کد خبر 1439824
تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴
افزایش بیماری‌های تنفسی نتیجه تغییر اقلیم است

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، افزایش بیماری‌های تنفسی را با تغییرات آب و هوایی و اقلیم مرتبط دانست و گفت: این بیماری‌ها جای سرطان‌ها را به عنوان دومین عامل بیماری می‌گیرد.

به گزارش مشرق، جعفر جندقی افزود: تغییرات اقلیمی موجب گرم شدن زمین، افزایش دی اکسید کربن، بالا آمدن سطح آب دریاها، وقوع سیلاب‌ها، تغییرات آب و هوایی، گرد و غبار، کاهش آب، باران های سیل آسا و به هم ریختگی فصول شده است.

وی ادامه داد: میزان انرژی تا سال ۲۰۳۰ به ۲.۶ وات بر متر مربع و در سال ۲۰۹۰ به ۸.۵ وات بر متر مربع می رسد. وقتی درجه حرارت در مقیاس جهانی بیشتر از سه درجه بالا رود، کره زمین دیگر جای زندگی نخواهد بود.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، افزایش بیماری‌هایی مانند وبا را محصول این وضعیت دانست و اظهار داشت: سیاست‌ها باید به سمت تغییر پیش رود. ارتقای سطح دانش مردم درباره بیماری‌ها، ایمنی آب و غذا، بهره‌گیری از توان سازمان‌های مردم نهاد، به‌روزرسانی راهنماهای بالینی، افزایش آگاهی در سطح دانشگاه ها و جامعه و افزایش آگاهی کارکنان سلامت به مهار تبعات تغییرات اقلیمی کمک می‌کند.

جندقی افزود: در سطح وزارت بهداشتف درمان و آموزش پزشکی، کمیته ملی در مورد تغییرات اقلیم فعالیت دارد و ۲ برنامه ملی نیز با همکاری سازمان بهداشت جهانی و سازمان توسعه صنعتی ملل متحد در حال اجراست.

وی از تهیه نقشه ارزیابی ملی این تغییرات در سال های ۲۰۱۳، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ خبر داد و گفت: باید به سمت کاهش مصرف انرژی های فسیلی و تولید انرژی پاک و توسعه کشاورزی فناورانه برای کاهش مصرف آب پیش رویم.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان این که در بخشی از جغرافیای کشور ۳۴۰ روز آفتابی در سال داریم، افزود: با استفاده از این فرصت، قادر هستیم نیمی از انرژی کشور را از این راه تولید کنیم.

جندقی یادآور شد: در ۶ استان کشور با انجام اقداماتی در مورد آب و هواهای سرد، گرم، خشک و معتدل همچنین بلایا، جمعیت و محیط و سلامت توانسته‌ایم اطلاعات لازم را به دست آوریم.

وی اهمیت تجمیع اطلاعات نهادهای مختلف در عرصه سلامت را مورد اشاره قرار داد و گفت: با تجمیع این اطلاعات می‌توانیم وضعیت سلامت را بهتر ترسیم کرده و برنامه‌ریزی مطلوبی داشته باشیم.

منبع:وبدا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس