کد خبر 1442007
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۱
رئیسی

به‌رغم تلاش‌های عناصر تجزیه‌طلب و ضدانقلاب و فتنه در کردستان، سفر آیت‌الله رئیسی به این استان و افتتاح پروژه عظیم آبرسانی به سنندج و دیداربا مردم گام بلنددیگری در جهت پیشرفت وآبادانی کردستان عزیز بود.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان نوشت: آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز پنج‌شنبه همراه شماری از اعضای هیئت دولت و با هدف بهره‌برداری از سامانه انتقال آب سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج به استان کردستان سفر کرد.

پروژه آبرسانی از سامانه انتقال آب سد آزاد کردستان به تصفیه‌خانه سنندج یکی از پروژه‌های نیمه‌تمام استان بود که اجرای آن از ۲۲ بهمن سال ۱۳۹۹ آغاز شده بود و تا پایان دولت دوازدهم فقط ۱۵ درصد پیشرفت داشت، اما در دولت سیزدهم اجرای آن در اولویت‌ قرار گرفت و با اقدام جهادی دولت مردمی ۸۵ درصد باقیمانده طرح اجرا و این پروژه تکمیل شد.

برای اجرای این پروژه که به لحاظ توپوگرافی در یکی از ناهموارترین و صعب‌العبورترین مناطق کشور اجرا شده، ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است. به دلیل ناهمواری مسیر انتقال آب، چند ایستگاه پمپاژ در مسیر احداث شده که آب را تا ارتفاع ۴۸۰ متری پمپاژ خواهند کرد.

با بهره‌برداری از این طرح علاوه ‌بر ارتقای قابل توجه کیفیت آب شرب و انتقال سالانه حداقل ۵۷ میلیون مترمکعب آب سالم به شهر سنندج، پایداری آب شرب نیز تا افق سال ۱۴۲۵ تامین خواهد شد.

جزئیات منحصر به فرد از پروژه آبرسانی سنندج

شایان ذکر است، پروژه تصفیه‌خانه سنندج یک پتانسیل بسیار قوی و از نوع پدافند غیرعامل است و دولت با ظرفیتی که‌ در بخش آب شرب سنندج ایجاد کرده این شهر را از حیث تأمین آب شرب باکیفیت به نحوی ایمن کرده که در دوران خشکسالی با بهره‌برداری از این پروژه هیچ مشکلی برای تأمین آب شرب شهر سنندج وجود نخواهد داشت.

نگاهی به وضعیت پروژه بیانگر آن است که در بهره‌برداری از سامانه‌های انتقال آب سد آزاد، سیستم کنترل یکپارچه سامانه انتقال آب و همچنین ایستگاه کاهش فشار از ۳۰ اتمسفر به

۲ اتمسفر برای اولین بار در دیسپاچینگ انتقال آب کشور طراحی و راه‌اندازی شده که در نوع خود کم‌نظیر است.

در این سیستم‌، اپراتور بر اساس برنامه منابع و مصارف تعریف شده در پروژه میزان دبی مورد نیاز هر بخش از سامانه اعم از انشعابات‌، تصفیه‌خانه شهر سنندج و سد قوچم را طی یک جدول به سیستم کنترل وارد نموده و سیستم به صورت اتوماتیک وارد عمل می‌شود.

طراحی‌، ساخت‌، نصب‌، راه‌اندازی و بهره‌برداری این پروژه به‌طور کامل توسط متخصصان‌، کارشناسان و کارخانه‌های داخلی انجام شده است.

این طرح با بودجه ۸۵۰۰ میلیارد ریالی و در مدت حدود دو سال به کارفرمایی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران‌، مهندسین مشاور آبان‌پژوه و توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا، مؤسسه اروندان و مشارکت تارا- معتبر اجرا شد.

کردستان دیار مجاهدت‌های خاموش و شاهد ایثار و فداکاری‌های دلدادگان انقلاب اسلامی است

رئیس‌جمهور سپس به میان مردم سنندج رفت در سخنانی کوتاه کردن زمان تکمیل طرح آبرسانی به سنندج را از مصادیق کار مجاهدانه و انقلابی برشمرد و اظهار داشت:‌ معتقدیم همین مدل و روش را می‌شود در دیگر نقاط کشور هم دنبال کرد تا کارها سریع‌تر به نتیجه برسد.

آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش کردستان را دیار مجاهدت‌های خاموش توصیف کرد که شاهد ایثار و فداکاری‌های مردم و دلدادگان انقلاب اسلامی بوده است و تصریح کرد:‌ وجب به وجب کردستان شاهد ایستادگی و مقاومت مردمی در برابر گروه‌های ضد انقلاب و بدخواهان انقلاب اسلامی است. دشمنان از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به خیال اینکه می‌توانند در اینجا برای خود جای پایی ایجاد کنند، در کردستان فتنه‌انگیزی کردند، اما مردم آگاه و بصیر کردستان آنها را ناکام گذاشتند.

وی با بیان اینکه در قضایا و اغتشاشات اخیر نیز دشمنان مثل همیشه، یک بار دیگر اشتباه محاسباتی مفتضحی داشتند، خاطرنشان کرد: دشمنان تصور کردند که با تحریک برخی نارضایتی‌ها می‌توانند کردستان را ناامن کنند، اما از این نکته غافل بودند که نهال انقلاب اسلامی در کردستان و دیگر نقاط کشور امروز به درخت تنومند و تناوری تبدیل شده که با این بادها و ناملایمات حتی به لرزه هم نمی‌افتد.

رئیس‌جمهور با تمجید از وحدت و انسجام حاکم بر کشور به‌ویژه در استان‌هایی مثل کردستان که سنی و شیعه به شکل مسالمت‌آمیز در کنار هم زندگی می‌کنند و به دشمن مجال جولان نمی‌دهند، گفت: کردستان دیار مردمان مجاهد و سلحشور است. دشمن بداند نسل امروز نیز مانند پدران و مادران خود در برابر توطئه‌ها مقاومت کرده و آنها را خنثی می‌کند.

رئیسی افزود: در مقابل دشمنان و کسانی که به عزت این کشور فکر نمی‌کنند و نگاه و توجه‌شان به خواست آمریکا و دشمنان انقلاب اسلامی است، بدانند که در این کشور و در دل مردم جایگاهی نداشته و نخواهند داشت.

رئیس‌جمهور مهم‌ترین مسئله امروز کشور را به‌ویژه برای مسئولان و کارگزاران خدمت‌گزاری صادقانه به مردم دانست و اظهار داشت: آنچه باعث عصبانیت دشمن شده همین است که امروز پروژه‌ای که باید در طول چند سال اجرا می‌شد، در مدت چند ماه اجرا شده است. ملت ایران از مسیر پیشرفت باز نمی‌گردد و دشمن از این بابت از کشور کینه به دل دارد و بگذارید از این حقد و کینه بمیرد.

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: اغتشاش و بلوای اخیر برای این بود که دشمن می‌خواهد قطار پرشتاب پیشرفت کشور در عرصه‌های مختلف را از حرکت باز دارد، اما مسئولان کشور با کمک و همراهی مردم نباید اجازه دهند که این قطار از حرکت باز بماند.

رئیس‌جمهور با اشاره به پیشرفت‌های کشور در عرصه‌های مختلف علمی و تکنولوژیک، افزایش صادرات نفتی و غیرنفتی، احیای سهم ایران در تجارت منطقه، گسترش ارتباطات کشور با همسایگان و دنیا و راه افتادن چرخ‌های تولید در کشور تصریح کرد: باید همه این پیشرفت‌ها را در مسیر رفع مشکلات کشور، گره‌گشایی از زندگی مردم، ایجاد اشتغال و رفع بیکاری به کار بگیریم تا در عمل توطئه‌های دشمن را خنثی کنیم.

رئیسی به ظرفیت‌های چشمگیر استان در عرصه‌های مختلف به‌ویژه نیروی انسانی جوان، تحصیل‌کرده و کارآمد اشاره کرد و گفت: استفاده از نیروی انسانی بومی در استان در شرایط برابر قطعا بر نیروی غیربومی تقدم دارد. ظرفیت‌های استان برای اینکه کردستان بیکار نداشته باشد و حتی از خارج استان نیروی کار جذب کند کاملاً کافی است و نیاز به همت مضاعف مسئولان دارد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: مسئولان توجه داشته باشند که متن و اصل کار آنها خدمت‌رسانی خالصانه به مردم است و هرگز نباید اجازه دهند این متن به حاشیه رانده شود.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه دولت مردمی از ابتدا اعلام کرد که به دنبال آغاز پروژه جدید نیست و تمرکز خود را بر تکمیل کارهای عقب‌مانده قرار می‌دهد که ناتمام ماندن آنها مردم را رنج می‌دهد افزود: دولت مردمی تحقق دیگر خواسته‌های مردم استان کردستان از جمله اتصال خط‌آهن را نیز با جدیت دنبال می‌کند تا هر چه سریع‌تر به نتیجه برسد و بنده شخصا تا زمان برطرف شدن همه مشکلات سفرهای استانی و نظارت‌های میدانی را ادامه خواهم داد.

امنیت، خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است

در ادامه سفر یک‌روزه به سنندج همراه نماینده ولی فقیه در کردستان و امام جمعه سنندج با جمعی از خانواده‌های شهیدان و جانبازان مدافع امنیت و همچنین جمعی از خانواده‌های جانباختگان حوادث اخیر این استان هم دیدار و گفت‌وگو و دستورهای لازم برای تعیین تکلیف مسائل مطرح شده و رسیدگی به وضعیت خانواده‌ها صادر کرد.

رئیس‌جمهور در این دیدار «امنیت» را خط قرمز جمهوری اسلامی ایران دانست و تأکید کرد که همه کسانی که در اغتشاشات اخیر مرتکب قتل و ایجاد جراحت برای مردم و نیروهای حافظ امنیت شده‌اند، باید به دست عدالت سپرده شوند و همه باید قدردان خون شهیدان و ایثار جانبازانی باشیم که اگر از خودگذشتگی، رشادت و شهامت آنها نبود، کسی نمی‌دانست وحشی‌گری‌های اغتشاشگران چه بر سر مردم و کشور می‌آورد.

آیت‌الله رئیسی گفت که شهیدان و جانبازان ارزشمندترین و مهم‌ترین دارایی‌های خود، یعنی جانشان را در مسیر امتحان الهی به میدان آوردند و بنابراین در ابتلا و امتحان خود نمره قبولی گرفتند و امیدواریم با خدمت‌رسانی مضاعف به مردم قدردان و زمان‌شناس، امتحان مسئولان است که امیدوارم در آن نمره قبولی بگیریم.

رئیس‌جمهور بر رسیدگی به وضعیت خانواده‌ها و بازماندگان قربانیان اغتشاشات تاکید کرد و گفت: جریانی که همواره با جمهوری اسلامی دشمنی داشت و در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی نیز تلاش می‌کرد کردستان را ناامن کند، سعی کرد از موج هیجانات اخیر سوءاستفاده کند تا بار دیگر امنیت کردستان را که با ریختن خون‌های بسیار گرانبها به‌دست آمده است، مخدوش کند، اما مردم با ایستادگی خود باعث ناکامی او شدند.

آیت‌الله رئیسی با تاکید بر اهمیت برقراری کامل امنیت در استان اطمینان داد که در شناسایی کسانی که باعث جان‌باختن عزیزان شما شده‌اند، هیچ مماشاتی نخواهد شد.

علما بزرگ‌ترین مصداق اعمال ظلم و اشاعه جهل یعنی آمریکا و رژیم صهیونیستی را معرفی کنند

آیت‌الله رئیسی همچنین در دیدار با جمعی از علما، روحانیون، ائمه جمعه و جماعت استان به‌طور صریح اعلام کرد که ما دشمن انقلاب اسلامی را کسانی نمی‌دانیم که در رخدادهای اخیر تحت تاثیر هیجانات و احساسات به خیابان آمدند و از سر غفلت حرفی هم زدند، دشمن واقعی جمهوری اسلامی آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند و البته واکنش نظام جمهوری اسلامی به کسانی که در این مدت مرتکب قتل و ایجاد ناامنی شدند قاطعانه و سخت است.

رئیس‌جمهور به وجود برخی مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در کشور هم‌گریز زد و گفت: دولت مردمی همه تمرکز خود را بر حل مشکلات قرار داده است و در عین حال باید توجه داشته باشیم که در برابر تلاش دشمن برای بزرگنمایی مشکلات و مشوه جلوه دادن اوضاع نباید از جهاد تبیین غافل شویم، چرا که دشمن به دنبال فریب جوانان ماست.

رئیسی دغدغه اصلی دولت را کاهش نرخ تورم و قیمت‌ها عنوان کرد که همزمان افزایش نرخ رشد را نیز در لایحه بودجه سال آینده لحاظ خواهد کرد. رئیس‌جمهور در پایان گفت که علما وظیفه دارند تا با روشنگری در برابر ظلم و جهل مبارزه کنند و بزرگ‌ترین مصداق و منشا اعمال ظلم و اشاعه جهل نیز آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند.

حضور سرزده رئیس‌جمهور در میان مردم و بازاریان سنندج

رئیس‌جمهور همچنین به صورت سرزده در میدان آزادی و بازار سنندج که نسبتاً شلوغ بود حضور یافت و با مردم و کسبه بازار خوش ‌و بش کرد که در همین حین صاحبان یکی از مغازه‌ها به محض دیدن رئیس‌جمهور با روی خوش چند قدم پیش رفت و با آیت‌الله رئیسی سلام و احوالپرسی گرمی کرد.

رئیس‌جمهور هم از این مغازه‌دار اوضاع کسب و کار را جویا شد که این کُرد سنندجی در پاسخ گفت: شکر الحمدالله. او درحالی که دستش در دست رئیس‌جمهور بود به داخل محل کسبش دعوت کرد و با شکلات از آیت‌الله رئیسی و هیئت همراه پذیرایی کرد و رئیس‌جمهور بدون تعارف با برداشتن شکلات تشکر کرد و به سمت سایر کسبه‌ رفت.

سفر رئیسی و شکست پروژه ضد انقلاب در ناامن‌سازی کردستان

طی هفته‌های گذشته برخی از خارج‌نشینان و مزدوران جیره‌خوار ضدانقلاب و تجزیه‌طلب با ترفندهای مختلف دنبال تحریک احساسات مردم این استان و ایجاد اغتشاش و آشوب و ناامنی بودند.

این در حالی است که تجربه تاریخی نشان داده بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هر وقت نهادها و مسئولان کشور برنامه‌های منسجمی برای رشد و پیشرفت ایران اسلامی در دستور کار داشتند، دشمن با جنگ نرم و ترکیبی در پی مانع‌تراشی و جلوگیری از این رشد برآمده‌اند.

اما به‌رغم تلاش‌های عناصر تجزیه‌طلب و ضد انقلاب و همچنین جریان رسانه‌ای مزدور آمریکائی- انگلیسی- سعودی برای قرار دادن مردم مقاوم، مجاهد، جوانمرد و با غیرت این خطه در مقابل نظام‌، سفر آیت‌الله رئیسی به این استان و افتتاح پروژه عظیم آبرسانی به سنندج و دیدار با مردم خونگرم این شهر گام بلند دیگری در جهت پیشرفت و آبادانی کردستان عزیز بود.

دستگاه‌ها و سازمان‌ها ایجاد فرصت‌های اجتماعی برابر برای افراد دارای معلولیت را با جدیت دنبال کنند

رئیس‌جمهور همچنین پیش از ظهر دیروز در مراسم گرامیداشت «روز جهانی افراد دارای معلولیت» بر ضرورت ایجاد فرصت‌های اجتماعی برابر برای افراد دارای معلولیت تأکید کرد و اظهار داشت: همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها مسئول هستند نهایت تلاش خود را برای ایجاد زمینه رشد و شکوفایی استعدادهای افراد دارای معلولیت و نیز ایجاد فرصت‌های شغلی برای آنها به کار گیرند.

رئیسی اضافه کرد: متناسب‌سازی وضعیت خیابان‌ها و مراکز عمومی و شهری برای تردد افراد دارای معلولیت از مهم‌ترین مسئولیت‌های همه مسئولان و دستگاه‌ها در قبال این افراد است. همچنین ایجاد مراکز و امکانات توانبخشی برای افراد دارای معلولیت باید با یک کار جهادی و انقلابی دنبال شود تا همه معلولان کشور بتوانند به شکل مناسب و کافی به این دست مراکز دسترسی داشته باشند و از این طریق مشکلات آنها به شکل موثری کاهش یابد.

آیت‌الله رئیسی با تاکید بر ضرورت و اهمیت شنیده شدن خواسته‌های افراد دارای معلولیت تصریح کرد: توجه به نظرات و مطالبات افراد دارای معلولیت نه از سر ترحم بلکه از سر نوع‌دوستی و دگرخواهی ناشی از خداخواهی دنبال شده و تبدیل به یک فرهنگ عمومی‌شود. دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی نیز باید پیگیری خواسته‌های افراد دارای معلولیت را به عنوان یک وظیفه شرعی، انسانی و الهی دنبال کنند.

رئیس‌جمهور با اشاره به هزینه‌های سنگین تجهیزات توانبخشی خاطرنشان کرد: این مسئله از آن دسته مسائلی است که دولت می‌تواند ‌کمک موثری کند تا عزیزان دارای معلولیت برای تهیه وسایل یا تجهیزات مورد نیاز خود دچار مشکل نشوند. هم از وزیر تعاون و هم از رئیس‌سازمان بهزیستی و از همه سازمان‌ها و نهادهایی که در این رابطه مسئولیت دارند، می‌خواهم که حمایت‌های لازم را به عمل آوردند تا افراد دارای معلولیت برای تامین تجهیزات مورد نیاز خود به سختی نیفتند.

رئیسی با بیان اینکه می‌توان برای تامین نیازمندی‌ها و تهیه تجهیزات توانبخشی به افراد دارای معلولیت یارانه پرداخت کرد، گفت: مسئله بعدی که باید مورد توجه جدی قرار گیرد موضوع اشتغال افراد دارای معلولیت است. سازمان بهزیستی می‌تواند لیست افراد دارای معلولیت آماده فعالیت و کار را در اختیار همه سازمان‌ها و ادارات دولتی و شرکت‌ها قرار دهد تا در زمینه‌هایی که این افراد می‌توانند مشغول به کار شوند، جذب آنها در اولویت قرار گیرد.

رئیس‌جمهور افزود: ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب افراد دارای معلولیت علاوه‌بر شغل برای این افراد یک آرامش اجتماعی به همراه می‌آورد که مایه نشاط اجتماعی و ارتقای مشارکت عمومی آنها نیز می‌شود، لذا این موضوع باید به طور جدی به خصوص در دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی پیگیری شود.

آیت‌الله رئیسی در ادامه به موضوع تامین مسکن برای افراد معلول اشاره کرد و اظهار داشت: برخورداری از مسکن چه برای خود فرد معلول و چه برای والدین او آرامش‌بخش است. این مسئله دارای اولویتی است تا پدر و مادری که یک فرزند دارای معلولیت دارند، دیگر دغدغه مسکن اجاره‌ای و جابه‌جایی مدام را نداشته باشند.

رئیس‌جمهور به وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد که واگذاری مسکن و زمین به افراد دارای معلولیت و خانواده آنها در اولویت قرار گیرد و تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی این موضوع را به تاخیر نیندازند و در اسرع وقت پیگیر این کار باشند.

وی با تاکید بر اینکه همه دولتمردان باید اجرای کامل قوانین مصوب حمایت از افراد دارای معلولیت را وظیفه خود بدانند، گفت: اگر جایی تعارضی میان قوانین مختلف وجود دارد باید سریع برطرف شود اما اجرای قانون نباید متوقف بماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • احمد IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    1 0
    هر پروژه ای که برای آسایش ورفاه وسلامت مردم اجرا شود جای تشکر دارد ودست مریضاد باید گفت اما حالا معلوم است مردم سنندج با اینهمه منابع آبی دارای آب کافی وسالم نبوده اندو مردم این دیار از حقوق مسلم محروم اند
  • حسن IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    0 0
    واقعا دم رییسی گرم.رییسجمهورشجاع وزحمت کش وپاک دست داریم که دشمن راعصبانی کرده .قدرش رابدانیم .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس