کد خبر 1446969
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۹
تاسف شدید سازمان ملل از اعدام‌ها در عربستان

سران سعودی برای حفظ تاج و تخت خود از مخالفان سرشناس در تبعید با بهره گیری از آخرین فناوریهای دیجیتال از جمله نرم افزارهای رژیم صهیونیستی جاسوسی می کنند.

به گزارش مشرق، مجله آمریکایی «فارین افرز» در گزارشی تحقیقی به انعکاس ‌رویکرد مقامات سعودی به استفاده از فناوری دیجیتال جهت هدف قرار دادن مخالفان در تبعید پرداخت و نوشت که هدف قرار دادن منتقدان و مخالفان حکومت سعودی در خارج از کشور از طریق فناوری های دیجیتال و نرم افزارها تنها یکی از راه هایی است که دولت سعودی برای مقابله با مخالفان از آنها بهره می گیرد.

به نوشته این مجله، برنامه عربستان برای بکارگیری نرم افزارهای جاسوسی برای خارج از مرزها گسترده است و مخالفان را در دو دست هدف قرار می دهد.

در گزارش تحقیقاتی فارین افرز که سایت سعودی لیکس آن را باز نشر داده، آمده است: در راستای این برنامه عربستان، تلفن غانم المسیری مخالف سعودی مقیم انگلیس در سال ۲۰۱۸ میلادی با نرم افزار جاسوسی اسرائیلی «پگاسوس» هک شد. همزمان با هک شدن تلفن همراه، خود این مخالف سعودی هم توسط عوامل عربستان در لندن تعقیب شد و مورد حمله فیزیکی قرار گرفت.

احتمال می رود در ماجرای قتل جمال خاشقچی روزنامه منتقد عربستانی در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه هم حکومت سعودی از نرم افزارهای جاسوسی بهره گرفته باشد.

در سال ۲۰۱۸، همچنین تلفن همراه عمر عبدالعزیز فعال عربستانی مقیم دائم کانادا و از نزدیکان خاشقجی با نرم افزار جاسوسی پگاسوس هک شد. عبدالعزیز و خاشقجی در پلتفرم ارتباطی که تصور می کردند امن است، درباره فعالیت‌های خود علیه حکومت سعودی بحث و گفت وگو می‌کردند.

پس از قتل خاشقجی، تحقیقات مراجع مربوطه نشان داد که تلفنهای همراه چند تن دیگر از نزدیک ترین افراد به خاشقجی از جمله همسر مصری و نامزد ترکیه ای او نیز هدف جاسوسی قرار گرفته است ولی دولت عربستان سعودی از اظهار نظر در مورد این افشاگری ها خودداری کرد.

در سال ۲۰۲۱، نماینده شرکت صهونیستی "NSO" که سازنده نرم افزار پگاسوس است، در گفت وگو با روزنامه گاردین مدعی شد: "تکنولوژی های این مجموعه به هیچ وجه در قتل وحشتناک جمال خاشقجی نقشی نداشت".

در واقع، هدف قرار دادن منتقدان حکومت سعودی در خارج از کشور با نرم افزارهای جاسوسی تنها یکی از راه هایی است که حکومت سعودی از فناوری دیجیتال برای حذف مخالفان بر آن تکیه می کند.

به عنوان مثال، طبق یک کیفرخواست فدرال ایالات متحده، مشاور ارشد محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در سال‌های ۲۰۱۴ ظاهراً در ازای جاسوسی از مخالفان در یک پلتفرم به یکی از کارمندان توییتر ۳۰۰ هزار دلار پرداخت و هدایای دیگری نیز در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ داد.

این کارمند که در سال ۲۰۱۵ توییتر را ترک کرد، در سال ۲۰۲۲ در دادگاهی در ایالات متحده محکوم شد. هنگامی که مخالفان با چنین تاکتیک های جاسوسی ناگهان مواجه می شوند، فشار روانی فوق العاده ای را متحمل می شوند.

با هک شدن تلفنهای همراه مخالفان، دوستان و همکارانشان نیز به دلیل ارتباط با آنها در معرض خطر قرار می گرفتند و هر حرکت آنها تحت نظارت قرار می گرفت. این شرایط شوک ناتوان کننده ای را به این افراد وارد می کند. یک زن فعال سعودی توضیح داد که اینگونه هدف قرار دادن افراد در فضای دیجیتال، نوعی "جنگ روانی و عاطفی" و تحمیل "ترس و اضطراب بی پایان" به افراد است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس