سلاخی کودکان در سعودی؛ اره‌ی «ابومنشار» تیزتر می‌شود

حکومت سعودی در ادامه موج سرکوب روزافزون مردم عربستان، یک نوجوان ۱۳ ساله به نام عبدالله الحویطی را به اعدام محکوم کرد که واکنش‌های زیادی را برانگیخته است.

به گزارش مشرق، سران عربستان سعودی در جدیدترین جنایات حقوق‌بشری خود حکم اعدام هشت کودک بی‌گناه را در این کشور صادر کرده‌اند. رسانه‌ها و نهادهای حقوقی در واکنش‌های تندی ضمن محکومیت شدید این اقدام، تاکید کردند که تمامی این کودکان شیعی‌مذهب هستند؛ و بدتر از آن‌که تمامی این کودکان متهم به جرائمی غیرشفاف و شبهه‌برانگیز شده‌اند که ارتکاب آن برای کودکانی در سن و شرایط آن‌ها غیرممکن است.

«عبدالله الدرازی»، «علی السبیتی»، «حسن زکی الفرج»، «جلال آل لباد»، «مهدی المحسن»، «جواد قریریص» و «یوسف المناسف»، هفت کودک عربستانی هستند که رژیم سعودی حکم اعدام آنان را به صورت خودسرانه و بدون هیچ تفهیم اتهامی، صادر کرده است. نفر هشتم این جمع «عبدالله الحویطی» است که کم‌سن و سال‌ترین فرد بین کودکان اعدامی به شمار می‌رود. او در زمان دستگیری تنها ۸ سال داشته و هم‌اکنون که در زندان به سر می‌برد، ۱۳ساله است.

واکنش‌ها به صدور حکم اعدام نوجوان ۱۳ ساله در عربستان

داستان این کودک دستگیرشده از این قرار است که در ۸ می ۲۰۱۷، نیروهای امنیتی سعودی به منزل خانواده الحویطی ( متولد ۱۸ ژوئیه ۲۰۰۲) حمله کرده و او را به اتهام دزدی و قتل بازداشت کردند؛ او پسر خانواده‌ای شیعی‌مذهب و از اقشار ضعیف جامعه بود. ۲۷ اکتبر ۲۰۱۹ دادگاه کیفری منطقه «تبوک» در شمال عربستان، الحویطی را به اتهام سرقت مسلحانه از جواهرفروشی و قتل یک پلیس با سلاح گرم در استان «ضباء» به اعدام محکوم کرد.

مادر این کودک عربستانی در توئیتی نوشت: «دادگاه کیفری تبوک به دلیل سهل‌انگاری خود و سرپوش گذاشتن بر هویت مجرم، پسرم را قربانی می‌کند. دادگاه تبوک حضور او همراه با برادر و دوستانش را در شب حادثه نادیده می‌گیرد و به قوانین و مقررات احترامی نمی‌گذارد… این دادگاه عمداً عبدالله را جنایتکار می‌داند تا از مسئولیت خود در این پرونده شانه خالی کند».

واکنش‌ها به صدور حکم اعدام نوجوان ۱۳ ساله در عربستان

مادر این کودک متهم به همراه سایر اقوام بارها در صفحه توئیتری خود و با هشتگ «حادثه تبوک با حاکم ظالم همراه شده» از شاه سعودی و وزرای عربستان خواسته است تا به فساد گسترده در استان ضباء و موج بی‌عدالتی‌ها رسیدگی کنند. آن‌ها خواستند تا به بی عدالتی علیه پسرشان عبدالله پایان داده شود و شرایط این پرونده مجددا مورد بررسی قرار گیرد. وضعیت دیگر کودکان زندانی در رژیم آل‌سعود به همین منوال است.

واکنش‌ها به صدور حکم اعدام نوجوان ۱۳ ساله در عربستان

واکنش‌ها به این احکام صادرشده در عربستان همچنان ادامه دارد؛  فعالان رسانه‌ای هشتگ «#اوقفوا_المذبحه/کشتار را متوقف کنید» را ترند کردند. «علی هاشم» فعال سیاسی توئیتری در توییتی نوشت: «عبدالله الحویطی ۱۳ سال بیشتر ندارد و دادگاه کیفری تبوک در اوایل ماه مارس ۲۰۲۲ حکم اعدام را صادر کرد». 

یکی از کاریکاتوریست‌های عرب‌زبان نیز کاریکاتوری از وضعیت عبدالله الحویطی را به تصویر کشیده که مورد توجه کاربران در فضای مجازی قرار گرفته است. در این کاریکاتور، «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی در حال بریدن سر این نوجوان با اره است. حالا لقب «ابومنشار» بیش از پیش برازنده ولی‌عهد سعودی است؛ لقبی است که مخالفان آل سعود در پی قتل فجیع «جمال خاشقجی» خبرنگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول به بن سلمان داده‌اند.

واکنش‌ها به صدور حکم اعدام نوجوان ۱۳ ساله در عربستان

حالا واکنش‌ها به این تصمیم سران سعودی بالا گرفته است. یک کاربر عراقی با انتشار پستی نوشت: «من یقین دارم که ظالم جام ستمش را خواهد نوشید؛ اکنون هر کاری می‌خواهی بکن، اما بدان بعدها به تنهایی به دیدار خدا خواهی رفت...».

واکنش‌ها به صدور حکم اعدام نوجوان ۱۳ ساله در عربستان

یک کاربر یمنی دیگر در صفحه توئیتری مادر این کودک شیعی نوشته است: «پایان فراعنه زمان بسیار نزدیک است. فرعون در اوج قدرت و عظمت پادشاهی خود بود، اما جنایات او باعث شد که در دریا غرق شود؛ و پایان فرعونان عصر کنونی هم نزدیک است، آن هم با ذبح...»

واکنش‌ها به صدور حکم اعدام نوجوان ۱۳ ساله در عربستان

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • مصطفی IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    9 3
    می بینی مشرق همه لال هستن هیچ کس هشتک نمی زنه برای کسی دغدغه نیست. نمیدونم این قوم الظالمین چرا همش طرف آمریکا غش می کنند.
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      13 0
      چرایک نفرهست که شب وروز داره هم راهنمامیزنه هم هشتک!کسی نیست جزسخنگوی مسجدمکی در سیستان:مولوی عبدالحمید!البته لامپ کاسه چراغ راهنماش ازبس روشن خاموش شده برای وهابیهاو عربستان صعودی،یواش یواش نیم سوزشده!کاش نظرش رودراین رابطه می پرسیدید
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    1 7
    ديگ به ديگ ميگه روت سياه
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      0 2
      واقعا !!!!!!! 😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      4 4
      از روی سیاه گذشته ذات و وجود و هستی شما رو کثافت گرفته، عزیز جانی
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      5 3
      چقدر بی شرم و بی حیثیتی چقدر پستی تو کودک کشی در قاموس اربابت اسرائیل و عربستانه
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    0 16
    عربستانم خوب داره از شما الگو برداری میکنه ! ولی یه نم نمکی داره از شما جلو میزنه و در حد تیزهوشان و استعداد های درخشان عمل میکنه !!!! که البته چیز چندان محسوسی نیست !!!!!!!!
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    5 0
    عبدالچموش بدبخت!،نمیخواهی چیزی بگی!،اربابت داره رفراندوم اعدام برای همه برگزار میگنه!
  • ایرانی IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    8 2
    عبدالحمید وهابی در زاهدان سکوت کردی
  • علی افصحی IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    4 6
    یعنی جماعت خودفروخته تصو رمی کند عدل و ظلم را هشتگ های آن هاتعیین می کند؟ اگراین گونه بود که باید ظلمه یادشان ونامشان جاودانه می شد،پس چرانشد؟مگرتاریخ را آنهاننوشتند؟ یعنی حکم اعدام کودک ازنظر سلبریتی ها به جاست؟امابرای نره غولی که نیروهای حافظ امنیت را زیرگرفته هشتگ"نه به اعدام"سزاواراست. بایدگفت از جمله دلایلی که جماعت خودفروخته هشتگزن ازچشم مردما فتاده همینه ،که هشتگ راهم ظالمانه وناعادلانه به کارمی برند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس