کد خبر 1434786
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۲
تغییر ساعت تابستانی؛ یک روش ناسالم و قدیمی

متخصصان معتقدند تغییر ساعت تابستانی به سلامت افراد آسیب می‌رساند.

به گزارش مشرق از وبگاه سی‌اِن‌اِن (CNN)، تغییر ساعت تابستانی (Daylight Saving Time) یک سنت پاییزی است که بر اساس آن در آمریکا، اروپا، بیشتر مناطق کانادا و تعدادی از کشورهای دیگر ساعت‌های خود را یک ساعت به عقب می‌کِشند تا ساعات روز طولانی‌تر شود و در بهار آینده، عقربه ساعت‌ها را دوباره جلو می‌کشند.

آیا باید به این روش ناسالم و قدیمی اعتماد کنیم؟

در ماه مارس «قانون حفاظت از آفتاب در سال ۲۰۲۱» در مجلس سنای آمریکا طرح شد که اگر به قانون تبدیل شود، ساعت تابستانی دائمی خواهد بود. سناتور مارکو روبیو (Marco Rubio) که برای اولین‌بار این لایحه را در مجلس سنای آمریکا ارائه کرد، در بیانیه‌ای گفت: درخواست‌ها برای پایان دادن به شیوه قدیمی تغییر ساعت در سراسر آمریکا در حال افزایش است. مجلس سنای فلوریدا در سال ۲۰۱۸ به دائمی‌کردن ساعت تابستانی در فلوریدا رأی داد اما تا زمانی که این قانون به صورت قانون فدرال درنیاید، امکان اجراکردن آن وجود ندارد.

مجلس نمایندگان آمریکا باید این لایحه را تصویب و رئیس‌جمهور این کشور آن را امضا کند تا به قانون تبدیل شود. اگر این اتفاق بیفتد، مردم آمریکا ساعت‌هایشان را به جلو می‌برند و آن‌ها را رها می‌کنند و همیشه یک ساعت جلوتر از خورشید زندگی می‌کنند.

عده زیادی از متخصصان اختلالات خواب معتقدند جلوکشیدن ساعت در بهار سلامت ما را از بین می‌برد. پژوهش‌های صورت‌گرفته در ۲۵ سال گذشته نشان داده است که تغییر یک‌ساعته ریتم بدن را که در تناسب با چرخش زمین است، مختل می‌کند. این موضوع بر آتش بحث درخصوص تغییر ساعت تابستانی، هیزم می‌ریزد.

دکتر الیزابت کلِرمن (Elizabeth Klerman)، استاد عصب‌شناسی دانشکده پزشکی هاروارد در آمریکا، مخالف تغییر ساعت تابستانی است و می‌گوید: ساعت بدن شما با نور (طبیعی) زنده می‌ماند نه با ساعت روی دیوار و هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد بدن به طور کامل با زمان جدید تطابق می‌یابد.

دکتر فیلیس زی (Phyllis Zee)، از محققان دانشگاه نورث وسترن در آمریکا نیز با تغییر ساعت تابستانی مخالف است. او گفت: بین مارس (۱۰ اسفند تا ۱۱ فرودین) و نوامبر (۱۰ آبان تا ۹ آذر)، بدن در صبح‌ها نور کمتر و در عصرها نور بیشتری دریافت می‌کند که ممکن است ریتم شبانه‌روزی بدن را  دچار اختلال کند.

زی گفت: در پاییز، هنگامی که ساعت‌هایمان را به عقب می‌کشیم، به چرخه روز و شب خورشید بسیار نزدیک‌تر است. قرن‌ها است که این چرخه، ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن ما را تنظیم کرده است.

زی اضافه کرد: این زمان‌سنج داخلی نه تنها زمانی را که می‌خوابید، بلکه زمانی را که می‌خواهید غذا بخورید، ورزش کنید یا کار کنید، و همچنین فشار خون، ضربان قلب و ریتم کورتیزول را کنترل می‌کند.

چرا مجلس سنا این لایحه را تصویب کرد؟

دلایلی وجود دارد که سنای ایالات متحده به اتفاق آرا قانون حفاظت از آفتاب را تصویب کرد. طرفداران این قانون می‌گویند که طولانی‌شدن روز باعث کاهش تصادفات رانندگی و جرایم می‌شود و فرصت‌های تجارت و تفریح ‌را افزایش می‌دهد؛ زیرا مردم ترجیح می‌دهند در روز خرید و ورزش کنند؛ با این حال، پژوهش‌ها نشان داده است که هم سکته قلبی و هم تصادفات رانندگی مرگبار پس از جلوکشیدن ساعت در بهار افزایش می‌یابند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۱
    3 0
    بعد از سی سال دارن این حرفو میزنن اون موقع هم استدلال این بود که برای سلامتی مفیده!
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۱
    2 3
    ساعت تابستانی بهتر از ساعت زمستانیه. روز بلندتره و مردم بیشتر به کارهاشون میرسن. متاسفانه تصویب در ایران کردند که ساعت زمستانی ثابت بمونه ولی وقتی ساعت 5 هوا تاریک میشه عملا دو سه ساعت از زمان فعالیت افراد کاسته میشه.
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۱
    1 1
    لغو تغییر ساعت بر اساس نظر کارشناسان دولت و مرکز پژوهش ها انجام میشد نه با پافشاری نماینده بی سواد و احساساتی که پیگیر مطالبه پیرمرد پیرزنهای نجف آباد بود!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس