رئيس فراکسيون هوافضاي مجلس گفت: مشکلات پروازي هواپيماي ايران140 حل شده و اين هواپيما به زودي به ناوگان هوايي کشور مي‌پيوندد.

به گزارش گروه دفاع و امنيت مشرق به نقل از فارس، محمدکريم عابدي رئيس فراکسيون هوافضاي مجلس با اشاره به اختتاميه پنجمين نمايشگاه صنعت هوايي و هوانوردي در کيش، گفت: صنعت هوايي صنعتي راهبردي در دنيا است که حتي اهميت آن از تکنولوژي هسته‌اي نيز بالاتر است؛ به دليل اينکه اين صنعت همواره مورد تحريم بوده اما جمهوري اسلامي توانسته با تکيه بر دانش بومي خود به موفقيت‌هاي چشمگيري در اين زمينه دست پيدا کند و هم اکنون بزرگترين ناوگان هلي‌کوپتري دنيا را پس از آمريکا در اختيار داشته و در زمينه ساخت هواپيماهاي سبک، فوق سبک و نيمه سنگين بسيار موفق عمل کرده است.
نماينده مردم طبس در مجلس شوراي اسلامي هدف اصلي برگزاري چنين نمايشگاه‌هايي را هم‌افزايي بيشتر ميان توليد کنندگان و خريداران صنعت هوايي دانست و تصريح کرد: مديران شرکت‌هاي مختلف صنعت هوايي با حضور در نمايشگاه با آخرين دستاوردهاي علمي در اين زمينه آشنا شده و از توانمندي‌هاي يکديگر بهره مي‌برند.
وي ادامه داد: همچنين با توجه به اينکه هم اکنون بخش قطعه‌سازي هواپيما در کشور ما رشد چشمگيري داشته است اين قابليت را داريم تا محصولات خود بويژه دستگاههاي پيچيده الکترونيک هوايي را به برخي کشورها صادر کنيم.
رئيس فراکسيون هوا فضاي مجلس هواپيماي ايران140 را ستاره درخشان نمايشگاه هوايي کيش دانست و تصريح کرد: مشکلات پروازي اين هواپيما حل شده و به زودي به خدمت ناوگان هوايي کشور در خواهد آمد زيرا قرار بوده تا کنون50 فروند از اين هواپيما در خطوط هوايي بکار گرفته شود ولي به دليل مشکلات پيش آمده فقط 10 الي12 فروند از اين هواپيما بکار گرفته شده است.
وي در همين رابطه ادامه داد:اعضاي کميسيون امنيت ملي به دليل اطمينان‌بخشي به هموطنان سفري از اصفهان به مشهد با اين هواپيما انجام داد و هم اکنون نيز بسياري از مسئولان پروازهاي کاري خود را با اين هواپيما انجام مي‌دهند.
عابدي به تشکيل کميسيون هوافضا در مجلس اشاره و خاطرنشان کرد: فراکسيون هوافضا در سوم خرداد سال جاري در مجلس شکل گرفت و همه صاحبنظران و علاقمندان در اين فراکسيون جمع شدند تا کمکي به صنعت هوايي کشور کنند.
وي اضافه‌کرد: طي کنفرانسي که در حاشيه نمايشگاه و با حضور اعضاي اين فراکسيون و اتحاديه هاي هوانوردي شکل گرفت ضعف‌هاي قانوني و اجرايي در صنعت هوايي مورد بررسي قرار گرفت که متاسفانه سازمان هواپيمايي کشوري به عنوان متولي اصلي صنعت هوايي کشور در همايش حضور نداشت تا از نزديک با مشکلات کارگزاران صنعت هوايي آشنا شود.
عضو کميسيون امنيت ملي مجلس به درخواست شرکت کنندگان در همايش نمايشگاه هوايي از فراکسيون هوافضا مجلس اشاره و تصريح کرد: اتحاديه‌هاي هوايي خواستار افزوده شدن يک سند توسعه‌اي به برنامه پنج ساله پنجم شدند که مقرر شد هفته آينده در مجلس مورد بررسي قرار گيرد و ساير درخواست‌ها نيز به صورت طرح در مجلس مطرح شود و براي آن مصوبه اخذ شود زيرا سازمان هواپيمايي کشوري بايد به سرعت يک هواپيما و حداکثر 48 ساعت پاسخگوي نياز هوايي کشور باشد.
نماينده مردم طبس در مجلس خدمات سازمان هواپيمايي کشور را نامطلوب توصيف کرد و گفت: ما آمادگي داريم تا کمبودهاي اين سازمان را مرتفع نماييم زيرا هم اکنون 150 شرکت هوايي عضو اتحاديه هوايي خدمات مطلوب و به موقعي دريافت نمي‌کنند و به دليل اينکه مقرر شده تعداد شرکت‌هاي هوايي تا 4 سال آينده به 250 شرکت افزايش يابد لذا تجهيز اين سازمان ضروري به نظر مي‌رسد و آمادگي داريم 250هزار فارغ التحصيل هوايي را جذب و در خدمت سازمان هواپيمايي کشوري قرار دهيم.
عابدي خواستار تحول در صنعت هوايي کشور شد و خاطرنشان‌کرد: ساخت هواپيماي 100 نفره در دستور کار شرکت مادر تخصصي هواپيما قرار گرفته و اميدواريم ساير بخش‌هاي دولتي برابر اصل44 قانون اساسي به بخش خصوصي واگذار و سرعت بيشتري به کارها داده شود همچنين در حال بررسي ايجاد صندوقي حمايتي از صنعت هوافضا هستيم تا با ارائه خدمات ليزينگي صنعت هوايي را ياري دهد.
رئيس فراکسيون هوافضا مجلس به ساخت هواپيماهايي با ظرفيت 2 تا 8 نفره جهت جابجايي مسئولان استاني اشاره و تصريح کرد: با توجه به اينکه کشور ما داراي مناطق کوهستاني فراوان است هم اکنون مسئولان استاني به سختي فاصله 6 تا 8 ساعتي مراکز استان تا شهرها را طي مي کنند که علاوه بر خطرات جاني وقت زيادي را نيز از آنها مي‌گيرد.
وي ادامه داد: در تلاش هستيم با راه‌اندازي فرودگاه‌هاي 500 تا 1000 متري در هر شهر هواپيماهاي 2 تا 8 نفره را جهت تسهيل کار در اختيار مسئولان مراکز استان‌ها قرار دهيم که اين امر هم اکنون در شرکت هوايي فجر و شرکت مادر تخصصي هواپيما در حال پيگيري است.
عضو کميسيون امنيت ملي مجلس افق صنعت هوايي کشور را برشمرد و گفت: مطابق برنامه‌ريزي قرار بود بعد از گذشت 15 سال 70 درصد تکنولوژي هواپيماي 140 در داخل توليد شده و 30 درصد از خارج تامين شود و تاکنون 50 فروند از اين هواپيما در صنعت هوايي مشغول به کار باشد اما فقط 60 درصد از دستيابي به تکنولوژي آن محقق شده و در عمل هم تنها حدود 10 تا 12 فروند از اين هواپيما توليد شده است.
وي تصريح‌کرد: اميدواريم با اراده مديران هوانوردي اين امر تحقق کامل يابد و در آينده نزديک به تکنولوژي کامل ساخت هواپيماي پهن پيکر دست پيدا کنيم که البته اين امر نيازمند حمايت دولت و تامين مبلغ 250ميليون دلار مي باشد تا پشتيباني مالي و بيمه اي مناسبي از اين صنعت صورت پذيرد و فکر مي کنم تا 10 سال آينده و در قالب دو برنامه 5 ساله به تکنولوژي ساخت هواپيماي پهن پيکر دست يابيم.
عابدي به حضور شرکت‌هاي خارجي در پنجمين نمايشگاه صنعت هوايي اشاره کرد و افزود: مهمترين تکنولوژي ارائه شده در اين نمايشگاه هواپيماي آنتونف 125 بود که به عنوان يک شاهکار صنعت هوايي دنيا در نمايشگاه به مانور هوايي پرداخت زيرا اين هواپيما خود داراي حدود300 تن وزن بوده و 350تن هم بار حمل مي‌کند.
وي در پايان صنعت هوايي را موتور توسعه هوايي کشور دانست و به برگزاري نمايشگاه هوايي در سال‌هاي آينده اشاره کرد و گفت: اين نمايشگاه هر دو سال يکبار برگزار شده و مقرر شد دو دوره بعدي به ترتيب در تهران و کيش برگزار شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس