کد خبر 1435357
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۸
محسن مهدیان

حتما شما هم به افرادی برخوردید که الزاما دشمنی ندارند اما بسیار خشمگین‌اند. خشم این جماعت منحصر به این ایام نیست. این خشم میوه سال‌ها عملیات رسانه‌ای شیطانی است.

به گزارش مشرق، محسن مهدیان طی یادداشتی در روزنامه همشهری نوشت: حتما شما هم به افرادی برخوردید که الزاما دشمنی ندارند اما بسیار خشمگین‌اند. در اغتشاشات هم شرکت نکردند، ولی عصبانی‌اند. از سبعیت اغتشاشات نیز اعلام برائت کردند، اما برآشفته از مسئولان‌اند. سؤال این است که این جریان چطور به این نقطه خشم و غضب رسیده است و مواجهه با این افراد به چه نحوی است؟ پاسخ این است که خشم این جماعت منحصر به این ایام نیست. این خشم میوه سال‌ها عملیات رسانه‌ای شیطانی است. اما طی کدام فرایند؟ چطور یک آدم منتقد و معترض تبدیل به یک انسان خشمگین و عصبی می‌شود؟ سؤال دقیق‌تر؛ آیا می‌شود یک نفر را به نقطه جنون رساند یا افسرده کرد؟ بله. کافی است «گذشته» و «آینده» او به گروگان رود. القای اینکه گذشته‌اش به تباهی رفته و آینده‌اش در بن‌بست است. رسانه‌های ضدانقلاب در یک جمله تنها برای همین ۲گزاره ذهنی، آرایش گرفته‌اند؛ با ۲مرحله.

یکم. نطقه جوش: فرض کنید شب و روز با اخبار سیاه بمباران ذهنی شوید. فقط تلخی؛ اخبار ریز و درشت از آسیب‌ها. راست و دروغ. بااهمیت و بی‌ارتباط به نیاز و زندگی شما. با این همه چه تصویری از اوضاع پیدا می‌کنید؟ روشن است. سلامت روح و جسم فرد نابود می‌شود. این گزاره‌ها را حتما در کامنت اخبار منفی زیاد دیده‌اید: «هر دم از این باغ بری می‌رسد»، «همه چی‌مون به همه چی‌مون میاد»، «تا بوده همین بوده»، «هر روز بدتر از دیروز» و... این جملات نغمه مشترک کسانی است که در محاصره اخبار سیاه اسیر شده‌اند. بنابراین در گام اول کاری می‌کنند که جز سیاهی نبینید و طبیعی است که سیاهی امروز را به پای ۴۰سال مسیر طی‌شده بدانید. یعنی نه‌تنها اخبار خوب را به جهت محاصره رسانه‌ای نمی‌بینید و بلکه اگر هم با اخبار خوب مواجه شوید به جهت حساسیت اخبار بد، ذهن‌تان ناخواسته آنها را فیلتر می‌کند چراکه ترس بیشتر برانگیخته می‌کند تا خوشی. همین؟ خیر. گام دوم مهم‌تر است.

دوم: نقطه خشم. گام دوم تیر خلاص به مخاطب است وقتی که به او می‌گویند این سیاهی‌ها صرفا ناشی از خصومت حکومت با آنهاست. اینجاست که پروژه هیولاسازی با استقرای ناقص رقم می‌خورد. اینجاست که مخاطب احساس می‌کند آن راه طی‌شده سیاه که امروزش را ویران کرده‌، ثمره یک حاکمیت اهریمنی است. اینجاست که امیدش برای اصلاح از بین می‌رود و آینده را در بن‌بست کامل می‌بیند.

نقطه جوش و خشم اینجا به‌هم می‌رسند.

اما چه باید کرد؟ متأسفانه برخی از مسئولان در تصوری ساده‌لوحانه خیال می‌کنند این فرایند طبیعی در رسانه است و گریزی نیست. حال آنکه چنین نیست و در یک جمله باید گفت هیچ کشوری این یله‌سازی‌ ناشیانه را تحمل نمی‌کند؛ چراکه این فرایند، خارج از پیام‌رسانی به‌معنای متعارف است و با ابزار جنگ شناختی و شبکه‌ای، ناخودآگاه مخاطب را درگیر می‌کند و نه خودآگاه؛ توضیحش بماند. امان از این سادگی بی‌امان.

اما نقش من و شما. در عصر شبکه باید همه ما شبکه ارتباطی‌مان را کشف کنیم و نقش یک رسانه فعال را در این شبکه بازی کنیم. این شبکه هر اندازه و به هر ابعادی باشد، مهم نیست؛ دوست و فامیل و غیره. مهم انتقال پیام به مخاطبانی است که اگر من و شما برای آنها قدمی برنداریم، ممکن است هیچ صدای حقی به آنها نرسد.

چه کنیم؟ دقیقا نقطه مقابل ۲گام دشمن در ۳ اقدام؛

یکم؛ پمپاژ خبر خوب. مخاطب امروز ما با بسیاری از توفیقات و قله‌های فخرآور آشنا نیست. محاصره هراس‌انگیز از اخبار بد را بشکنید.

دوم؛ علت‌یابی دقیق مشکلات. بسیاری تصور می‌کنند مشکلات امروز صرفا ناشی از خصومت نظام است. سهم دشمن خارجی و سهم تصمیمات غلط و سهم موانع فرهنگی و نهادی و البته سهم بی‌تدبیری‌ها و ناشایستگی‌ها باید دقیق شود. سهم بافته‌ها و بزرگ‌نمایی رسانه‌ای نیز.

سوم؛ مطالبه تغییر. ما نیازمند تغییر و اصلاحیم. این پیام باید منتقل شود که کسی وضع موجود را بی‌نقص نمی‌داند اما مهم این است که در مسیر اصلاحیم و در حرکتیم. این ۳گام باعث می‌شود مخاطب معترض ولو عصبانی هم آرامش بگیرد و امیدوار.

خلاصه اینکه؛ همه مسئولیم. همه رسانه‌ایم. همه پیامیم. فراموش نکنیم تا آخرین نفری که در حلقه ذهنی تروریست‌های وطنی گرفتار است این فتنه ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 18
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    8 7
    آمریکا ؛ به جز اینترنت ؛ همه چیز را برای ملت ایران تحریم می کند ؛ چــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرا ؟؟؟؟؟
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      6 3
      اول انقلاب شهر ما یک بیمارستان چند اتاقه یک طبقه و سه تا درمانگاه کوچک داشت غیر از چند دکتر عمومی و چند دکتر هندی پزشکی هم نبود الان حداقل 4 بیمارستان مجهز بزرگ دارد با پیشرفته ترین عملهای روزانه تخصصی سال گذشته ساعت 3 نیمه شب اورژانس مجهزترین بیمارستان نوساز بزرگ و 5 طبقه بودم حداقل 5 پزشک کشیک 10 پرستار و تکنسینهای مختلف مثل رادیولوژی و نوار قلب اماده خدمت انوقت طرف نصف شب با امنیت کامل شهر امبولانس مجهز بنز خیابانهای روشن و اسفالت و خطکشی مریضش را اورده در کمال ازادی بیان بی پروا از برخورد با صدای بلند بخاطر یک ربع معطلی میگه 40 ساااااااااااااااله درست نشده دیگه هم درست نمیشه
    • IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
      0 1
      نتیجه اش شده این
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    6 4
    بدترین تحریم، تحریم خبر خوب در رسانه های لندنی است
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      11 19
      جالبه که تمام مشکلات را نتیجه رسانه می دانید ؟ یعنی تورم و بی کاری و اجاره بها و فقر و تبعیض و... نتیجه فعالیت رسانه های دشمن است!!!!!
    • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
      1 1
      تورم بیکاری و ...مگر در همون لندن وجود نداره ؟
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    5 4
    دقییقااااااااااااااااا
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    7 5
    این خشم نشانه صدا و سیمایی بی خاصیت و سلبریتی پرور است. هیس! بهایی ها مشغول کارند.
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    3 5
    آمریکا ؛ به جز اینترنت ؛ همه چیز را برای ملت ایران تحریم می کند ؛ چــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرا ؟؟؟؟؟
    • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
      1 0
      لال شو
  • هاشمی IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    15 4
    نه عزیزم. خشم ملت از این دزدی و اختلاس و مافیا و حرامزاده های خارج نشین و از همه بدتر مدیریت پلشته
    • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      4 7
      این همه خشم از کجاست؟!/// این خشم میوه سالها عملیات روانی مزدوران ماهواره و شبکه های اجتماعی است.پشت آنها بهترین متخصصان روانشناسی اجتماعی و جامعه شناسان آمریکا و انگلیس قرار دارند.وقتی از صبح تا شب به مخاطب بگی «آقازاده ها همگی دزدن. همه شون خوردن. همه شون بردن» نتیجه میشه این. چرچیل می گفت برای تسلط بر یک ملت به 2 چیز احتیاج است : «اقلیت خائن. و اکثریت احمق». شکر خدا که هیچکدامش تو ایران نیست!! نوچ اصلا نیست!!
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    6 6
    ایران وضعیت اقتصادی اش از 80 د صد کشورهای دنیا بهتر است ولی طریقه کشورداری در سطح بالا و مدیریت در سطح پایین بلد نیستند گاهی چند تا فوتبالیست رو برای فقط رفتم به جام جهانی 98 اینقدر بالا می‌برند که دیگر الان نمی‌توانند جمع کنندشون... یا چند تا بازیگر یا حتی دانشگاهی نخبه رو اینقدر بالا می‌برند که طرف خودش را متخصص همه چیز می‌داند. ببینید کشورهای پیشرفته چطور جمعیت رو کنترل می‌کنند. مهاجر که به کشورهای غربی می‌رود از همان اول به اون می‌گویند تو رنگین پوست و خارجی هستی حد خودت را بدان...
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    10 8
    درواقع میفرمایند من که راضیم، خانواده و دوستان و هم کیشانم هم که راضیند چرا دیگران اینقدر ناراحتند!! بقول مرحوم آیت ا.. طالقانی مردم با کمبودها و نارسائیها کنار میآیند اما آنچه موجب خشم و داسردی قاطبه ملت مبشود تناقض، تظاهر و تبعیض آشکار است، اگر امثال جنابعالی در سهم خود از سفره انقلاب ، ثروت ملی کشور و فرصتهای انتخاباتی اینقدر زیاده و تمامیت خواه نباشید مردم کنار هم از مشکلات عبور میکنند.
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    10 9
    متاسفم که سرتون رو کردین توی برف و علت این خشم رو نمی خواهید ببینید
  • بی نام IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    9 6
    خیلی چیزها را مردم دارن می بینن نیازی به رسانه نیست نابودی جنگل ها ساخت و ساز های بی رویه در اراضی کشاورزی نبود امکانات تفریحی در بیشترشهرها ازدیاد مدارس غیر انتفاعی فاصله طبقاتی وجود رانت در بانک ها برای وام عدم حل مشکل مسکن اینها ربطی به رسانه نداره
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      6 4
      90 درصد چیزهایی گفتی را همین جماعت مخالف نظام با مدد دولتی نظیر تدبیر و امید مرتکب شدند ایا کمترین شکی در این قضیه داری ؟ ریسی پارسال ساحل را پاکسازی کرد همین دانشگاه غیر شریف برای ویلای ساحلی اش ایستادگی کرد دلار جهانگیری به جیب چه کسانی رفت مسکن مهر را چه کسی مزخرف نامید و مردم را اواره کرد ؟چه کسانی الان در مقابل طرح ضد فساد و رانت و پارتی مجوز های هوشمند دولت ریسی ایستادگی میکنند ؟
    • بی نام IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      2 1
      مگر من گفتم ریسی کرده برادر چهل وسه سال همه اومدن رفتن اصلا تقصیر قبلی ها بنده گفتم مردم خیلی چیزها را دارند می بینن نیاز به رسانه نیست حالا تقصیر هر کسی که شما میگی
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    3 5
    شما مخاطباتو تو تلگرام تحمل نمیکنی و هر صدای مخالفیو بلاک میکنی بعد میای اینجا از گفتگو میگی :)
  • علی IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    3 2
    خداوکیلی کدوم خبر خوش.من کارمندم تو اداره اونقدر ریاکاری دغل بازی چابلوسی دیدم از زندگی سیرم.بحدی فشار به ما میارن اونم فقط از سز ظلم و قلدری.شکایتم اول اخر باید بری پیش خودشون.تا وضع اینه همه ناامیدن.اولین قدم و کوچکترین قدم اینه که لفظ حاج اقا یا حاجی در اداره جنایت تلقی بشه.
    • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      5 0
      حاجی ربطی به سیستم اداری نداره اگه تاثیرمنفی داشته باشه اسم نفاقه
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    23 0
    درستی حرف ایشون رو من در برهه‌ای دیدم که مجبور شدم برای اولین بار اخبار را از بی بی سی پیگیری کنم، چند روز واقعا اعصابم خورد بود، کسی که دایم در مقابل این سمپاشی ها قرار بگیرد روح و روانش آسیب میبیند. این با اعتراض داشتن و مشکلات اقتصادی داشتن بسیار متفاوت است ، این اخبار افسردگی آور است، و شخص را در یک بن بست منطقی قرار می دهد، که راه نجات و اصلاحی نمی بیند.
  • DE ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    0 1
    از امثال تو !
  • IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    1 0
    هر کاری کردند نتوستند مردم رو با خود همراه کنند این اغتشاشیون
  • IR ۰۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    0 0
    اون روزی که ملت را ب حال خود رها کردید و ن فکر اقتصاد بودید ن فکر فرهنگ ن فکر آینده باید ب بدتر از اغتشاش هم منتظر بود
  • IR ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    1 0
    قدم اول اینه که انقدر مسئولین نگن ما کشور پولداری هستیم و روی گنج هستیم. کسی که این حرفو میشنوه در وهله اول دیگه کار نمیکنه چون میگه دلیلی نداره کار کنم و ما پولداریم و باید دولت بهم پول بده و وقتی وضعش بد بشه از چشم دولت میبینه. این حرفا که نفت و معدن داریم مال شصت سال پیش بود. الان فناوری و تکنولوژی حرف اول رو میزنه. در کشو ژاپن یا چین هیچوقت کسی از یه مسئول این حرفا رو نمیشنوه و برعکس میگن ما چیزی نداریم و باید همه فعال و قانع باشن. (اگه شاه این حرفو میزد باز منطقی بود چون جمعیت سی میلیون بود و دلار ارزشش چندبرابر الان بود و نفت هم گرون بود. که اونم در سال ۵۶ معلوم شد سیاستش اشتباه بوده و تمام صنایع و کشاورزی ایران در آستانه‌ی نابودی قرار گرفت). به فرض الان نفت صد دلاری رو دو میلیون بشکه در روز هم صادر کنیم نفری دو دلار به هرکی میرسه. من بارها از مردم شنیدم که پول نفت چی میشه ولی حاضر نیستن یه ضرب و تقسیم ساده انجام بدن چون از بچگی شنیدن که ما نفت داریم و پولداریم.
    • IR ۰۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      0 0
      کاش همه اینقدر آگاه بودند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس