کد خبر 1446560
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱
هشدار پاکستان به طالبان: صبر ما درحال لبریز شدن است

پاکستان در تازه‌ترین واکنش‌ها به افزایش خلاء امنیتی در مرزهای خود با افغانستان، کابل را به اقدام مستقیم علیه عوامل حملات به خاک پاکستان تهدید کرد و هشدار داد: صبر اسلام‌آباد در آستانه لبریز شدن است.

به گزارش مشرق، تکرار حوادث مرزی میان پاکستان و افغانستان همزمان با خشم دولتمردان اسلام‌آباد از عملیات ترور کاردار خود در کابل، خیز داعش از مرزهای افغانستان به پاکستان و اعلام جنگ گروه تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) علیه دولت و ارتش این کشور باعث شد تا لحن مقامات پاکستان برای تذکر به طالبان شکل جدی تری پیدا کند.

پس از مطالبه روسای کمیسیون روابط خارجی در مجالس سنا و ملی پاکستان از دولت برای تجدیدنظر در سیاست خود در قبال افغانستان به ویژه بررسی مجدد نحوه تعامل با طالبان، اکنون وزیر امور خارجه پاکستان نیز سخن از امکان تجدیدنظر در سیاست اسلام‌آباد در تعامل با کابل به میان آورد.

«بلاول بوتو زرداری» که هم اکنون برای دیدارهای رسمی با مقامات آمریکا در نیویورک بسر می‌برد، از لبریز شدن کاسه صبر کشورش در قبال کم کاری طالبان برای جلوگیری از حملات مرزی خبر داد.

وی همسایه شرقی پاکستان یعنی هند به عنوان رقبای سنتی یکدیگر در شبه قاره را به حمایت از عناصر ضدپاکستانی و مستقر در قلمروی افغانستان متهم کرد و گفت: پاکستان دیگر حملات تروریست‌های تحریک طالبان پاکستان از قلمروی افغانستان را تحمل نخواهد کرد. تحریک طالبان پاکستان از سوی دولت این کشور یک گروه تروریستی شناخته می‌شود و آمریکا نیز سال‌های اخیر این گروه را در فهرست سازمان‌های تروریستی جهان قرار داد. تحریک طالبان ماه گذشته به پیمان موقت آتش‌بس با ارتش پاکستان پایان داد و ازسرگیری حملات علیه دولت و نیروهای امنیتی را اعلام کرد.

زرداری که تحریک طالبان پاکستان را مسوول ترور مادرش خانم بینظیر بوتو نخست وزیر پیشین پاکستان می‌داند، اعلام کرد: حق اقدام مستقیم علیه گروه‌های تروریستی مورد حمایت سرویس‌های متخاصم برای پاکستان محفوظ است.

وی اظهار داشت: پاکستان چنین تروریسم فرامرزی توسط تحریک طالبان پاکستان یا سایر گروه‌های تروریستی مانند گروه تجزیه طلب ارتش آزادیخواه بلوچ را که از عوامل متخاصم حمایت‌های مالی و لجستیکی دریافت می‌کنند، تحمل نخواهد کرد.

هشدار صریح وزیر امور خارجه پاکستان به حکومت طالبان در افغانستان همزمان با بزرگداشت هشتمین سالگرد حمله مرگبار به مدرسه نظامی در پیشاور صورت می‌گیرد که طی آن بیش از یکصد دانش‌آموز و معلم کشته شدند.

بلاول زرداری طی سخنرانی در مراسم یادبود قربانیان تروریسم در مقر سازمان ملل اعلام کرد: متأسفانه تحریک طالبان پاکستان و برخی گروه های تروریستی دیگر "پناهگاه های امن" پیدا کرده اند و حتی حملات شدیدتری علیه اهداف نظامی و غیرنظامی پاکستان انجام می‌دهند.

تحریک طالبان پاکستان مسئولیت بسیاری از حملات مرگبار تروریستی در این کشور از جمله حمله به مدرسه پیشاور در دسامبر ۲۰۱۴ که دست کم ۱۲۰ کشته برجای گذاشت را بر عهده گرفته است.

دولت‌های سابق در افغانستان نیز اتهام مشابهی علیه اسلام‌آباد مبنی بر وجود پناهگاه‌های امن برای تروریست‌ها در پاکستان را عنوان کرده‌اند که البته همواره از سوی دولتمردان اسلام‌آباد تکذیب شده است.

وزارت خارجه پاکستان روز گذشته در اعتراض به وقوع چندین حادثه تیراندازی به خاک پاکستان و آتشباری نیروهای مرزی طالبان از افغانستان به مناطق غیرنظامی، کاردار سفارت افغانستان در اسلام‌آباد را احضار کرد.

کاردار پاکستان در افغانستان که یازدهم آذرماه از یک عملیات ترور در کابل جان سالم بدر برد، به اسلام‌آباد بازگشته و دولت اسلام‌آباد اعلام کرد: هرگونه بازگشت دیپلمات ارشد خود به کابل بستگی به اقدام حاکمان طالبان برای رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی پاکستان دارد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    1 0
    ایران و پاکستان از طالبان حمایت کردند اینم عاقبتش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس