دیپلمات‌هایی که در پی اغتشاشات اخیر به وزارت خارجه ایران احضار شدند

سفرای انگلیس، نروژ، آلمان، دانمارک و کاردار فرانسه از جمله دیپلمات‌های خارجی مقیم تهران هستند که در پی اغتشاشات اخیر و حمایت از اغتشاشگران، به وزارت امور خارجه ایران احضار شدند.

به گزارش مشرق، پس از آغاز اغتشاشات اخیر در ایران در پی فوت مهسا امینی، علاوه بر آمریکا، مقامات تعدادی از کشورهای اروپایی و انگلیس ضمن اظهارات مداخله جویانه، از اغتشاشگران حمایت کرده و بر آتش اغتشاشات دمیدند. این کشورها به این روند غیرسازنده بسنده نکرده و تحریم‌هایی را نیز علیه تعدادی از مقامات و نهادهای ایرانی اعمال کردند. تحریم‌هایی که واکنش جمهوری اسلامی ایران را به همراه داشت و ایران نیز اقدام به تحریم تعدادی از اشخاص و نهادهای اروپایی و انگلیسی کرد.

این اظهارات و رویکرد مداخله جویانه و تعرض‌ها به سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در این کشورها، تعدادی از سفرای اروپایی و همچنین سفیر انگلیس را به وزارت امور خارجه ایران واقع در میدان مشق سابق کشاند و ضمن احضار آنها نسبت به این روند غیرسازنده، اهمال در حفاظت از اماکن دیپلماتیک ایران و دخالت‌های نابه‌جای آنها و همچنین اعمال تحریم‌ها شدیداً مورد اعتراض قرار گرفت.

اولین دیپلماتی که در همین خصوص به وزارت امور خارجه ایران فراخوانده شد، کاردار سوئد در تهران بود. کاردار سوئد در غیاب سفیر این کشور روز جمعه اول مهر ماه توسط مدیرکل تشریفات وزارت امور خارجه به این وزارتخانه احضار و نسبت به تعرض تعدادی از عناصر معاند به سفارت ایران در استکهلم اعتراض شد. در این ملاقات اعتراض شدید ایران به دولت سوئد در قبال این تهاجم وحشیانه و قصور پلیس این کشور در اتخاذ اقدامات تأمینی به موقع و کامل بر اساس کنوانسیون وین به وی ابلاغ شد.کاردار سوئد هم ضمن ابراز تأسف اعلام کرد که مراتب را به دولتش منتقل خواهد کرد.

دیپلمات‌هایی که در پی اغتشاشات اخیر به وزارت خارجه ایران احضار شدند

همچنین در پی تعرض مشابه به سفارت ایران در بروکسل توسط تعدادی از عناصر معاند مراتب اعتراض شدید ایران به وزارت خارجه بلژیک توسط وزارت امور خارجه ایران و همچنین سفارت ایران در بروکسل انجام و بر مسئولیت دولت بلژیک در حفاظت از اماکن دیپلماتیک بر اساس کنوانسیون وین تأکید شد.

* سفیر انگلیس و سه بار احضار به وزارت خارجه ایران

یک روز بعد (دوم مهر ماه) هم «سایمون شرکلیف» سفیر انگلیس در تهران به وزارت خارجه ایران احضار شد. البته این احضار نه یک بار، بلکه دو بار دیگر نیز به دلایل مختلف صورت گرفت و در این مدت سه بار به وزارت خارجه ایران فراخوانده شد.

دیپلمات‌هایی که در پی اغتشاشات اخیر به وزارت خارجه ایران احضار شدند

نخستین بار سفیر انگلیس در واکنش به فضاسازی‌های خصمانه رسانه‌های فارسی زبان لندن نشین علیه جمهوری اسلامی ایران، در دوم مهر ماه توسط مدیرکل غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار شد. در این دیدار مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به دولت انگلیس به خاطر میزبانی این کشور از رسانه‌هایی که تحریک و دعوت به اغتشاش و گسترش آشوب‌ها در جمهوری اسلامی ایران را در صدر برنامه‌های خود قرار داده‌اند، به سفیر این کشور در تهران ابلاغ و تأکید شد که این امر به منزله دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران و اقدام علیه حاکمیت ملی کشور تلقی می‌شود. سفیر انگلیس در پاسخ اعلام کرد که مراتب را بلافاصله به لندن گزارش می‌کند.

سایمون شرکلیف روز سه شنبه ۱۲ مهر ماه هم برای بار دوم توسط مدیرکل اروپای غربی به وزارت امور خارجه احضار شد. این بار به خاطر اظهارات مداخله جویانه مقامات این کشور درباره اوضاع داخلی ایران و از جمله اظهارات «جیمز کلورلی» وزیر خارجه این کشور که گفته بود: ما به همکاری با شرکایمان جهت پاسخگو کردن مقامات ایران به خاطر نقض فاحش حقوق بشر ادامه خواهیم داد. 

مدیرکل اروپای غربی وزارت امور خارجه در این دیدار خطاب به سفیر انگلیس گفت: جمهوری اسلامی ایران دخالت وزارت خارجه بریتانیا در امور داخلی ایران با توسل به تعابیر جعلی و تحریک آمیز را مردود دانسته و قویا محکوم می‌کند. متاسفانه طرف بریتانیایی با صدور بیانیه‌های یکجانبه و گزینشی نشان می‌دهد که عملا در سناریوسازی‌های معاندینی که در این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنند، سهم دارد. 

این مقام وزارت خارجه همچنین گفت که جمهوری اسلامی ایران گزینه‌های ممکن را در واکنش متقابل به هرگونه اقدام نامتعارف طرف بریتانیایی مدنظر قرار خواهد داد.

سفیر انگلیس در تهران ۱۸ مهر ماه و برای سومین بار و در پی اعمال تحریم‌های خودسرانه این کشور توسط مدیرکل غرب اروپا به وزارت خارجه احضار و به وی اعلام شد ایران حق خود را برای اقدام متقابل محفوظ می‌دارد. در این ملاقات مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به انگلیس به خاطر مداخله در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران به سفیر اعلام و اقدام مداخله جویانه این کشور قویا محکوم شد.مدیرکل غرب اروپای وزارت خارجه تأکید کرد: هم مبانی و هم اصل تحریم‌های خودسرانه اعلام شده توسط انگلیس، هر دو مخدوش و برای جمهوری اسلامی ایران فاقد ارزش است.

دولت انگلیس همان روز پلیس امنیت اخلاقی و چند مقام ارشد امنیتی و سیاسی ایران را در فهرست تحریم‌ها قرار داده بود.

* کنعانی: در مقابل اقدامات غیرسازنده طرف‌های غربی و مشخصا دولت آمریکا و اتحادیه اروپا و برخی کشورهای برجسته اتحادیه اروپایی واکنش متقابل و متناسب نشان خواهیم داد

در همین زمینه نیز «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه دوم آبان ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا ایران در پاسخ به اقدامات و مداخله جویی‌های برخی از کشورهای اروپایی، اخراج برخی از سفرای اروپایی را در دستورکار دارد؟ اظهار داشت: ایران همواره اعلام کرده در مقابل اقدامات غیرسازنده طرف‌های غربی و مشخصا دولت آمریکا و اتحادیه اروپا و برخی کشورهای برجسته اتحادیه اروپایی واکنش متقابل و متناسب نشان خواهد داد. اقدام سازنده در مقابل اقدام سازنده و اقدام متناسب و متقابل در مقابل اقدام غیرسازنده آنها. جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با دولت انگلستان این کار را انجام داده است. رسما هم اعلام شد که ایران در مقابل رفتار غیرسازنده دولت انگلستان در اعمال تحریم علیه برخی نهادها و شخصیت‌های ایرانی اقدام متقابل و متناسب را انجام می‌دهد و آن را رسما اعلام کردیم. 

دیپلمات‌هایی که در پی اغتشاشات اخیر به وزارت خارجه ایران احضار شدند

این دیپلمات ارشد کشورمان گفت که متاسفانه دولت انگلیس در قبال تحولات داخلی ایران رفتار غیرسازنده‌ای داشته است. به برخی جریان‌ها و افراد و گروه‌های اغتشاشگر و آشوب طلب که به نمایندگی و سفارت ایران تعرض کنند، میدان دادند. این اقدام کاملا مخالف مسئولیت‌های قانونی و بین‌المللی دولت انگلستان در حفاظت از اماکن دیپلماتیک است. در ثانی اقدام غیرسازنده در اعمال تحریم‌ علیه برخی شخصیت‌ها و نهادهای جمهوری اسلامی ایران انجام داده است. در هفته گذشته اقدام متقابل انجام دادیم و وزارت خارجه نهادها و شخصیت‌های تندرو دولت انگلیس که هم در حمایت از جریان‌ها، گروه‌ها و اقدامات تروریستی علیه ایران نقش داشتند را در فهرست تحریم‌ها قرار داد و هم علیه برخی از رسانه‌ها نماهایی که اسم رسانه دارند، ولی فعالیت و رفتار تروریستی از خودشان نشان می‌دهند، اعمال تحریم کردیم. هم بی.بی.سی فارسی و هم رسانه موسوم به ایران اینترنشنال که عملا به عنوان بازوی رسانه‌ای تروریستی گروه‌های اغتشاشگر و آشوب طلب و گروه‌های تروریستی علیه ایران عمل می‌کند.

وی با اشاره به تحریم مرکز ملی امنیت سایبری دولت انگلیس و ... که در فهرست تحریم‌های وزارت خارجه ایران قرار گرفتند، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اقدامات غیرسازنده، اقدام متناسب و متقابل انجام خواهد داد.

* دو بار احضار سفیر نروژ

«سیگوالد تامین‌هاوگه» سفیر نروژ هم دوم مهر ماه و در پی مواضع مداخله جویانه رئیس پارلمان نروژ در خصوص تحولات داخلی جمهوری اسلامی ایران، توسط مدیرکل غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید ایران به وی ابلاغ شد. در این دیدار مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به اظهارات پیشداورانه و دور از واقعیت رئیس پارلمان نروژ در خصوص ناآرامی‌های اخیر، به سفیر این کشور ابلاغ و اعلام شد که این اظهارات غیرسازنده به منزله دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود. سفیر نروژ هم در این دیدار گفت که مراتب را در اولین فرصت به اسلو گزارش خواهد کرد.

دیپلمات‌هایی که در پی اغتشاشات اخیر به وزارت خارجه ایران احضار شدند

سفیر نروژ در تهران به فاصله یک ماه و نیم بعد دوشنبه ۱۶ آبان ماه در اعتراض به اظهارات غیرقابل قبول رئیس پارلمان این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران توسط مدیرکل غرب اروپا به وزارت خارجه احضار شد. در این دیدار اظهارات «مسعود قره‌خانی» رئیس پارلمان این کشور در مصاحبه با یکی از رسانه‌های معاند در حمایت از اغتشاشات و مداخله او در امور داخلی ایران شدیدا محکوم و مردود شمرده شد. سفیر نروژ در این دیدار عنوان کرد که مراتب را به اسلو منتقل می‌کند.

* احضار کاردار فرانسه در نبود سفیر این کشور/ اعتراض به بازی دوگانه ساکنان کاخ الیزه

ششم مهر ماه نیز در واکنش به بیانیه مداخله جویانه وزارت خارجه فرانسه، شرکت سه نفر از وزرای مشاور دولت این کشور در اعتراضاتی در پاریس و اقدام سخیف نشریه شارلی ابدو، کاردار سفارت فرانسه در تهران در نبود سفیر این کشور  توسط رئیس اداره دوم اروپای غربی به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران احضار شد.

دیپلمات‌هایی که در پی اغتشاشات اخیر به وزارت خارجه ایران احضار شدند

در احضار کاردار سفارت فرانسه به وی اعلام شد که جمهوری اسلامی ایران دخالت وزارت خارجه فرانسه و برخی مقامات فرانسوی در امور داخلی ایران با استفاده از تعبیرهای جعلی را مردود خوانده و قویا محکوم می‌کند. به کاردار سفارت فرانسه همچنین گفته شد بیانیه وزارت خارجه فرانسه درصدد است اغتشاشگرانی که هدفی جز تخریب اموال عمومی و جان و مال مردم نداشته‌اند، را تطهیر کند. 

رئیس اداره دوم اروپای غربی به کاردار فرانسه گفت: مقامات فرانسوی بازی دوگانه‌ای را دنبال می‌کنند، زیرا از سویی میزبان گروهک‌هایی هستند که طی سال‌ها و نیز در ایجاد اغتشاشات اخیر در ایران مستقیما دست دارند و از سوی دیگر نیروهای انتظامی ایران را برای برخورد با همین آشوبگران محکوم می‌کند. شاید مقامات فرانسوی نحوه مقابله شدید نیروهای پلیس این کشور با جلیقه زردها را که نظم و امنیت در این کشور را مختل کرده بودند، فراموش کرده‌اند.

* حمله‌ای که سفیر دانمارک را به وزارت خارجه ایران کشاند

«جسپر وار» سفیر دانمارک در تهران نیز دیگر سفر اروپایی بود که در این مدت به وزارت خارجه ایران احضار شد. او ۱۵ مهر ماه در پی حمله یک فرد مهاجم با سلاح سرد به سفارت ایران در کپنهاگ و تهدید سفیر ایران، به وزارت امور خارجه احضار شد و مراتب اعتراض رسمی به عدم تامین امنیت سفارت و دیپلمات‌های ایرانی به اطلاع وی رسید. 

دیپلمات‌هایی که در پی اغتشاشات اخیر به وزارت خارجه ایران احضار شدند

در این دیدار مراتب اعتراض رسمی به عدم تأمین امنیت سفارت و دیپلمات‌های ایرانی به اطلاع سفیر دانمارک رسید و تأکید شد که براساس کنوانسیون وین مسئولان دولت میزبان در این باره روشن است و قویا انتظار می‌رود دولت دانمارک به تعهدات بین‌المللی خود در مورد تامین امنیت اماکن دیپلماتیک پایبند باشد. سفیر دانمارک در پاسخ، ضمن عذرخواهی از اتفاق رخ داده تأکید کرد که تمهیدات امنیتی پس از این حادثه تقویت شده و ادامه خواهد یافت و افزود که مراتب را سریعا به کپنهاگ منعکس خواهد کرد. (بیشتر بخوانید)

* احضار سفیر آلمان

آلمان هم دیگر کشوری بود که سفیرش در این مدت به وزارت خارجه ایران احضار شد. پنجشنبه پنجم آبان ماه «علی باقری» معاون سیاسی وزارت امور خارجه در پی مواضع مداخله جویانه «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان و دیگر مقامات این کشور، «هانس اودو موتسل» سفیر این کشور را به وزارت خارجه احضار کرد. معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در احضار سفیر آلمان در تهران با اشاره به اظهارات برخی مقامات آلمانی در تحریک اغتشاش و قانون‌شکنی در ایران، اینگونه موضع گیری‌های غیرمسئولانه را مغایر با قواعد و اصول حقوق بین‌الملل و ناسازگار با سنت روابط طولانی دو کشور توصیف کرده و آن را غیرقابل قبول خواند. (بیشتر بخوانید)

دیپلمات‌هایی که در پی اغتشاشات اخیر به وزارت خارجه ایران احضار شدند

البته آلمان هم این قضیه را تاب نیاورد و اقدام به احضار سفیر ایران در برلین کرد.

روز دوشنبه دوم آبان ماه ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه سفارت آلمان در جریان اغتشاشات اخیر نقش هماهنگ کننده داشته و جلساتی را با نمایندگان دیگر سفارتخانه‌های خارجی داشته است و آیا وزارت خارجه این موضوع را تأیید می‌کند؟ گفت: برخی از سفارتخانه‌های خارجی مقیم در تهران متاسفانه در طول اغتشاشات اخیر در ایران رفتارهای غیردیپلماتیک داشتند که با رصدی که به عمل آمد، تذکرات لازم داده شده و در این ارتباط توجه لازم به سفارتخانه‌ها مبنی بر التزام به شروط دیپلماتیک داده شده است. برخی سفرا و روسای نمایندگی‌ها به وزارت خارجه احضار و در این ارتباط اعتراض جدی صورت گرفت و توجه و تذکر لازم داده شد. جمهوری اسلامی ایران در این زمینه هم دقت و اشراف لازم را دارد و هم دستگاه دیپلماسی به وظیفه خود عمل کرده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    4 0
    چطور اونها دیپلمات ما را دستگیر و زندانی کردند ( اسدی ) ولی ما این کار رو نمیکنیم؟ همون رفتاری که اونها میکنند باید ما هم بکنیم
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    6 1
    اصلا چرا یه کشور جنایت کار مثل انگلیس در ایران باید سفارتخانه داشته باشه . به نفع کیه وجود سفارت انگلیس در ایران

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس