وزیر کشور با اعلام این خبر که معاون اول رئیس‌جمهور فردا به مناطق زلزله‌زده سفر می‌کند، گفت: رئیس جمهور نظر مساعد برای دو برابر شدن کمک‌های بلاعوض به آسیب‌دیدگان زلزله اهر، ورزقان و هریس را دارد.

 به گزارش مشرق، ساعت 16:53:15 روز شنبه زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 6.2 در مقیاس ریشتر ، تبریز و مناطقی دیگر از استان آذربایجان‌شرقی را لرزاند. همچنین این زمین لرزه در مناطقی از استان‌های آذربایجان غربی، گیلان، زنجان و اردبیل نیز احساس شد و بطور كلي 55 زمين لرزه و پس‌لرزه بالاي سه ريشتر 537 روستاي منطقه را لرزلنده است.

خیل ساعی گفت: 45 نفر در شهرستان اهر، 40 نفر در شهرستان ورزقان، 50 نفر در شهرستان هریس و 18 نفر نیز در بیمارستان‌های تبریز جان خود را از دست دادند.

خلیل ساعی مدیرکل مدیریت حوادث غیر‌مترقبه آذربایجان‌شرقی پیش از این گفته‌بود: زلزله امروز 146 کشته و یک‌هزار و 350 مجروح داشته است.


فوت 18 نفر از مجروحان زلزله در بیمارستان‌های تبریز


* ستاد بحران آذربایجان‌شرقی به ریاست استاندار آذربایجان شرقی دقایقی پیش برای برای بررسی بیشتر زلزله به همراه تمام اعضای ستاد به منطقه زلزله‌زده ورزقان اعزام شدند.

احمد علیرضابیگی استاندار آذربایجان شرقی دقایقی پیش پس از تشکیل ستاد بحران در تبریز به همراه تمام اعضای ستاد بحران برای تشکیل جلسه و بررسی موضوع به شهرستان ورزقان یکی از مناطق زلزله‌زده عازم شدند.


احمد علیرضابیگی باز بودن مسیر تبریز- اهر را نیاز اصلی گروه‌های امدادرسان دانست و از مردم خواست کمترین تردد را در این مسیر داشته باشند تا کار امدادرسانی به مجروحان حادثه به سرعت انجام شود.


وی گفت: خودروهای آواربرداری در حال حرکت به سمت مناطق زلزله زده و آمبولانس‌ها نیز در حال انتقال مجروحان به بیمارستان‌های تبریز هستند، با این حال این محور دچار تراکم و تردد سنگینی است و برخی ابنیه راهداری نیز در این مسیر آسیب‌ دیده است.


وی از استقرار بیمارستان صحرایی ورزقان در ساعات آینده خبر داد و گفت: بالگردهای نیروهای مسلح و هلال احمر به همراه تیم‌های امدادی به منطقه اعزام شده است.


بیگی تاکید کرد: چادر و پتو برای اسکان زلزله‌زدگان به اندازه کافی موجود است و در شرایط فعلی بیشتر از همه به آرامش مردم احتیاج داریم.


وی با بیان اینکه کادر درمانی بیمارستان‌های تبریز در حال انجام وظیفه و امدادرسانی به مجروحان هستند، افزود: متاسفانه 18 نفر از مجروحان زلزله در بیمارستان‌های تبریز جان باخته‌اند.


پذیرش 700 مصدوم در 28 بیمارستان اردبیل، تبریز، ارومیه و خوی

* رئیس اورژانس کشور از پذیرش 700 مصدوم زلزله آذربایجان شرقی در 28 بیمارستان اردبیل، تبریز،ارومیه،، خوی، نقده، مهاباد،سلماس،میاندوآب و پلدشت خبر داد.

غلامرضا معصومی گفت: تاکنون 700 مصدوم حادثه زلزله استان آذربایجان شرقی در 3 بیمارستان اردبیل،9 بیمارستان تبریز،10 بیمارستان ارومیه و بیمارستانهای شهرستانهای خوی، نقده، میاندوآب، سلماس و پلدشت منتقل شده اند و کار انتقال بقیه مصدومان ادامه دارد.

وی گفت: تعداد مصدومان این حادثه بیش از این میزان است البته تعداد زیادی از مصدومان در محل حادثه به صورت سرپایی در حال گرفتن خدمات درمانی هستند و در صورت لزوم افراد بدحال به بیمارستان منتقل می شوند.

رئیس اورژانس کشور افزود: با توجه به وضعیت نا مناسب مصدومان و لزوم نجات جان آنها، اورژانس کشور بیشتر به مصدومان این حادثه و نجات آنها رسیدگی می کند و آمار دقیق کشته های این حادثه در اختیار دستگاههای امدادی دیگر است ولی اورژانس کشور تاکنون 100 کشته را ثبت کرده است.

 تحویل 108 جسد به پزشکی قانونی

 * پزشکی قانونی آذربایجان شرقی نیز از تحویل 108 جسد به پزشکی قانونی بعد ار زلزله عصر شنبه خبر داد.

 پزشکی قانونی آذربایجان شرقی با اشاره به استقرار 7 اکیپ در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی از تحویل 108 جسد به پزشکی قانونی این استان بر اثر زلزله عصر دیروز شنبه 21 مرداد خبر داد.

 در این زمینه اکیپ‌های پزشکی قانونی در آذربایجان شرقی مستقر هستند که 2 اکیپ در شهرستان اهر و 5 اکیپ در بیمارستان‌های شهدا، سینا، امام رضا (ع)، سینا و شهید مدنی و یک اکیپ هم در آرامستان تبریز مستقر هستند.

 اسکان 16هزار زلزله‌زده در 3 هزار چادر

*  قائم مقام سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به برپایی 3 هزار چادر برای زلزله‌زدگان از اسکان اضطراری 16 هزار زلزله‌زده آذربایجان شرقی خبر داد.

 احمدرضا شجیعی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس با اشاره به برپایی 3 هزار چادر برای زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی اظهار داشت: در این زمینه 16 هزار نفر با برپایی این چادرها اسکان اضطراری می‌یابند.

 وی افزود: در این زمینه بیش از 11 هزار بسته غذایی و 12 هزار و 828 تن ماهی بین زلزله‌زدگان توزیع شده است، افزود: در این راستا 15 هزار و 865 پتو نیز بین زلزله‌زدگان توزیع شده است.

 شجیعی با اشاره به کمک‌های استان‌های مجاور برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان استان آذربایجان شرقی اظهار داشت: در حال حاضر عملیات نجات در اهر به پایان رسیده است و آواربرداری نیز به مراحل پایانی خود می‌رسد.

 وی افزود: اکنون ما در مرحله اسکان و تغذیه اضطراری هستیم و در این زمینه 320 نفر نیز از آواره‌ها نجات یافته‌اند و در نهایت 15 تیم آنس (سگ جستجو) به منطقه زلزله‌زده شده اعزام شده است.

 وقوع 15 پس لرزه در آذربایجان شرقی

* در همین حال پایگاه لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اعلام کرد: تعداد 15 پس لرزه مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی را لرزاند.

 بر اساس اعلام این پایگاه نخستین زلزله ثبت شده روز شنبه 21 مرداد 1391 همزمان با شب 23 ماه مبارک رمضان به بزرگی 6.2 ریشتر شهر اهر در ساعت 16:53 و سپس زلزله 6 ریشتری شهر ورزقان در استان آذربایجان شرقی را لرزاند.

 بر پاه این گزارش ، تعداد 15 پس لرزه تا ساعت 22:28 مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی را لرزاند که بیشترین آن 6.2 و کمترین این لرزه‌ها 4 ریشتر بوده است.

 طبق گزارشات رسیده، زلزله بین سه شهر اهر،ورزقان و هریس در استان آذربایجان شرقی رخ داده است.

 به گفته مسولان ستاد بحران استان آذربایجان شرقی ، امداد رسانی به مردم زلزله زده ادامه دارد.

250 کشته و بیش از 2000 مجروح

* خلیل ساعی مدیرکل ستاد بحران آذربایجان‌شرقی در تازه‌ترین خبر از تلفات زلزله اعلام کرد: آمار کشته‌شدگان در زلزله آذربایجان‌شرقی به 220  نفر رسیده‌است.

وی همچنین اعلام کرد که آمار مجروحان این حادثه به بیش از 1500 نفر رسیده است.

* این زمین لرزه در مناطقی از استان‌های آذربایجان غربی، گیلان، زنجان و اردبیل نیز احساس شد.

* بیشترین آمار خرابی‌ها و تلفات مربوط به شهرهای ورزقان، اهر، کلیبر و هریس در آذربایجان شرقی است.

* وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که  48 دستگاه آمبولانس به مناطق زلزله‌زده اعزام شده است.

* بر اساس اعلام موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، تاکنون دهها پس لرزه در مناطق زلزله‌زده به وقوع پیوسته است.

* گزارش‌های رسیده حاکی است که بیشتر ساکنان مناطق زلزله زده شب گذشته را بیرون از منازل خود گذرانده‌اند.

* خلیل ساعی افزود: شمار مجروحان این حادثه به بیش از 2000 نفر رسیده است.

* مهندس حسن قدمي، معاون وزير و رييس سازمان مديريت بحران كشور كه در منطقه حضور دارد از برگزاري جلسه شوراي هماهنگي مديريت بحران استان آذربايجان شرقي با حضور مهندس محمد نجار، وزیر کشور خبر داد.

وي تصريح كرد: تا دقايقي ديگر با حضور وزير كشور و استاندار جلسه شوراي هماهنگي به منظور بررسي آخرين نيازهاي سه شهرستان زلزله زده برگزار مي شود.

*حسن قدمیبا با اشاره به اینکه عملیات امداد و نجات به پایان رسیده است بیان داشت: 110 روستا خسارت دیده‌اند و امید است آمار کشته شده‌ها از این مقدار افزایش پیدا نکند.

*قدمی از حضور وزیر کشور در مناطق زلزله زده خبر داد و گفت: جلساتی با حضور وزیر کشور برگزار شدو دستورات لازم داده شده است.

*رئیس سازمان مدیریت بحران وزارت کشور یاد آورشد: در هیچ روستایی زیر آوار مانده نداریم و در حال حاضر اقلام و امکانات مورد نیاز در حال توزیع است.

*بیشترین آمار خرابی‌ها و تلفات مربوط به شهرهای ورزقان، اهر، کلیبر و هریس در آذربایجان شرقی است. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که  48 دستگاه آمبولانس به مناطق زلزله‌زده اعزام شده است.

*بر اساس اعلام موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، تاکنون دهها پس لرزه در مناطق زلزله‌زده به وقوع پیوسته است.گزارش‌های رسیده حاکی است که بیشتر ساکنان مناطق زلزله زده شب گذشته را بیرون از منازل خود گذرانده‌اند.

*تحویل 108 جسد به پزشکی قانونی

پزشکی قانونی آذربایجان شرقی نیز از تحویل 108 جسد به پزشکی قانونی بعد ار زلزله عصر شنبه خبر داد.
پزشکی قانونی آذربایجان شرقی با اشاره به استقرار 7 اکیپ در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی از تحویل 108 جسد به پزشکی قانونی این استان بر اثر زلزله عصر دیروز شنبه 21 مرداد خبر داد.

در این زمینه اکیپ‌های پزشکی قانونی در آذربایجان شرقی مستقر هستند که 2 اکیپ در شهرستان اهر و 5 اکیپ در بیمارستان‌های شهدا، سینا، امام رضا (ع)، سینا و شهید مدنی و یک اکیپ هم در آرامستان تبریز مستقر هستند.

*وزیر کشور: هنوز از میزان خسارت و تلفات زلزله، آمار دقیقی وجود ندارد.

مصطفی محمد نجار که به همراه وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی ،و رئیس سازمان هلال احمرو رییس ستاد امداد و نجات به مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی سفر کرده است،گفت: این سفر به دستوررئیس جمهور و برای بررسی و ضع آسیب دیدگان و خسارت وارد آمده انجام شده است.

*جانشین شورای عالی مدیریت بحران گفت: قرار است با بررسی وضع آسیب دیدگان و همچنین خسارت ها در جلسه هیئت دولت تصمیم گیری های لازم صورت گیرد.وزیر کشور و هیئت همراه صبح امروز پس از ورود به فرودگاه تبریز ، با یک فروند بالگرد به مناطق زلزله زده پرواز کردند.

*امدادرسانی40بالگرد سپاه به زلزله زدگان
فرمانده سپاه عاشورا روز یكشنبه در بازدید از مناطق زلزله هریس گفت: سپاه با تمام امكانات در مناطق زلزله زده حضور می یابد.

علی اكبر پورجمشیدیان در گفت و گویی افزود: بیش از 20 گردان از لشكر عاشورا در منطقه حضور دارند و از لحاظ امنیتی همه چیز تحت كنترل است.وی اظهاركرد: پراكندگی و گستردگی زلزله مشكل اصلی در امداد رسانی مطلوب است.

پورجمشیدیان گفت: تمام امكانات سپاه عاشورا بكار گرفته شده و 40 فروند بالگرد نیروی هوایی سپاه در منطقه حضور می یابد.

*ثبت 21 پس لرزه در 5 ساعت اول زلزله اهر/ ادامه پس لرزه ها تا هفته آینده

معاون پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با بیان اینکه رخ دادن دو زلزله با بزرگای بیش از 6 ریشتر در تبریز از بروز زلزله ای با بزرگای بیش از 7 جلوگیری کرد، گفت: تا 5 ساعت پس از وقوع زلزله 21 پس لرزه به ثبت رسید که احتمال دارد تا هفته آینده ادامه داشته باشد.

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، محل وقوع این دو زلزله را اهر-ورزقان دانست و اظهار داشت: زلزله اول با بزرگای 6.2 و زلزله دوم با بزرگای 6.1 رخ داده است.

وی با اشاره به گسل مسبب این دو زلزله خاطر نشان کرد: گسل مسبب این دو زلزله گسل جنوب اهر است که روند شرقی- غربی دارد و سازوکار زلزله فشاری با مولفه امتداد لغزش بوده است. این زلزله در عمق کم 10 کیلومتری رخ داده است.

زارع به ایجاد ایستگاه های لرزه نگاری در این منطقه اشاره کردو گفت: موسسه ژئوفیزیک ایستگاه لرزه نگاری در این منطقه ایجاد کرده است و این ایستگاه مناطق شمال غربی را تحت پوشش قرار داده است.

وی همچنین با تاکید بر ادامه پس لرزه ها تا روزهای آینده، توصیه کرد تا مردم در فضای باز باشند و از قرار گرفتن در زیر سقف خودداری کنند.

*دستور هیات دولت برای بسیج امکانات در کمک رسانی فوری به زلزله زدگان

هیات دولت در پیامی ضمن تسلیت کشته و زخمی شدن شماری از مردم عزیز کشورمان در واقعه زلزله در آذربایجان شرقی ؛ از ستادهای حوادث غیر مترقبه و دیگر نهادهای مسئول در استان خواست با بسیج امکانات ، پشتیبانی ها و کمکهای لازم را از مردم مناطق زلزله زده بعمل آورند.

*امنیت كامل در مناطق زلزله زده بر قرار است

 فرمانده انتظامی استان آذربایجان شرقی گفت: امنیت كامل در محورهای مواصلاتی و مناطق زلزله زده و مركز استان برقرار است.

سردار سرتیپ دوم پاسدار 'مسعود خرم نیا'،افزود : نیروهای ستادی استان و شهرستان های معین به محض وقوع زلزله به مناطق زلزله زده اعزام و اكیپ های انتظامی و پلیس راه برای روان سازی ترافیك و پوشش امنیتی در مسیر و مناطق زلزله زده مستقر شدند و امنیت كامل در محورهای مواصلاتی و مناطق زلزله زده و مركز استان برقرار است.

فرمانده انتظامی استان آذربایجان شرقی تاكید كرد كار گروه انتظامی مدیریت بحران استان تشكیل و هماهنگی كامل با استان های همجوار برقرار شده تا در صورت نیاز یگان های راهور و انتظامی به منطقه اعزام شوند و بالگرد های هوا ناجا برای كنترل ترافیك و امداد رسانی و پشتیبانی در فرودگاه تبریز مستقر شدند.

مسعود خرم نیا در پایان گفت: پوشش انتظامی لازم برای تامین امنیت بیمارستان های تبریز، اهر، هریس و ورزقان كه مجروحین زلزله را مورد مداوا قرار می دهند، بنحو مطلوب صورت گرفته است.

حسین قدمی رییس سازمان مدیریت بحران وزارت كشور اعلام كرد زلزله 6.2 ریشتری روز گذشته - شنبه - در اهر، تاكنون 250 كشته و بیش از دو هزار مجروح برجا گذاشته است.

*اعلام همدردی وزیرامورخارجه تركیه با زلزله زدگان ایران

احمد داوداغلو وزیر امور خارجه تركیه در تماس تلفنی با علی اكبر صالحی وزیر امور خارجه كشورمان ضمن اعلام تسلیت به بازماندگان زلزله شمال غرب ایران، آمادگی كشورش را برای ارسال هر نوع كمك به حادثه دیدگان اعلام كرد.

مسوولان كشور امارات متحده عربی نیز با ابراز تاسف از وقوع زلزله و اعلام همدردی با خانواده های آسیب دیده، آمادگی كشورشان را برای ارسال كمكهای انساندوستانه اظهار داشتند.

*سه میلیارد ریال خسارت به تاسیسات گاز در مناطق زلزله زده وارد شده است

 مدیر عامل شركت گاز آذربایجان شرقی خسارات وارده به تاسیسات گاز در مناطق زلزله زده استان را سه میلیارد ریال اعلام كرد.

ولی الله دینی گفت: برای پیشگیری از هرگونه خسارت احتمالی گاز كلیه روستاهای منطقه ورزقان و 70 روستای اهر و 12 روستای هریس قطع شده است.

وی افزود: هم اكنون جریان گاز پنج هزار مشترك روستایی در اهر، سه هزار مشترك در هریس و كلیه مشتركین روستایی ورزقان قطع است.

وی اظهاركرد: تاكنون هیچ گونه خسارت جانی ناشی از نشت گاز و یا آتش سوزی در مناطق زلزله زده گزارش نشده است.

مدیر عامل شرکت گاز آذربایجان شرقی به مشتركین گاز توصیه كرد از وصل خودسرانه علمك های گاز خودداری كنند تا ماموران فنی شركت گاز پس از نشت یابی اقدام به وصل جریان گاز كنند.

*اعزام تیم های پزشکی بسیج به آذربایجان

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی از اعزام ۲۰ تیم تخصصی پزشکی به مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی خبر داد.

محمد رئیس‌زاده  با اشاره به زلزله‌های متعدد در استان آذربایجان شرقی و استان‌های مجاور آن که به کشته و زخمی شدن تعداد کثیری از هموطنان‌مان منجر شد، اظهار داشت: در این زمینه 20 تیم تخصصی پزشکی به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند.

وی با بیان اینکه این 20 تیم تخصصی پزشکی شاما جراح و متخصص بیهوشی از استان‌های اردبیل، تهران، زنجان و آذربایجان غربی به مناطق زلزله‌زده اعزام شده‌اند، افزود: تدابیر لازم برای اعزام تیم‌های مجرب با توجه به اضطراری بودن وضعیت مناطق زلزله‌‌زده ادامه دارد.

رئیس‌زاده بیان کرد: در این زمینه بسیج جامعه پزشکی آذربایجان شرقی به طور کامل برای کمک‌رسانی آمادگی خود را اعلام کرده است و در این زمینه دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز مساعدت‌های لازم را انجام می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اضطراری بودن وضعیت مناطق زلزله‌زده آمادگی برای ارسال وسایل مورد نیاز پزشکی و امدادی و همچنین تیم‌های تخصصی پزشکی که شامل متخصص جراحی و بیهوشی است همچنان ادامه خواهد داشت.

*حوالی اهر و ورزقان آذربایجان شرقی 83 بار لرزید

مركز لرزه نگاری كشوری وابسته به موسسه ژئوفیزیك دانشگاه تهران اعلام كرد از بعدازظهر روز گذشته - شنبه - تا ساعت 8 امروز - یكشنبه -، حوالی اهر و ورزقان آذربایجان شرقی 83 لرزید.

بزرگترین این زمین لرزه به بزرگی 6/2 در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت 16 و 53 دقیقه و 15 ثانیه روز شنبه در موقعیت 495/38 درجه عرض جغرافیایی و 731/46 درجه طول جغرافیایی در این منطقه رخ داد.

همچنین كوچكترین این زمین لرزه به بزرگی 5/2 در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت 4 و 40 دقیقه و 52 ثانیه بامداد یكشنبه در موقعیت 386/38 درجه عرض جغرافیایی و 695/46 درجه طول جغرافیایی در این منطقه بوقوع پیوست.

*برپایی 5 هزار چادر امدادی

سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به برپایی 5 هزار و 626 چادر امدادی گفت: تعداد آمار مجروحان زلزله آذربایجان شرقی از 2 هزار نفر عبور کرد.

در پی زلزله و پس‌لرزه‌های شدید استان آذربایجان شرقی شهرستانهای ورزقان، اهر و هریس که دچار صدمات مالی و جانی بسیار شده‌اند و تاکنون بر اساس آخرین آمارها تعداد کشته‌شدگان از مرز 250 نفر عبور کرده است.

حسین درخشان، سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به آسیب دیدن 105 روستا به مرکزیت شهرستان اهر بیان داشت: در حال حاضر فاز آواربرداری به پایان رسیده است و از 14 استان نیز نیروهای امدادی به مناطق زلزله زده اعزام شده‌اند.

وی با اشاره به آمار مجروحان که از مرز 2006 نفر عبور کرده است افزود: تاکنون 71 آمبولانس و 15 تیم آنست (تیم‌های سگ‌های جست‌وجو)، 40 دستگاه زنده‌یاب به مناطق زلزله‌زده ارسال شده است.

وی ادامه داد: تاکنون 18 هزار قوطی کنسرو برای تغذیه آوارگان زلزله آذربایجان شرقی توزیع شده است و در این زمینه برای اسکان اضطراری این افراد 5 هزار و 626 دستگاه چادر برپا شده است.

*30 گروه برای برآورد خسارت و كمك به روستاهای زلزله زده اعزام شدند

مدیر كل بنیاد مسكن آذربایجان شرقی گفت: 30 گروه فنی این نهاد برای برآورد میزان خسارت وارده و كمك به مردم به روستاهای شهرستان های اهر، هریس و ورزقان اعزام شده اند.

قربان محمدی افزود: 250 روستای این سه شهرستان بین 30 تا 100 درصد آسیب دیده اند.

وی از تخریب 100 درصدی دو روستای هریس خبر داد و گفت: تمام این روستاها بازسازی خواهند شد.

وی افزود: این كارشناسان با ارزیابی و شناسایی واحدهای آسیب دیده نسبت به تعیین خسارت وارده اقدام خواهند كرد.

محمدی گفت: از صبح امروز كار آوار برداری مناطق روستایی آغاز شده و كار بازسازی با تامین مصالح به زودی آغاز می شود.

وی اظهار كرد: بیش از50 درصد اماكن روستایی این مناطق كم دوام و بی دوام بوده و 120 هزار واحد مسكونی در برابر این گونه زلزله ها آسیب پذیر هستند.

وی افزود: بنیاد مسكن استان های آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان برای كمك به بازسازی و نوسازی واحدهای آسیب دیده در منطقه اعلام آمادگی كرده اند.

*زمین لرزه باردیگر شهرستان ورزقان از توابع آذربایجان شرقی را لرزاند

زمین لرزه ای به بزرگی چهار در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر)، بار دیگر ورزقان از توابع استان آذربایجان شرقی را لرزاند.
 
 این زمین لرزه ساعت 11 و 10 دقیقه و 45 ثانیه قبل از ظهر امروز - یكشنبه - در 58/38 درجه عرض شمالی و 62/46 درجه طول شرقی به وقوع پیوسته است.

از ظهر روز گذشته - شنبه - تا ساعت 8 امروز - یكشنبه -، حوالی اهر و ورزقان از توابع آذربایجان شرقی، 83 بار لرزیده است.



*جدیدترین آمار کشته شدگان

مدیر کل پزشکی قانونی استان آذربایجان شرقی از آغاز به کار تیم های تخصصی پزشکی قانونی از اولین دقایق وقوع حادثه زلزله در منطقه شمال غرب کشور و شناسایی و صدور جواز دفن 142 جسد تا ساعت 3 بامداد امروز یکشنبه 22 مرداد خبر داد.

دکتر صمدی راد پزشکی قانونی با بیان این که پزشک قانونی  استان آذربایجان شرقی در قالب هفت اکیپ تخصصی در منطقه زلزله زده حضور داردگفت: اما گستردگی منطقه، گرم بودن هوا و مشکل در انتقال اجساد به مرکز استان، تیم های تخصصی و امدادی را با مشکل مواجه کرده اند.

وی اظهار داشت: طبق برآوردها تعداد درگذشتگان تا کنون بین 250 تا 300 نفر تخمین زده می شود و سرکشی اکیپ های امدادی و تخصصی به مناطق زلزله زده همچنان ادامه دارد.

دکتر صمدی راد افزود: به علت اختلال در ارتباط تلفنی دسترسی به آخرین آمار اکیپ های پزشکی قانونی با دشواری میسر می شود، اما دقیق ترین آمار به شهرستان اهر اختصاص دارد که در این شهرستان برای 26 جسد شناسایی شده، جواز دفن صادر شده است.

در بین 26 جسد شناسایی شده شهرستان اهر، 12 نفر مرد و 14 نفر زن دیده می شوند که چهار نفر از آنان کودک زیر 10 سال، سه نفر 10 تا 20 سال، 12 نفر 21 تا 40 سال، دو نفر 31 تا 60 سال و پنج نفر بالای 60 سال بوده اند.

*پایان عملیات جست و جو و آغاز آوار برداری در شهرستان حادثه دیده اهر

 سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از پایان عملیات جست و جو و آغاز عملیات آوار برداری در روستاهای شهرستان حادثه دیده اهر از توابع استان آذربابجان شرقی خبر داد.

حسین درخشان افزود: در شهرستان رزقان استان آذربایجان شرقی كه در اثر زمین لرزه عصر روز گذشته - شنبه - ساكنان آن آسیب دیدند، عملیات جست و جو همچنان ادامه دارد.

این مقام مسوول در سازمان امداد و نجات هلال احمر با بیان اینكه آسیب دیدگان زمین لرزه یاد شده در مناطق خود اسكان داده شده اند گفت: هم اكنون حدود 860 تا 870 نیروی عملیاتی و امدادگر با حضور در محل حادثه مشغول امدادرسانی به آسیب دیدگان و بازماندگان هستند.

درخشان همچنین از حضور شش فروند بالگرد امدادی در مناطق حادثه دیده استان آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: در اثر زمین لرزه روز گذشته - شنبه - 133 روستای استان آذربایجان شرقی آسیب دیدند و تا كنون دو هزار و شش نفر مجروح شده اند.

سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از اسكان یك هزار و 200 آسیب دیده این زمین لرزه خبر داد.

*تاکید رئیس مجلس برای رسيدگي فوري به حادثه‌ديدگان

رييس مجلس شوراي اسلامي با صدور پيامي به مناسبت وقوع زلزله شمال غرب كشور با حادثه‌ديدگان اين زلزله همدردي كرد.

در پيام علي‌ لاريجاني آمده است:

«وقوع زمين لرزه شديد در بخش‌هايي از شمال غرب كشور به ويژه در شهرستان‌هاي اهر، هريس و ورزقان باعث بروز آسيب‌ها و صدمات در اين مناطق شد.

متاسفانه در اين حادثه تعدادي از هموطنان جان باختند و جمعي ديگر نيز دچار مصدوميت شدند و بخش‌هايي از اين مناطق نيز آسيب جدي ديده‌اند كه ضرورت دارد مسئولين ذي‌ربط و سازمان‌هاي امداد و نجات با تشكيل ستادهاي بحران و مديريت عمليات و بسيج همه امكانات و رسيدگي فوري و سريع به حادثه‌ديدگان ضمن بررسي ابعاد اين سانحه و ميزان خسارات به مشكلات مردم رسيدگي كنند.

اگرچه مردم ما نشان داده‌اند كه در مواقع سخت و دشوار به ياري هموطنان آسيب ديده خود مي‌شتابند اما ضرورت دارد مسئولين بخش‌هاي امدادرسان با مديريت كمك‌هاي مردم خداجوي به كمك و امدادرساني به آسيب‌ديدگان و محرومان اين حادثه بپردازند.

اينجانب از سوي خود و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ضمن اظهار همدردي با خانواده‌هاي جان‌باختگان و آسيب‌ديدگان و همچنين آرزوي شفاي عاجل مجروحان و طلب مغفرت براي درگذشتگان و صبر و شكيبايي براي بازماندگان در اين ليالي قدر، اميدوارم با همت مردم و تلاش فوري و پرشتاب مسئولين و دستگاه‌هاي امداد و نجات آلام و رنج‌هاي آسيب‌ديدگان كاهش يابد.»

*توزیع بیش از 32 هزار بسته غذایی بین آسیب دیدگان زمین لرزه آذربایجان شرقی

 رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر كشور از توزیع 32 هزار و 567 بسته غذایی شامل كنسروجات و تن ماهی در بین آسیب دیدگان زمین لرزه 2/6 ریشتری آذربایجان شرقی خبر داد.

محمود مظفر افزود: همچنین در مدت آغاز عملیات امداد رسانی به آسیب دیدگان زمین لرزه آذربایجان شرقی، چهار هزار و 329 دستگاه چادر امدادی، 9 هزار 147 تخته پتو و یك هزار و 594 شعله چراغ و الور در بین آسیب دیدگان توزیع شده است.

این مقام مسوول در جمعیت هلال احمر تعداد گروه های عملیاتی اعزامی به منطقه حادثه دیده را 92 گروه عملیاتی عنوان كرد و گفت: در مجموع 863 نیروی عملیاتی به منظور كمك به آسیب دیدگان و بازماندگان زمین لرزه آذربایجان شرقی به محل حادثه اعزام شده اند.

مظفر همچنین از اعزام 71 دستگاه آمبولانس و 40 دستگاه خودرو عملیاتی به مناطق حادثه دیده استان آذربایجان شرقی خبر داد.

*ارسال 1200 واحد خوني به مناطق زلزله زده

مديركل انتقال خون استان تهران از آمادگي استان‌هاي تهران، البرز و قم براي ارسال خون مورد نياز بيمارستان‌ها به مناطق زلزله‌زده خبر داد و گفت: در حال حاضر منتظر اعلام نياز تبريز براي ارسال خون هستيم و نگراني در اين خصوص وجود ندارد.

دكتر بشير حاجي‌بيگي  از ارسال هزار و 200 كيسه خون به مناطق زلزله‌زده خبر داد و گفت: ساعت 4 بامداد امروز، 500 واحد كيسه خون از استان تهران، 350 واحد خون از استان البرز و 350 واحد خوني از استان البرز براي رفع نياز بيماران بستري فرستاده شد.

وي در پايان گفت: كيسه‌هاي ارسالي از خون‌هاي اهدايي مردم در ليالي قدر براي كمك به مردم آسيب ديده تامين شده است.

*وزیر كشور: ویرانی‌های زلزله به صورت بنای مقاوم بازسازی می‌شود

 وزیر كشور از مرحله جدید اسكان موقت و تامین آذوقه آسیب‌دیدگان زلزله دو شهرستان آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: ویرانی‌های این زلزله به صورت مستحكم و مقاوم بنا می‌شود.

مصطفی محمدنجار دقایقی پیش در حاشیه بازدید از مناطق زلزله‌زده 'هریس'، گفت: مكان‌های ویران شده به صورت مقاوم و مستحكم بنا می‌شوند.

وی با بیان اینكه بهترین نقش امدادی را در دقایق اولیه وقوع حادثه مردم انجام داده‌اند، گفت: تیم‌های امدادی نیز به همراه اعضای ستاد بحران برای اشراف به موضوع در منطقه حضور دارند.

وزیر كشور تصریح كرد با همكاری تنگاتنگ ارگان‌ها و نهادها، كمبودهای موجود در منطقه به سرعت برطرف و امدادرسانی به آسیب‌دیدگان تسریع خواهد شد.

نجار وجود فواصل زیاد بین مناطق آسیب دیده را عمده مشكل در بحث امداد رسانی دانست و گفت: كمك رسانی با وجود فواصل زیاد بین مناطق با مشكل مواجه است كه با وجود این مشكل، امداد رسانی با سرعت در حال اجرا است.

وزیر كشور در بدو ورود به هریس یكی از مناطق آسیب دیده از زلزله 6.2 ریشتری آذربایجان شرقی به طور مستقیم با آسیب دیدگان و مردم روستای 'باجاباج' و 'چوباندار' این شهرستان كه اماكن آن ها با 100 درصد تخریب روبرو بوده است دیدار و در جریان مشكلات آنان قرار گرفت.

*جامعه پزشكی برای امداد حادثه دیدگان زلزله آذربایجان شرقی اعلام آمادگی كرد

شماری از دانشگاه های علوم پزشكی و انجمن های پزشكی كشور برای امدادرسانی به حادثه دیدگان زلزله آذربایجان شرقی، اعلام آمادگی كردند.

علاوه بر اورژانس استان های آذربایجان غربی و اردبیل كه در منطقه به كمك حادثه دیده گان رفته اند تاكنون مراكز حوادث و فوریت های پزشكی دانشگاه های علوم پزشكی شهید بهشتی تهران، همدان، كرج، اهواز، كرمان، كردستان، زاهدان، كرمانشاه و شیراز نیز برای امدادرسانی به حادثه دیدگان اعلام آمادگی كرده اند.

انجمن پرستاری ایران نیز در اطلاعیه ای اعلام كرد این انجمن آمادگی دارد تا به حادثه دیدگان این زلزله، كمك و با سایر سازمان ها و نهادهای امدادی در این زمینه همكاری كند.

*اسامي بيش از 50 تن از جان‌باختگان زلزله منتشر شد

سازمان پزشكي قانوني در اطلاعيه‌اي اسامی تعدادی از هموطنان فوت و شناسایی شده در زلزله شهرستان‌هاي اهر (14 تن)، ورزقان (17 تن) و بیمارستان امام‌رضا (ع) (7 تن) ، وادی‌رحمت (8 تن)، بیمارستان سینا ( 3 تن) را اعلام كرد. زلزله‌زدگاني که مورد شناسایی قرار گرفته‌اند:

شهرستان اهر :

1- زیبا اسکندر فرزند نورالله 75 ساله

2-فاطمه کارگری فرزند قدیر 25 ساله

3-حمید کارگری فرزند قدیر 25 ساله

4-مصطفی عبدالله‌زاده فرزند رسول 33 ساله

5-مریم معرفت فرزند قربان 12 ساله

6-آرمان حضرتیان فرزند علی 22 ساله

7-صفیه عباسیان فرزند نصرت 22 ساله

8- نیما طالبی فرزند مصطفی 3 ساله

9-اسماعیل دولتی فرزند محمد 28ساله

10-پروانه تیموری فرزند رحیم 30 ساله

11-بهار مولاری فرزند علیرضا 25 ساله

12-احد شیری فرزند محمدآقا 30ساله

13-شکر دولتی فرزند امين 45 ساله

14-ابولفضل بهرامیان فرزند اسلام 37 ساله

شهرستان ورزقان :

1-امن شرفی

2-رباب دانش‌آموزی

3-علی حسینیان

4-یاسمن قوچی

5-نسا میرزاییان

6-فریده شکری

7-ظریفه زارعیان

8-مشکناز بابایی

9-سودابه محرم‌زاده

10-کیمیا حسین‌زاده (خردسال)

11-خدیجه پورعلی

12-خانم زلفی

13-رقیه اسدی

14-ناهید مولایی

15-زهرا عباسیان (3 ماهه)

16-عصمت واحدی

17-قیمت محمدپور

بیمارستان امام‌رضا (ع) :

1-عوض جعفری

2-صفیه عباسپور

3-فاطمه اسدیاری

4-امیرمحمد محمدی

5-پروین ریحانی

6-المیناز نائبی

7-مریم رنجبر

وادی رحمت:

1-مهناز کریم‌پور فرزند توکل

2-فرح نجف‌پور فرزند عیسی

3-بیوک خانم ممی‌پور

4-حمیده چرانیده فرزندرحمان

5- علی مرادی فرزند عبدالله

6- ثریا لطف‌الله پور فرزند سواد

7-بیوک‌آقا نویدی تازه‌کند فرزند اسلام

8-رضانویدی فرزند حسین

بیمارستان سینا:

1-خاتون مهینی فرزند قربان

2-لیلا ذاکرفرزند ذکر علی

3-قربان علی امامی فرزند کربلاعلی

و سایر :

1-عنایت الله عبدی فرزند هاشم 75 ساله

2-سیم زر فرزند محسن 65 ساله

3-فرناز عزیزی

4-اشرف خرمی 50 ساله

5-رقیه نجف‌پور

براساس اين گزارش درپي وقوع اين حادثه مسئولان و شخصيت‌هاي مختلفي نظيرمصطفي محمد نجار، وزير كشور، مرضيه وحيد دستجردي وزير بهداشت، حسن قدمي، رييس سازمان مديريت بحران كشور، جمعي از نمايندگان مجلس و محمود مظفر، رييس سازمان امدادو نجات؛ ... در محل حادثه حاضر شده و به شكل مستقيم بر روند امدادرساني و عمليات نجات نظارت كردند.



*آخرین آمار از تعداد قربانیان

مدیرکل ستاد بحران آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه تلفات حدود 300 نفری غیررسمی است گفت: براساس آمار رسمی، متاسفانه تاکنون 227 نفر کشته شده‌اند.

خلیل ساعی درباره آمار رسمی درگذشتگان زلزله 6.2 ریشتری اظهار داشت: براساس آمار رسمی 227 نفر فوت شده و 1380 نفر نیز مجروح شده‌اند.

وی با اشاره به ایتکه در شهرستان هریس 125 نفر کشته و 280 نفر مصدوم شدند، بیان کرد: در شهرستان‌های اهر و ورزقان به ترتیب 40 و 65 نفر کشته و 500 تا 600 نفر مصدوم شده اند.

مدیرکل ستاد بحران آذربایجان شرقی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آمارها درباره کشته شدگان 250 تا 300 نفر است، گفت: این آمار غیررسمی است.

*۸۰ درصد بیمارستانهای اهر و هریس تخریب شدند

معاون درمان وزیر بهداشت که به همراه وزیر بهداشت مشغول بازدید از مناطق زلزله زده است از تخریب ۸۰ درصد روستاهای زلزله زده و تخریب و تخلیه بیمارستانهای اهر و هریس خبر داد و گفت: به علت قطع آب آشامیدنی منطقه، احتمال بروز بیماری وجود دارد.

حسن امامی رضوی  افزود: در بازدیدی که به همراه وزیر بهداشت از منطقه زلزله زده استان آذربایجان شرقی داشتیم مشاهده کردیم که مسئولان محلی تقریباً همه اقدامات اولیه برای نجات مصدومان و تخلیه اجساد را  انجام داده‌اند.

وی گفت:‌متأسفانه بیمارستانهای شهرهای اهر و هریس تخریب شده است البته تخریب بیمارستانها خیلی زیاد نیست اما چون بیم ریزش آوار، آسیب دیدگی و بروز حوادث بعدی وجود داشت این بیمارستانها تخلیه شدند و کار درمان و نجات مصدومان بیشتر در بیمارستان شهرهای اطراف به خصوص تبریز انجام شد البته یک بیمارستان صحرایی نیز در ورزقان که بیمارستان ندارد بر پا شده است.

معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: اکنون نجات مصدومان و تخلیه اجساد تمام شده است و بر اساس آخرین آمار موجود حدود 2 هزار نفر مصدوم شده‌اند که بیش از 900 نفر آنها به بیمارستان ارجاع شدند، تعداد فوتی نیز تا این لحظه بر اساس آمار رسمی 227 نفر است اما احتمال افزایش فوتی‌ها وجود دارد.

امامی رضوی گفت:‌ از شب گذشته 250 آمبولانس و 3 اتوبوس آمبولانس در منطقه مستقر بودند و کار درمان مصدومان را انجام می‌دادند،مأموران اورژانس و کادر درمانی محلی همچنان در منطقه مستقر هستند و خدمات رسانی به صورت سرپایی ان ادامه دارد.

وی افزود: حدود 80 درصد روستاهای زلزله زده تخریب شده‌اند، مهمترین مشکل بهداشتی قطع آب آشامیدنی منطقه است. البته چون زلزله در ساعات روز اتفاق افتاده و احشام در منازل روستایی نبوده‌اند احتمال شیوع بیماریهای عفونی زیاد نیست اما به علت گرما به هر حال احتمال آن وجود دارد.

وی  ادامه داد: مهمترین مسئله فعلی تأمین به موقع آب سالم برای زلزله زدگان است و بعد از آن تیم‌های بهداشت روان برای جلوگیری از شیوع ناراحتی‌های روانی در منطقه مستقر می‌شوند.

*اعلام شماره حساب برای کمک به زلزله زدگان توسط کمیته امداد

مدیرکل روابط عمومی کمیته امداد امام خمینی(ره) شماره حساب ۰۱۰۵۵۸۳۱۴۴۰۰۲ را برای کمک به زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی اعلام کرد.

 عباس دارایی گفت:‌ هموطنان و خیرین می‌توانند از طریق شماره حساب ۰۱۰۵۵۸۳۱۴۴۰۰۲ بانک ملی کمک‌های خود را به زلزله زدگان آذربایجان شرقی اهدا کنند.
 
وی تاکید کرد: پایگاه‌های کمیته امداد در شهرستان های ورزقان، اهر و هریس آماده دریافت کمکهای مردمی هستند  و از روز گذشته پایگاه‌های این نهاد در شهرستان‌های زلزله زده دایر شده است.
 
مدیر روابط عمومی کمیته امداد گفت:  روز گذشته بیش از 14 دستگاه نیسان شامل مواد غذایی به شهرستان‌های اشاره شده اعزام شده است.

*افزایش 2 برابری کمک‌های بلاعوض به زلزله‌زدگان / رحیمی به مناطق زلزله‌زده می‌رود


وزیر کشور با اعلام این خبر که معاون اول رئیس‌جمهور فردا به مناطق زلزله‌زده سفر می‌کند، گفت: رئیس جمهور نظر مساعد برای دو برابر شدن کمک‌های بلاعوض به آسیب‌دیدگان زلزله اهر، ورزقان و هریس را دارند.

نجار خواسته عمده رئیس جمهور را آغاز بازسازی عنوان کرد و گفت: در همین راستا فردا معاون اول رئیس جمهور و وزیر اقتصاد و دارایی برای ارزیابی خسارات از نزدیک و انجام اقدامات لازم برای تخصیص اعتبارات به مناطق زلزله‌زده اعزام می‌شوند.

وی در عین حال وقوع این حادثه را حکمت خداوند عنوان کرد و گفت: این حادثه باعث شد تا افراد مرتبط با این موضوع و کمک‌رسانی به آسیب دیدگان شب قدری داشته باشند که اجر آن نزد خداوند بسیار بالاتر از به جا آوردن شب قدر در اماکن متبرکه است.

*لغو امتحانات نهایی 23 مرداد دانش‌آموزان آذربایجان شرقی به دلیل زلزله اخیر

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش از لغو شدن امتحانات نهایی دانش آموزان استان آذربایجان شرقی در 23مرداد به دلیل زلزله اخیر خبرداد.

*70 درصد تلفات زلزله کودکان و زنان هستند.

مدیر کل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی گفت: بیشتر کشته شدگان در زمین لرزه های متعدد دیروز در چهار شهرستان آذربایجان شرقی و روستا های تابعه را زنان و کودکان تشکیل می دهند.

*مجروحان زلزله آذربایجان شرقی به صورت کامل در مراکز درمانی استقرار یافتند

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت: عملیات امداد رسانی به مجروحان و مصدومان آذربایجان شرقی به پایان رسیده و همه زلزله زدگان به مراکز امن بهداشتی و درمانی انتقال یافته اند.

مرضیه وحید دستجردی در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: با روند بسیار خوب امداد رسانی به زلزله زدگان ، میزان تلفات در این استان از 250 نفر فراتر نخواهد رفت و امیدواریم 2500 مجروح و مصدوم این بلای طبیعی نیز به زودی سلامتی خود را باز یابند.

دکتر یعقوبی تاکید کرد: تمام روستاهای منطقه تحت پوشش خدمات بهداشتی و درمانی قرار گرفته اند و تنها نگرانی ما از بابت عدم رعایت بهداشت عمومی توسط زلزله زدگان است.

*دو روز عزای عمومی در آذربایجان شرقی اعلام شد

نماینده ولی فقیه و استاندار آذربایجان شرقی با انتشار پیام تسلیت به مناسبت كشته و زخمی شدن تعدادی از مردم در زلزله اهر، ورزقان و هریس از فردا /دوشنبه/ به مدت دو روز در استان عزای عمومی اعلام كردند.

در این پیام آمده است: حادثه زلزله كه موجب كشته و زخمی شدن و آوارگی تعداد زیادی از مردم موجب تاثر و تاسف شدید شد.

در این پیام ضمن تسلیت به مردم به ویژه به خانواده های داغدیده، برای كشته شدگان رحمت الهی و برای مجروحان شفای عاجل مسئلت شده است.

*برپايي بيمارستان صحرايي در منطقه

محمد اسماعيل سعيدي، نماينده مردم تبريز در مجلس از انتقال جمعي از مجروحان زلزله روز گذشته اهر، هريس و ورزقان به شهرهاي اردبيل، اروميه و تبريز خبر داد و گفت كه قرار است يك بيمارستان صحرايي در منطقه براي مداواي سريعتر مصدومان برپا شود.

وي ادامه داد: اگرچه امدادرساني به زلزله‌زدگان از ساعات اوليه پس از وقوع زلزله آغاز شده و حركت منسجم و خوبي براي رسيدگي به زلزله‌زدگان صورت گرفته، اما به هر حال با توجه به غافلگيركننده بودن اين پديده، زمان رسيدن اكيپ‌هاي امداد از استان‌ها و شهرستان‌هاي اطراف، قدري به طول انجاميده است.

وي افزود: شب گذشته به دليل تاريكي هوا،‌ روند امدادرساني قدري با مشكل مواجه بود اما از صبح امروز با سرعت خوبي ادامه يافته و به نظر مي‌رسد تا امروز ظهر وضعيت اين منطقه قدري سر و سامان پيدا كند.

نماينده مردم تبريز در مجلس يادآور شد:‌ در شهر تبريز غير از خسارات بسيار كم مالي، مشكل خاصي وجود نداشته اما مردم به دليل پس‌لرزه‌ها و همچنين اطلاعيه ستاد مديريت بحران شب گذشته را در پارك‌ها و مناطق خالي از ساختمان سپري كردند.

در ادامه امدادرساني به زلزله‌زدگان، حبیب حسین قلی زاده روابط عمومی مرکز اورژانس استان آذربایجانشرقی نيز با تاكيد بر اينكه از بابت رسیدگی به بیماران زلزله زده با مشکل خاصی مواجه نیستیم، گفت: تقریبا به هر روستاي زلزله زده 3 سری آمبولانس اعزام شده است. اکثر زخمی ها برای مداوا به تبریز اعزام شده یا به صورت سرپایی در بیمارستان صحرایی رسیدگی می شوند.

حبیب حسین قلی زاده روابط عمومی مرکز اورژانس استان آذربایجانشرقی نيز با تاكيد بر اينكه از بابت رسیدگی به بیماران زلزله زده با مشکل خاصی مواجه نیستیم، گفت: تقریبا به هر روستاي زلزله زده 3 سری آمبولانس اعزام شده است. اکثر زخمی ها برای مداوا به تبریز اعزام شده یا به صورت سرپایی در بیمارستان صحرایی رسیدگی می شوند.



*روند کاهشی زمین لرزه‌ها در آذربایجان شرقی/ گسل شمال تبریز فعال نشده است

روند قدرت پس لرزه های زلزله دیروز در آذربایجان شرقی کاهشی بوده و تا کنون 141پس لرزه با بزرگای 2.5 ریشتر در منطقه ثبت شده است.


بررسی کارشناسان مرکز لرزه نگاری کشور نشان می دهد از عصر شنبه تا ساعت 14 و 45 دقیقه امروز تعداد زیادی زلزله در منطقه به ثبت رسیده است که 141 زمین لرزه قدرتی بالای 2.5 ریشتر و 20 زلزله با قدرت بالای 4 ریشتر به ثبت رسید.

علاوه بر استان آذربایجان شرقی، در استانهای کرمان و خراسان جنوب نیز زمین لرزه هایی داشتیم که خوشبختانه بدون خسارت بودند. در زمین لرزه خراسان جنوبی شامگاه دیروز زلزله ای به قدرت 3.9 ریشتر منطقه بین سربیشه و نهبندان را لرزاند.

*رئیس ستاد حوادث غیر مترقبه در شهرستان اهر گفت: اکیپ‌های کارشناسی ذیربط و نمایندگان حوادث غیر مترقبه به روستاها اعزام شده اند تا ضمن بررسی خسارات وارده در کمترین زمان ممکن عملیات مرمت و بازسازی اماکن روستایی آغاز شود.

وی با اشاره به شایعات به وجود آمده در شهر اهر گفت: سد ستارخان اهر هیچگونه آسیبی ندیده و مقاومت این سد برای بیش از 10 ریشتر پیش‌بینی شده است و سد ستارخان اهر کاملا سالم است.

فرماندار شهرستان اهر ارسال مواد غذایی و چادر به این شهرستان را ناکافی دانست و گفت: مناطق زلزله زده  شدیدا به چادر، آب، جیره خشک، کنسرو و آب معدنی نیاز دارد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • میلاذ ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
    0 0
    خدا بهشون صبر بده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس