کد خبر 1433972
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۴:۱۹
جام جهانی ۹۸ و حسرت صعود برای ایران؛ توطئه‌ای که اثبات نشد

حضور تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه با اتفاقات عجیبی همراه شد که مهمترین آنها برکناری ایویچ از سرمربیگری این تیم پیش از آغاز مسابقات بود.

به گزارش مشرق، تیم ملی فوتبال ایران صعودی دراماتیک به جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه داشت. در رقابت‌های انتخابی این دوره از رقابت‌های جام جهانی، محمد مایلی‌کهن سرمربیگری تیم ملی را بر عهده داشت؛ اما با ناکامی در مرحله گروهی این رقابت‌ها، والدیر ویرای برزیلی سرمربیگری ملی‌پوشان فوتبال ایران را بر عهده گرفت و جانشین مایلی‌کهن شد. ویرا و شاگردانش در اولین مرحله پلی‌آف انتخابی جام جهانی مقابل تیم ژاپن قرار گرفتند و با وجود عملکرد قابل قبول نتوانستند این تیم را مغلوب کنند تا سرنوشت‌شان به ۲ بازی رفت و برگشت مقابل استرالیا رقم بخورد.

بیشتر بخوانید:

طالبی چطور سرمربی تیم ملی ایران شد؟

ایران هم در بازی رفت و هم در بازی برگشت مقابل استرالیا ۲ تساوی باارزش کسب کرد؛ به خصوص تساوی ۲ بر ۲ در ملبورن که باعث صعود به جام جهانی فرانسه شد. با توجه به موقعیت‌های بی‌شمار استرالیا در این بازی، اما شانس با تیم ملی ایران همراه شد تا این تیم پس از ۲۰ سال حضور در رقابت‌های جام جهانی را تجربه کند.

جام جهانی ۹۸ و حسرت صعود برای ایران؛ توطئه‌ای که اثبات نشد

پس از صعود تیم ملی به جام جهانی فرانسه، فدراسیون فوتبال تصمیم گرفت تومیسلاو ایویچ که در آن زمان یکی از مربیان معتبر فوتبال جهان بود را جایگزین ویرا کند. ایویچ از همان ابتدای حضورش در فوتبال ایران تلاش کرد فوتبال علمی را جایگزین فوتبال سنتی کند و بر همین اساس سیستم ۴.۴.۲ را جایگزین سیستم ۳.۵.۲ کرد. همین موضوع واکنش منفی بسیاری از مربیان داخلی  را در پی داشت و ایویچ مجبور شد در برنامه زنده تلویزیونی و پای وایت‌برد مزیت‌های این سیستم را برای مردم توضیح دهد.

در آن زمان یکی از مهمترین اردوهای تیم ملی در بروجرد بود. در این اردو بازیکنان تیم ملی به معنای واقعی دوره بدنسازی سنگینی را انجام دادند؛ دوره‌ای که پیش از آن در فوتبال ایران سابقه نداشت. همچنین  اردوی ایتالیا و بازی با تیم‌های مطرح این کشور مهمترین برنامه ایویچ پیش از جام جهانی فرانسه بود. تیم ملی مقابل تیم رم قرار گرفت و با نتیجه عجیب ۷ بر یک مغلوب شد.

این نتیجه پایان کار ایویچ در تیم ملی بود تا خیلی سریع‌تر از حد تصور جلال طالبی جانشین این مربی شود. جالب اینکه تیم ملی در دومین بازی تدارکاتی در ایتالیا به مصاف اینتر رفت و موفق شد این تیم را ۴ بر یک شکست دهد. تفاوت بین این دو نتیجه کافی بود تا شائبه کم‌کاری در بازی با رم پررنگ‌تر از قبل شود. در آن زمان گفته شد که برخی بازیکنان مطرح تیم ملی در برکناری ایویچ نقش داشتند؛ اما این موضوع هیچگاه اثبات نشد.

تیم ملی فوتبال در نهایت با سرمربیگری جلال طالبی به جام جهانی فرانسه رفت. ملی‌پوشان فوتبال ایران در نخستین دیدار خود در این رقابت‌ها به مصاف تیم پرستاره یوگسلاوی سابق رفتند. تیمی که ستاره‌های زیادی همچون پردراگ میاتوویچ و سینیشا میهایلوویچ در اختیار داشت و اگر اشتباه عجیب نیما نکیسا نبود تیم ملی مقابل این تیم صاحب یک تساوی باارزش شده بود.

جام جهانی ۹۸ و حسرت صعود برای ایران؛ توطئه‌ای که اثبات نشد

ملی‌پوشان فوتبال ایران در دومین بازی خود مقابل تیم آمریکا قرار گرفتند. دیداری که به لحاظ سیاسی اهمیت زیادی برای هر دو تیم داشت و خوشبختانه تیم ایران با پیروزی ۲ بر یک در این دیدار موفق شد نتیجه‌ای تاریخی کسب کند. در بازی با آلمان هم انتظار می‌رفت بازیکنان تیم ملی عملکرد بهتری از خود نشان دهند؛ چرا که آلمان نسلی پیر در اختیار داشت؛ اما شاگردان طالبی که هنوز در باد پیروزی مقابل آمریکا خوابیده بودند با نتیجه ۲ بر صفر مقابل آلمان مغلوب شدند.

جام جهانی ۹۸ و حسرت صعود برای ایران؛ توطئه‌ای که اثبات نشد

در مجموع تیم ملی فوتبال ایران عملکردی قابل قبولی در فرانسه داشت. عملکردی که باید بخش زیادی از آن را مدیون تومیسلاو ایویچ دانست. مهمترین شاخصه این تیم در جام جهانی فرانسه، آمادگی بدنی بازیکنان بود و این موضوع هم به دوران بدنسازی‌ این تیم و تفکرات تاکتیکی ایویچ برمی‌گشت.

از همان زمان تا به امروز صحبت‌ها و تحلیل‌های مختلفی در خصوص اینکه اگر ایویچ اخراج نمی‌شد تیم ملی شانسی بیشتر برای صعود از گروهش داشت یا خیر مطرح شده است. در نهایت هم مشخص نشد دقیقا چه کسانی باعث اخراج ایویچ از تیم ملی شدند. برای این سوال که آیا برکناری ایویچ از سرمربیگری تیم ملی یک توطئه بوده هنوز پاسخی پیدا نشده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس