ادعای اردوغان ؛ برد موشک‌های ترکیه به 1000 کیلومتر می‌رسد

رئیس جمهور ترکیه با ادعای افزایش برد موشک‌های ترکیه ، یونان را بار دیگر تهدید کرد.

به گزارش مشرق، رئیس ‌جمهور ترکیه روز شنبه با اشاره به بحران‌های جاری در سراسر جهان گفت که ترکیه نه‌تنها از دوران سخت جان سالم به در برده، بلکه در حرکت به جلو قصد دارد برد موشک داخلی خود را از ۵۶۵ کیلومتر به ۱۰۰۰ کیلومتر برساند.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی»، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه حین بازدید از استانی در جنوب غربی گفت، از زمان روی کار آمدن او در اوایل دهه ۲۰۰۰، تولید زرادخانه ظامی از ۲۰ درصد به ۸۰ درصد افزایش یافت.

اردوغان گفت: «مسائل ملی بالاتر از سیاست است و باید همینطور باقی بماند. اگر در مدیترانه، دریای اژه و سیاه به دستاوردهایی رسیدیم، باید بدون استثنا باهمدیگر از آن محافظت کنیم.»

اردوغان با بیان اینکه ترکیه در حال حاضر پهپادهای جنگی خود را تولید می‌کند، تاکید کرد که هواپیمای جنگی بدون سرنشین نیز چندی دیگر وارد تولید انبوه خواهد کرد.

اردوغان گفت که آزمایش موشک‌های بومی ادامه دارد و افزود که چنین آزمایش‌هایی یونان را می‌ترساند.

رئیس جمهور ترکیه گفت: «آزمایش‌ها از "ازمیر" در حال انجام است و موشکی که از آنجا پرتاب شود ممکن است یونانی‌ها را بترساند.»

اردوغان تاکید کرد که صنعت دفاعی ترکیه در حال قوی‌تر شدن است و گروه‌های تروریستی در حال «درهم شکستن» هستند.

رئیس جمهور ترکیه اخیرا گفته بود: «برد موشک "تایفون" را ۵۶۰ کیلومتر اعلام کردند، اما ما حتی ۵۶۰ را هم کافی نمی‌دانیم. چند روز قبل جلسه داشتم، پرسیدم وضعیت نهایی چگونه است. کارشناسان نظامی گفتند برد تایفون بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر می‌رسد.»

این دو کشور همسایه در زمینه اکتشافات انرژی ، نظامی شدن برخی جزایر در دریای اژه و موضع پناهجویان اختلاف دارند. ترکیه و یونان همچنین تقیوت نظامی همدیگر را به شدت زیر نظر دارند.دولت ترکیه، یونان را به استقرار تسلیحات در جزایر دریای اژه که وضعیت غیرنظامی طبق معاهده لوزان را نقض می‌کند، متهم کرده است. علاوه بر این، آنکارا و آتن نمی‌توانند درباره تعیین حدود مناطق دریایی به توافق برسند و ترکیه، یونان را به نقض حقوق اقلیت اتباع ترکیه‌ای متهم می‌کند.

آنکارا معتقد است اگر یونان آب‌های سرزمینی خود را از محدوده کنونی ۶ مایلی به ۱۲ مایل گسترش دهد، عملا مسیرهای آبی ترکیه را می‌بندد و توانایی این کشور برای دستیابی به آب‌های بین‌المللی را قطع می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 13
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    7 8
    آخِی، چه قدر نازه. خب بهش رأی بدین دیگه.
  • IR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    13 14
    شما فکرشو بکن که ما ۱۰ سال پیش در زمان حیات شهید تهرانی مقدم قادر به تولید موشک قاره پیما بودیم و یا در اوایل دهه ۹۰ قادر به تولید بمب اتم‌ بودیم اما دولت غربگرای روحانی چه بر سر این مملکت آورد که هم صنایع هسته ای و هم هوافضای ما عقب ماند. ما الآن باید سیستم کامل فضایی و البته توان بالقوه هسته ای می داشتیم. حتی ترکیه و عربستان هم الآن در حال تلاش برای داشتن غنی سازی هسته ای و فعالیت های موشکی هستن و شاید به ما هم برسن. واقعاً دردآوره که عده ای تو ایران، علم رو بد می دونن.
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    3 0
    خوب ترکیه می داند که نه اف 35 و نه اف 16 هیچکدام به ترکیه داده نخواهد شد و دنبال انتخابات و نتیجه آن است تا سوخو 35 از روسیه بخرد که بسیار بهتر از اف 16 است
  • علی IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    اگر قادر به موشک موشک قاره پیما بودیم چرا اینکار را انجام ندادیم ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس