کد خبر 1446618
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۸
مرد عنکبوتی عکاس برتر جام جهانی شد!

شیوه عکاسی جدیدی که در جام جهانی قطر مورد استفاده قرار گرفته، متفاوت، خاص و البته ترسناک است.

به گزارش مشرق، ورزشگاه های مدرن جام جهانی قطر دارای جزئیاتی هستند که شاید اکثر هواداران از آنها اطلاعی نداشته باشند. به هر حال، طبیعی است که در یک بازی فوتبال همه توجه ها به اتفاقات داخل مستطیل سبز معطوف باشد. با این حال، اگر کمی کنجکاوانه تر به اطراف نگاه کنید، متوجه افرادی خواهید شد که بالای سرتان حرکت می کنند. در ابتدا، ممکن است تصور شود که آنها تکنسین هایی هستند که تنظیماتی را در ساختار ورزشگاه انجام می دهند یا موقعیت نورافکن ها را تنظیم می کنند. اما اگر فقط کمی بیشتر توجه کنید متوجه خواهید شد که این متخصصان واقعاً چه می کنند. آنها را که توسط گروهی از خبرگزاری ها برای ارائه نگاهی جدید به بازی فوتبال انتخاب شده اند، "عکاس کبوتر" می نامند.

پرتره‌هایی خاص از تراژدی یا پیروزی

آنها با لنزهای تله‌فوتوی قدرتمند خود و قرار گرفتن در ارتفاع بیش از ۲۰ متری زمین، موفق به ثبت زوایا و عکس هایی می شوند که از لبه زمین و به شیوه سنتی، ممکن نیست. برخی از این صحنه‌هایی که از بالا گرفته می‌شوند به پرتره‌هایی ماندگار از تراژدی یا پیروزی تبدیل می‌شوند، مانند برخورد پنالتی مارکینیوش به تیر عمودی دروازه که موجب حذف برزیل از مرحله یک چهارم نهایی شد، قیچی دیدنی ژیرو مقابل لهستان که گل شدنش را جشن گرفت ولی داور آن را مردود اعلام کرد یا جشن عربستانی‌ها مقابل آرژانتین که همگی به خاطر تمایز یاد شده، زیباتر به نظر می رسند.

عکاسی از فاصله‌ای که بازیکنان اندازه مورچه می‌شوند

بودا مندز برزیلی، عکاس گتی ایمیجز که در این پروژه با فیفا همکاری می کند در خصوص عکاس‌های ثبت شده به شیوه عکاس کبوتر گفت: "سعی کردیم جلوه هنرمندانه تری به کار بدهیم؛ برای این کار از خطوط زمین بازی و همچنین سایه ها استفاده کردیم. عکس های معمولی بازی از این زاویه گرفته نمی شود و مطابق معمول از کنار زمین ثبت می شود. ما با استفاده از این شیوه، انعطاف کار را بالا برده ایم و اگر بخواهیم از آن جا، چیزی که با دوربین بدون لنز ثبت می شود را شرح دهیم، چیزی شبیه مورچه های بسیار ریز یا عروسک های پلی موبیل را می توانیم مثال بزنیم."

پیش از این با استفاده از شیوه Cat Walk عکس هایی توسط دوربین های قدرتمند که در نقاط استراتژیک امتداد بالای ورزشگاه ها کار گذاشته شده بودند، ثبت می شد و کنترل آن را فردی در کنار زمین، به عهده داشت. در روش جدید "عکاس کبوتر" اما داستان متفاوت و خطرناک تر است؛ البته نتیجه جذاب کار باعث می شود تا این سختی ها به چشم نیاید.

احتمال سقوط دوربین عکاسی روی بازیکنان و هواداران!

در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه عکاسی آزمایشی توسط عکاسانی که روی سقف ورزشگاه‌ها قرار گرفته بودند انجام شد. بودا مندز یکی از این عکاسان بود که بالاتر از همه در ورزشگاه قرار می گرفتند تا از بهترین زوایای ممکن عکاسی کنند. اکنون اما شرایط متفاوتی را شاهد هستیم؛ صرف ساعت ها زمان روی کابل های فولادی با تجهیزات چند کیلویی و حرکات محدود. این جا باید بسیار احتیاط کرد چرا که هر جسمی که از آن بالا سقوط کند، احتمالا روی سر هواداران، عکاسان یا بازیکنانی که آن پایین هستند فرود خواهد کرد! برای بالا بردن اقدامات ایمنی، عکاسانی که از آن بالا آویزان هستند، به وسایل ایمنی از جمله چکمه، جلیقه، روپوش و کلاه ایمان مجهز هستند.

ترسناک مثل یک غواص در همسایگی تک تیراندازها

از بین کسانی که برای این عکاسی هیجان انگیز و متفاوت درخواست ارائه کرده بودند، فقط پنج حرفه ای در هر بازی شانس اجرای کار را داشتند. این افراد همچنین باید آموزش های امنیتی سختی را پشت سر بگذارند. بودا اعتراف می کند: «کمی ترسناک بود»، اما هیچ چیزی باعث نشد که او از این تجربه جذاب دست بکشد. او در مورد نحوه آماده سازی خود و دیگر عکاسان کبوتر گفت:

"ابتدا باید در برزیل تمرین می کردم. تمرکز اصلی روی موضوع ایمنی، دقت در اتصال همه تجهیزات به کابل ها و ... است. ابتدا باید همه چیز را آزمایش کنیم، درست مثل یک غواص، فقط در وضعیت معکوس. در کلاس های آموزشی فیفا به ما یک نفر را نشان دادند که به پایین سقوط کرده و دچار خونریزی شده بود. این نشان می داد که قضیه جدی است! فقط کسانی که دارای گواهینامه و مجوز هستند، واجد شرایط بالا رفتن هستند. این یک تجربه بسیار متفاوت است؛ در یکی از آنها وقتی به یک سمت نگاه کردم دو تک تیرانداز با دوربین دوچشمی دیدم."

احتمال اقامت چهار ساعته در ارتفاع چند ده متری

عکاس برزیلی اعتراف می کند که لحظات اولی که روی Cat Walk قرار می گیری، بسیار پر استرس و تنش زاست. تطابق با محیط، تشخیص مکان، مطالعه موقعیت تیم ها و شناسایی بهترین مکان ها برای ثبت بهترین تصاویر، به زمان نیاز دارد. به همین دلیل، حدود دو ساعت قبل از شروع بازی، ارتفاع نوردی شروع می شود. اگر بازی به وقت اضافه و پنالتی کشیده شود، آنها حدود چهار ساعت باید آن بالا باشند! توصیه های مهمی برای این افراد وجود دارد:

"هنگامی که به آنجا رسیدید، فقط پس از پایان بازی می توانید به پایین بروید پس مقدار زیادی آب بنوشید و قبل از صعود حتما به دستشویی بروید. و البته مهمتر از همه چیز فقط وسایل ضروری را بردارید: در این مورد، دو دوربین، لنز و باتری الزامی است. حتی باید از به کار بردن تلفن های همراه خودداری و فقط در صورت لزوم از آنها استفاده کرد؛ سلفی هم ممنوع!"

تجربه ترن هوایی وسط یک بازی مهم

بودا که امروز وظیفه عکاسی از دیدار رده بندی بین مراکش و کرواسی به سبک عکاسی کبوتر را به عهده دارد در الجنوبِ هشت طبقه، لوسیل، البیت و الثمامه و خلیفه کار کرده است. او کار کردن در ارتفاع بالا روی ورزشگاه خلیفه را با توجه به طراحی آن، به سواری در یک ترن هوایی تشبیه کرده است. او تصاویر مهمی را با این شیوه ثبت کرده است. مثلا لحظه ای که مارکینیوش پنالتی خود را به تیر دروازه کرواسی زد و سپس تلفیق حسرت و اندوه او با جشن کروات‌ها از زاویه ای متفاوت که تصاویر آن به صورت لحظه ای به دفتر لندن ارسال می شد. البته برای او ثبت این لحظات سخت بود: "نمی خواستم نیمار گریه کند و چند بازیکن حریف به او دلداری بدهند؛ به عنوان یک برزیلی، برعکس این لحظه را ترجیح می دادم.

مندز صحبت های خود در خصوص تجربه هیجان انگیز خود را این گونه به پایان می رساند: هر وقت از پله ها بالا می رود، با پدرم که فوت کرده صحبت می کنم و می گویم؛ هی پیرمرد من به تو نزدیکم، پس کمکم کن تا بهترین کار را انجام دهم!

در پایان توجه شما را به کلکسیونی زیبا از عکس هایی که به این شیوه عکاسی شده اند جلب‌ می کنیم:

منبع: ورزش سه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس