موشک هایپرسونیک چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

انتشار خبر تولید موشک‌های هایپرسونیک، تجارت تسلیحاتی آمریکا در حوزه سامانه‌های پدافندی را دچار بحران می‌کند و به همین دلیل هم مقامات پنتاگون ترجیح داده‌اند منکر تولید این موشک‌ها از سوی ایران شوند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: روزنامه وطن امروز با طرح این سؤال که «چرا آمریکا منکر موشک‌های هایپرسونیک ایران می‌شود؟» نوشت: با اعلام تا پیش از سال ۹۴ و رونمایی از موشک عماد، «دقت» سرجنگی موشک‌های برد بلند ایرانی صرفاً از طریق «سامانه‌های ناوبری و هدایت و کنترل کلی موشک» به دست می‌آمد و پس از جدایی کلاهک از بدنه، دیگر قابل تصحیح مسیر و افزایش دقت نبود.

البته در بردهای کمتر و رده موشک‌های تاکتیکی برد کوتاه مثل خانواده موشک‌های فاتح، «قابلیت هدایت تا پایان مسیر» وجود داشت اما با عملیاتی شدن موشک عماد - که سرجنگی جداشونده آن، خودش دارای سامانه هدایت و کنترل تا انتهای مسیر بود - موشک‌های بردبلند هم به این توان دست پیدا کردند.

با وجود قابلیت تصحیح مسیر و رسیدن به دقت بسیار بالا، این سرجنگی‌ها همچنان روی «مدار شبه‌بیضوی بالستیک» حرکت می‌کردند و این «طی کردن مسیر مشخص» به سپرهای دفاعی امکان می‌داد با تحلیل مسیر طی شده، ادامه مسیر را هم پیش‌بینی کنند و همین، شانس درگیری مؤثر با پرتابه مهاجم را بالا می‌برد.

با این حال، وابستگی سامانه‌های پدافندی به توان «پیش‌بینی مسیر»، نقطه ضعف مهمی هم برای آنها محسوب می‌شد. مثلا اگر به هر دلیلی رادارها در پیش‌بینی نقطه بعدی حضور سرجنگی (پرتابه) دچار خطا شوند، فرآیند «ردگیری و قفل» ناقص می‌ماند و سامانه مجدداً باید در گستره وسیعی از آسمان به دنبال پرتابه مهاجم بگردد.

با توجه به اینکه ایران در طراحی وسایل پروازی در دانش هوافضا محدودیتی ندارد و با وجود تونل باد هایپرسونیک در کشور و نیز تجربه ساخت سرجنگی هایپرسونیک با سرعت 10 تا 14 ماخ و نیز رسیدن به دانش هدایت و کنترل و ناوبری این سرجنگی‌ها، می‌توان گفت کار ساخت HGV بومی، نهایی شده است. با این حساب، در آینده باید شاهد یک تغییر راهبرد دیگر نیز در عملیات‌های احتمالی برای عبور از پدافند دشمن باشیم.

پیش از این، برنامه اصلی برای عبور از این سامانه مبتنی بر «شلیک انبوه» بود، یعنی در موج اول حمله، تعداد زیادی از موشک‌ها با هدف درگیر کردن سامانه‌های پدافندی شلیک شوند و در موج دوم (پس از خنثی‌سازی تاثیر پدافند) موشک‌های دیگری به سمت هدف اصلی شلیک شوند.

با دستیابی به تکنولوژی جدید، حالا ایران موشک‌هایی دارد که مستقیما به سامانه‌های پدافندی دشمن حمله می‌کنند و راه برای حملات بعدی به سمت اهداف اصلی باز می‌شود. به فاصله اندکی پس از اعلام دستیابی ایران به تکنولوژی ساخت موشک‌های هایپرسونیک جدید، «راب لودویک» سخنگوی بخش غرب آسیای وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در گفت‌وگو با شبکه فاکس‌نیوز تلاش کرد توانایی موشکی کشورمان را زیر سوال ببرد و گفت واشنگتن از گزارش‌ها در این زمینه مطلع است اما همچنان نسبت به آن شک و تردید دارد. یک دلیل مهم برای انکار توانمندی ایران توسط آمریکا را باید در بازار تجارت اسلحه این کشور جست‌وجو کرد.

آمریکایی‌ها در سال‌های اخیر، سامانه‌های پدافندی خود را به تعداد زیاد و چند برابر قیمت به کشورهای منطقه (نظیر سعودی، کویت، بحرین و امارات) فروخته‌اند و اگر این کشورها بدانند ایران تکنولوژی خنثی کردن این سامانه‌ها را دارد، بازار فروش آمریکایی‌ها کساد خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    23 3
    پهپاد هم می گفتند فوتوشاپ است، راستکی از آب در اومد.
    • DE ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
      4 1
      دوران موشک پرانی تمام شده الان دوران اشرافیگری شنا در استخر رفاقت با اسب های اصطبل و گاوهای شیرده در طویله و نوکری ارباب و رفاقت با بهائی های نجس و منافقین کثیف جانی قجرقوجور وصله ناجور فسق و فجور جورواجور و دست دادن به رژیم آپارتاید و تروریست های همجنسگرای لواط کار کوتوله و تجزیه طلبان است .چرا موشک میسازید.
  • IR ۰۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    5 15
    خوبه مشکل ازدواج و خودرو و مسکن ما با موشک هایپرسونیک حل شد
    • ایرانی IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
      5 1
      اه اه اه حال آدم به هم میخوره از این فارسی زبانهایی که فقط در حال آیه یأس خوندن هستند و در کنار مسخره کردن و تکذیب پیشرفتها و موفقیتهای خودیها، همیشه از دیگران تعریف میکنند.
    • ح IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
      3 0
      الان مشکل ازدواج و مسکن چه ربطی به نیروهای نظامی داره؟؟
    • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
      2 0
      فرافکنی نکن بودجه نظامی موشکی ایران بومی وبسیارکمترازامارنظامی وسرانه فقروعوارض فسادالکل واخلاقی ومخدرحاکمیتی درجبهه شیطان است
    • عبدالله IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
      1 0
      مشکل ازدواج و مسکن و ... تو و امثال تو با توبه کردن و روی آوردن به درگاه الهی حل می شود نه با لجن پراکنی!!!
    • IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
      0 1
      پروزه طراحی سمند پکیده و ورشکسته میدونید چقدر بوده ؟ ۷۰۰ ملیاردتومان که باعث ضرر دهی اون پروزه شده .
    • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
      0 0
      عدد بگو ،حرف رو منحرف نکن
    • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
      0 1
      عبدالله // اینجا مسجد نیست ، اگر صحبت راست و درستی نداری وقت و نت ما و بقیه که سوبسید از بیتالمال داره رو هدر نده ، که حرام هست .
  • محسن IR ۰۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    1 4
    در صورت درستی و تایید این خبر خیلی جالب خواهد شد . البته خدا کنه را بلوک شرق را ما طی نکنیم که همه چیز را درگرو تسلیحات گداشتند و فشار اقتصادی توده مردم از هم پاشاندشان. چون در عمل تمام بوجه کشور تازه برابر است با بودجه دفاعی امریکا این شایعه نیست واقعیتی است که تیمسار سیاری خودش چند سال پیش بصورت علنی بیان کرد.
  • آریا IR ۰۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    1 1
    خب چرا ازش رونمایی نمیشه تا این اشغال های آمریکا یی اساسی ضایع بشن ؟
  • US ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    3 2
    چرا رونمایی نشد؟!
  • IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    4 14
    دلتون به همین توهمها خوش باشه
    • ایرانی IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
      2 1
      شما وطن فروشان هم همش به مزدوری دشمنان ایران و ایرانی و مسخره کردن خودیها و تعریف از خارجیها خوش باشه
    • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
      0 0
      نمیشه با پاناسونیک برجک برخی را زد بلکه از زرت و زورتشون خلاصی یابیم حیفه هایبر
  • IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    12 8
    یه سمند رو نمیتونید به ۴ تا کشور راست و درست بفروشید ، میگید هایمرسونیک ساهتید و انتطار فروشش رو دارید ؟
    • محمد قزل IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
      10 1
      پهپاد را هم می گفتید فتوشاپه
    • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
      0 0
      محمد قزل جان ، اصلا نسیله این نیست که بخواهیم ثابت کنیم چه کاری میتونیم انجام بدیم ، موصوع اصلی اینه ، آیا کاری که انجام میشه درست هست یا نه ؟ مشکل اول و دوم منلکت را حل میکند یا نه؟ مگرنه بحث پوز زنی باشه ، هر کسی با پول خودش و زندگی خودش ، پوز هر کسی رو میخواد بزنه ، الان بحث هزینه و درامد مردم هست . این واقعیتیه که نمیشه ازش فرار کرد و دیر یا زود جلوی پای آدم قرار میگیره . سوال مشخصه : مشکل اول مردم و مملکت چی بوده در این یکی دو دهه ؟ آیا هایپر سونیک و مهباد راه حلش بوده ، هست یا خواهد بود؟ تمام
    • ایرانی IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
      1 0
      بابا چند بار بگیم ماستها رو توی قیمه ها نریزید؟!!!:-))) آخه چیو با چی مقایسه میکنی و نتیجه میگیری؟!! فقط یه سرنخ بهت میدم باشد که هدایت شوی و به فکر بیفتی: صنعت دفاعی کشور در دستان پرتوان و پرتلاش معتقدان و پیروان ولی فقیه و رهبر فرزانه کشور قرار داره و صنعت خودروسازی در کمال تأسف خیر!!!
    • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
      0 1
      ایرانی // مسیله پوله ،ما در شهرمون ضربالمثلی داریم ، حساب حسابه ، کاکا برادر
    • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
      0 1
      ایرانی // مسیله اصلی اینه که معیار تکنولوژی صنعت حمل و نقل مثل بخصوص اتومبیل ، قطار هست . پس هنر اینه که در خودرو ، فن اور باشید ، اگر فن آوری برای ثروت و علم باشه . چیزهایی که درش پیشرفت دارید بدل تکنولوزی هست و هیچ نون و آبی توش نیست .
  • IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    1 6
    دیگه خودمون که محصولات خودمون رو میشناسیم که ، این خبرها چیه برامون پخش میکنید؟
  • IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    2 12
    نون و آب برامون نمیشه
    • ایرانی IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
      1 0
      کاش یه کم قدرت تعقل و تحلیل و سواد سیاسی و انصاف داشتین تا بفهمین در تمام دنیا و در تمام طول تاریخ وجود اقتدار و امنیت در یک کشور، پیش زمینه و یکی از شروط اساسی رونق اقتصادی و وجود نان و آب هست. خدایا به خودتحقیران داخلی اندکی فهم و انصاف عطا بفرما!
    • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
      0 1
      ایرانی // سواد تو بیشتر از من نیست ، پس اگر جواب درست و حسابی داری بده ، مگرنه ، نزن به صحرای کربلا .
    • ایرانی IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
      0 0
      اتفاقا خوب ثابت کردی هم سواد من و هم وطن پرستیم خیلی بیشتر از شماست چون همه اش ماستها رو تو قیمه ها میریزی و وسط بحث اقتدار و امنیت و بازدارندگی ایران عزیز در مقابل شیطان بزرگ که سالهاست خودتو و هموطناتو تحت ظالمانه ترین فشارها گذاشته میزنی صحرای کربلا و با نیش و کنایه حرف از نون و آب میزنی. شما رو نمیدونم ولی مردم ایران از سالار دشت کربلا یاد گرفتن که زیر بار ظلم نرن و از حق دفاع کنند و بنده دنیا و شیطان نباشند. ما
  • محمدرضا IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    0 7
    شادی برای هایپرسونیکی که هنوز روی کاغذ است ههه
    • ایرانی IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
      1 0
      حال آدم به هم میخوره از اینهمه خودتحقیری و تکرار دروغهای شبانه روزی بوقهای استکباری!! واقعا چی گیرتون میاد از اینهمه مسخره و تکذیب کردن موفقیتهای بی نظیری که تن دایناسورهای ظالم عالم و در رأسشون آمریکای جهانخوار و صهیونیستهای کودک کش رو لرزونده؟!
    • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
      1 0
      خودت را به اون راه نزن
  • عیسی IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    0 0
    اصلاهم دروغی توکارنیست!
  • ملت IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    8 1
    نیروهای دفاعی ما با هوش هستند اول اعلام می‌کنند منتظر دشمن می‌شوند بعد دشمن انکار می‌کند و بعد کشور عزیزم ایران سربلند آنرا رونمایی می‌کند تا ببیند دشمن چقدر می‌سوزد دستاورد های چهل ساله این را به دشمن عنود نشان داده
  • پارسی IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    0 0
    کجا دچار بحران میشه الان به همین بهانه چند ده میلیارد دلار پول و بودجه نظامی و تحقیقاتی از عربستان و امارات میگیره که پدافندشو به روز کنه جنس فروخته شده هم پس گرفته نمی شود البته ما هم همیشه باید وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا ٱسۡتَطَعۡتُم مِّن قُوَّةٖ رو در نظر داشته باشیم ولی مهمتر از هر چیزی برای ساختن یک خانه خوب اینه که اول اسکلت بندی محکمی داشته باشی و سرمایه اجتماعی حکم این اسکلت بندی رو در کشور داره که این روزها با کمک فساد و فقر و ریا از این کشور رخت بر بسته و مهمتر از هر سلاح بازدارنده دیگه ای هستش کمی تاریخ گذشته رو مطالعه کنیم که هر جا مردم از حاکمان نا امید شدند ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس