توضیحات مقام عراقی درباره طرح جدید کنترل مرزهای ایران و ترکیه

مشاور امنیتی نخست وزیر عراق ضمن تشریح جزئیات طرح استقرار نیروهای مرزبان عراق در مرز ایران و ترکیه گفت که هدف طرح جدید، حل مشکل ۴۰ ساله عراق برای کنترل مرزهای بین المللی این کشور است.

به گزارش مشرق، مشاور نخست وزیر عراق در امور اصلاحات امنیتی، جزئیات طرح و ساز و کار جدید استقرار نیروهای این کشور در مرز با ایران و ترکیه در اقلیم کردستان را تشریح کرد.

بر اساس این گزارش، «حسین علاوی» در مصاحبه با خبرگزاری شفق نیوز گفت: همکاری و هماهنگی بین اتاق عملیات مشترک و دولت اقلیم کردستان در خصوص استقرار نیروهای امنیتی و مرزبانی در مناطق مرزی و فرآیند ظرفیت سازی برای استقرار این نیروها، تعیین پاسگاه‌های مرزی و تأمین مالی و ساخت زیرساخت‌های مرتبط با این طرح انجام شده است.

وی تأکید کرد: وزارت کشور دولت فدرال عراق در حال حاضر از طریق نیروهای مرزبانی در حال تلاش برای تعیین مسیرهای اساسی به منظور استقرار نقاط مرزی، تعیین محل پاسگاه‌ها و احیای فعالیت پاسگاه‌های قدیمی در خط صفر بین عراق و ایران و عراق و ترکیه است.

علاوی خاطرنشان کرد: هدف این طرح و ساز و کار جدید، حل مشکل ۴۰ ساله عراق در کنترل و حفظ مرزهای بین المللی با ایران و ترکیه و همچنین تمام مرزهای بین المللی با کشورهای همسایه است. نیروهای گارد مرزی عراق با همکاری نیروهای پیشمرگه در منطقه شمالی مستقر خواهند شد و این بخشی از تفاهم بین دولت فدرال و دولت اقلیم کردستان به منظور اعمال کنترل بر مرزهای شمالی است.

گفتنی است که «یحیی رسول» سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق هفته گذشته تاکید کرد که «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق دستور کنترل خط صفر مرزی ترکیه و ایران از سوی نیروهای مرزبانی را صادر کرد.

وی گفت که هدف از این دستور نخست وزیر، پایان حملات و درگیری متقابل میان نیروهای مسلح ایران و ترکیه با احزاب کرد مخالف خود است که در اقلیم کردستان عراق رخ می‌دهد.

سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق اعلام کرد: ما روابط خوبی با همه کشورهای همجوار داریم و به دنبال توسعه آن در راستای منافع عراق و کشورهای همسایه هستیم. عراق نمی‌پذیرد از اراضی خود برای حمله به کشورهای همسایه استفاده شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
    2 5
    کشور جعلی عراق خاک عثمانی🇹🇷🇹🇷🇹🇷

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس