کد خبر 143540
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۰

نخست وزیر اسرائیل راهی طولانی در پیش دارد. او این بار باید به جای سیاستمداران آمریکایی،‌ به دنبال روشی به منظور متقاعد کردن نظامیان اسرائیلی برای حمله به ایران باشد.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، بنیامین نتانیاهو اخیرا دغدغه جدیدی پیدا کرده. او که تا پیش از این در تب و تاب متقاعد کردن دولتمردان آمریکایی برای حمایت از اسرائیل در صورت حمله این رژیم به ایران بود، ظاهرا اکنون باید تمرکز خود را از آن سوی مرزها به داخل سرزمین‌های اشغالی معطوف کند چراکه به طور غیرمنتظره‌ای با مخالفت مقامات برجسته اطلاعاتی و نظامی خود روبرو شده است.

در حالی که نتانیاهو مدت‌هاست با تاکید بر نزدیک بودن زمان حمله اسرائیل به ایران، می‌کوشد سیاستمداران آمریکایی را در این کارزار با خود همراه کند،‌ اخیرا با بن‌بست داخلی مواجه شده زیرا مقامات اطلاعاتی و نظامیان این رژیم معتقدند اقدام علیه ایران هیچ سودی برای تل‌آویو ندارد و لفاظی‌های بنیامین در مورد تهدید بالقوه «ایران هسته‌ای» برای اسرائیل، بی‌مورد و محکوم به شکست است.   

توان محدود اسرائیل برای حمله به ایران

 

 

از جمله این افراد می‌توان به «بنی گانتس»، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل اشاره کرد که نظرات خود را در مخالفت با حمله به ایران به آگاهی شماری از وزیران ارشد رسانده است. او همچنین در نشستی محرمانه اعلام کرده، "توان اسرائیل برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران محدود است و اسرائیل آماده رویارویی با تهدیدات ایران نیست."

گانتس اولین مقام ارشد صهیونیستی نیست که با دیدگاه‌های نتانیاهو و همین طور ایهود باراک، وزیر جنگ اسرائیل درباره حمله به ایران مخالف است. پیش از او،‌ «گابی اشکنازی»، سلف گانتس نیز نظرات مخالف زیادی در برابر این دو داشت و تنها زمانی که از ارتش خارج شد، عمق اختلافات او با سیاست‌های نتانیاهو و باراک برملا شد.

در واقع،‌ ژنرال گانتس نیز همانند اکثر مقامات امنیتی اسرائیل بر این باور است که حمله به ایران تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ششم نوامبر «اشتباهی گرانبار» خواهد بود.

تبعات مصیب‌بار حمله به ایران

 

 

از دیگر مخالفان طرح حمله به ایران، می‌توان به «دن مریدور»،‌ وزیر اطلاعات و انرژی اتمی اسرائیل اشاره کرد که بیان هر گونه سخنی درباره اقدام نظامی علیه ایران را «اشتباه» می‌داند. او که از معاونان نتانیاهو به شمار می‌آید و در عین حال به حزب لیکود تعلق دارد،‌ بر این باور است که جنگ با ایران، منافع اسرائیل را به مخاطره می‌اندازد.

«شائول موفاز»، وزیر جنگ سابق و رهبر حزب کادیمای اسرائیل نیز نظراتی همسو با مریدور دارد. نگرانی او درباره هر گونه اقدام نظامی علیه ایران به میزانی است که اخیرا نسبت به تبعات مصیب‌بار این ماجراجویی به سران رژیم صهیونیستی هشدار داده است.

او در مصاحبه با شبکه 2 تلویزیون اسرائیل ضمن بیان این هشدار، عنوان کرده حمله به ایران نمی‌تواند در توانایی هسته‌ای ایران تاخیر زیادی بیندازد اما به احتمال زیاد می‌تواند موجب به راه افتادن یک جنگ شود.

موفاز که رهبری حزب مخالفان کابینه را بر عهده داشته و تا چندی پیش بنیامین نتانیاهو را در دولت ائتلافی رژیم صهیونیستی همراهی می‌کرد و نهایتا به دلیل بالاگرفتن اختلافات، از کابینه خارج شد، اقدام نتانیاهو و ایهود باراک در تهدیدآمیز جلوه دادن ایران را، اقدامی مدیریت شده و عمدی دانسته و گفته حمله به ایران تبعات فاجعه‌باری برای اسرائیل به همراه خواهد داشت.

حمله اسرائیل به ایران فاقد مشروعیت بین‌المللی است

 

 

ابراز نگرانی‌هایی از این دست به میزانی میان مقامات اطلاعاتی،‌ امنیتی و نظامی اسرائیل همه‌گیر شده که حتی ژنرال «آهارون زوی فارکاش»، فرمانده اطلاعات ارتش اسرائیل که 5 سال ریاست اطلاعات ارتش این رژیم را بر عهده داشته، سرانجام از شدت نگرانی سکوت طولانی‌مدت خود را در خصوص تهدیدات اسرائیل علیه ایران شکست و تاکید کرد:‌ حمله به ایران زودرس و فاقد مشروعیت بین‌المللی لازم است.

فارکاش گفته:‌ چنین حمله‌ای تنها یک حمله نظامی ساده نیست بلکه به‌محض اتفاق افتادن آن، ما به جهانی دیگر پای می‌گذاریم. ایران از پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای خارج شده و به این فکر خواهد افتاد که لازم است صاحب سلاح هسته‌ای شود تا دیگر اسرائیل قدرت حمله به این کشور را نداشته باشد.

فارکاش یک دلیل دیگر برای اینکه اسرائیل نباید دست به حمله بزند را مشکلاتی عنوان کرده که این رژیم در حال حاضر با آنها دست به گریبان است؛ از جمله سلاح‌های شیمیایی سوریه، حمله به اسرائیل از شبه‌جزیره سینا، شلیک موشک از نوار غزه به فلسطین اشغالی و 50 هزار موشک حزب‌الله.

حمله به ایران احمقانه است

 

 

اما در میان همه مقامات اسرائیلی، «میئر داگان»، رئیس سابق موساد، رکورددار بیشترین انتقاد از نخست وزیر و وزیر جنگ اسرائیل است. او با اشاره به تبعات حمله هوایی اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران، این اقدام را «احمقانه» خوانده و گفته: این حمله می‌تواند آغازگر یک جنگ منطقه‌ای ویرانگر باشد که ابعاد و پیامدهای آن برای اسرائیل قابل پیش‌بینی نیست.

داگان در اظهارنظری دیگر نسبت به خطرناک شدن شرایط پس از حمله نظامی به ایران هشدار داده و گفته: کسی نمی‌پرسد 5 دقیقه پس از آغاز حملات هوایی علیه ایران چه چیزی رخ خواهد داد. پاسخ این است که جنگ تمام عیاری در منطقه روی می‌دهد.

رئیس سابق موساد همچنین تاکید کرده‌؛ هنوز درباره حمله نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران قانع نشده زیرا حمله نظامی، برنامه هسته‌ای این کشور را متوقف نمی‌کند بلکه ایران را به سمت تولید بمب اتمی ترغیب می‌سازد.

«یووال دیسکین»، رئیس سابق شین بت نیز چندی پیش در حمله‌ای بی‌سابقه به نخست وزیر و وزیر جنگ اسرائیل، آنها را دروغگو توصیف کرد و گفت: نتانیاهو و باراک در خصوص ایران، مردم را گمراه می‌کنند. آن‌ها می‌گویند اگر اسرائیل وارد عمل شود، ایران به بمب هسته‌ای دست نخواهد یافت. در حالی که به عقیده بسیاری از کارشناسان حمله اسرائیل موجب تسریع رقابت هسته‌ای ایران و مشروعیت بین‌المللی ایران خواهد شد.

واکنش نتانیاهو به مخالفت نظامیان با حمله به ایران

 

 

به نظر می‌رسد مخالفت‌هایی از این دست بود که نخست وزیر اسرائیل را به واکنش واداشت تا بگوید: "سیاستمداران درباره حمله به ایران تصمیم می‌گیرند، نه نظامیان."

بنیامین نتانیاهو اخیرا با حضور در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد، تصمیم حمله به ایران از سوی کادر سیاسی اسرائیل اتخاذ می‌شود و نظامیان صرفا مجری دستورات مقام‌های سیاسی هستند. ناظران بین‌المللی سخنان او را این گونه تعبیر می‌کنند که نتانیاهو خواسته شخصاً به گزارش‌های فزاینده رسانه‌های اسرائیلی در زمینه مخالفت مقامات نظامی و اطلاعاتی با حمله به ایران، واکنش نشان دهد.

از برآیند مجموعه موضع‌گیری‌های نظامیان و مقامات امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل به روشنی می‌توان دریافت که بنیامین نتانیاهو و وزیر جنگ او، ایهود باراک برای عملی کردن طرح حمله به ایران – البته اگر صرفا بلوف سیاسی نباشد- راهی طولانی در پیش دارند چراکه آنها این بار علاوه بر متحد نزدیک خود آمریکا باید در سطح داخلی نیز مقامات ارشد را با تصمیم خود همراه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس