زایمان

«برای تولد فرزند دومم وقتی بخیه های شکمم را می زدند کلی حرف زدند و توهین کردند، خیلی خجالت کشیدم» اینها بخشی از صحبت‌های مادرانی است که با تجربه تلخ بدرفتاری در اتاق زایمان مواجه شده‌اند...

به گزارش مشرق، «لحظه تولد فرزند یکی از زیباترین لحظات زندگی یک مادر است. آن لحظه که پس از ۹ ماه انتظار و مراقبت دست‌های کوچک نوزادش را در دست می‌گیرد و او را با تمام وجود لمس می‌کند. تمام اتفاقاتی که در این لحظات می‌افتد، می‌تواند در ذهن مادر خاطراتی تاثیرگذار ایجاد کند.

نزدیک‌ترین افرادی که مادر در هنگام زایمان با آنها سر و کار دارد پرسنل بیمارستان و زایشگاه است. در نتیجه نحوه برخورد و رفتار این افراد با مادر می‌تواند لحظات حساس زایمان را به لحظاتی شیرین تبدیل کند یا اینکه مادر یکی از زجرآورترین لحظات زندگی خود را پشت سر بگذارد. متاسفانه در برخی موارد برخورد تحقیرآمیز و نامناسب پرسنل بیمارستان با مادران باردار و معاینه‌های ناشیانه افراد مختلف که موجب معذب شدن مادر می‌شود، فرآیند زایمان را به یکی از تلخ‌ترین لحظات زندگی مادران تبدیل کرده است.»

*تنها کاری که پزشک کرد توهین و تحقیر بود!

این‌ صحبت‌ها بخشی از سخنان مخاطبان است، مادرانی که با خشونت بیمارستانی حین زایمان مواجه شده‌اند و تصمیم گرفتند تا با ثبت کمپینی این موضوع را به گوش مسوولان وزارت بهداشت برسانند. یکی از مخاطبان در اینباره نوشته است « من در بیمارستانی در شیراز زایمان کردم رفتار پزشک زنان و زایمان به شدت بد بود. تنهاکاری که می‌کرد توهین و تحقیر بود و طوری رفتار میکرد که انگار به زور و اجبار مشغول به کار شده است.»

یکی دیگر از مخاطبان نیز نوشته است «من زایمان اولم بیمارستان طالقانی تهران رفتم متاسفانه، بدرفتاری و نامهربانی و البته نابلد بودن. انترن که حتی بخیه زدن هم بلد نبود. بدترین لحظات رو برای یه خانم باردار رقم میزنند.» دیگر مادر با همین تجربه مشابه نوشته است « من هم برای تولد فرزند دومم وقتی بخیه های شکمم را می زدند کلی بهم حرف زدند و توهین کردند و خیلی خجالت کشیدم و این موضوع هیچوقت یادم نمی ره!»

چند روز قبل نیز انتشار فیلم عجیبی از دعوای پزشک و دانشجو در اتاق زایمان در فضای مجازی خبرساز شد، فیلمی که نشان دهنده مشاجره پزشک متخصص زنان و زایمان با رزیدنت همین رشته بر سر احتمال خفه شدن فرزند در حضور مادر در یکی از بیمارستان‌های دولتی است. چنین رفتارهایی نه تنها باعث رعب و وحشت مادر خواهد شد بلکه ممکن است به لحاظ روانی سبب مشکلات جدی برای او شود.

* نرخ سزارین در ایران به ۵۵ درصد می‌رسد

این رفتارها درحالی رخ می‌دهد که موضوع فرزندآوری و افزایش جمعیت نقل محافل مسوولان مختلف شده است و هر یک از آن‌ها از اقدامات مثبت وزارتخانه مطبوع خود درخصوص افزایش جمعیت سخن می‌گویند اما بدرفتاری با مادران باردار و ساختن خاطرات تلخ برای آن‌ها در روز زایمان باعث ایجاد نگرانی و دلهره برای مادر خواهد شد و او برای تکرار نشدن این خاطره تلاش می‌کند از فرزندآوری مجدد فرار کند.

موضوع اجبار پزشکان به سزارین نیز از دیگر موضوعاتی است که در سخنان این مادران به چشم می‌خورد، مخاطبی در اینباره نوشته است: «با سلام. خانمم من بارداره پیش هرکی میریم میگیم زایمان طبیعی میخواهیم بد رفتاری میکنه و به خانمم میگه نمیتونی. یکیشون که گفت زایمان طبیعی میکنم ولی وایمیستم اونقدر درد بکشی تا خودت بهم التماس کنی که سزارین کنم.»

این اظهارات نیز درحالی مطرح می‌شود که به گفته صابر جباری- رئیس اداره جوانی وزارت بهداشت نرخ سزارین در ایران سه برابر استاندارد جهانی است. نرخ ایده‌آل جهانی سزارین ۱۵ درصد و نهایتاً ۲۵ درصد است، اما نرخ سزارین در ایران به ۵۵ درصد می‌رسد. در حال حاضر کشورهای پیشرفته زایمان طبیعی را ترویج و تبلیغ می‌کنند، متأسفانه آمار سزارین اول (شکم اول) در ایران بسیار بالاست و همین موضوع، دستاویزی برای انجام سزارین‌های بعدی شده است.

*هرچه وزارت بهداشت رشته کرده بود پنبه شد!

اصرار پزشکان برای سزارین و بدرفتاری با مادران باردار درحالی رخ می‌دهد که طی سال‌های اخیر وزارت بهداشت تمام تلاش خود را برای ترویج زایمان طبیعی به کار گرفته و خدماتی از جمله زایمان رایگان، ایجاد بلوک اختصاصی زایمان و ... را برای مادرانی که درخواست زایمان طبیعی دارند ارائه داده اما نتیجه مطلوب حاصل نشده است که یکی از دلایل این موضوع ترس و نگرانی مادر از زایمان طبیعی و ترویج سزارین توسط برخی از پزشکان بوده است. ضرب المثل «هرچه رشته بودم پنبه شد» مصداق رفتار نا مناسب کادر درمان با مادران باردار و اجبار آن‌ها به انجام سزارین است. افرادی که به راحتی همه تلاش‌های وزارت بهداشت برای ترویج زایمان طبیعی را به باد می‌دهند.

در هرشرایطی باید کرامت مادر باردار در اتاق زایمان حفظ شود

لیلا محمدخانی شهری، عضو هیئت مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ درباره این کمپین می‌گوید: «در ارتباط با توهین و آزار و اذیت مادران باردار در اتاق زایمان باید بگویم در هرشرایطی باید کرامت مادر باردار در اتاق زایمان حفظ شود و از هرگونه خشونت و آزار و اذیت علیه مادران اجتناب شود. بنده به عنوان یک ماما که ۲۱ سال سابقه در این حوزه دارم، بحث آموزش اخلاق پزشکی و رعایت منشور حقوق بیمار را سرلوحه آموزشی به دانشجویان خود قرارداده‌ام و به نظرم اگر موارد نادری در مورد بی اخلاقی و خشونت در اتاق زایمان گزارش شده باشد باید با آن بصورت جدی برخورد شود.

به نظرم اگر موارد نادری در مورد بی اخلاقی و خشونت در اتاق زایمان گزارش شده باشد باید با آن بصورت جدی برخورد شود. ضمن این که قطعا کمیته‌های اخلاق بیمارستان‌ها باید برای بلوک زایمان به صورت اختصاصی باشد و مادران بتوانند بعد از زایمان نظر خود را درباره زایمان ارائه دهند که اگر مشکل یا رفتار غیراخلاقی از پرسنلی سرزده باشد با آن پرسنل برخورد شود وجریمه هایی برای آن درنظر گرفته شود.»

با توجه به تکرار چندین باره این موضوع در بیمارستان‌های خصوصی و دولتی باید دید وزارت بهداشت با افراد خاطی برخورد خواهد کرد؟ و برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی برنامه‌ای خواهد داشت ؟

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    2 1
    برعکسشم هست.دکترها به خاطر اجباری که دارن مادر رو مشتاق به زایمان طبیعی می کنن و اصلاً بررسی نمی کنن که مادر می تونه فرزند رو طبیعی به دنیا بیاره یا نه! سرِ همین موضوع فرزند من لحظه آخر، سزارین اورژانسی شد و نزدیک بود اتفاق بدی بیفته! به خاطر این که یه معاینه ساده رو که نشون بده زایمان میشه طبیعی باشه یا نه، انجام نداده بودن و ندید می گفتن طبیعی!
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    2 0
    متأسفانه قشر پزشکی بعضی هایشان از الفاظ زشت استفاده می کنند و همیشه خود رو تافته جدا بافته می دانند.
  • من IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    1 0
    وزارت بهداشت ما هم که کماکان ناشنوا و فلجه......!!!!!! چه قدر مردم بخصوص بانوان از همین ترویج سزارین های غیر لازم، آسیب دیدند و آرزوهاشون بر باد رفت برای داشتن فرزندان بیشتر. خداوند خودش سزاشون رو بده این کادر درمان بی اخلاق رو. ای که دستت می‌رسد کاری بکن.
  • شهروند بوکانی IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    4 0
    اینجا هم ملت از بخش زایمان و طرز برخورد کادر با مراجعه کنندگان به شدت ناراضی هستند. قطعاً وقتی یک زن حامله به بخش مراجعه می کند یعنی در حالت وضع حمل است و درد غیر قابل تصوری را تحمل می کند و بسیار دور از ادب است که در جواب ناله و فغانش حرف های ناجور و دور از ادب تحویلش دهند. کادر بخش زایمان بیمارستان بوکان به این رویه عادت کرده اند و حتی با همراه، پشت در بخش هم بسیار بی ادبانه برخورد می کنند.
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    2 0
    داغ دل من هم تازه شد. چند سال پیش به بیمارستان طالقانی برای عمل شکستگی بینی رفتم. در اتاق عمل وقتی برای بیهوشی بنده رو آماده می کردند، یک جوان زیبارو و بلندبالایی که عنوان پزشک رو یدک می کشید بی دلیل با شدت زیادی زد پشت دستم و رفت. از لطفی که ایشون به من داشت همیشه من هم به یادش هستم و از خدا می خوام اون قدر عمر با عزت به ایشون عطا کنه و زنده نگهش داره که درد بهترین عزیزانش همیشه جلوی چشمش باشه. بیشتر از ده سال درگیر کیفیت بدِ عمل جراحی این بیمارستان بودم. یادشون رفته بود همه بخیه هارو از بینی ام بیرون بکشند. انگشت شمار جلاد دکترهای بسیار مهربونی هستند و همه ما مدیون زجری هستیم که اینها به ما میدند تا همیشه این جمله طلایی یادمون باشه: همیشه پیشگیری بهتر از تحقیر حین درمان است.
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    4 0
    وقتی توی نظام آموزشی انسان تربیت نشه همین رفتارهای ناپسند از این افراد به اصطلاح دکتر درمیاد دیگه.
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    1 0
    بله از این چیزها که در بیمارستان ها به وفور پیدا میشه، چه در مطب شخصی چه در بیمارستان باید سؤالات رو بنویسی تند تند بپرسی. چون خیلی وقت نمی گذارند. آیا این پول هایی که می گیرند حلال است؟
  • نیما IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    2 0
    هرکس که با مادران باردار بدرفتاری کرد، او را بندازید از بیمارستان بیرون. یعنی چه؟ کلّی پول مفت می گیرند دو قُرت و نیم شان هم باقی است!
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    1 0
    این عزیزان دل، پول بدهند ماما می بره بیمارستان خصوصی، غر غر هم نمی‌شنوند. بیمارستان دولتی خدا رحم کنه نصیب گرگ بیابون هم نشه.
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    2 0
    من فکر می کردم این رفتار بد فقط با خانم من توی بیمارستان فاطمیه همدان بوده. نگو توی کلّ کشور با مقوله زایمان بد برخورد می کنن. یکی نیست بگه آخه مگه طلب پدرتون رو از مردم می خواین؟
  • ناشناس IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    2 0
    تازه این موارد تو تهران بوده و زن باردار بوده. توی شهرستان ها و بیماری های دیگه ای که هست بدتر از این مخصوصاً دانشجوها که انگار چون از ترم اول، دکتر به نافشون می بندند باورشون شده فوق تخصص دارند. نظام پزشکی و وزارت بهداشت هم هیچ وقت پاسخگو نیست.
  • ناشناس IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    2 0
    تازه این موارد تو تهران بوده و زن باردار بوده توی شهرستان ها و بیماری های دیگه ی که هست بدتر از این مخصوصا دانشجوها که انگار چون از ترم اول دکتر به نافشون می بندند باورشون شده فوق تخصص دارند نظام پزشکی و وزارت بهداشت هم هیچ وقت پاسخگو نیست
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    0 5
    من که جای دکتر ها بودم اون مادرانی که پول و کار ندارند و شوهر بی کار ولی بچه دارمی شوند رو آدم حساب نمی کردم مخصوصا اونایی که چند فرزند دارند
    • من IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
      2 0
      این نشونه حماقت و بیشرفی توست .‌‌بتوچه‌ مگه تو وکیل وصی مردمی
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    3 0
    خب این کار رو می کنن تا سزارین رواج پیدا کنه و پول دربیارن.
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    3 0
    خانمم از وقتی اینو دیده آن قدر از بچه دار شدن ترسیده که میگه هیچ وقت حاضر به زایمان نیست! پدرسوخته ها.
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    3 0
    بدرفتاری و توهین به بیمار، رذیلانه ترین عملی است که وجود دارد. نتیجه این نوع رفتار پزشک نمای جنایتکاری مانند قره حسنلو است که به انسان در حال مرگ لگد می زند و وی را نگه می دارد تا از خودش رذل تری وی را چاقو بزند. میان قره حسنلو و آنهایی که به بیمار روی تخت عمل توهین می کنند فاصله زیادی نیست.
  • م . ناظر IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    1 1
    کوچک ترین برخوردی نخواهد شد، مبادا خاطر معطر کسانی که برای فرار از مالیات، استفاده از کارتخوان را بلد نیستند، آزرده شود.
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    2 2
    این زن های عقده ای کم ظرفیت به همجنس خودشونم رحم نمی کنند. چه برسه به مردان.
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    5 0
    متأسفانه در ایران خصوصاً در بیمارستان های دولتی وضع زنان و زایمان اسفبار است. چیزهایی می شنویم که باعث خجالت و موجب عصبانیت است. خب حال جیغ شنیدن و تحمل نداری، نیا بخش زایمان. کم مونده زائو را بزنند! به جای مهربانی و همدلی. همسر من در خارج ایران زایمان داشت، پرستارها به شدت مهربان و مثل خواهر رفتار می کردند. کِی باید یاد بگیریم؟
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    3 1
    ماماها و پزشکان زنان در حال آموزش برای از بین بردن رغبت خانم ها به فرزندآوری هستند. مطمئن هستم که شبکه های تروریستی منوتو و اینترنشنال به این افراد خط می دهند. لطفاً موجبات اخراج این ماماها و پزشکان را فراهم کنید.
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    3 0
    پزشک ها و یک سری از بیمارستان ها به خاطر پول، اصرار به سزارین دارن. همون هایی هم که اصرار ندارن برخورد بسیار بدی با مادران دارن. متأسفانه اکثر پزشک ها از دماغ فیل افتادن و از انسانیت و محبت و اخلاق، بویی نبردن.
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    1 0
    درکشور برای برقراری تعادل بازار از خارج کالا وارد می‌کنند... ما کلی همسایه در مرزها داریم شمال ...شرق وغرب بسیار پزشگ وجراح متخصص وزبان دان مثل پاکستانی ها که میشه دراستان های همجوار اسکان داده شوند .. الان درشهر یک منطقه دراختیار حضرات هست ساختمان هایی بعضی‌ها بدون پارکینگ خیابان های اطراف شنبه ها وچهارشنبه ها قفل ،پنجشنبه و جمعه تعطیل ... درمحل کار پرستاران شاکی از رفتارهای پیدا وپنهان ... سکه بگیر ... دلال ارز ومسکن مبلغ بی حجابی وجنگ نرم علیه باحجاب ها ( مریضند ..) اکثریت پزشکان شریف خدمتگذاران اما مدیریت ضعیف هست
  • شهاب IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    2 0
    من پزشک هستم و رزیدنت... واقعاً جوّ رشته ی زنان و ارتوپدی خیلی خیلی بد است... البته ارتوپدها همه جای دنیا به این معروفن... اما زنان رو نمی‌دونم چرا واقعاً... عمدتاً هم اساتید بیمارستان های آموزشی آدم های پر نفوذی هستن که نمیشه به همین سادگی ها شکایت کرد ازشون... دعوا که طبیعیه. به کرّات اخبار زد و خورد دانشجوها و اساتید به گوش می رسه... قبول دارم که شغل، شغل حساسیه و کوچک ترین اشتباه هم به هیچ وجه قابل پذیرش نیست، ولی خب این رفتار هم با حرفه پزشکی منافات داره...
  • ستّار IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    1 0
    مرحوم اميركبير: من قبلاً فكر می كردم برای آبادانی كشور به شاه دانا نياز است ولی بعدها متوجه شدم كه اشتباه مي كنم، برای آبادی مملكت به وزير دانا نياز است ولی الآن مطمئن شدم كه براي آبادي و پيشرفت كشور، قبل از شاه و وزير، به مردم دانا نياز است...
  • حاج حسین IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    3 0
    مرجعی قرار دهید که مادران باردار بتوانند شکایت کنند و خواهشاً فوری رسیدگی شود و پزشکان ناباب از زایشگاه ها مرخص شوند. چند مورد که این اتفاق برای خاطیان روی دهد کرامت مادران باردار به رسمیت شناخته خواهد شد چون نمی توان مادران را به وجدان بی وجدان ها سپرد. باید نفع داشته باشد برای بی وجدان ها تا رعایت کنند. البته پزشکان مهربان و با وجدان و متعهد هم کم نیستند که خودشان هم از رفتار همکاران بی وجدان رنج می برند.
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    3 0
    سرِ زایمان دوم خانمم دکترش بعد آخرین سونوگرافی دستور داد که سریعاً بستری و سزارین بشه. حالا ما رفتیم دو تا بیمارستان، تو یکی گفتن احتمال بستری بعد عمل نوزاد زیاده و ما nicu مون امکانات کافی نداره، ببریدش مرکز استان. بردیمش ساری بیمارستان امام خمینی. اونجا دو تا انترن نظر دادن که اصلاً احتیاج به بستری نیست و میشه یه هفته دیگه زایمان بشه. ما اعتراض کردیم که پزشک متخصصش دستور بستری و سزارین داده. آخرش از اونجا برگشتیم شهر خودمون. حالا بیمارستان شهر خودمون پذیرش نمی کرد و می گفت باید برش گردونین همون ساری. تماس گرفتم با چند تا بیمارستان خصوصی، می گفتن شبی 12 میلیون برای بستری و 20 میلیون هم برای پزشک و شبی 10 میلیون هم بابت احتمال بستری نوزاد در بخش مراقبت های ویژه میخوان. خودم چون می ترسیدم برای مادر و بچه اتفاقی پیش بیاد حاضر بودم تمام هزینه ها رو قبول کنم ولی برادرم به خاطر شغلی که داشت چند تا تماس با مسئول شبکه بهداشت استان و حتی فرماندار ساری گرفت. اونا هم با بیمارستان هایی که پذیرش رو انجام نداده بودن تماس گرفتن و حتی ساعت 12 شب رئیس بیمارستان رو مجبور کردن بیاد و دستور پذیرش رو شخصاً صادر کنه. خلاصه خانمم یه شب بستری شد و چون وضعیتش پایدار بود 10 روز صبر کردیم تا در هفته 39 زایمان انجام شد. الحمد للّه هیچ مشکلی هم وجود نداشت و دکتر متخصص با سابقه طولانی اشتباه کرده بود ولی در اون روز و شب و اون دوره ده روزه واقعاً استرس شدیدی به من و همسرم و خانواده هامون وارد شد. اصلاً به نظرم این نوع برخورد همراه با توهینی که بخش قابل توجهی از کادر پزشکی دارن انجام میدن برای اینه که مردم از فرزندآوری گریزان بشن. چون میشه هزینه ها و کمبود امکانات رو تحمل کرد ولی تحمل اهانت ها واقعاً سخته.
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    5 0
    متاسفانه خیلی از پزشکان مشهور، بویی از اخلاق حرفه ای نبرده اند. بعد جالب اینجاست که با رفتارهاشون، همین ها رو به دانشجوهاشون اموزش میدن
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    3 0
    بیمارستانهای دولتی مگر سزارین میکنن؟! فقط خصوصی ها اونهم با نامه تاییدی پزشک و مدارک سونوگرافی لازم.
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    3 0
    کادر بیمارستان اکثرا بد احلاف بیتربیت و بی حوصله هستم اینگار مجانی دارن کار میکنن ووبه زور اوردنشون سر کار.خدا ازتون نگذره
    • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      1 0
      اغلب، کسانی در رشته پزشکی قبول میشن که "حافظه عالی" دارن ولی از لحاظ هوش، متوسط هستن و از عهده حلّ یه انتگرال ساده هم برنمیان. دکتر که میشن خیال می کنن شاخ غول رو شکستن بخصوص اگه از یه خونواده بی سواد به دانشگاه راه پیدا کرده باشن. دیگه خدارو بنده نیستن. همه مون از اینا زیاد دیدیم؛ مصادیق عقده حقارت.
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    3 0
    وقتی سرِ زایمان فرزند چهارمم فهمیدن من بازم بچه می خوام در بیمارستان روی اون تخت اصلی، (که اصطلاحاً میگن به چهار میخ می کشن) 3 ساعت مرا رها کردن و از پرستار تا ماما و تا نظافتچی بهم حرف ها زدن. اونجا با اون همه درد متوسل به امام زمان (عج) شدم. تا اینکه ماما دلش سوخت... به سلامتی الآن از لج همونا 6 تا بچه دارم. چه قدر احمقند که به موقعیت شغلی خودشون هم توهین می کنن.
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    3 0
    متأسفانه کادر درمان مثل مسافرکشان خسته و زیاده خواه هستند و گویا اصلاً سوگند پزشکی نخورده اند و تنها هدفشان پول درآوردن است. پول می گیرند و اگر عکس رادیولوژی و یا ام آر آی یا آزمایش می نویسند وقتی مریض می رود و این چیزها را می گیرد پزشک ها یک بار دیگر پول می گیرند تا دارو بنویسند... چیزی که در هیچ کشور دیگری دیده نمی شود‌... اینها گویا صاحب مردم هستند. بخصوص کادر زایشگاه ها که واقعاً غیر قابل تحملند‌.
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    1 0
    واقعا این بیمارستانهای دولتی مزخرفترین جا برای زایمان طبیعی هست منهم سال پنجاه و هفت در بیمارستان فیروزگر زایمان کردم دکتر به انترن آموزش میداد بچه به دنیا آمد ولی یک ساعت بعداز زایمان هنوز دکتر داشت آموزش میداد و بنده شده بودم موش آزمایشگاهی
  • س.ز IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    1 3
    مشرق وقتی بر علیه گروهی مطلب میزارین باید جوابش رو هم بزاری مطلب من هم بزار در دفاع متخصصین زنان اونوقت یه طرفه به قاضی رفتنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس