سازمان ملل قطعنامه عدم استقرار سلاح در فضا را تصویب کرد

بسیاری از اعضای سازمان ملل از اینکه آمریکا دیکته می‌کند کدام کشورها عضو کمیسیون‌های این سازمان باشند و کدام‌ها نباشند، ناراحتند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: نشریه پولیتیکو با انتشار این خبر، به بررسی فشار آمریکا برای حذف ایران از کمیسیون زنان سازمان ملل پرداخت و نوشت: بسیاری از کشورهای عضو کمیسیون زنان از اینکه آمریکا دیکته می‌کند چه کسی مستحق عضویت در نهادهای سازمان ملل است، ناراحت هستند. پولیتیکو به نقل از چهار دیپلمات نزدیک به موضوع نوشت: حتی برخی متحدان سنتی آمریکا در مواجهه با تلاش‌های دولت بایدن برای حذف ایران از کمیسیون زنان سازمان ملل که قرار است روز چهارشنبه به رای گذاشته شود با احتیاط برخورد می‌کنند، چرا که آنها اکنون بیش از حد معمول نگران اقدامات واشنگتن هستند. مقاومت این کشورها در برابر خواسته دولت بایدن نشان می‌دهد که به‌رغم تلاش‌های واشنگتن در جهت ایجاد اعتبار برای ایالات متحده در چنین مجامعی، تا چه حد نهادهای چندجانبه می‌توانند برای این کشور چالش‌برانگیز باشند.

این نشریه آمریکایی با بیان اینکه «از زمان حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه، ایالات متحده چند تلاش را برای منزوی کردن روسیه در سازمان ملل انجام داد» تصریح کرد: اما شرایط ایران کمی متفاوت است. کشورهای مخالف سه گروه هستند. گروه اول کسانی هستند که فکر می‌کنند از بحث‌ها کنار گذاشته شده‌اند. دسته دوم کشورهایی هستند که معتقدند این، اقدام آمریکا مستبدانه است و گروه سوم کسانی هستند که نگرانند هدف بعدی دولت ایالات متحده آنها باشند.

یک دیپلمات غربی گفت که برخی از هیئت‌های سازمان ملل، از جمله هیئت‌های اروپایی از اعلام ایالات متحده در ماه نوامبر مبنی بر اینکه قصد انجام این کار را دارد- در حالی که در برخی موارد تنها از طریق گزارش‌های رسانه‌ای در مورد آن مطلع می‌شوند- احساس می‌کنند که ای کاش رایزنی‌های بیشتری انجام می‌شد. هیئت‌های دیگر نیز خاطرنشان می‌کنند که بسیاری از کشورها سوابق ضعیفی در زمینه حقوق زنان دارند و در برخی موارد در کمیسیون یا سایر هیئت‌هایی که به مسائل حقوقی می‌پردازند، فعالیت می‌کنند.

به عنوان مثال، پاکستان و سومالی در کمیسیون زنان عضو هستند، اما هر دو کشور نابرابری اجتماعی عمیقی در زمینه جنسیت دارند.

آنها می‌گویند سیگنالی که با بیرون راندن ایران ارسال می‌شود، سیگنال نامناسبی است. به گفته دو تحلیلگر سازمان ملل و این دیپلمات غربی، کشورهای گروه سوم نگران هستند که اگر چنین برکناری‌هایی در سیستم سازمان ملل متداول شود، ممکن است دولت‌های خود آنها قربانی این تاکتیک شوند.

ریچارد گوآن، تحلیلگر سازمان ملل در گروه بین‌المللی بحران در این‌باره اظهار کرد: از بسیاری از دیپلمات‌ها شنیده‌ام که نگران هستند ایالات متحده در آینده بیش از پیش از این تاکتیک‌های حذف استفاده کند. یک روز ایران است، روز دیگر ممکن است شما باشید. این دیپلمات غربی همچنین گفت: در سیستم سازمان ملل نیز این نگرانی وجود درد که با شروع این روند ممکن است چه بی‌اعتمادی‌ای ایجاد شود. وی معتقد است، بعید به نظر می‌رسد که بسیاری از این دولت‌ها موضع رسمی خود را تا روز رای‌گیری اعلام کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رضایی IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    0 2
    حذف میکنند . آمریکا اراده کند قطعا حذف میکنند. ارباب جهان هست و صاحب مخلوقات کره زمین
  • عبدالله IR ۰۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    1 0
    بجای واهمه و غرزدن یکبار برای همیشه امریقا را از سازمان ملل اخراج کنید. و السلام
  • IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    1 0
    خب متن دیکته سنگین بوده و اروپایی ها دیده اند در امتحان دیکته تجدید می شوند. نگران شده اند. و گرنه اروپاییها که ....آمریکاییها را هم برای نشان دادن ارادت خود سرمه ی چشم می کنند.
  • علوی IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    1 1
    جا دارد از مجموعه کشورهای مورد توافقات بین المللی مثل غیر متعهدها شانگهای بر یکس و و و یک سازمان ملل متحد دومی برای خودمان درست کنیم و همه از اون بیرون بیان عملا آمریکا منحل میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس