نگرانی اوکراین از پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات آمریکا

تارنمای پولیتیکو نوشت موفقیت احتمالی جمهوریخواهان در انتخابات کنگره آمریکا به موضوع نگران کننده ای برای اوکراینی ها تبدیل شده است زیرا می تواند حمایت مالی واشنگتن از کی‌یف را تضعیف کند.

به گزارش مشرق، این رسانه آمریکایی امروز چهارشنبه گزارش داد: مقام ها و قانونگذاران اوکراینی در حال بررسی نظرسنجی ها و تجزیه و تحلیل نظرات همتایان خود درمورد نتایج انتخابات میان دوره ای کنرگه آمریکا هستند.

«ایوانا کلمپوش-تسینتسدزه» (Ivanna Klympush-Tsintsadze) معاون سابق نخست وزیر اوکراین به پولیتیکو گفت امیدواریم ما قربانی بحث های داخلی و حزبی کنونی در آمریکا نشویم. این نگران کننده است، زیرا ما به طور جدی نه تنها به حمایت آمریکا، بلکه به رهبری ایالات متحده از نظر حفظ تلاش مشترک سایر کشورها نیز وابسته هستیم.

کوین مک کارتی رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا و رئیس احتمالی آینده این مجلس درصورت پیروزی جمهوری خواهان گفته اگر جمهوری خواهان کنترل مجلس نمایندگان را در اختیار بگیرند، «چک سفیدی» برای اوکراین در میان نخواهد بود.

دولت بایدن در مقابل تلاش کرده خود را نسبت به حمایت از اوکراین در جنگ با روسیه متعهد نشان دهد اما احساسات جمهوری خواهان پوپولیست در کنگره با کمک بیشتر به کی یف مخالف است و خواستار توجه بیشتری به مشکلات داخلی کشور است.

«میا ویلارد» محقق مرکز بین المللی مطالعات سیاسی در کی یف، پایتخت اوکراین گفت: امیدوارم که صرف نظر از نتایج انتخابات، اجماع دو حزبی در مورد حمایت از اوکراین در بحبوحه نسل کشی مردم ما توسط روسیه وجود داشته باشد.

وی مدعی شد آنچه که امروز در اوکراین رخ می دهد چیزی کمتر از نسل کشی در سرزمین های اشغالی نیست.

«پاولو کلیمکین»، وزیر خارجه سابق اوکراین نیز ابراز اطمینان کرده که حمایت نظامی و مالی آمریکا از کشورش پس از انتخابات میان دوره ای ادامه خواهد یافت. وی به پولیتیکو گفت: «نمی بینم که تعداد قابل توجهی از جمهوری خواهان، خواهان کاهش کمک باشند».

 با این حال این مقام اوکراینی اذعان کرد که روند بررسی کمک به اوکراین در کنگره ممکن است پیچیده تر شود.

وی مدعی شد موضع آمریکا در قبال اوکراین فراتر از مناقشه اوکراین بوده و اهمیت آن برای واشنگتن «بسیار حیاتی» است. زیرا این موضع نه تنها در رابطه با روسیه است بلکه به نحوه درک چین از ایالات متحده مربوط می شود.

بر اساس گزارش موسسه اقتصاد جهانی کیل، آمریکا در مجموع تعهدات خود را در زمینه کمک های نظامی، مالی و بشردوستانه به بیش از ۵۲ میلیارد یورو رسانده است، درحالی که کشورها و موسسات اتحادیه اروپا در مجموع بیش از ۲۹ میلیارد یورو متعهد شده اند.

تسینتسدزه گفت: اگر جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره ای پیروز شوند، نگرانی این است که بدون رهبری ایالات متحده، اوکراین از دستور کار سیاست اروپا نیز خارج می شود و اوکراین را از حمایتی که این کشور برای پیروزی بر روسیه نیاز دارد، محروم می کند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس