دونالد ترامپ - نمایه

روزنامه واشینگتن‌پست آمریکا به فاصله کوتاهی پس از ترور شهید سلیمانی طی گزارشی توضیح داد که چگونه دولت ترامپ برای توجیه این اقدام نامشروع به تقلا افتاده و مقامات مختلف آن بهانه‌های ضدونقیضی می‌آورد.

سرویس جهان مشرق - به فاصله‌ی یک هفته از ترور سردار قاسم سلیمانی، همه‌ی کارشناسان و محققین درباره‌ی قانونی بودن یا نبودن این اقدام توسط دولت ترامپ سخن می‌گفتند. برخی درباره‌ی احتمال یک جنگ تمام‌عیار بین ایران و آمریکا حرف می‌زدند و برخی دیگر درباره‌ی اهمیت سردار سلیمانی در معادلات منطقه‌ی غرب آسیا می‌گفتند و می‌نوشتند. اما در این میان تیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، و دیگر قاتلین سردار سلیمانی، گیج و مبهوت بودند. «آرون بلیک[۱]» گزارشگر ارشد سیاسی و ستون‌نویس روزنامه‌ی آمریکایی واشینگتن‌پست، طی مقاله‌ای در تاریخ ۹ ژانویه‌ی ۲۰۲۰ درباره‌ی این بهت و گیجی بیش‌تر توضیح داده است[۲].

گزارش پایگاه اینترنتی شبکه‌ی تلویزیونی قطری «الجزیره» با موضوع ارزیابی «اگنس کالامار» گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل در امور قتل‌های فراقانونی، درباره‌ی اقدام تروریستی دولت آمریکا در ترور شهید سلیمانی [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› روایت نویسنده یهودی از «انگشت و انگشتر» شهید سلیمانی

›› روایت مستند آمریکایی از حاج قاسم و «جنگ سایه» با آمریکا

واشینگتن‌پست: دولت ترامپ بعد از ترور سلیمانی «گیج و منگ» شده بود +عکس و فیلم
آرون بلیک

بلیک معتقد است پس از یک هفته از ترور فرمانده‌ی نیروی قدس سپاه پاسداران، سردار قاسم سلیمانی، «هنوز توجیه این حمله بسیار مبهم» است. تیم ترامپ ابتدا ادعا کرد که سلیمانی در حال کشیدن نقشه برای «حملاتی قریب‌الوقوع» علیه آمریکایی‌ها و منافع آن‌ها در خاورمیانه بوده است. اما در مقابل درخواست نهادهای بین‌المللی و خیل عظیم رسانه‌ها، آن‌ها شواهد کافی برای چنین ادعایی ارائه نکردند. از سوی دیگر، برخی مسئولین آمریکایی گفتند این ترور پاسخ به حملات اخیر به منافع آمریکا در منطقه و خصوصاً حمله به سفارت آمریکا در بغداد بوده است. در حال حاضر، نوسانی جدی بین این دو توجیه مختلف وجود دارد. اولین توجیه، رویکردی پیش‌گیرانه و دومین توجیه، رویکردی تنبیهی را اتخاذ می‌کند.

بیانیه‌ی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، درباره‌ی ترور شهید سلیمانی (این بیانیه حاوی توهین‌ها و اتهامات بی‌اساس به شهید سلیمانی است) [دانلود]

به عنوان مثال، مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ی وقت آمریکا، در چند برنامه‌ی مختلف خبری به اصحاب رسانه گزارش‌های ضدونقیضی ارائه کرد[۳]. ژنرال «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، نیز به طور تلویحی از نظریه‌ی پیش‌گیرانه دفاع کرد، اما در ادامه گفت ما «هیچ اطلاعات دقیقی درباره‌ی کیستی، چیستی، زمان، و مکانِ» این حملات قریب‌الوقوع نداشتیم!

واشینگتن‌پست: دولت ترامپ بعد از ترور سلیمانی «گیج و منگ» شده بود +عکس و فیلم

«مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، پس از ترور شهید سلیمانی اذعان کرد کشورش «هیچ اطلاعات دقیقی درباره‌ی کیستی، چیستی، زمان، و مکانِ» حملات قریب‌الوقوعی نداشته است که ادعا می‌شد سردار سلیمانی قصد داشته آن‌ها را ترتیب بدهد. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› پژوهشکده مجلس عوام بریتانیا پاسخ می‌دهد: چرا آمریکا سردار سلیمانی را ترور کرد؟

›› غیرقانونی، عجولانه و خودسرانه: محکومیت ترور شهید سلیمانی در گزارش سازمان ملل

به گزارش واشینگتن‌پست، این رویکردهای ضدونقیض در چند روز پس از ترور سلیمانی مدام بر تنش‌های موجود میان اعضای تیم ترامپ می‌افزود. به عنوان مثال، در جلسه‌ی استماع غیرعلنی‌ای که چند روز پس از ترور سردار سلیمانی برگزار شد، دو سناتور جمهوری‌خواه («مایک لی» سناتور ایالت یوتا و «رند پال» سناتور ایالت کنتاکی) از فقدان اطلاعات کافی در زمینه‌ی این ترور شکایت کردند. مایک لی صراحتاً گفت: «این جلسه، احتمالاً بدترین جلسه‌ی استماعی بود که تا به حال دیده‌ام؛ حداقل در مسائل نظامی.» او افزود که دولت ترامپ «واقعاً هیچ» شاهدی برای قریب‌الوقوع بودن حملات ارائه نکرد. سناتور رند پال نیز افزود: «من در این جلسه هیچ چیزی بیش‌تر از چیزهایی که در روزنامه‌ها خوانده بودم، نشنیدم. هیچ کدام از مطالب حاکی از این نبود که قرار است اتفاق خاصی بیفتد.»

«نبیل خوری» دیپلمات آمریکایی، ضمن تأکید بر این‌که شهید سلیمانی برای مردم خاورمیانه مقدس بود، می‌گوید ادعای ترامپ درباره‌ی «تهدید قریب‌الوقوع» سردار سلیمانی برای آمریکایی‌ها، مطلقاً دروغ بوده است. [دانلود]

اما در حالی که این دو سناتور خبر از پوچی این جلسه می‌دادند، نکته‌ی جالب این‌جاست که چند نماینده‌ی دیگر، این جلسه‌ی استماع را بسیار مفید خواندند. همین بیانات ضدونقیض در میان اعضای مجلس سنا نیز نشانگر گیج شدن مسئولین آمریکایی در قبال این اقدام هولناک است. این در حالی است که مایک لی و رند پال، که هر دو سناتورهای جمهوری‌خواه هستند، به طور کلی طرفدار گرفتن اجازه‌ی سنا برای اقدامات نظامی بودند و در این‌جا به دلیل عدم مشاهده‌ی شواهد متقن، کاملاً گیج و ناراحت شده بودند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، که پس از ترور شهید سلیمانی ادعا کرده بود «احترام عمیقی» برای مردم قائل است، در جای دیگری ایرانی‌ها را «ملتی تروریست، و از این نظر کم‌نظیر» توصیف کرده بود. [دانلود]

آرون بلیک، سرمقاله‌نویس واشینگتن‌پست، معتقد است این ابهام و گیجی ابعاد مختلفی دارد. «مایک پنس» معاون اول ترامپ، با حضور در یک برنامه‌ی تلویزیونی مدعی شد که دولت ترامپ برخی اسناد محرمانه را در جلسه‌ی استماع با نمایندگان به اشتراک نگذاشته است. در واقع، این ادعا احتمالاً در پاسخ به نمایندگان و رسانه‌هایی است که معتقد بودند شواهد کافی برای ترور سلیمانی فراهم نشده است. به بیان دیگر، دولت ترامپ اقدامی سرخود انجام داد و وقتی نتوانست شواهد کافی برای توجیه آن پیدا کند، بهانه‌ی محرمانه بودن اطلاعات را پیش کشید. در واقع، مایک پنس و دونالد ترامپ از مردم جهان و نمایندگان سنای آمریکا می‌خواهند به آن‌ها اعتماد داشته باشند و بدون دیدن شواهد، مطمئن باشند که قاسم سلیمانی درصدد انجام عملیاتی قریب‌الوقوع علیه مردم یا منافع آمریکا بوده است.

مستند «جنگ سایه» درباره‌ی نقش شهید سلیمانی در پیروزی ایران در مبارزه با آمریکا بر سر کنترل خاورمیانه [دانلود با حجم ~ ۲۰۰ مگابایت]

آرون بلیک نگاهی تردیدآمیز به این ادعاهای دولت ترامپ دارد و می‌افزاید ترامپ در یک سخنرانی دیگر ادعا کرد که «قاسم سلیمانی قصد انفجار یکی از سفارت‌خانه‌های ما را داشت» و «ما دلایل دیگری برای اقدام خود داشتیم که واضح هستند». این در حالی است که در جلسه‌ی استماع و دیگر مطالب منتشرشده، خبری از حمله‌ی قریب‌الوقوع به سفارت نبود. به نظر می‌رسد ترامپ و تیم او به دلیل نداشتن دلیلی واحد و موضعی مشخص در شرایط مختلف پاسخ‌های متنوعی به مخاطبین ارائه می‌کنند.

کارشناس استرالیایی: «شهید سلیمانی» جاودانه‌تر از «قاسم سلیمانی» خواهد بود +فیلم

بر خلاف «قاسم سلیمانی»، «شهید سلیمانی» عمر جاودان خواهد داشت و دست‌کم تا ده‌ها سال نقشه‌های محور آمریکایی-عبری-عربی را نقش بر آب خواهد کرد. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› جان کری: ترور سلیمانی ارزشش را نداشت

›› پژوهشکده انگلیسی: راه سردار سلیمانی حتی بعد از ترورش ادامه دارد

گیج شدن تیم ترامپ در توجیه ترور سلیمانی احتمالاً ریشه در واقعیتی تلخ داشته باشد. در غیر این صورت، کاخ سفید به‌راحتی می‌توانست بخشی از اطلاعات محرمانه را حداقل با برخی از نمایندگان مجلس سنا که به پروتکل‌های امنیتی-اطلاعاتی آگاهی دارند به اشتراک بگذارد. به طور ویژه، گروهی موسوم به دسته‌ی هشت‌نفره در میان نمایندگان دو حزب وجود دارد که مهم‌ترین اطلاعات امنیتی تنها با این هشت نفر به اشتراک گذاشته می‌شود. این‌که چنین اتفاقی نیفتاده و این‌که مسئولین کاخ سفید و ارتش آمریکا پاسخ‌هایی ضدونقیض می‌دهند، نشان می‌دهد چنین اطلاعاتی از اساس وجود ندارد.

غیرقانونی، عجولانه و خودسرانه: محکومیت ترور شهید سلیمانی در گزارش سازمان ملل +عکس و فیلم

محل شهادت شهید سلیمانی مقابل فرودگاه بین‌المللی بغداد. آمریکایی‌ها در حالی دست به ترور شهید سلیمانی زدند که وی طی سفری دیپلماتیک و رسمی به عراق رفته بود. (+)

ترامپ نه‌تنها از به اشتراک گذاشتن دلایل حمله به قاسم سلیمانی اجتناب کرد، بلکه برخی از نمایندگان دموکرات مجلس را نیز به خاطر مواضع مخالف با خودش تلویحاً همکار ایرانی‌ها قلمداد نمود. به طور خاص، ترامپ به «چاک شومر» نماینده‌ی دموکرات مجلس نمایندگان، اشاره کرد و گفت دادن اطلاعات به او همانند دادن اطلاعات به ایرانی‌هاست. در واقع، دو دستگی و تفرقه بین دولت و مجلس در آمریکا به اوج خود رسید.

واشینگتن‌پست: دولت ترامپ بعد از ترور سلیمانی «گیج و منگ» شده بود +عکس و فیلم

پس از ترور سردار سلیمانی، تفرقه میان مسئولین آمریکایی، به‌ویژه در امتداد مرزهای حزبی، بالا گرفت؛ تا جایی که «دونالد ترامپ» (چپ) رئیس‌جمهور وقت آمریکا، دادن اطلاعات به «چاک شومر» سناتور دموکرات ایالت نیویورک، را مانند دادن اطلاعات به ایران دانست. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› اکونومیست پاسخ می‌دهد: آیا آمریکا با ترور شهید سلیمانی به اهدافش رسید؟

آرون بلیک نکته‌ی دیگری را نیز مورد توجه قرار می‌دهد. او به ادعای برخی از مشاوران ترامپ اشاره می‌کند که گفته‌اند برای مقابله با ایران پیشنهادهای مختلفی به رئیس‌جمهور وقت آمریکا ارائه شد که ترور سلیمانی «افراطی‌ترین گزینه» بود و ترامپ همین گزینه را انتخاب کرد. اما بلیک معتقد است اگر تیم ترامپ شواهد متقنی برای حمله‌ی قریب‌الوقوع توسط سلیمانی داشتند، دیگر گزینه‌ی ترور او چندان افراطی نمی‌نماید. با این شرایط، بعید نیست آن‌چه اتفاق افتاده، مانند مسائل دیگر، این باشد که ترامپ تصمیمی سرخود گرفته و تیم او در حال تلاشی مذبوحانه برای توجیه حقوقی و اطلاعاتی این تصمیم افراطی است.

پاسخ «نبیل خوری» به سؤالی درباره‌ی ترور شهید سلیمانی و توضیح این‌که آیا آمریکا با این ترور به نتیجه‌ی مدنظرش خواهد رسید یا نه [دانلود]

البته واشینگتن‌پست در انتشار این مقاله ملاحظات لازم را انجام می‌دهد. بلیک در انتهای مقاله می‌نویسد مسلماً احتمال آن وجود دارد که قاسم سلیمانی برخی از حملات به منافع آمریکا در منطقه را هدایت کرده باشد، اما مسئله این است که شواهدی برای قریب‌الوقوع بودن حمله‌ای دیگر و ارتباط مستقیم آن با سلیمانی ارائه نشده است. رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز اعلام کرد اطلاعات بیش‌تری برای حمایت از ادعای ترامپ ندارد. بلیک معتقد است اساساً شواهد بیش‌تری اصلاً وجود ندارد و تیم ترامپ در کاشتن بذر تردید میان مردم در خصوص وجود یا عدم وجود این اطلاعات محرمانه موفق بوده است. اما با گذشت زمان مشخص می‌شود که آیا چنین اطلاعاتی وجود داشته است یا ادعای «قریب‌الوقوع» بودن حمله به سفارت صرفاً بهانه‌ای برای ترور بوده است.

اذعان پژوهشکده انگلیسی: راه سردار سلیمانی حتی بعد از ترورش ادامه دارد +عکس و فیلم

پس از شهادت شهید سلیمانی، سردار «اسماعیل قاآنی» (پشت تریبون) به عنوان جانشین او در فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران، به‌سرعت و با قدرت تمام شروع به کار کرد. شهید سلیمانی طی دوران فرماندهی‌اش بر نیروی قدس، میراثی از خود به جای گذاشت که حتی با شهادتش از بین نخواهد رفت. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› دیپلمات آمریکایی: سلیمانی برای مردم خاورمیانه مقدس بود


[۱] Aaron Blake Link

[۲] The Trump team’s increasingly jumbled case for striking Qasem Soleimani Link

[۳] Trump’s team offers mixed messages about ‘imminent’ attack from Iran as justification for killing Soleimani Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 49
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
    52 3
    ما بی صبرانه منتظر انتقام هستیم .
    • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
      4 4
      انتقام گرفته خواهد شد شک نکن
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
      4 4
      ان شاءالله
    • یزدان IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
      6 6
      انتقامی در کار نیست چرا که جراتش رو ندارن الکی خوش نباش
    • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
      2 1
      ترامپ توی دنیا که خار و ذلیل شد و تنها رییس جمهور یک دوره ای شد. هنوز هم خارتر خواهد شد. توی آخرتم که با شیطان همنشینه
    • ققنوس IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
      1 0
      انتقام خون حاج قاسم یعنی خروج آمریکا از منطقه. از خروجش از افغانستان شروع شده تا خروج کامل ادامه پیدا می‌کنه.
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
    10 10
    اره ما حالمان خوبه
  • qassemsilehmani IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
    15 3
    نابودی شیاطین وفاسقین وجنایتکاران اشغالگرغارتگرقصاص خون شهیدعالی مقام ما بابزرگترین تجمع بشری برای یک انسان است
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
    14 11
    السلام علیک یا فاطمه الزهرا
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
    13 9
    السلام علیک یا فاطمه الزهرا
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
    22 3
    اینجور مقالات و مزخرف نویسی هم از نامردیشونه. یعنی میخوان بگن اون ترامپ بیشرف فقط یک اشتباه مسخره مرتکب شده و بس. یعنی میخوان بگن اون یک ابله بوده و سر خود همچین غلط زیادی کرده طوری که از عواقبش گیج شده. در حالیکه این شیاطین هیچ اقدامی رو بدون هماهنگی با سرویس های جاسوسی و سی آی ای ملعون و پنتاگون و نوکران پست منطقه ایشون نمیکنن و ساعت ها و روزها و ماه ها وقت برای برنامه ریزی و محاسبه عواقبش وقت صرف میکنن. خیلی ابله و سادگیه اگر مزخرفات این بابا رو باور کنید میخواد با این مقاله هیئت حاکمه آمریکارو در این جنایت بزرگ بیگناه و فقط یک نفر مهره سوخته را به عنوان یک مجنون معرفی کنه که بر مجنون هم حرجی نیست.
  • US ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
    13 6
    صدای پای رستم دستان از اعماق تاریخ به گوش می رسد، محافظ مرزهای ایران بازگشته است، سلام سیاوشان ایرانزمین بر سردار فاتح، ژنرال لشگر محمد ص، جنگسالار قاآنی کبیر، کسی که شمشیر دوازده هزارساله ایران را در دست دارد و سیمرغ برشانه اش نشسته است.
  • US ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
    13 4
    صدای پای رستم دستان از اعماق تاریخ به گوش می رسد، محافظ مرزهای ایران بازگشته است، سلام سیاوشان ایرانزمین بر سردار فاتح، ژنرال لشگر محمد ص، جنگسالار قاآنی کبیر، کسی که شمشیر دوازده هزارساله ایران را در دست دارد و سیمرغ برشانه اش نشسته است.
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
    4 9
    این را به پای سیاست ایالات متحده ننویسید این گستاخی شخص خود ترامپ بود. سیاست ایالات متحده در بحث بین الملل تا حدی خشن و هجومی است آنهم بخاطر بحثهای جهانی سازی و دفاع از منافع ملی ایالات متحده اما هدف قرار داد قاسم سلیمانی را خود شخص ترامپ برنامه ریزی کرده بود بنظرم نباید وارد تنش دیگری بشویم ودر ثانی جنگ با ایالات متحده میتواند برای ما بسیار هزینه بر باشد ما باید امروز تهدیهای بلقوه و بلفعل را شناسایی کنیم یکی از انها تندروهای مذهبی داخلی هستند گروهی دیگر فریب خوردگان شبکه اجتماعی هستند که البته انهایی که دست به جنایت و ادم کشی میزنند .اتحاد شوم اسراعیل با عربها بر علیه کشور و تحرکات اذربایجان و همراهی ترکیه با ان کلا باید تنش زدایی را دنبال کنیم و فقط روی اقتصاد متمرکز شویم چرا که امروز جنگ اقتصادی در اولویت است
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
    8 3
    ترامپ قمار باز یه نفر پیدا میشه همون دردی رو که به جون سلمان رشدی زدند به جون تو کفتار کثافت هم بزنند
  • SE ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
    9 4
    اصلاحطلبان عاشق همین کثافتها هستند
  • US ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
    6 1
    کار خودشو کرد میخواد منگ باشه می خواد نباشه!
  • عمو IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
    1 0
    خالد جزایری خواننده غرب را به همراه تنی چند از اهالی روی سیاه دنیای صدا و تصویر در جنایاتی که باراک و ترامپ انجام داده اند نادیده نگیرید. ( توضیحات در موارد بسیار و پیچیده که چطور اینها از عوامل سازنده داعش و فساد و نابسامانیهای امروز جهانند بسیار و بسیارند.)
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
    6 3
    اونها می خواستند نفوذ ایران را بزنند که زدند و موفق هم شدند کسی هم نیست که مواخذه شان کند
    • CA ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
      14 4
      نگران نباش،«إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ»به یقین پروردگار تو در کمینگاه است!
  • شناس IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
    14 6
    یعنی این گیج و منگ شدن فیک آمریکا براتون یه دستاورد شده؟
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
    13 2
    از انتقام سخت چه خبر؟
    • پایدار IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
      3 6
      مگر یک خائنی مثل تو را باید از جاهایی که ....باید با خبر کرد تا تو بفهمی انتقام سخت در حال اجرا است یا نه؟
  • IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
    9 9
    منتظر انتقام حاج قاسم هستیم
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
    6 8
    انتقام سختی در کار نخواهد بود
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
    9 10
    لعنت خدا بر قاتلان شهید سردار دلها
  • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
    10 13
    لعنت خدا بر ترامپ
    • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
      1 1
      لعنت
  • CA ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
    12 4
    ای ترامپ منحوس! ترور سردار سلیمانی از کاخ سفید بیرونت راند و هرگز به کاخ سفید برنمی گردی. بقیّه زندگی ات در آه و افسوس و حسرت پرزیدنت شدن در نکبت خواهد گذشت.
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
    6 2
    پاسخ کم اهمیّت و کوچک به بزرگی ترور شهید سلیمانی مایه تأسّف بوده و هست و تخریب چند سوله و اتاقک چه تناسبی با جنایت شهادت شهید سلیمانی داشت؟ چیزی که تاریخ ملامت خواهد کرد آن است که ایران چنان ضعیف بود که نتوانست در مقابل ترور بزرگ ترین فرمانده نظامی اش پاسخ درخوری به حادثه ای با این ابعاد جهانی بدهد.
  • صائب IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
    9 0
    ما هنوز منتظر انتقام هستیم
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
      1 3
      ما منتظر آبادانی کشور صلح آرامش صلح با دنیا شکوفایی فکری روحی اقتصادی در ایران و دمکراسی هستیم
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
    5 0
    همه این حرفها ب کنار...اما وقتی تصمیم کرفتن بزنن تونستن ...واکنش ما چی بود؟؟؟؟
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
    10 0
    منتظرانتقامیم
    • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
      3 1
      3سال دارین همینو میگین
  • ناشناس IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
    1 0
    ما باید انتقام سردار سلیمانی را از مسببین این اقدام بگیریم
  • IR ۰۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
    1 0
    معلوم بود
  • US ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
    3 0
    تا كى بايد منتظر انتقام از قاتلين سردار سليمانى باشيم؟
  • US ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
    2 0
    تا كى بايد منتظر انتقام از قاتلين سردار سليمانى باشيم؟
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
    1 2
    لعنت خدا بر ترامپ و ترامپ دوستان
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
    1 1
    آمریکایی های ضربه مغزی شده
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
    1 1
    مرگ بر آمریکا
  • مصطفی IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
    2 0
    ترامپ خودش به مرگ طبیعی خواهد مرد
  • یزدان IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
    1 2
    خیلی ترسیده بود
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
    1 2
    اللهم عجل لولیک الفرج الهی به امید تو
  • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
    1 1
    الهی به امید تو ما پشتیبان ولایت خواهیم ماند
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
    0 1
    الهی به امید تو
  • علی IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    0 1
    انشاالله انتقام خون این شهید گرفته خواهد شد و این کابوسی برای ترامپ و سایر قاتلین سردار شهید حاج قاسم سلیمانی خواهد بود تا سایه مرگ را همواره در کنار خود حتی در رخت خواب نیز مشاهده کنند
  • جواد IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    0 0
    ضربه آخر را محکمتر خواهیم زد انشاالله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس