند!

رسانه‌ها و هواداران بهت‌زده فوتبال کشورمان این اخبار و ارقام را دنبال می‌کنند.برخی هم مشغول تعریف و تمجید از باشگاه‌های پولدار عربستانی برای این انتقال‌های بزرگ هستند اما در پس این نقل و انتقال‌های بزرگ یک قانون بزرگ در فوتبال جهان نادیده انگاشته شده قانونی به نام فیر پلی مالی( بازی جوانمردانه مالی) که اگرچه در حال حاضر مختص باشگاه‌های اروپایی است اما حداقل می تواندبه صورت نمایشی هم که شده در فوتبال آسیا به آن توجه شود، مگر در بسیاری از قوانین فوتبال از جمله الزامات حرفه‌ای سازی، دریافت حق پخش تلویزیونی، ساخت استاندارد ورزشگاه‌ها و... تابع قوانین مطلوب و مناسب بین‌المللی نیستیم پس چرا درعرصه مالی هیچ توجهی به استانداردهای مالی باشگاه های فوتبال در کشورهای توسعه یافته نمی‌شود؟!

بیشتر بخوانید:

یک تاجر ۱۰۰ میلیارد به پای مسی و رونالدو ریخت +عکس

انتقال رونالدو به النصر، شوخی بزرگ فوتبال آسیا/ روسای فیفا و AFC مجذوب دلارهای بادآورده؟

مگر قرار نیست در فوتبال روز دنیا باشگاه‌ها دخل و خرج‌شان با هم بخواند و خود فوتبال هزینه‌های خود را تامین کند تا از دخالت دولت و سیاست در فوتبال به طور کامل جلوگیری شود؟ چرا پس در زمینه مالی برای باشگاه‌های فوتبال آسیا بخصوص در غرب آسیا هیچکس به این قانون مهم توجهی ندارد؟ چطور روی باشگاه‌های بدهکاری نظیر استقلال و پرسپولیس از سوی AFC نظارت می‌شود و آنها از گردونه رقابت ها کنار گذاشته می‌شوند اما هیچ مسئولی از AFC نمی‌پرسد که چطور باشگاهی مثل النصر که اتفاقا مثل سرخابی‌های ما از لیگ قهرمانان آسیا به دلیل بدهی کنار گذاشته شده یکبار رقم نجومی و سرسام آوری صرف خرید یک ستاره جهان فوتبال می‌کند؟!

انتقال رونالدو به النصر، شوخی بزرگ فوتبال آسیا/ روسای فیفا و AFC مجذوب دلارهای بادآورده؟

مگر قانون فیرپلی مالی را نمی‌توان در فوتبال آسیا اجرا کرد؟ یا اینکه به صرفه برخی از مدیران فدراسیون بین‌المللی فوتبال و AFC نیست که به این قانون توجهی کنند یاحداقل بخواهند از آن گرته‌برداری کنند و در ظاهر هم که شده نشان بدهند حرف و عمل‌شان برای اجرای عدالت در فوتبال باشگاهی قاره و تجاری شدن این رشته ورزشی یکسان است.

قانون فیر پلی مالی تلاش می کند سلامت اقتصادی در فوتبال اروپا، رشد کند اما این قانون که در سال ۲۰۱۰ در فوتبال اروپا تصویب شد و از سال ۲۰۱۱ به اجرا درآمد چرا بعد از گذشت بیش از ۱۰ سال هنوز وارد فوتبال آسیا نشده است؟! قانونی که به باشگاه‌های بدهکار اجازه ولخرجی نمی‌دهد. قانونی که در فوتبال اروپا وضعیت مالی یک تیم در سه سال گذشته را بررسی می کند که اولین چیزی که باید باشگاه ها رعایت کرده باشند، قانون برابری دخل و خرج است. چرا این قانون وارد فوتبال آسیا نشده است؟

حداقل مدیران ارشد فدراسیون فوتبال و ورزش کشور می‌توانند این سوال را از مدیران AFC بپرسند یا خواهان اجرای این قانون در فوتبال باشگاهی آسیا شوند. به خصوص حالا که یک ستاره بین‌المللی را یک باشگاه بدهکار مثل النصر خریداری کرده است! واقعا باید از مدیران AFC خواست که به وضعیت مالی این نقل و انتقال بزرگ فوتبال جهان رسیدگی کنند. دو غول فوتبال عربستان یعنی النصر و الاتحاد از حضور در لیگ قهرمانان آسیا سال گذشته به دلیل بدهی و عدم دریافت مجوز حرفه ای مثل استقلال و پرسپولیس ما محروم شدند اما حالا یکی از این باشگاه رونالدو را خریداری کرده و دیگری هم وسوسه شده که مسی را بخرد!

انتقال رونالدو به النصر، شوخی بزرگ فوتبال آسیا/ روسای فیفا و AFC مجذوب دلارهای بادآورده؟

در حالیکه در قانون فیر پلی مالی تاکید شده باید وضعیت مالی و بدهی باشگاه‌ها در سه سال اخیر مورد بررسی قرار گیرد اما انگار در فوتبال آسیا قوانین فوتبال هم به سخره گرفته می‌شوند و باشگاه بدهکار فصل قبل قرارداد ۲۰۰ میلیون یوروی با رونالدو امضا می کند و ما هم فقط با حسرت نظاره‌گر هستیم! و اینکه چطور فصل آینده باید با چنین رقبای پولداری مقابله کنیم؟کاش حداقل در زمینه قوانین اینچنینی مثل فیرپلی مالی فدراسیون فوتبال ما پیشگام باشد و به مدیران کنفدراسیون فوتبال آسیا پیشنهاد بدهد که اجازه اینگونه ولخرجی‌های خارج از قاعده نشود.

انتقال رونالدو به النصر، شوخی بزرگ فوتبال آسیا/ روسای فیفا و AFC مجذوب دلارهای بادآورده؟

حتی اگر باشگاهی مالک خصوصی هم داشته باشد نمی‌تواند اینگونه بریز و بپاش بی حساب و کتاب در فوتبال داشته باشد حداقل در قانون فیر پلی مالی در فوتبال اروپا به صراحت آمده: « اگر مالکی پولی را به عنوان اسپانسرینگ با یک قرارداد با شرکتی که به او مربوط است، به باشگاه تزریق کند، ماموران یوفا این قرارداد را بررسی می کنند و اگر نیاز بود، آن ها این سود حاصل از این اسپانسرینگ را وارد قانون برابری می کنند.» اما اینجا درآسیا هیچکس انگار نمی‌خواهد بپرسد باشگاه النصر پول این انتقال را کجا آورده است؟! باشگاهی که فصل گذشته بدهکار بود چگونه یک شبه آنقدر پولدار شده که بزرگترین خرید سال را انجام می‌دهد.

فعلا همه مست ژست های کریس رونالدو در عربستان و تیم النصر هستند! و اینگونه می‌فهمند که اینفانتینو چرا انقدر به فوتبال آسیا علاقمند شده است و از جام جهانی تا جام هایی با نام‌های مجعول در عراق حضوری پر رنگ دارد. چون اینجا دلارهای نفتی بی‌حساب وکتاب خرج می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مهدی IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    2 1
    خاک تو سرمون
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    3 1
    زورت میاد که تیمهای ایرانی همیشه کاسه گدایی دستشونه؟؟
  • رامین IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    2 1
    شما هم میتونین اگه بیارین کم حسادت کنین بیشتر از پولی که گرفته تاثیر مثبت رو پیشرفت فوتبال خواهد داشت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس