کد خبر 1446259
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴
تظاهرات ضد پادشاهی در اردن

اعتراض به افزایش قیمت سوخت به تظاهرات ضد پادشاهی در اردن منجر شد.

به گزارش مشرق، قیمت گازوئیل در اردن پس از ۸ بار افزایش متوالی در سال ۲۰۲۲، ۴۵ درصد افزایش یافته است. این موضوع جرقه اعتصاب کامیون داران و حمل و نقل عمومی اردن و گسترش آن در استان‌های این کشور بود. خواسته اصلی اعتصاب کنندگان کاهش قیمت فرآورده‌های نفتی به ویژه گازوئیل و بنزین اکتان ۹۰ است که حرکت کامیون‌ها و اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی و تاکسی‌ها به آن وابسته است.

دولت اردن مدعی پایان اعتصابات شد، اما این اعتصاب‌ها را می‌توان آتش زیر خاکستر توصیف کرد که روز گذشته بار دیگر در آن دمیده شد و به تظاهرات مردمی در برخی شهرهای جنوب اردن از جمله عَمان پایتخت، "الکرک" و "الحسینیه" منجر شد.
بامداد جمعه شبکه خبری الجزیره گزارش داده نائب‌رئیس پلیس شهر معان در جنوب اردن بر اثر تیراندازی در جریان تظاهرات مردم برای اعتراض به افزایش قیمت سوخت کشته شده است.

پلیس اردن ابتدا مدعی تسلط کامل بر شهرهای جنوبی شد، اما اخبار منتشره گویای تشدید درگیری‌ها و حضور هزاران اردنی در الحسینیه بود. به نظر می‌رسد اعتراض به گرانی فرآورده‌های نفتی شروع ماجرا بود، زیرا معترضان شعارهایی علیه خاندان پادشاهی اردن سر داده و خواستار سرنگونی پادشاهی ملک عبدالله شدند.

استان "اربد" شمال اردن نیز در کنار شهرهای جنوبی شاهد اعتراضات و ناآرامی بود به طوری که برخی خیابان‌های اصلی در این مناطق توسط معترضان بسته شد.

از منطقه "کفر عوان" خبر رسیده که شهرداری "برقش" توسط معترضان اشغال شده است و جوانان اردنی در خیابان‌های این شهر شعار "الشعب یرید اسقاط النظام" (مردم خواهان سرنگونی حکومت هستند) سر داده‌اند.

برخی منابع خبری به نقل از شاهدان عینی خبر دادند که دولت اردن برای سرکوب اعترضات، تانک‌ها و خودروهای زرهی را به خیابان‌ها آورده است. در همین زمینه، اما سفارتخانه آمریکا در اردن اعلام کرد که شهروندان و کارمندان آمریکایی حاضر در اردن از سفر به استان‌های "الکرک"، "الطفیله"، "معان" و "العقبه" پرهیز کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۵
    0 1
    تظاهرات ؟ اما اينجا اختشاش
  • GB ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۵
    2 0
    اگه اردن به مقاومت بپیونده عالی میشه از سوریه عراق بلید نیرو بفرستن به اردن بعد هم فلسطین
  • پیگیر IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۵
    0 0
    خسته نباشید صبح پنجشنبه اتفاق افتاده تازه الان کار کردید. انگار همه خواب بودن
  • مهماندار هواپیما IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۵
    2 0
    نوکران اسراییل دارن سقوط می کنن
  • یک ترک IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۵
    0 0
    کار اسرائیل است بخاطر ارسال سلاح از اردن به کرانه باختری
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۵
    2 0
    آقای شاه اردن !شما که به مسجد الاقصی خیانت کردی و هتک آنرا از طرف صهیونیزم ندیده گرفتی حالا در آتش غضب صاحب این خانه بسوز
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    0 0
    امیدوارم مسئولین این موارد رو خوب تحلیل کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس