کد خبر 1441719
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۲

یکی از نام آشناترین نوآوری‌های تجارت، فرانچایز است. فرانچایز را نخستین بار فردی به نام ایساک سینگر در سال 1851 ارائه داده‌است. سینگر همانی است که بسیاری از ایرانیان با چرخ‌های خیاطی او آشنایی دارند. باید وی را خالق مفهوم و مدل فرانچایز در سال 1851 دانست.

در این سال آقای ایساک سینگر که شکلی جدید و پیشرفته از چرخ خیاطی را اختراع کرده بود، تصمیم داشت پخش و فروش محصولات خود را افزایش دهد. اگر چه او در این کار ناموفق بود اما به نظر میرسد که قراردادهای او با امتیاز گیرندگانش نخستین قرارداد فرانچایز بوده است. در خصوص قراردادهای زنجیره‌ای فرانچایز معاصر، فست‌فودها و به خصوص مک‌دونالد موفقیت آمیزترین نمونه این نوع قراردادها در مقایسه با دیگر شبکه‌های فرانچایز می‌باشد.

یکی از برجسته‌ترین پیشرفت‌های اقتصادی در قرن بیستم، رشد فرانچایزینگ یا اعطای حق امتیاز است. فرانچایزینگ که به عنوان یک روش انجام کسب وکار در نیمه دوم قرن بیستم ظاهر شد و اکنون نیرویی عمده برای رشد کسب وکار، خلق مشاغل و توسعه اقتصادی است. این شیوه توزیع یا سیستم توسعه کسب و کار، فرصت‌هایی در اختیار افراد و شرکت‌هایی قرار می‌دهد که می‌خواهند کسب و کار خود را با هدف توزیع محصولات و خدمات توسعه دهند. برای مثال در استرالیا بیش از یک سوم تمامی کسب و کارها به همین شیوه توسعه یافته است و این تنها بخشی از آمار شگفت انگیز صنعت ثروت آفرین و اشتغال‌زای فرانچایز در جهان می‌باشد.

مالزی جزء اولین کشوهایی بود که در قاره آسیا آغوش خود را به فرانچایز گشود. اما این کشور فرصت و برنامه‌ریزی لازم برای بهره برداری از این فرصت را انجام داد. در سال 1994 انجمن فرانچایز مالزی تاسیس شد که موظف بود امور فرانچایز را در این کشور سازماندهی کند. با توجه به اهمیت فرانچایز در کارآفرینی، مالزی در سال 1998 قانونی مخصوص فرانچایز را به تصویب رساند که دربرگیرنده نکات ریز و درشتی پیرامون این مقوله است و سازوکار قانونی لازم را برای توسعه فرانچایز در این کشور را به روشنی مشخص کرده است.

فرانچایزهای موفق بین‌المللی

شرکت‌های معروف و مطرحی در سطح جهان مانند مک‌دونالد، ساب وی، پیتزا هات، هیلتون هتل، هاردیز، جانی راکت، کی اف سی، دانکین دوناتس، استار باکس، برگر کینگ و.... مشغول به فعالیت از طریق این تجارت می‌باشند. همانطور که می‌دانید فرانچایز یکی از اشکال توسعه کسب‌وکار است که در آن یک شرکت یا برند در ازای دریافت پول به یک شخصیت حقیقی یا حقوقی اجازه استفاده از دارائی‌های خود را تحت قرارداد مشخصی اعطا می‌کند.این دارائی‌ها علاوه بر دارائی‌های فیزیکی شامل دارائی‌های فکری مانند برند، کپی‌رایت، حق ثبت، فرمولاسیون و دانش فنی است که از سوی شرکت تفویض می‌گردد. موفق‌ترین نوع فرانچایز را می‌توان در بازار غذا، فست‌فود و کافی‌شاپ دید. بهتر است با هم نگاهی به برخی از برندهای فرانچایز برتر دنیا داشته باشیم.

باشگاه ورزشیFitness Anytime

باشگاه ورزشی زنجیره‌ای 24 ساعته Fitness Anytime که در ژانویه 2015 به دو میلیون عضو رسیده است، قصد دارد پس از هفت سال، در یکی از بهترین سال‌های خود به افتتاح 350 شعبه جدید دست بزند. این باشگاه ورزشی در حال حاضر 3000 شعبه در 21 کشور دارد. به نظر می‌رسد به زودی با افتتاح شعب جدید، این برند به یک باشگاه میلیارد دلاری تبدیل شود. برای اخذ فرانچایز از باشگاه ورزشی Fitness Anytime به 70 الی 90 هزار دلار سرمایه اولیه و 100 هزار دلار نقدینگی نیاز دارید و درآمد شما در ماه متغیر می‌باشد.

ساندویچ جیمی جان Jimmy John’s

برندها تلاش می‌کنند تا همیشه خود را بهترین گزینه برای مشتری نشان دهند؛ اما جالب است که فست‌فود جیمی جان هیچ زمانی خود را به عنوان بهترین گزینه در جهان معرفی نمی‌کند ولی چیزی که این برند را خاص و متفاوت کرده است، سرعت بالای ارائه خدمات است، برای مثال، سفارش یک ساندویچ 20 سانتی متری را در چند ثانیه در دستان خود خواهید یافت. در سال 2014 تعداد 300 شعبه جدید افتتاح کرده بود و 300 شعبه دیگر را در سال 2014 راه‌اندازی کرده است. ساندویچ جیمی جان در حال حاضر 2100 شعبه دارد. برای اخذ فرانچایز از ساندویچ جیمی جان به 400 الی 600 هزار دلار سرمایه اولیه و 80 هزار دلار نقدینگی نیاز دارید و سود شما 6 درصد می‌باشد.

با بررسی صنعت فرانچایز در کشورهای مختلف، نتایج ذیل حاصل می‌شود:

1ـ کشورهایی که دارای تجربیات موفقی در زمینه فرانچایز هستند، اغلب دارای قوانین و مقرراتی در رابطه با فرانچایز هستند. همچنین دارای متولی مشخص برای فرانچایز می‌باشند. به طور نمونه میتوان به وزارت تجارت داخلی، تعاونیها و مصرف کنندگان مالزی به عتوان متولی امر اشاره کرد.

2ـ بنگاههای اقتصادی رویکردهای متفاوتی را در راستای حمایت از شبکه تحت پوشش خود بکار می‌گیرند. نقش دولت‌ها به صورت عمده در راستای تدوین قانون جامع و اتخاذ سیاست‌های شفاف و صحیح در این حوزه میباشد. همچنین تدوین استانداردها در راستای حمایت از مصرف‌کنندگان قابل توجه میباشد.

این روزها پیشرفت در صنایع مختلف سرعت عجیبی دارد. با درک این قضیه، پیشرفت برای افرادی که به تازگی می خواهند وارد حوزه فست فود شوند، دغدغه ای بزرگ است. البته برای این معضل راهکارهایی نیز وجود دارد و آن در یک جمله خلاصه می شود: استفاده ازموفقیت دیگران!

مجموعه رستوران های زنجیره‌ای پیتزا سیب 360 یکی از بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری با کمترین ریسک را در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد. با این روش مخاطبان قبل از هرچیز شما را می‌شناسند و به کیفیت محصولات و خدماتتان ایمان می آوردند.

برای اخذ شعبه پیتزا سیب 360 روی این لینک کلیک کنید!


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس