تقویت سفته‌بازی ارز در دولت قبل با انفعال بازارساز/ وقتی که همتی مدیریت بازار را فقط در ارزپاشی می‌دانست

عبدالناصر همتی، سومین رئیس بانک مرکزی ضعیف در جهان از لحاظ ناکارآمدی در حفظ ارزش پول ملی در فاصله جولای ۲۰۱۸ تا مه ۲۰۲۱ بوده است.

به گزارش مشرق، نرخ ارز در ایران در دوره ۳۴ ماهه ریاست عبدالناصر همتی بر بانک مرکزی، ۱۸۹ درصد گران شد.

یک ماه قبل از شروع به کار همتی در بانک مرکزی یعنی در تیرماه ۱۳۹۷ نرخ دلار در بازار آزاد ایران به طور متوسط ۸۱۱۷ تومان بود. این در حالی است که در ماه پایانی فعالیت همتی در بانک مرکزی (خرداد ۱۴۰۰) قیمت دلار به طور متوسط به ۲۳۴۳۵ تومان افزایش یافت. به عبارتی در دوره ریاست همتی بر بانک مرکزی، قیمت ارز در ایران ۱۸۹ درصد افزایش پیدا کرد.

البته در مهر سال ۱۳۹۹ قیمت دلار به بیش از ۲۹ هزار تومان هم رسیده بود که بعدا کاهشی شد. در هر صورت نرخ ارز در دوره ۳۴ ماهه ریاست همتی بر بانک مرکزی ۱۸۹ درصد افزایش یافت.

مقایسه عملکرد رؤسای بانک‌های مرکزی سایر کشورها در حفظ ارزش پول ملی در بازه زمانی ریاست همتی بر بانک مرکزی ایران، نتیجه جالبی به دست می‌دهد.

بررسی آمار در دوره‌ای که عبدالناصر همتی ریاست بانک مرکزی ایران را بر عهده داشت، (در فاصله جولای ۲۰۱۸ تا مه ۲۰۲۱) بیانگر آن است که رتبه سوم بدترین رئیس بانک مرکزی نصیب همتی شده است.

ضعیف‌ترین عملکرد در حفظ ارزش پولی ملی کشورها در بازه زمانی فوق، مربوط به بانک مرکزی سودان بوده و آرژانتین در رتبه دوم قرار دارد.

بانک مرکزی ایران به ریاست همتی در رتبه سوم قرار گرفته و آنگولا چهارم بوده است. یمن، ترکیه، سودان جنوبی، اروگوئه، برزیل و ازبکستان هم در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • فیرزوزاسماعیلی IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    0 0
    هردولت می خواهدباشدقیمت ارزعمدتابه سیاستهای بینالمللی کشوردارد.
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    2 0
    همچنان به دنبال کتمان حقایق و تمدیل به احسن کردن مزدی که برای اون میگیرید هستید. راستی دلار چند؟
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    2 1
    لعنت بر پدر کسی که همچین انگلی انتخاب کرد
  • IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    2 2
    مقصر همتی نبود ، ایشون تمام توانش رو گذاشت اما نتونست تو اون شرایط موفق بشه اگه اقتصاد کشور نرمال می بود همتی واقعا میتونست خیلی خوب ظاهر بشه
  • سرباز IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    0 0
    هرکسی از هر گرایشی بیاد نمی‌تواند: مگر اینکه بانک مرکزی از فشارها مستقل شود /برچیدن بانک های خصوصی و بساط بنگاه داری و خلق پول و تورم/ فرار از پترو دلار و جایگزینی سایر ارزهای قدرت‌های نظم نوین برای مبادله /تقویت پشتوانه ثاونیه پول ملی با طلا و به موازات آن پشتوانه قرار دادن میزان ذخایر انرژی (نفت/گاز) به عنوان پشتوانه اصلی پول ملی (مطابق نظم نوین)
  • abbas.pourabbas IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    0 0
    تا زمانی که به جای حل مشکلات مدیرتی در داخل همه چیز رو دایورت مکنید رو برجام همین ماجرا ادامه داره چه فرقی بین این دولت و دولت قبلی هست هردو مدیریت یکسان خروجی یکسان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس