کد خبر 1443426
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۴
مزون‌ها هم داروفروش شده اند

کمبود دارو و افزایش قاچاق آن یا فروش غیرقانونی سبب شده تا جان بیماران تهدید شود همچنین نظام دارویی کشور را آشفته کند.

به گزارش مشرق، ورود و عرضه داروهای قاچاق و بعضا تقلبی یکی از مشکلات بازار دارویی کشور بوده که پیش از این در بازار ناصرخسرو شاهد بودیم اما به تازگی و گسترش شبکه‌های اجتماعی بازار فروش داروها به آنجا نیز کشیده شده است.

این روزها در کشور بر اثر کمبود دارو به سبب دلایلی همچون نقدینگی و خالی بودن جیب داروسازان، پدیده‌ای دیگری مثل ورود دارو قاچاق چمدانی بوجود آمده همچنین برخی از صفحه‌های اینستاگرام نیز برخلاف فعالیت اصلی خود به مشتریان وعده آوردن دارو می‌دهند که حتی اگر اصل هم باشند به سبب عدم رعایت اصول حمل ممکن است داروها آسیب ببینند.

کمبود دارو در کشور و نیاز بیماران سبب شده که این نوع قاچاق افزایش پیدا کند زیرا بیماران ناچار هستند داروی مورد نیاز خود را تهیه کنند و از هر مسیری برای خرید آن تلاش می‌کنند. به طور کلی کمبود دارد فرصت طلایی را در اختیار قاچاقچیان قرار داده که بتوانند با قیمت‌های هنگفت داروهای کمیاب را بفروشند.

برخی نیز به فروش داروهای ممنوعه هچون مخدر، سقط جنین و… می‌پردازند که علاوه بر آسیب به جسم و روان بیماران سبب می‌شود تا نظام دارویی کشور نیز آشفته، و عرصه برای سودجویان باز شود.

البته کمبود داروهای اخیر بر اثر شیوع آنفولانزا را سازمان غذا و دارو سریعا رسیدگی کرد و محموله‌های حدود ۵۰ تنی حاوی آنتی‌بیوتیک را وارد کشور کرد و تا حدودی وضعیت سازمان یافت.

سیدعلی فاطمی‌نیا، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران، درباره کمبود دارو توضیح داد: درکل وضعیت کمبود دارو به‌خصوص در حوزه آنتی‌بیوتیک‌ها نسبت به قبل بهتر شده ولی همچنان وضعیت سهمیه‌ای است. البته شرایط دارویی کشور سینوسی است و برخی اوقات اقلام کم و زیاد می‌شوند.

نحوه فروش دارو قاچاق به بیماران

فاطمی درباره ورود داروهای قاچاق گفت: این روزها تبلغیات داروهای قاچاق در فضای مجازی وحتی مزون‌ها افزایشی شده که برخی اوقات حتی داروهای قاچاق تقلبی نیز وارد و عرضه می‎شوند. همه نوع دارویی به صورت قاچاق و حتی چمدانی وارد کشور می‌شوند که ورود واکسن‌ها، داروهای تزریقی و… بسیار فاجعه است زیرا در حمل‌ونقل خراب می‌شوند.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران درباره فروش رسمی داروهای ممنوعه اظهار کرد: عمدتا تمامی داروهای قاچاق از طریق صفحات مجازی یا ناصرخسرو به فروش نمی‌رسند در برخی اوقات حتی تاکسی‌های اینترنتی بدون شفافیت به فروش دارو می‌پردازند که حتی مشخص نیست به صورت رسمی ارائه می‌شود یا خیر. برخی از محصولات نباید در داروخانه‌ها ارائه شوند که برخی داروخانه‌ها از طریق تاکسی‌های اینترنتی آن‌ها را عرضه می‌کنند. وزارت بهداشت نیز با این موارد برخورد کرده و شکایاتی نیز مطرح شده ولی فقط مبالغ ناچیزی جریمه می‌شوند. در این موارد ما نیازمند بازنگری قوانین به‌خصوص در زمینه خرید و فروش دارو قاچاق هستیم.

او ادامه داد: در کشور ما بنا به هر دلیلی محدودیت‌های دارویی ایجاد می‌شود که عمدتا ناشی از سومدیریت بوده که هرگاه این اتفاق رخ می‌دهد راهی برای قاچاقچیان باز می‌شود که اکنون در مزون‌ها، سوپرمارکت‌ها، عطاری و… نیز دیده می‌شود.

فاطمی اشاره کرد: برخی داروخانه‌ها به صورت محدود وارد فروش اینترنتی شده‌اند که فروش باید از سوی داروخانه باشد. اما در رویه غیرقانونی دارو به صورت فله‌ای به بیمار می‌رسد و اصلا مشخص نخواهد بود که می‌توان آن را تعویض کرد یا خیر یا در برخی اوقات حتی نحوه مصرف هم مشخص نخواهد بود. البته فروش اینترنتی داروهای گیاهی، مکمل‌های غذایی همچنین محصولات آرایشی و بهداشتی برای داروخانه‌ها آزاد است ولی به شرطی که مجوز فروش اینترنتی داشته باشند.

چگونگی مقابل با فروش دارو قاچاق

فاطمی همچنین گفت: باید لیست دارویی کشور وسیع‌تر شود و برخی نام‌های تجاری غیرقانونی نباشند زیرا برخی اوقات عدم خروج ارز از کشور و حمایت داخلی سبب ضرر بزرگ‌تری به مردم وارد می‌شود. فردی که به دنبال دارو می‌گردد اضطرار دارد و باید در این زمینه انعطاف‌پذیری لازم انجام شود. می‌توانند به این داروها یارانه ندهند و با قیمت آزاد بفروشند که باز بهتر از خرید دارو به صورت قاچاق است.

نایب رییس انجمن داروسازان ایران همچنین اشاره کرد: باید نظام دارویی سامندهی شود همچنین ذخایر استراتژیک دارویی برای کشور ایجاد شود تا برخی داروهای بی‌کیفیت مثل داروهای هندی وارد بازار نشوند که بعد بخواهیم آن‌ها را جمع‌آوری کنیم.

منبع: شفا آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس