به گزارش مشرق به نقل از آويني فيلم، چند روز پيش يكي از همين تهيه كننده ها ادعا كرده بود كه هنگام پخش سريالش خيابان هاي يكي از شهرهاي كشور خلوت مي شود! يك نفر ديگر هم گفته بود كه سريالش با فطرت انسان ها ارتباط برقرار مي كند و به مردم آرامش مي دهد.
شبيه اين گونه اظهار نظر ها را در روزهاي اخير زياد شنيده ايم: اين سريال راه جديدي را باز كرد، بازيگران سريال من همه درجه يك هستند، لوكيشن هاي اين سريال تكراري نيست، اين كار هم مشكلات اجتماعي را بيان مي كند و هم راه حل مي دهد و... .
از آن طرف برخي تهيه كنندگان آمار و ارقامي از موفقيت هاي سريالشان در جذب مخاطب ارائه مي كنند كه برخي اوقات تعجب برانگيز است.
مثلا چگونه مي توان باور كرد سريالي كه از شبكه هاي سراسري هم پخش نمي شود و دايره مخاطبانش محدود است، رتبه اول را در جذب مخاطب كسب كرده باشد؟ آيا مي توان قبول كرد كه يك سريال مناسبتي از يك سريال فاخر «الف ويژه» محبوبيت بيشتري كسب كرده است؟ آيا آمار هاي اعلام شده از طرف مركز نظرسنجي صدا و سيما اعلام شده يا صرفا بر اساس حدس و گمان سازندگان به دست آمده است؟
سايت هاي خبري و مطبوعات معمولا با يك علامت تعجب به استقبال اين گونه آمارهاي عجيب و غريب مي روند. واقعيت اين است كه اگر همه اجزاي يك سريال بدرستي كنار هم چيده شده باشد، آن اثر خود مخاطبش را پيدا مي كند و ديگر نيازي به بيان اين همه تعريف و تمجيد نيست.
در اين آشفته بازار نظرسنجي هر كسي مي تواند هر عدد و رقمي را درباره موفقيت سريالش ارائه كند، ولي مهم اين است كه بدانيم نظرسنجي از سوي چه افرادي و با چه كيفيتي انجام شده است. آيا جامعه نمونه به روش علمي انتخاب شده و توانسته ذائقه واقعي جامعه آماري را بازتاب دهد يا خير؟
در فضاي سينما رقم فروش بليت معيار درست و دقيقي براي محاسبه تعداد مخاطبان يك فيلم محسوب مي شود، اما در تلويزيون نهادهاي معتبري براي اعلام آمار ميزان مخاطب يك اثر پيش بيني شده است.
بهتر است كه تا پايان پخش يك سريال منتظر بمانيم و آنگاه بر اساس آمار هاي اعلام شده درباره تعداد مخاطبان هر سريال قضاوت كنيم.
بديهي است جملات پرزرق و برقي كه با هدف تائيد و تحسين يك اثر بيان مي شود، كمكي به بالا بردن تعداد مخاطبان يك سريال نمي كند البته بينندگان پرشمار تلويزيون هم خيلي توجهي به اين گفته ها و شنيده ها ندارند و خودشان بر اساس جذابيت هاي ساختاري و محتوايي هر سريال دست به انتخاب مي زنند، چون بخوبي مي دانند مشك آن است كه خود ببويد، نه آن كه عطار بگويد.
اين روزها همزمان با پخش سريال هاي مناسبتي ماه رمضان، رقابت تنگاتنگي بين تهيه كنندگان برخي از اين آثار به وجود آمده است. اين افراد تصور مي كنند هر روز بايد در دفاع از آثاري كه ساخته اند، مصاحبه هاي پرآب و تاب انجام دهند و نكات شاخص و منحصربه فرد سريال هايشان را به مخاطب يادآوري كنند.