دلار

خبرگزاری بلومبرگ از شورش کشورهای مختلف علیه سلطه دلار خبر داد و نوشت: برخی از اقتصادهای بزرگ دنیا به دنبال راه‌هایی برای دور شدن از دلار آمریکا هستند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: بلومبرگ می‌نویسد: استفاده از دلار از سوی آمریکا به عنوان سلاح‌، کشورها را تشویق کرد تا خود را از سلطه دلار بیرون بکشند برخی از اقتصادهای بزرگ دنیا که از قدرت دلار و کاربرد آن به عنوان سلاح خسته شده‌اند، به دنبال راه‌هایی برای دور شدن از ارز آمریکا هستند. کشورهای کوچک‌تر از جمله برخی کشورهای آسیایی هم تلاش می‌کنند از دلار فاصله بگیرند. شرکتهای سراسر دنیا بخش قابل توجهی از بدهی خود را با ارزهای داخلی می‌فروشند تا مانع قدرت گرفتن بیشتر دلار شوند. در واقع همه به دنبال جایگزینی برای دلار هستند گویی که شورشی علیه پادشاهی پول ملی آمریکا در دنیا به راه افتاده است.

همه می‌دانند نمی‌توان سلطه دلار را به این زودی‌ها از بین برد، اما قبلا حتی تصور هم نمی‌شد بتوان از مکانیسم‌های پرداخت دیگری به دور از دلار آمریکا یا شبکه سوئیفت که زیربنای سیستم مالی جهانی است استفاده کرد.

حالا استفاده از دلار توسط آمریکا برای تحریم روسیه در سال جاری و فناوری‌های جدید، کشورها را تشویق کرده است خود را از سلطه دلار بیرون بکشند. تحلیلگران عقیده دارند دولت بایدن در استفاده تسلیحاتی از دلار آمریکا و سیستم جهانی پرداخت اشتباه کرده‌، چون سرمایه‌گذاران غیرآمریکایی را مجبور می‌کند دارایی‌های خود را به خارج از آمریکا که زمانی یک منطقه ‌ایمن بوده است؛ منتقل کنند و این در حالی است که اتحادیه اقتصادی اوراسیا به‌زودی استفاده از دلار را متوقف می‌کند.

روسیه و چین همین حالا هم طرح‌هایی برای ارتقاء ارزهایشان در پرداخت‌های بین‌المللی در نظر دارند که شامل استفاده از فناوری‌های بلاکچین می‌شود. این طرحها به دنبال حمله روسیه به اوکراین تسریع شده‌اند. روسیه برای مثال درآمد فروش انرژی خود را به روبل دریافت می‌کند.

بنگلادش‌، قزاقستان و لائوس هم مذاکراتی با چین برای تقویت استفاده از یوآن انجام داده‌اند. هند علنا بین‌المللی شدن روپیه را اعلام کرد و مکانیسم پرداخت دوجانبه با عربستان با ارز داخلی خود را به راه‌انداخت.

اصلی‌ترین انگیزه برای چنین اقداماتی تصمیم آمریکا و اروپا برای قطع دسترسی روسیه از سیستم مالی سوئیفت بوده است. فرانسه این اقدام را یک «سلاح هسته‌ای مالی» می‌داند. بدین ترتیب ارتباط اکثر بانک‌های بزرگ روسیه از شبکه‌ای که دهها میلیون نقل و انتقال مالی در روز دارد؛ قطع شده است. بنابراین بانک‌ها مجبورند بر مکانیسم‌های مالی خود تکیه کنند.

البته این تحریم‌ها تنها دلیل تسریع روند دورشدن از دلار نبوده‌، افزایش قدرت دلار آمریکا هم مقامات آسیا را در تلاش‌های خود برای پیدا کردن جایگزینی برای آن مصمم‌تر کرده است. ارزش دلار حدود ۷ درصد در سال جاری میلادی افزایش یافته و بیشترین رشد را از ۲۰۱۵ داشته است. بدین ترتیب‌، قیمت خرید مواد غذایی برای کشورهای آسیایی افزایش یافته و بار بازپرداخت بدهی‌های آنها سنگین‌تر شده است که فقر را در این کشورها گسترش می‌دهد.

نقل و انتقال‌های مالی با سایر ارزهای دنیا رشد خواهد داشت. به این ترتیب توانایی دولت آمریکا برای استفاده از ارز خود در جنگ‌های ژئوپلیتیکی مانند آنچه در اوکراین انجام داد؛ کاهش می‌یابد. حالا بسیاری از کشورها می‌دانند که می‌توانند مستقیما از ارزهای داخلی خود استفاده کنند و این باعث به‌وجود آمدن سیستم‌های پرداخت متعادل‌تری در دنیا می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    3 0
    البته لجن نامه های اصلاحاتی در داخل ، این قضیه رو انکار میکنن... نشریاتی مثل اقتصاد نیوز یا دنیای اقتصاد که کاسه داغتر از آش و دایه مهربان تر از مادر برای دلار هستن و البته جرات فراهم کردن کامنت گذاری زیر مطالبشون رو هم ندارن...
  • IR ۰۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    4 0
    به امید روزی که این اسکناس بی ارزش امریکایی دور ریخته شه به انتظار نشسته ایم، از جنگ بیزاریم ...
  • IR ۰۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    4 0
    هموطنان ایرانی مقیم امریکا،سرمایه و ملک های خودتون رو‌ تبدیل و انتقال بدید... امریکا مدت زمان زیادی نمیگذره که دیگه جای زندگی نیست
  • IR ۰۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    4 0
    پایان پادشاهی دلار یعنی نابود شدن کلی آمریکا
  • IR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    4 0
    دلار برو گمشو
  • خسرو IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    0 2
    بلومبرگ این خبرا رو پخش میکنه تا امثال کیهان رو سر کار بزاره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس