کد خبر 1447161
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۰
بیماری

اگر در دریافت طعم و مزه دچار مشکل شده اید و غذاها برایتان طعم خوشایندی ندارند، باید بدانید که این موضوع نشانه یک بیماری جدی است که باید درمان شود.

به گزارش مشرق، اگر یک غذای معمولی و همیشگی خوردید اما مزه آن را تشخیص ندادید یا برایتان عجیب و غریب بود، احتمالاً به معنای این است که تغییر ناگهانی در بدن شما رخ داده است. وقتی که این اتفاق می افتد، در دریافت طعم و مزه دچار مشکل می‌ شوید و مزه مواد غذایی و خوراکی برایتان کمی عجیب و غریب می شود که این می‌ تواند نشان‌ دهنده مشکلاتی در کلیه باشد که در این قسمت در مورد آن بیشتر صحبت می کنیم.

اگر غذا در دهانتان مزه فلز می دهد؛ حتماً کلیه ها را چک کنید

شاید برایتان عجیب و باور نکردنی باشد اما کاهش سطح عملکرد کلیه می تواند علائمش را با طعم فلز در دهان نشان دهد که در چنین حالتی اوره و دیگر نیتروژن ها ترکیباتی را داخل خون ایجاد می کنند و باعث ایحاد وضعیتی به نام اورمیا می‌ شوند. اورمیا مزه فلز را در دهان ایجاد می‌ کند، تنفس را بدبو می‌ کند و باعث کاهش اشتها می شود؛ زیرا شما از مزه غذا خوشتان نمی آید و کمتر غذا می خورید. همچنین خشکی دهان را نیز ایجاد خواهد کرد.

بیماری مزمن کلیه و آسیب به کلیه علائم مختلفی دارد

اورمیا در مراحل نهایی بیماری کلیوی اتفاق می‌ افتد و حتما تیم پزشکی باید فرد را بررسی کند. احساس طعم فلز همچنین می‌ تواند به خاطر آسیب حاد به کلیه رخ داده باشد اما طبق تحقیقات موجود و نظر متخصصان، علت های مختلفی برای این آسیب دیدگی ها وجود دارد که شامل افت ناگهانی جریان خون به کلیه، آسیب های حاصل از دارو، مواد سمی یا عفونت ها یا به دلیل؛ مسدودیت ناگهانی است که باعث قطع جریان ادرار می شود و معمولا سنگ کلیه و بزرگ شدن پروستات را ایجاد می کند.

احتمال ابتلا به این مشکل در سنین بالا بیشتر است. همچنین افرادی که دچار نارسایی قلبی، مشکلات کبدی، دیابت و چاقی هستند، بیشتر در معرض این خطر قرار می گیرند.

علائم آسیب حاد کلیه را نادیده نگیرید

اگر از بیماری مزمن کلیه رنج می برید، احتمالاً علائم آن را مشاهده کرده اید. اگرچه افراد مبتلا به آسیب حاد کلیوی باید در مورد این موضوع اطلاعات و آگاهی خود را بالا ببرند و علائم را بشناسند. علائم مختلفی برای این موضوع وجود دارد که شامل ادرار نکردن یا ادار بسیار کم، ورم پا یا ساق پا، کاهش اشتها، حالت تهوع، استفراغ، احساس سردرگمی، خستگی و احساس درد زیر دنده ها است. اگر هر کدام از این علائم را همراه با مزه فلز در دهان داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

علل دیگری احساس طعم فلز در دهان

اگر هیچ کدام از این علائم به شما نمی خورد یا مشکلی نداشتید، احتمالاً مزه فلز در دهان تان ربطی به کلیه ندارد. مشکلات دیگری که عامل ایجاد مزه فلز در دهان می شوند، به غیر از مشکلات کلیوی خیلی جدی نیستند. به عنوان مثال سوء هاضمه، سوزش معده و رفلاکس اسید معده می تواند باعث ایجاد طعم فلز مانند یا تلخ در دهان شود و مزه غذا را تغییر دهد. همچنین سرماخوردگی، عفونت سینوسی و عفونت های سیستم تنفس فوقانی هم می‌ تواند عامل ایجاد طعم فلز در دهان باشد.

اگر هر گونه ویتامین یا دارویی مصرف می کنید، حتماً به پزشک اطلاع رسانی نمایید تا بتواند تشخیص دقیق داشته باشد. همچنین همیشه مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید، زیرا بهداشت ضعیف دندان هم ممکن است باعث احساس چنین طعمی در دهان شده باشد.

منبع:ایسکانیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ع. رها IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
    0 0
    مواد پر کننده دندان هم باعث بوی فلز در دهان میشود
  • US ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
    0 0
    کمبود بعضی از ریز مغذی ها هم باعث این مشکل میشود. تغییر طعم و بو بیشتر بخاطر آسیب عصب محیطی هست که بعلت کمبود ب12 می‌باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس