دولت اتیوپی از تسلط بر ۷۰ درصد منطقه جدایی‌طلب «تیگرای» خبر داد

دولت اتیوپی امروز جمعه اعلام کرد ۷۰ درصد منطقه جدایی‌طلب «تیگرای» در شمال این کشور تحت کنترل ارتش این کشور است.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری فرانسه، رضوان حسین مشاور امنیت ملی آبی احمد نخست وزیر اتیوپی در پیامی توئیتری اعلام کرد: ۷۰ درصد تیگرای تحت کنترل نیروهای وزارت دفاع ملی اتیوپی قرار دارند.

وی از ارسال کمک‌های بشردوستانه از جمله دارو و مواد غذایی به منطقه خبر داد.

این در حالی است که چهارشنبه هفته گذشته، منابع خبری اعلام کرده بودند پس از دو سال درگیری میان ارتش اتیوپی و شبه نظامیان «جبهه تیگرای»، دو طرف در پایتخت آفریقای جنوبی، توافق آتش بس را امضاء کرده‌اند.

آبی احمد نخست وزیر اتیوپی در این باره گفته بود: توافقنامه صلح با جبهه تیگرای برای حرکت اتیوپی به مسیر انجام اصلاحات بسیار مهم است.

مذاکرات صلح از تاریخ ۲۵ اکتبر (سوم آبان) در شهر «پرتوریا» پایتخت آفریقای جنوبی آغاز شده بود.

بحران تیگرای به عنوان بحرانی قومی، از زمان روی کار آمدن «آبی احمد» نخست وزیر اتیوپی در سال ۲۰۱۸ آغاز شد و این امر سبب بروز خشونت‌هایی در مناطق شمالی اتیوپی در مرز با «اریتره» و «سودان» شده که این کشور را به شدت بی‌ثبات کرده است. همچنین چند سال است که گروه تروریستی الشباب نیز در اتیوپی فعال است.

جنگ در تیگرای اتیوپی یک سال پیش به مناطق همسایه آفار و آمهارا گسترش یافت. آبان سال پیش، نیروهای تیگرای به سمت آدیس آبابا حرکت کردند اما با حمله نیروهای دولتی عقب نشینی کردند.

پس از آن در اسفند ماه سال گذشته آتش‌بس اعلام شد و دولت اتیوپی اعلام کرد که کمک‌های غذایی مورد نیاز را به منطقه می‌رساند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس