خودروسازان چقدر از قیمت گذاری دستوری زیان دیدند؟

بررسی صورت های مالی خودروسازان در نیمه نخست سال جاری نشان می دهد که قیمت گذاری دستوری صرفا از محل فروش توانسته زیانی در حدود ۵.۵ هزار میلیارد تومان به این صنعت زیان وارد کند.

به گزارش مشرق، صنعت خودروسازی کشور از مشکلات عدیده ای از جمله بهره وری پایین، ساختار معیوب، مدیریت نادرست و… رنج می‌برد اما علاوه بر اینها با قیمت گذاری دستوری نیز دست و پنجه نرم می‌کند؛ مسأله‌ای که به گفته متولیان یکی از عوامل اصلی در ایجاد زیان انباشته بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی این صنعت بوده است.

بر همین اساس، بررسی آخرین وضعیت صورت‌های مالی خودروسازان در نیمه نخست سال جاری نشان می‌دهد که در این بازه زمانی، بهای تولید خودرو در سه خودروساز بزرگ کشور (ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو) بالغ بر ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بوده در حالی که بهای فروش ۱۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.

در واقع خودروسازان صرفاً از ناحیه قیمت گذاری دستوری در ۶ ماه اول امسال بالغ بر ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان زیان دیده اند.

به صورت جزئی‌تر، یعنی خودروسازان اگرچه برای تولید هر خودرو مبلغی در حدود ۲۵۲ میلیون تومان هزینه کرده‌اند اما به دلیل قیمت گذاری دستوری، هر خودرو را با ۳۸ میلیون تومان زیر قیمت و به نرخ ۲۱۴ میلیون تومان فروخته‌اند.

جزئیات هزینه تولید و فروش سه خودروساز

به گزارش مهر، بررسی جزئیات مربوط به هزینه تولید و بهای فروش شرکت‌های خودروسازی به صورت مجزا نشان می‌دهد که بهای تولید در شرکت ایران خودرو طی نیمه نخست امسال ۸۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است در حالی که بهای فروش ۷۸ هزار میلیارد تومان ثبت شده است؛ یعنی این شرکت محصولات خود را حدود ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان زیر قیمت تمام شده، فروخته است.

همچنین پیش بینی این شرکت از وضعیت هزینه و فروش در نیمه دوم سال جاری حکایت از زیان ۶ هزار میلیاردی دارد، به شکلی که بهای تولید ۱۰۲ هزار میلیارد تومان و بهای فروش ۹۶ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

این شرکت سال گذشته نیز ۱۱۵ هزار میلیارد تومان برای تولید خرج کرده اما بهای فروش ۱۰۹ هزار میلیارد تومان ثبت شده است؛ یعنی سال گذشته تقریباً ۶ هزار میلیارد تومان از ناحیه قیمت گذاری دستوری ضرر دیده است.

البته وضعیت شرکت سایپا بهتر از ایران خودرو است؛ این شرکت طی ۶ ماه نخست امسال برای تولید محصولات خود هزینه‌ای بالغ بر ۲۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان خرج کرده و در مقابل حدود ۲۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از ناحیه فروش به دست آورده است؛ یعنی تقریباً یک هزار میلیارد تومان سود داشته است.

همچنین پیش بینی این شرکت از وضعیت هزینه‌ها در نیمه دوم سال جاری نیز بیانگر این است که بهای هزینه به ۳۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان و بهای فروش به ۳۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برسد.

این شرکت در سال گذشته نیز برای تولید، رقمی در حدود ۴۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه کرده اما بهای فروش نزدیک به ۴۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است؛ یعنی سال گذشته حدود ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان زیان دیده است.

بررسی وضعیت شرکت پارس خودرو نیز در نیمه نخست سال جاری حکایت از آن دارد که بهای تولید در این شرکت ۱۲ هزار میلیارد تومان و بهای فروش نزدیک به ۹ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بوده است.

پیش بینی این شرکت برای نیمه دوم سال جاری نیز بیانگر آن است که هزینه تولید به ۱۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان و بهای فروش به ۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برسد؛ در واقع زیان این شرکت تا پایان سال ادامه خواهد داشت و به حدود یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

وضعیت عملکرد این شرکت در سال گذشته نیز به این صورت بوده که برای تولید محصولات ۱۰ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان هزینه کرده اما در مقابل از محل فروش ۱۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان کسب کرده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
    2 0
    بفرمایید ضرر پردم از خرید اجباری این ارابه های مرگ چقدر است؟؟؟
  • وحید IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
    2 0
    آقایان ما اگر نخواهیم کسی برایمان خودرو تولید کند کی رو باید ببینیم ؟؟؟
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
    0 0
    خوب دستوریش نکن جناب
  • محمد IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
    2 0
    من یک پیشنهاد دارم،واردات خورد واقعا آزاد بشه حتی با قیمت دلار ازاد،خودرو سازها هم،هرچی میخان بسازن به هر قیمتی هم که خدایی نکرده باعث ضررشون نشه، بفروشن،وجدانن اینجوری همه راضی تر هستن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس