کد خبر 143790
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۶

این بار نوبت محمود گلابدره‌ای بود که با زندگی خداحافظی کند؛ نویسنده‌ای که بیش از نیم قرن قلم زد و آثار متعددی را خلق کرد.

 به گزارش مشرق به نقل از خبرآنلاین،‌ او که همیشه خودش را از شاگران جلال آل‌احمد می‌دانست، رمانی را با عنوان «آقا جلال» در مورد خالق «مدیر مدرسه» و «از رنجی که می بریم» نوشته بود.

سابقه آشنایی گلابدره‌ای با جلال آل احمد به دوران تحصیل او در دوره متوسطه باز می‌گشت. گلابدره‌ای در مدرسه‌ای درس می‌خواند که معلم انشایش جلال آل احمد بود. به گفته گلابدره‌ای این مدرسه در تجریش بوده و جلال هم علاقه زیادی به نوشته‌های او داشته ‌است.

با این حال اما شهرت محمود گلابدره‌ای در فضای ادبیات داستانی ایران به واسطه اثری به دست آمد که او در حوزه ادبیات کودک ونوجوان خلق کرده بود و «سگ کوره پز خانه» نام داشت. این رمان در دهه 40 خورشیدی منتشر شد.

رویکرد اجتماعی که گلابدره‌ای در این رمان داشت و بن مایه اثر را بر تضاد فقیر و غنی استوار می‌کرد، موضوع و گرایشی بود که تا سال‌های سال یک از وی‍ژگی‌های آثار این داستان نویس بود.
او البته تجربه‌های دیگری را هم در نگارش داستان پشت سر گذاشت که بی ارتباط با زندگی پر فراز و نشیب‌اش نبود. او حدود 10 سال از عمرش را در آمریکا گذراند و به گفته خودش بخش عمده‌ای از این زمان را به خیابان خوابی گذراند.

حاصل این سفر، رمانی بود که گلابدره‌ای می‌گفت حدود 24  جلد خواهد شد، اما فقط جلد‌های اول و دوم آن به ویترین کتابفروشی‌ها راه یافت و معلوم نشد که سایر جلد‌های این مجموعه را گلابدره‌ای نوشته است یا نه؟ او برای این رمان نام«10 سال در آمریکا» را برگزیده بود، اما ناشر کتاب آن را با نام «10 سال هوم لسی آمریکا» منتشر ساخت.
محمود گلابدر‌ای که سال 1318 در منطقه شمیران تهران به دنیا آمده بود، به حوادث و اتفاقات اجتماعی و سیاسی هم توجه ویژه‌ای داشت. او هم در مورد انقلاب سال 1357 و شکل گیری نظام جمهوری اسلامی ایران داستان نوشت و هم آثاری را خلق کرد که مرتبط با جنگ تحمیلی بود.

«لحظه‌های انقلاب» اثری بود که او در مورد انقلاب 57 نوشت. در این اثر راوی نقش پررنگی دارد، و با تمرکز بر جزئیات اتفاقات، کنش‌ها و واکنش‌های افراد مختلف، روندی را به تصویر می‌کشد که به سمت فروپاشی ساختاری کهنه (نظام پادشاهی) می‌ر‌ود. این اثر در واقع مستندسازی تجربه‌های شخصی نویسنده از حوادث انقلاب است.‌

«اسماعیل، اسماعیل» هم رمانی است که او با موضوع جنگ تحمیلی نوشت و در زمان انتشارش(دهه 60) با استقبال مواجه شد.

«بادیه»، «پرکاه»، «صحرای سرد» ،«حجله‌گاه عشق» از دیگر آثار این نویسنده هستند. عباس کیارستمی فیلمساز ایرانی و برنده نخل طلای کن بر اساس رمان «بادیه» که در سال 1356 منتشر شد، فیلمنامه‌ای را نوشته است.

گلابدره‌ای که تحصیلاتش را در دانشگاه تهران و در رشته زبان و ادبیات فارسی نیمه تمام رها کرده بود، پیش از انقلاب به دانشگاه بین‌المللی لندن رفت و به تحصیل در رشته زبان و ادبیات انگلیسی پرداخت.

او در سال‌های پایانی عمرش شرایط مساعدی نداشت و حتی برای اجاره خانه‌ای در تهران با مشکل مالی مواجه بود. گلابدره‌ای اواخر فروردین سال جاری در بیمارستان الغدیر بستری شد.

او یکشنبه شب در منزلش دار فانی را وداع گفت. قرار بود مجموعه آثار او از سوی یک ناشر در زمان حیاتش به تدریج منتشر شود و باید منتظر ماند و دید که بحث انتشار آثار او چه سر انجامی پیدا می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس