کد خبر 1445767
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۵
پلیس زن

پلیس زن می‌تواند آرامش، اطمینان، اعتماد، نظم و بالاخره امنیت همه‌جانبه در جامعه بانوان و به‌ویژه خانواده‌ها ایجاد کند.

به گزارش مشرق، از جمله وظایف مهم و اصلی دولت، ایجاد نظم در داخل کشور و صیانت ازجامعه در مقابل تهدیدات مختلف است. مقوله امنیت و اهمیت نقش و کارکرد پلیس در فراهم آوردن زمینه‌ها و بسترهای عملی و روانی تامین آن در جامعه، ازجمله مباحث عمده در میان محققان و محافل امنیتی و انتظامی بوده است و این امر ضرورت بررسی و تحلیل سازوکارهای درونی پلیس و تعامل آن با دیگر بخش‌های نظام سیاسی به جهت ایفای هرچه بهتر رسالت خطیر آن در تامین امنیت عمومی جامعه را می‌طلبد. امنیت در ۲سطح فردی و اجتماعی در جامعه می‌تواند تبلور یابد. از آنجا که نخستین تهدیداتی که متوجه امنیت فردی و اجتماعی هست خطراتی است که متوجه جان و مال اشخاص و نیز اموال عمومی می‌شود، بنابراین دولت باید خود را مجهز به ابزار و وسایلی کند که بتواند وظایف سنگین خود را درخصوص تامین امنیت جانی و مالی به انجام برساند. مردم نسبت به نوع و میزان توان پلیس در مقابله کردن با اعمالی که امنیت، حیثیت و تمامیت زندگی آنها را مختل می‌سازد، بسیار حساس و دقیق هستند و میزان اعتماد آنها به نیروی انتظامی نقش مهمی در رضایتمندی عمومی نسبت به حکومت دارد.

پلیس زن می‌تواند آرامش، اطمینان، اعتماد، نظم و بالاخره امنیت همه‌جانبه در جامعه بانوان و به‌ویژه خانواده‌ها ایجاد کند. از آنجا که امروزه نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند و در تمامی عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و نظامی حضوری فعال و همه‌جانبه دارند، نیاز به پلیس بانوان جهت انجام امور مربوط به بانوان و اصلاح ناهنجاری‌ها و تخلفات مربوط به بانوان بیشتر از همیشه احساس می‌شود. یکی از مشکلات موجود در عرصه اجرایی برای مدیران نیروی انتظامی در زمینه کنترل و مقابله با بحران‌هایی است که تعدادی از معترضان آنها زنان هستند و با توجه به کمبود نیروی پلیس زن در مقابله با اغتشاشگران، مشکلات مذکور در زمینه مدیریت بحران ایجاد می‌شود. یگان‌ویژه ناجا یکی از مهم‌ترین نهادهای انتظامی است که مسئولیت مقابله با هرگونه ناآرامی‌ اجتماعی را بر عهده دارد.

پژوهش‌های اجتماعی نشان می‌دهد به کارگیری ظرفیت پلیس زن در یگان ویژه برای کنترل زنان اغتشاشگر در بحران‌ها و اعتراضات اجتماعی، تأثیر زیادی در انجام بهینه ماموریت دارد. باید اذعان کرد در شرایط ویژه کشور ایران، پلیس زن در مأموریت‌های نیروی انتظامی نقش مهمی دارد؛ چراکه ماهیت اسلامی و انقلابی کشور بر این اساس بنا شده که دستورات و شعائر اسلامی به‌صورت کامل در همه ابعاد جامعه اجرایی شود تا بتوانیم الگویی قابل‌قبول برای سایر کشورهای اسلامی در هر زمینه باشیم و لذا اساس تشکیل پلیس زن در نظام اسلامی و به کارگیری آن در مأموریت‌های یگان ویژه، در همین راستا و برای اجرای احکام اسلام درخصوص عدم‌اختلاط غیرلازم مردان و زنان در مراجع انتظامی و مأموریت‌های متنوع مربوط به پلیس بوده است. شایسته‌سالاری، دانش‌محوری و تقویت سیستم تفکر و برنامه‌ریزی کارکنان ازجمله مسائل کلی است که در این فرایند باید به‌صورت مستمر موردآموزش و نظارت قرارگیرد. استمرار آموزش‌های تخصصی و عمومی، افزایش انگیزه‌های معنوی و مادی و نظارت و کنترل مستمر بر نیروهای پلیس افتخاری و سایر نیروهای پلیس زن که در اختیار یگان‌های ویژه قرارمی‌گیرند، لازمه بهره‌وری مطلوب این نیروها در یگان ویژه است.

منبع: روزنامه همشهری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس