مسئولیت مهم دیوان عدالت اداری از نگاه اژه‌ای

آیین کمک به آزادی زندانیان محکوم مالی و جرایم غیرعمد با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در دادگستری استان کرمان و به صورت ارتباط ویدئوکنفرانسی با دادگستری‌های کل سراسر کشور برگزار شد.

به گزارش مشرق به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، صبح امروز دوشنبه (۱۲ دی) در آستانه سومین سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی، آیین کمک به آزادی زندانیان محکوم مالی و جرایم غیرعمد با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس دستگاه قضا در دادگستری استان کرمان و به صورت ارتباط ویدئوکنفرانسی با دادگستری‌های کل سراسر کشور برگزار شد.

این مراسم در راستای اجرای سیاست‌های دستگاه قضا در خصوص اعمال ارفاقات قانونی برای زندانیان واجد شرایط و ترویج صلح و سازش در دعاوی، به همت مرکز توسعه حل اختلاف، ستاد دیه و خیّرین برگزار شد.

به موجب این آیین که با یاد و خاطره سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی برگزار شد، در هراستان به عدد عمر بابرکت شهید سلیمانی، حداقل ۶۳ زندانی واجد شرایط از نعمت آزادی بهره مند شدند و ارفاقات قانونی دیگری نیز شامل حال تعدادی از زندانیان شد. بر همین مبنا، قریب به ۳ هزار نفر زندانی واجد شرایط امروز با دستور رئیس قوه قضاییه آزاد شدند و ۱۶ محکوم به قصاص نیز با همت مسئولان قضایی و گذشت اولیای دم از قصاص رهایی یافتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای طی سخنانی در جریان این مراسم، بهره‌مندی قریب به ۳ هزار نفر از زندانیان واجد شرایط از ارفاقات قانونی ظرف مدت ۵ الی ۶ روز را کاری فوق‌العاده و ناشی از برکت خون مطهر شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی دانست و گفت: این اتفاق مبارک که منجر به بهره‌مندی قریب به ۳ هزار نفر از زندانیان و رهایی از قصاص ۱۶ نفر از محکومان شد، به برکت وجودی شهید حاج قاسم سلیمانی و مجاهدت‌های مخلصانه او در راه خدا بود.

رئیس عدلیه تصریح کرد: در طول سال، با صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوطه و تعیین شاخص‌ها و معیارهای مقتضی و تعیین کارگروه‌های لازم، شاهد هستیم که مقدمات آزادی زندانیان واجد شرایط فراهم می‌گردد اما اتفاقی که در ایام سالگرد شهادت حاج قاسم رخ داد و موجبات آزادی زندانیان واجد شرایط در سراسر کشور را فراهم آورد، از این حیث که در مدت زمان بسیار کوتاهی رخ داد، اتفاق فوق‌العاده‌ای بود و این امر مهم مگر به برکت وجودی شهید حاج قاسم سلیمانی محقق نمی‌شد.

رئیس قوه قضاییه بیان داشت: روحیه حاج قاسم سلیمانی همواره دست‌گیری از مستمندان و نیازمندان و پیش‌قدم بودن در کمک به مردم و خدمت‌رسانی دلسوزانه به آنها بود و بر همین مبنا پیشنهاد شد که در ایام سومین سالگرد شهادت این شهید والامقام، افرادی که به سبب بدهی و دِینی که دارند و یا ارتکاب جرایم غیرعمد محکوم شده‌اند و خانواده‌هایشان در مضیقه هستند، مورد مساعدت قرار گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم به برکت خون مطهر حاج قاسم سلیمانی، ما نیز در راه اسلام مخلصانه تلاش کنیم و شهادت نصیب‌مان شود.

همچنین در این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه گفت: امروز به برکت وجودی شهید سلیمانی و با پیشنهاد خانواده این شهید والامقام و در نتیجه اقدامات و پیگیری‌های به عمل آمده از ناحیه ستاد دیه، خیرین و شوراهای حل اختلاف، در تمام استان‌های کشور شاهد آزادی زندانیان جرایم غیرعمد و محکومان مالی هستیم.

وی افزود: دستگاه قضایی ضمن آنکه بر برخورد قاطع با محرمان تاکید دارد اما در عین حال زمینه گسترش مهربانی را فراهم می‌کند و زمینه آزادی کسانی که استحقاق آن را داشته و برای جامعه خطرناک نیستند را فراهم می‌آورد.
حاج حسین سلیمانی برادر شهید والامقام حاج قاسم سلیمانی نیز طی سخنانی بیان داشت: مطمئنا روح حاج قاسم از اقدامی که امروز در راستای آزادسازی زندانیان صورت می‌گیرد راضی خواهد بود و من به نیابت از خانواده این شهید، صمیمانه از قوه قضاییه و خیّرین که زمینه انجام این کار بزرگ را فراهم کردند، تشکر و قدردانی می‌کنم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدی رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به ۶۳ سال عمر پربرکت شهید سلیمانی در زندگی دنیایی، اظهار کرد: امروز ما در شهرهای مختلف استان کرمان شاهد آزادی ۶۳ زندانی از محکومان مالی و بدهکاران معسر هستیم.

وی با اشاره به آزادی ۱۷۵ نفر از مددجویان واجد شرایط با همت ستاد دیه طی ۹ ماه گذشته، گفت: در ماه مبارک رمضان سال جاری، ۲۵ جشن گلریزان در استان کرمان برگزار شد و بیش از ۱۸ میلیارد تومان برای آزادسازی زندانیان از سوی خیرین تعهد گردید که از این مبلغ تا امروز بیش از ۱۴ میلیارد تومان به حساب ستاد دیه پرداخت شده است.
عتباتی رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی نیز در این مراسم با اشاره به آزادی ۲۶۴ نفر از محکومان مالی و جرایم غیرعمد، از توزیع ۹۰۰ بسته معیشتی میان خانواده‌های زندانیان بی‌بضاعت خبر داد.

آسیابی رئیس کل دادگستری استان گلستان نیز در این مراسم گفت: در آستانه سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی علاوه بر آزادسازی ۶۳ نفر از محکومان مالی و جرایم غیرعمد در استان گلستان، روز گذشته با حضور خدام آستان قدس رضوی و اولیاء دم دو پرونده محکومان به قصاص، این پرونده‌ها منتهی به صلح و سازش شدند و گفت: روز گذشته تعداد احکام قصاص منتهی به صلح و سازش در استان گلستان طی سال جاری، به عدد ۱۸ رسید.

توسلی زاده رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه نیز در این مراسم از آزادی ۱۸۸ نفر از زندانیان که ۳ نفر از آنها محکوم به قصاص نفس بودند خبر داد.

صادقی رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی نیز از آزادی ۱۳۰ نفر از زندانیان استان خراسان رضویبه مناسبت سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی خبر داد.

دهقان رئیس کل دادگستری استان خوزستان نیز در این مراسم از آزادی بیش از ۱۰۰ زندانی، اعطای مرخصی به ۳۵۰ نفر از مددجویان و ایجاد صلح و سازش در ۴ پرونده قصاص این استان در آستانه سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی خبر داد.

القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران نیز طی سخنانی گفت: همزمان با ایام سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، به همت اعضای هیئت امنای ستاد دیه و شوراهای حل اختلاف استان تهران و با تلاش همکاران قضایی، سه گروه ۶۳ نفره از زندان آزاد شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    4 0
    جا نداشتید ؟
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      6 0
      جا نداشتن یا حال ندارن مجازات اسلامی را اجرا کنند مسئله این است
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    7 0
    محض رضای خدا یا از ترس رسانه های معاندان و مدعیان حقوق بشر؟
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    7 0
    قاتل باید اعدام بشه و اگر قاضی ای شجاعت اجرای حکم خداوند و شرع و قانون را اجرا نکرد باید جوابگو باشه هم در مقابل خداوند هم در مقابل قانون و هم اولیای دم و هم جامعه قاضی نباید بترسه و نباید تحت تاثیر سخنان مخالفین قرار بگیره انگار یک تیمی زیاد خطا میکنه و داور برای تیم مقابل دو پنالتی میگیره و این تیم همچنان به خطا کردن ادامه میده ایا داور باید تحت تاثیر محیط دیگه براشون پنالتی نگیره که میگن چرا اینقدر پنالتی گرفته؟
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    6 0
    چرا بخواهند شما را شهید کنند وقتی کمال رضایتشان فراهم است
  • هادی IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    8 0
    دزد و میگیری جلوتر از خودت از در دادگستری میره بیرون یه خط و نشون هم واست میکشه. ۱۱۰ زنگ میزنی میگه چه فایده داره ما میگیریم دادگاه آزاد میکنه.
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    8 0
    آخه این چه کاریه که در پیش گرفته اید؟! این سیاست آزاد سازی فله ای مجرمین که جنابعالی در پیش گرفته ایددر حالی که خیلیهاشون دارای سوابق کیفری و جرم قبلی هستند, نتیجه ای جز افزایش جرم و جنایت و قانون گریزی در جامعه نداشته و نخواهد داشت.
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    1 1
    حدود الهی را تعطیل نکنید
  • تک سوتر DE ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    1 0
    جمهوری اسلامی بدون حفظ حدود شرعی حفظ نخواهد شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس