کد خبر 14524
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۸۹ - ۰۹:۴۹

ماجراي غم‌انگيز صورت‌هاي سوخته و نفس‌هاي بند آمده دانش‌آموزان کم سن و سال، چندين سال است در فصل زمستان قلب‌ها را مي‌فشارد و قطرات اشک را ميهمان خانه چشمان مي‌کند؛ خانواده‌ها به دنبال مقصر مي‌گردند و در نهايت پرسش‌ها بي‌جواب مي‌ماند و حسرت‌ها بر دل.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، چه کسي حتي فکرش را مي‌کرد که بخاري نفتي کلاس مدرسه کوچک سفيلان با آن گرماي مطبوعش، درست در بيست و چهارمين روز از دي ماه سال 1383، آتش وجودش را به سوي "فاطمه، لاله، فرشته، زينب، پريسا، الهام، شمسي، رشيد، مهرشاد، محمد، ميثم، نوذر و جمال " روانه سازد و پيکر ظريفشان را معصومانه به درون خاک کشد.
دو سال بعد از اين حادثه تلخ و پيگيري‌ها از استاندارد نبودن سيستم گرمايشي اين مدرسه و هزاران اما و اگر، حادثه تلخ ديگري نيز رقم خورد و اين بار 8 دانش‌آموز دبستاني روستاي درودزن زيبايي‌شان را تقديم چراغ علاءالدين کردند.

A0253347.jpg

از آن روز تاکنون، بارها و بارها بخاري نفتي يا چراغي در مدرسه‌اي آتش گرفته است و گاهي با هوشياري مدير و معلمان مدرسه و گاهي با خوش‌شانسي نبود دانش‌آموزان در کلاس به خير گذشته است؛ هر چند که در اين مسير آسيب‌هايي نيز به معلم و مدير ناجي رسيده است.
و اين سؤال مطرح است که چه روزي ماجراي تلخ آتش‌سوزي‌ها و جمع‌آوري بخاري‌هاي نفتي غير استاندارد به پايان مي‌رسد.
* رديفي در قانون بودجه با نام استانداردسازي سيستم‌هاي گرمايشي پيش‌بيني شد
علي کريمي فيروزجايي، رئيس کميته آموزش و پرورش کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با اشاره به حادثه مرگ يک دانش‌آموز زاهداني در حادثه آتش‌‌سوزي در يک مجتمع شبانه‌روزي مي‌گويد: بخش زيادي از اين موضوع به سيستم‌هاي گرمايشي در مدارس مخصوصاً بخاري‌هاي غير استاندارد برمي‌گردد که در سال‌هاي گذشته حتي منجر به فوت دانش‌آموزان و معلمان شده است.
وي ادامه مي‌دهد: امسال براي نخستين بار در کشور در قانون بودجه سال 89، رديفي تحت عنوان استانداردسازي سيستم‌هاي گرمايشي و سرمايشي پيش‌بيني شد؛ البته در لايحه دولت 20 ميليارد تومان پيش‌بيني شده بود که ما در مجلس در آن ايام، اين رقم را به 40 ميليارد تومان افزايش داديم.
*آموزش و پرورش بخاري‌هاي نفتي قطره‌ چکاني را جمع‌آوري کند
کريمي اظهار مي‌دارند: آموزش و پرورش مکلف است در گام نخست، بخاري‌هاي قطره‌ چکاني مدارس را که بيشترين خطرات از آنها متوجه دانش‌آموزان است، تعويض کند و در دراز مدت نيز در مدارس، سيستم گرمايش مرکزي را جايگزين کند البته در تمام مدارس جديد‌الاحداث اين موضوع رعايت مي‌شود.
وي اضافه مي‌کند: آموزش و پرورش پيش‌بيني کرده است که با رقمي معادل 500 ميليارد تومان طي 5 سال تمام سيستم گرمايشي و سرمايشي مدارس استاندارد مي‌شود.
* استفاده از بخاري تفتي کاربراتوري در مدارس روستايي بخشنامه شد
مرتضي رئيسي، معاون عمراني وزير آموزش و پرورش اظهار مي‌دارد: ما نيز از اينکه بخش زيادي از مدارس کشور غيراستاندارد و فرسوده است، متأثريم؛ هرچند در طي پنج سال اخير اقدامات خوبي براي بهسازي مدارس به ‌ويژه از لحاظ سازه‌ها و تأسيسات مکانيکي آنها انجام داده‌ايم اما به هر حال اين مشکلات باقي است.
رئيسي تصريح مي‌کند: امسال نيز مانند سال‌هاي گذشته به تمام ادارات آموزش و پرورش و مدارس ابلاغ کرده‌ايم که استفاده از سيستم‌هاي گرمايشي غيراستاندارد و بخاري‌هاي چکه‌اي ممنوع است و بايد ازسيستم‌هايي که منبع تأمين حرارت آنها دور از دسترس دانش‌آموزان است و در مدارس روستايي نيز حداقل از بخاري‌هاي نفتي کاربراتوري، استفاده شود.
* 500 ميليارد تومان براي استانداردسازي سيستم‌هاي گرمايشي تمام مدارس نياز داريم
رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس کشور از اختصاص رديف مستقل در بودجه سال 89 با عنوان "استانداردسازي سيستم‌هاي گرمايشي و سرمايشي مدارس " براي نخستين بار در تاريخ آموزش و پرورش خبر مي‌دهد و افزايد: اين اعتبار در ابتدا 40 ميليارد تومان بود که در نهايت با کاهش اعتبارات عمراني به 28 ميليارد و 800 ميليون تومان رسيد و در رديف‌هاي بودجه امسال قيد شد.
وي خاطرنشان مي‌کند: آخرين اطلاعات ما اين است که 50 درصد از اين اعتبارات بزودي ابلاغ مي‌شود و ما نيز پيگير سرعت وصول آن هستيم زيرا تخصيص اعتبارات از اختيار ما خارج بوده و در اختيار معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري است.
رئيسي اظهار مي‌دارد: براي وصول هرچه سريعتر اين اعتبارات بارها از سوي وزير آموزش و پرورش با معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي مکاتبه شده است و احتمالاً توزيع استاني اين اعتبارات نيز انجام شده است اما با توجه به فرارسيدن فصل سرما اميدواريم هرچه سريعتر اين اعتبارات ابلاغ شود.
معاون عمراني وزير آموزش و پرورش در پايان خاطرنشان مي‌کند: بر اساس برآوردي که در سال 1386 انجام داده‌ايم، براي استانداردسازي سيستم گرمايشي تمام 460 هزار کلاس درس موجود در کشور، حدود 500 ميليارد تومان اعتبار لازم است تا سيستم‌هاي حرارتي مدارس به‌صورت استاندارد از قبيل "حرارت مرکزي " درآيد.
* آتش کدام مدرسه را نشانه گرفته است؟
به نظر مي‌آيد مسئولان آموزش و پرورش بايد جدي‌تر به مسئله آتش‌سوزي در مدارس بپردازند و در اقدامي جدي، مشکل سيستم گرمايشي مدارس را حل کنند تا سرماي زمستان امسال با خبر ناگوار آتش گرفتن کلاس درسي تا مغز استخوان نفوذ نکند و بي‌توجهي‌ها منجر به پرپر شدن گل‌هاي باغ زندگي نشود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس