کد خبر 1433265
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۵
فرآیند اعلام شهادت افراد عادی در اغتشاشات/ قاضی‌زاده هاشمی: نظر نهایی منوط به نظر شورای تأمین است

رئیس بنیاد شهید گفت: بودجه بنیاد رشد خوبی داشته و در بحث خدمات درمانی اوضاع رو به بهبود است و پرداخت‌ها تا پایان تیرماه سال جاری انجام شده است.

به گزارش مشرق، نشست خبری امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی با اصحاب رسانه صبح امروز برگزار شد.

قاضی‌زاده در این نشست گزارشی از عملکرد یک ساله خود را در این بنیاد ارائه کرد و گفت: یکی از مشکلات بنیاد موضوع افرادی است که در مأموریت دچار فوت می‌شوند و نهاد مربوطه آنها را شهید محسوب می‌کند در حالی که برخی اتفاقاً این‌گونه با قوانین بنیاد در تعارض است.

وی درخصوص درمان جانبازانی که مشکلات حاد دارند، گفت: ما تصمیم گرفتیم به جای اعزام‌ جانبازان به خارج از کشور از پزشکان خارجی حاذق دعوت کنیم به ایران بیایند که در همین موضوع هم بحث درمان به خوبی انجام شده و صرفه‌جویی ارزی بسیاری ایجاد شده است.

رئیس بنیاد شهید با اشاره به اینکه یک میلیون و ۶۷۰ نفر تحت پوشش بنیاد هستند افزود: اکنون ۸۰ هزار پرداخت مستمری به والدین شهدا انجام می‌شود که امسال ۶۹ درصد رشد نیز داشته است.

وی در خصوص تخصیص اتومبیل به جانبازان گفت: اسامی ۲۵۰ هزار نفر را که شامل می‌شوند به وزارت سمت داده‌ایم که به ۱۰ هزار نفر به صورت قرعه‌کشی اختصاص داده می‌شود که به صورت قسطی ماشین خریداری کنند.

قاضی‌زاده ادامه داد: ۱۲۰ هزار خاطره‌نگاری از والدین شهدا آغاز شده است و کتب فراوانی توسط نشر شاهد در دست انتشار هست و تعدادی نیز منتشر شده است.

وی اظهار داشت: هر استانی از شهدای استان خود فیلم‌نامه خوبی داشته باشد با یک کارگردان ردیف الف صحبت می‌کنیم و در بحث بودجه نیز برای ساخت فیلم یاری خواهیم کرد که ۱۲ قرارداد در این خصوص انجام شده.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص حق پرستاری گفت: این مبلغ به افرادی داده شده که از کار افتاده باشند که این موضوع ثابت نیست. البته یکسری جانباز بالای ۵۰ درصد داریم که به آنها حق پرستاری می‌دهیم اما در خصوص بقیه، کمیسیون‌های ما بررسی می‌کنند.

وی درباره نحوه احراز شهدای اغتشاشات اخیر و تعداد آنها گفت: به طور اولیه بستگی دارد واقعه شهادت کجا رخ داده؟ اگر از اهالی آن شهر و رهگذری باشد که مورد حمله قرار گرفته شورای تأمین و وزارت اطلاعات  آن شهر مسئولیت پیگیری مستندات را دارد و اگر فردی مأموریتی رفته به محل، نهاد مربوطه‌اش وظیفه احراز شهادت را دارد. بنابراین احراز با بنیاد نیست و چون روند انجام پرونده‌ها همچنان در حال انجام است نمی‌توانیم آمار دقیق شهدا را بدهیم.

قاضی‌زاده هاشمی در خصوص بهبود وضعیت خدمات درمانی و مشکلاتی که در موضوع بودجه به وجود آمده بود، بیان داشت: بودجه بنیاد شهید نسبت به سال‌های قبل افزایش خوبی داشته که از این بابت تشکر می‌کنیم از مسئولان مربوطه اما کشور با مشکلاتی در این خصوص مواجه است که واقعاً امکان واریز همه بودجه تخصیص یافته سازمان‌ها وجود ندارد ما هم چنین توقعی نداریم اما ان‌شاالله در بحث خدمات درمانی اوضاع رو به بهبود است و پرداخت‌ها تا پایان تیرماه سال جاری انجام شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محتشم IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    3 0
    بهتر و شایسته تر بی خود و از روی هوا و هوس هر کشته ای را شهید محسوب نکنید / قرار نیست به آشوب گر خاین به وطن عنوان شهید دهید / شاید نمی دانی اگر این فاجعه را مرتکب شوید چه تبعات خطرناکی دارد
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    1 0
    کجا احراز با بنیاد شهید نیست برادر زن عموی خودم سالهای دهه 60 عضو سپاه بود در دوره اوج ترورها در جریان یک ایست بازرسی یک خودرو اومد و ایشان رو زیر گرفت و فرار کرد و ایشان هم به علت شدت جراحات به شهادت رسید سپاه هم ایشان رو شهید محسوب کرد ولی بنیاد شهید حاضر به پذیرش این موضوع نشد بعد آقای قاضی زاده میگه ما شهادت کسی رو احراز نمی کنیم و نهاد مربوطه وظیفه احراز شهادت رو داره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس