مديرکل مديريت بحران استان آذربايجان‌شرقي در تازه‌ترين آمار تعداد قربانيان زلزله روز گذشته آذربايجان شرقي را 250 نفر اعلام کرد.

به گزارش مشرق ، ساعت 16:53:15 روز شنبه زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 6.2 در مقیاس ریشتر ، تبریز و مناطقی دیگر از استان آذربایجان‌شرقی را لرزاند. همچنین این زمین لرزه در مناطقی از استان‌های آذربایجان غربی، گیلان، زنجان و اردبیل نیز احساس شد و بطور كلي 55 زمين لرزه و پس‌لرزه بالاي سه ريشتر 537 روستاي منطقه را لرزلنده است.

* خلیل ساعی مدیرکل ستاد بحران آذربایجان‌شرقی در تازه‌ترین خبر از تلفات زلزله اعلام کرد: آمار کشته‌شدگان در زلزله آذربایجان‌شرقی به 220  نفر رسیده‌است.

وی همچنین اعلام کرد که آمار مجروحان این حادثه به بیش از 1500 نفر رسیده است.

* این زمین لرزه در مناطقی از استان‌های آذربایجان غربی، گیلان، زنجان و اردبیل نیز احساس شد.

* بیشترین آمار خرابی‌ها و تلفات مربوط به شهرهای ورزقان، اهر، کلیبر و هریس در آذربایجان شرقی است.

* وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که  48 دستگاه آمبولانس به مناطق زلزله‌زده اعزام شده است.

* بر اساس اعلام موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، تاکنون دهها پس لرزه در مناطق زلزله‌زده به وقوع پیوسته است.

* گزارش‌های رسیده حاکی است که بیشتر ساکنان مناطق زلزله زده شب گذشته را بیرون از منازل خود گذرانده‌اند.

* خلیل ساعی افزود: شمار مجروحان این حادثه به بیش از 2000 نفر رسیده است.

* مهندس حسن قدمي، معاون وزير و رييس سازمان مديريت بحران كشور كه در منطقه حضور دارد از برگزاري جلسه شوراي هماهنگي مديريت بحران استان آذربايجان شرقي با حضور مهندس محمد نجار، وزیر کشور خبر داد.

وي تصريح كرد: تا دقايقي ديگر با حضور وزير كشور و استاندار جلسه شوراي هماهنگي به منظور بررسي آخرين نيازهاي سه شهرستان زلزله زده برگزار مي شود.

*حسن قدمیبا با اشاره به اینکه عملیات امداد و نجات به پایان رسیده است بیان داشت: 110 روستا خسارت دیده‌اند و امید است آمار کشته شده‌ها از این مقدار افزایش پیدا نکند.

*قدمی از حضور وزیر کشور در مناطق زلزله زده خبر داد و گفت: جلساتی با حضور وزیر کشور برگزار شدو دستورات لازم داده شده است.

*رئیس سازمان مدیریت بحران وزارت کشور یاد آورشد: در هیچ روستایی زیر آوار مانده نداریم و در حال حاضر اقلام و امکانات مورد نیاز در حال توزیع است.

*بیشترین آمار خرابی‌ها و تلفات مربوط به شهرهای ورزقان، اهر، کلیبر و هریس در آذربایجان شرقی است. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که  48 دستگاه آمبولانس به مناطق زلزله‌زده اعزام شده است.

*بر اساس اعلام موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، تاکنون دهها پس لرزه در مناطق زلزله‌زده به وقوع پیوسته است.گزارش‌های رسیده حاکی است که بیشتر ساکنان مناطق زلزله زده شب گذشته را بیرون از منازل خود گذرانده‌اند.

*تحویل 108 جسد به پزشکی قانونی

پزشکی قانونی آذربایجان شرقی نیز از تحویل 108 جسد به پزشکی قانونی بعد ار زلزله عصر شنبه خبر داد.
پزشکی قانونی آذربایجان شرقی با اشاره به استقرار 7 اکیپ در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی از تحویل 108 جسد به پزشکی قانونی این استان بر اثر زلزله عصر دیروز شنبه 21 مرداد خبر داد.

در این زمینه اکیپ‌های پزشکی قانونی در آذربایجان شرقی مستقر هستند که 2 اکیپ در شهرستان اهر و 5 اکیپ در بیمارستان‌های شهدا، سینا، امام رضا (ع)، سینا و شهید مدنی و یک اکیپ هم در آرامستان تبریز مستقر هستند.

*وزیر کشور: هنوز از میزان خسارت و تلفات زلزله، آمار دقیقی وجود ندارد.

مصطفی محمد نجار که به همراه وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی ،و رئیس سازمان هلال احمرو رییس ستاد امداد و نجات به مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی سفر کرده است،گفت: این سفر به دستوررئیس جمهور و برای بررسی و ضع آسیب دیدگان و خسارت وارد آمده انجام شده است.

*جانشین شورای عالی مدیریت بحران گفت: قرار است با بررسی وضع آسیب دیدگان و همچنین خسارت ها در جلسه هیئت دولت تصمیم گیری های لازم صورت گیرد.وزیر کشور و هیئت همراه صبح امروز پس از ورود به فرودگاه تبریز ، با یک فروند بالگرد به مناطق زلزله زده پرواز کردند.

*امدادرسانی40بالگرد سپاه به زلزله زدگان
فرمانده سپاه عاشورا روز یكشنبه در بازدید از مناطق زلزله هریس گفت: سپاه با تمام امكانات در مناطق زلزله زده حضور می یابد.

علی اكبر پورجمشیدیان در گفت و گویی افزود: بیش از 20 گردان از لشكر عاشورا در منطقه حضور دارند و از لحاظ امنیتی همه چیز تحت كنترل است.وی اظهاركرد: پراكندگی و گستردگی زلزله مشكل اصلی در امداد رسانی مطلوب است.

پورجمشیدیان گفت: تمام امكانات سپاه عاشورا بكار گرفته شده و 40 فروند بالگرد نیروی هوایی سپاه در منطقه حضور می یابد.

*ثبت 21 پس لرزه در 5 ساعت اول زلزله اهر/ ادامه پس لرزه ها تا هفته آینده

معاون پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با بیان اینکه رخ دادن دو زلزله با بزرگای بیش از 6 ریشتر در تبریز از بروز زلزله ای با بزرگای بیش از 7 جلوگیری کرد، گفت: تا 5 ساعت پس از وقوع زلزله 21 پس لرزه به ثبت رسید که احتمال دارد تا هفته آینده ادامه داشته باشد.

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، محل وقوع این دو زلزله را اهر-ورزقان دانست و اظهار داشت: زلزله اول با بزرگای 6.2 و زلزله دوم با بزرگای 6.1 رخ داده است.

وی با اشاره به گسل مسبب این دو زلزله خاطر نشان کرد: گسل مسبب این دو زلزله گسل جنوب اهر است که روند شرقی- غربی دارد و سازوکار زلزله فشاری با مولفه امتداد لغزش بوده است. این زلزله در عمق کم 10 کیلومتری رخ داده است.

زارع به ایجاد ایستگاه های لرزه نگاری در این منطقه اشاره کردو گفت: موسسه ژئوفیزیک ایستگاه لرزه نگاری در این منطقه ایجاد کرده است و این ایستگاه مناطق شمال غربی را تحت پوشش قرار داده است.

وی همچنین با تاکید بر ادامه پس لرزه ها تا روزهای آینده، توصیه کرد تا مردم در فضای باز باشند و از قرار گرفتن در زیر سقف خودداری کنند.

*دستور هیات دولت برای بسیج امکانات در کمک رسانی فوری به زلزله زدگان

هیات دولت در پیامی ضمن تسلیت کشته و زخمی شدن شماری از مردم عزیز کشورمان در واقعه زلزله در آذربایجان شرقی ؛ از ستادهای حوادث غیر مترقبه و دیگر نهادهای مسئول در استان خواست با بسیج امکانات ، پشتیبانی ها و کمکهای لازم را از مردم مناطق زلزله زده بعمل آورند.

*ارسال امکانات درمانی به مناطق زلزله زده/ ایران جزو 5 کشور دنیا از نظر رشد امنیت خونی

وزیر بهداشت از ارسال 500 کیسه خون از تهران به مناطق زلزله زده اهر و ورزقان خبر داد و افزود: تمامی امکانات درمانی دانشگاههای علوم پزشکی سه استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل به مناطق زلزله زده گسیل شده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس