کد خبر 1437246
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۵
دلایل نوسان قیمت نفت در بازار/قیمت طلای سیاه بالای 100 دلار

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند قیمت جهانی نفت در زمستان امسال، به دلایل مختلف افزایش می‌یابد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند قیمت جهانی نفت در زمستان امسال، به دلایل مختلف افزایش می‌یابد. در این‌باره روزنامه دنیای اقتصاد می‌نویسد: انتظار می‌رود کاهش حجم تولید از یک سو و اختلالات احتمالی در عرضه، قیمت جهانی نفت را به سرعت به کانال افزایشی بازگرداند. کمتر از یک ماه دیگر تا فرارسیدن موعد اعمال تحریم اتحادیه اروپا بر صادرات نفت خام روسیه از طریق دریا و همچنین عملیاتی شدن سقف قیمتی گروه ۷ بر نفت روسیه باقی مانده است. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که عواملی همچون کاهش معنادار ظرفیت پالایشگاه‌ها در کنار اختلالات تولید و عرضه نفت خام، افزایش قیمت سوخت و به‌ویژه گازوئیل را در آینده نزدیک رقم خواهد زد. تا کمتر از یک ماه دیگر، تحریم صادرات دریایی نفت خام روسیه به اتحادیه اروپا به اجرا گذاشته خواهد شد. در نتیجه این اقدام، حجم عرضه جهانی نفت به طور قابل ‌توجهی کاهش خواهد یافت، چرا که در جهان امروز، روسیه یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت و سوخت در جهان به‌ شمار می‌آید.

آنچه مسلم است اینکه با اجرایی شدن تحریم‌های اتحادیه اروپا و اعمال سقف قیمتی گروه ۷ بر تجارت نفت روسیه، افزایش قیمت جهانی نفت نسبت به قیمت کنونی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. موضوع نگران‌کننده‌تر اما، مسئله سوخت به‌ویژه گازوئیل است که بدون شک افزایش قیمت چشمگیری را تجربه خواهد کرد؛ چرا که با گذشت زمان، عرضه نفت خام محدودتر شده، بدتر آنکه هیچ افق روشنی برای تاسیس و راه‌اندازی پالایشگاه‌های جدید وجود ندارد. واقعیت این است که وضعیت تولید و تامین سوخت پایدار در ماه فوریه، زمانی که تحریم اتحادیه اروپا بر سوخت روسیه اجرایی شده، بسیار پیچیده‌تر خواهد بود. براساس گزارش وال استریت ژورنال، اتحادیه اروپا درحال‌حاضر و روزانه برابر با ۴۰۰ هزار بشکه گازوئیل از روسیه، به‌علاوه ۱/۷ میلیون بشکه از دیگر تامین‌کنندگان، خریداری می‌کند. بنابراین لازم است از ۵ فوریه، روزانه معادل ۴۰۰هزار بشکه جایگزین گازوئیل روسی، از سایر منابع تامین شود که البته موجب شدت گرفتن تورم خواهد شد. بندیکت جورج، رئیس قیمت‌گذاری سوخت دیزل در آرگوس مدیا، گفت: «اروپا در تلاش برای یافتن جایگزین برای گازوئیل روسیه، مجبور خواهد بود هر قیمتی را که تولیدکنندگان گازوئیل مطالبه کنند پذیرفته و پرداخت کند. بدیهی است قیمت‌ گازوئیل در آن زمان، به‌طور غیرمنتظره‌ای بالا خواهد بود.

حقیقت این است که درحال‌حاضر و به واسطه بحران‌های موجود، حجم ذخایر پالایش‌شده در سراسر دنیا، به مراتب پایین‌تر از میانگین بلندمدت آن است، به ویژه در ایالات متحده که خود از اصلی‌ترین صادرکنندگان محصولات نفتی به اتحادیه اروپاست. این بدان معناست که قیمت‌ جهانی نفت همچنان بالا خواهد ماند، چراکه تنها ظرفیت پالایشی جدید در خاورمیانه و چین وجود دارد که آن هم بسیار محدود بوده و پاسخ‌گوی نیاز آتی بازار نیست. از سوی دیگر، تقاضای جهانی برای سوخت دیزل به طور مداوم روند صعودی داشته، چرا که در بسیاری از نقاط جهان، از این سوخت برای حمل‌ونقل و جابه‌جایی بار استفاده می‌شود.

با نیم‌نگاهی به چشم‌انداز بازار نفت در دو ماه پیش‌رو، مصوبه اوپک‌پلاس مبنی بر کاهش تولید، در افق این بازار خودنمایی می‌کند. ناظران بازار انرژی انتظار دارند تحریم نفتی اروپا علیه روسیه، منجر به کاهش عرضه جهانی این کالای استراتژیک برابر با حدود یک‌میلیون بشکه در روز شود. اوپک‌پلاس نیز مصمم به کاهش روزانه تولید و عرضه معادل یک‌میلیون بشکه دیگر است. این دو به منزله کاهش عرضه جهانی نفت برابر با ۲‌ میلیون بشکه در روز خواهند بود. نکته قابل‌تامل دیگر آنکه براساس گزارش‌های دریافتی از بازار انرژی، منحنی رشد تولید نفت شیل ایالات متحده نیز کاهشی شده است. به عقیده ناظران، تصمیم اوپک‌پلاس در راستای تثبیت قیمت طلای سیاه و ممانعت از کاهش بیشتر قیمت‌ها، اتخاذ شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
    0 0
    با اما و اگر و امید به زمستان سرد اروپا نمی توان کشور اداره کرد. علت این که مردم اخبار دروغ را قبول می کنند این است که از گرانی اجناس و اجاره و خودرو و ارز و... به تنگ آمده اند. در واقع از سر لجبازی دارن اخبار دشمنان نظام را قبول می کنند. تا گرانی هست و تا وضعیت اقتصادی درست نشده است، شما هرچه هم فریاد بکشید باز مردم قبول نمی کنند...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس