سرلشکر موسوی

فرمانده کل ارتش در پیامی پژوهش را مقدمه تحول و دستیابی به سازمان دفاعیِ دانش‌بنیان دانست و تأکید کرد: همت خود را به کار بسته‌ایم تا علم‌گرایی و علم‌محوری را در همه بخش‌ها به گفتمان مسلط خودتبدیل کنیم.

به گزارش مشرق، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران با صدور پیامی، روز پژوهش را به آحاد پژوهشگران ارتش تبریک گفت.

متن این پیام بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ»
«خداوند کسانی را که ایمان آورده‌اند و کسانی را که علم به آنان داده شده درجات عظیمی می‌بخشد». (مجادله،۱۱)

سال ۱۴۰۱ مزین به نام «تولید، دانش‌بنیانی و اشتغال‌آفرین» شده است. توجه، حمایت و پرداختن به «علم و پژوهش» – همان‌گونه که در بیانیه ارزشمند گام دوم انقلاب اسلامی به عنوان یک سند بالادستی مورد تأکید قرار گرفت- یکی از مهم‌ترین ارکان توسعه و رویکرد ارتش جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود.

در واقع پژوهش مقدمه تحول و دستیابی به سازمان دفاعیِ دانش‌بنیان محسوب می‌شود. بسیاری از توفیقات کسب شده در این سازمان، مدیون به ثمر رساندن برنامه‌های علمی، تحقیقاتی و فناورانه است که با وجود همه تحریم‌ها و مواجهه با یکی از سنگین‌ترین جنگ‌های ترکیبی در میان جنگ‌های نسل‌های چهارم و پنجم، به فاصله چند دهه، از سازمان نظامی وابسته به مستشاران بیگانه و تجهیزات خارجی، به سازمانِ پیشرو و در آستانه دستیابی به سازمان دفاعی دانش‌بنیان با توان تولید دانشِ نافع و محتوای علمی و تجهیزات و تسلیحاتِ بومی تغییر کرد که اثرگذاری این تغییر، در ارتقای توان رزم و بازدارندگی دفاعی ارتش جمهوری اسلامی ایران متجلی شده است.

پیرو فرمایش و تأکید هوشمندانه فرماندهی معظم کل قوا (مدظله‌العالی) مبنی بر این‌که «علم‌گرایی و علم‌محوری باید در همه بخش‌ها، گفتمان مسلط جامعه شود»، تمام همت خود را به کار بسته‌ایم تا علم‌گرایی و علم‌محوری را در همه بخش‌ها به گفتمان مسلط خود تبدیل کنیم. در ادامه این مسیر، دلگرم به پشتوانه شما دانشگران، پژوهشگران، نخبگان، اهل قلم، دانشجویان، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و کنشگران حوزه دانش، علم و پژوهش در مراکز مطالعات و تحقیقات و محققان صنعتی در سازمان‌های جهاد خودکفایی ارتش هستیم.

با این رویکرد، ارتش جمهوری اسلامی ایران، مسیر دانش‌بنیانی را با محوریت تعالیم ارزشمند اسلامی، تقویت هیئت‌های اندیشه‌ورزی، شناختِ نظام مسائل، آینده‍پژوهی و افزایش هوشمندی به‌منظور جلوگیری از غافلگیری، افزایش اثربخشی پژوهش‌های علوم انسانی، تکمیل چرخه مدیریتِ دانش و خودکفاییِ متأثر از تحقیقات صنعتی با بهره‌گیری از نقشه علمی، طی می‌کند و بیش از هر زمان دیگر افزایش تولیدات علمی و ارتقای سطح بلوغِ مدیریت دانش را مد نظر قرار داده است. در این راستا سرمایه انسانی فرهیخته، مهمترین و اثرگذارترینِ مؤلفه برای دستیابی به دانش‌بنیانی محسوب می‌شوند.

در این مسیر، «ولایت‌مداری»، «شهادت‌طلبی» و «تقویت مفهومِ انتظار» به عنوان سه اصلِ غیرقابلِ انکارِ برگرفته از مفاهیمِ والای قرآنی، در ارتشِ مردمی و انقلابی ثبت شده است و گسترش آن را مدیون اندیشه‌های متعالی و قلم‌های پاکِ اندیشمندانِ صاحب سخن است. با توجه به تدابیر و تأکیدات فرمانده معظم کل قوا (مدظله‌العالی) در خصوص اجرایی کردن توصیه نخست بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و همچنین تحول در ارتش، نقش شما پژوهشگران و دانشگران در این عرصه، بیش از پیش اثرگذار خواهد بود.

اگرچه ارزش عملکرد فرهیختگان بسیار فراتر از این تکریم‌ها تلقی می‌شود و هر روز قدردان تلاش‌های این اندیشمندانِ هستیم، اما ۲۵ آذر به‌عنوان «روز پژوهش» و همچنین هفته پژوهش، مناسب‌ترین ایام برای قدردانی از تلاش‌های منجر به افتخار و شکوهِ کنشگرانِ حوزه دانایی و خردمندی محسوب می‌شود. در این راستا به مناسبت ایام، فرصتی پیش آمد تا ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر علم و پژوهش ارتش جمهوری اسلامی ایران، ایام هفته پژوهش را صمیمانه به همه شما دانشگران، پژوهشگران، نویسندگان، اندیشمندان، اعضای هیئت علمی، نخبگان، دانشمندان، فرهیختگان، کارشناسان و مسئولان پر تلاش حوزه دانش و پژوهش تبریک و تهنیت عرض نموده، تأکید می‌کنم که قدردان تلاش‌های مجاهدانه شما عزیزان هستم و آرزومندم که با الگوپذیری از شهدای گرانقدر به‌ویژه شهدای علم و پژوهش، با تبعیت و پیروی از تدابیر و منویات ارزشمند فرماندهی معظم کل قوا (مدظله العالی)، در بالندگی، سرافرازی و امنیت میهن اسلامی موفق، مؤید، سلامت و عاقبت‌بخیر باشید؛ ان‌شاءالله.

فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران

سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس