حذف قیمت‌گذاری دستوری از محصولات 2 خودروساز بزرگ کشور/ واریز مرحله نخست سود سهام عدالت تا پایان آذر

رئیس سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه سود سهام عدالت سال جاری در ۲ مرحله واریز می‌شود، گفت: تلاش می‌شود تا مرحله نخست سود سهام در پایان آذر ماه یا ابتدای دی ماه به حساب سهامداران واریز شود.

به گزارش مشرق، حسین قربانزاده امروز در آیین رسمی مبادله قراداد بزرگترین مزایده تاریخ ایران (واگذاری قطعی بلوک ۱۲ درصدی شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس) گفت: از سوم مهرماه و در حدود ۴۴۰ روز اخیر که از مدیریت جدید سازمان خصوصی‌سازی می‌گذرد، آزاد سازی بیش از ۶۰ بنگاه که اقساط آن‌ها وصول شده و وثایق آنها آماده آزادسازی بود صورت گرفت.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی اظهار داشت: در این مدت با تکلیفی که بند (ن) تبصره ۲ قانون بودجه داشت بیش از ۳۰۰ شرکت به فهرست گروه‌های یک و دو اضافه شد، شرکت‌هایی که قبلا با مصوبات مختلف از لیست واگذاری خارج شده بودند اما براساس تکلیف صریح و روشن قانون بودجه ۱۴۰۱ سه ماه دولت به وزارت اقتصاد مهلت داده بود تا شرکت‌هایی که از لیست خارج شده بودند دوباره به گروه‌بندی برگرداند که این اتفاق در کمیسیون‌های تخصصی، فرعی و اصلی اقتصادی دولت انجام و در نهایت نیز در صحن هیات دولت مصوب شد.

وی افزود: به جز مزایده اخیر (واگذاری ۱۲ درصدی شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس) در ماه آتی مزایده‌های دیگری نیز در فهرست واگذاری خواهیم داشت.

قربان‌زاده درباره واگذاری بلوک استقلال و پرسپولیس بیان داشت: در هیات واگذاری جلسه آینده پیشنهاد ماه درباره واگذاری بلوک مدیریتی استقلال و پرسپولیس مطرح می‌شود و با تصویب هیات واگذاری در دی ماه شاهد مزایده بلوک مدیریتی این دو باشگاه خواهیم بود به طوری که سهام دولت به اقلیت برسد.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی بیان داشت: از ۱۵ آذرماه پنجره بارگذاری مدارک باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس باز شده است و آنها باید برای ای اف سی پیرو تایید کمیته خصوصی‌سازی مدارکشان را بارگذاری و تا پایان سال مهلت دارند.

قربان زاده گفت: یکی از این موارد تقلیل سهم دولت در این باشگاه‌ها و حذف مالکیت مشترک است.

* حذف قیمت‌گذاری دستوری از محصولات دو خودروساز بزرگ کشور

وی در ادامه به واگذاری سهام دو خودروساز بزرگ کشور اشاره کرد و بیان داشت: در این رابطه ۳ جلسه پیوسته در دانشگاه‌های علامه‌طباطبایی، صنعتی شریف و امیرکبیر با حضور وزیر اقتصاد، مسئولان وزارت صمت و فعالان بخش خصوصی صنعت خودرو برگزار شد و موضوع واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا مورد بررسی قرار گرفت.

قربان‌زاده بیان داشت: براساس اجماع نظر، قبل از هر چیز باید پیش‌بینی پذیری و سند چشم‌انداز تنظیم گری صنعت خودرو برای خریداران شفاف و روشن شود تا در آینده دولت در موضوع تعرفه، استاندارد، واردات و حوزه تنظیم گری صنعت خودرو و قیمت گذاری نظراتش مشخص باشد تا براساس آن منافع بخش خصوصی در افق ۵ سال آینده تنظیم شود.

وی افزود: همچنین نکته مهم این تنظیم گری حذف قیمت‌گذاری دستوری بود که مورد اجماع همه صاحب‌نظران بود و این توافق نیز انجام شده که خودروهای پرتیراژ به فهرست عرضه خودروها در بورس اضافه شود و به این ترتیب تا پایان سال شاهد باشیم که قیمت‌گذاری دستوری در مورد محصولات ایران خودرو و سایپا حذف شود.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی بیان داشت: حذف قیمت‌گذاری مقدمه‌ای برای بهره‌مندی این دو شرکت از مدیریت بخش خصوصی است.

قربان‌زاده بیان داشت: مجمع شرکت‌های ایران خودرو و سایپا با تصویب هیات مدیره باید سهام تودلی را عرضه کند و بعد از حذف قیمت‌گذاری دستوری امکان عرضه و واگذاری فراهم است.

وی افزود: شرایط در شرکت‌های مس و فولاد نیز مانند دو خودروساز است، بنابراین طبق تصویب شورای عالی سیاست اصل ۴۴ یک ماه به وزارتخانه‌های ذیربط و شرکت‌های مادرتخصصی فرصت داده می‌شود تا اقدام لازم در رابطه با جایگزینی وثایق صورت گیرد.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی اظهار داشت: تلاش می‌شود تا پایان سال سهام مس و سهام شرکت فولاد (بخش باقی مانده سهام دولت) طی تشریفاتی که مزایده آن اعلام می‌شود واگذار شود.

وی در رابطه با سهام عدالت گفت: با تصویب شورای عالی بورس، کارگروه سهام عدالت نسبت به سود توزیعی در مجامع نقش فعالی را ایفا کرد به نحوی که ۲۹ هزار میلیارد تومان سال گذشته به بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان در سال جاری رسید (سود تقسیمی سهم عدالت در شرکت‌های سرمایه‌پذیر) و این موضوع به معنای آن است که سود هر فرد نسبت به سال گذشته دو برابر خواهد شد بنابراین به گفته وزیر اقتصاد این سود طی ۲ نوبت به حساب سهامداران واریز می‌شود.

* واریز مرحله نخست سود سهام عدالت تا پایان آذرماه

قربان‌زاده گفت: نوبت اول سود سهام عدالت تا پایان آذر یا ابتدای دی ماه واریز و نوبت دوم نیز تا پایان سال به حساب سهامداران واریز می‌شود.

وی اظهار داشت: بر این اساس سود سهام عدالت هر فرد نسبت به سال گذشته دو برابر است و ۱۰۰ درصد رشد دارد.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی اظهار داشت: براساس برآوردها تعداد جاماندگان واجد شرایط سهام عدالت ۳.۵ میلیون نفر است که به ازای هر نفر مبلغی حدود ۱۰ میلیون تومان و مجموع ۳۵ همت در نظر گرفته شده است اما هنویز پرتفوی سهام با توجه به اختلاف نظر دولت به مرحله نهایی نرسیده است.

در این نشست محمود قامت معاون واگذاری سهام و بنگاه‌های سازمان خصوصی سازی درباره جزئیات واگذاری بلوک ۱۲ درصدی شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس گفت: واگذاری ۱۲ درصدی از سهام بلوکی این هلدینگ به صورت مزایده انجام شده و این رقابت بین دو شرکت صورت گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس