به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری دانشجو؛ مطالبات مقام معظم رهبری در ضیافت افطاری ایشان از دانشجویان و نخبگان از جمله مسایلی است که همواره پس از دیدارها دستور کار بسیاری از مراکز دانشجویی قرار می گیرد.
در راستای دستیابی به این مطالبات ما با استفاده از متن دیدارهای ماه مبارک رمضان 5 سال گذشته رهبر انقلاب با دانشجویان مطالبات اساسی ایشان را استخراج و در یک اینفو گرافیک تصویر کردیم.
متن نکات استخراج شده به شرح زیر است:
بيانات در ديدار دانشجويان نخبه و نفرات برتران كنكور و فعالان تشكلهاى سياسى فرهنگى دانشگاهها (17/07/1386)
• توصيهى من به فضاى دانشجوئى و محيط دانشجوئى، همين مطلبى است كه عرض كردم؛ يعنى خواستن، مطالبه كردن، داعيه داشتن؛ هم در زمينهى مسائل سياسى و اجتماعى، هم در زمينهى مسائل علمى، هم در زمينهى مسائل خاص دانشگاهى؛ همراه با عقلانيت. (17/07/1386)
• دانشجو بايد از افراط و تفريط پرهيز كند؛ من با افراطكارى و زيادهرويهاى گوناگون در هر جهتى، موافق نيستم. با اعتدال، با روش منطقى و صحيح مسائل را دنبال كنيد و بدانيد كه خواست و پيگيرى شما اثر دارد. (17/07/1386)
• بمجرد اينكه از محيط دانشجوئى دانشگاه خارج شديد، يادتان نرود كه در تشكل دانشجوئى، در محيط دانشجوئى، در كلاس درس، در يك چنين جلساتى چه ميگفتيد، چه ميخواستيد و به عنوان آرمان چه چيزهائى را مشخص ميكرديد؛ اينها را فراموش نكنيد؛ اينها را نگه داريد. (17/07/1386)
• از درون بجوشيد. اين فكرها را در دلتان ريشهدار كنيد. (17/07/1386)
• راهش (دستیابی به آرمانها) هم همين است كه اين را به ايمان دينى و به عقايد دينى وصل كنيد. آنجاست كه تكليف الهى، انسان را هيچ وقت فارغ نميگذارد. (17/07/1386)
• من حالا نخبهپرورى سياسى را توصيه ميكنم. (17/07/1386)
• الان هم همين را تأكيد ميكنيم؛ معارضه نبايد بشود - اين به معناى انتقاد نكردن نيست؛ به معناى مطالبه نكردن نيست؛ (17/07/1386)
• آن چيزى كه ما از محيط دانشجوئىمان انتظار داريم، پيشرفت علم، پيشرفت انديشهى سياسى، عمق انديشهى دينى و ايمان دينى، عمق معرفت دينى و روشنبينى دينى، دست يافتن به قلمروهاى جديد؛ هم در زمينهى علم، هم در زمينهى سياست، هم در زمينهى معرفت دينى در محيط دانشجوئى است؛ (17/07/1386)
بیانات در دیدار دانشجویان (07/07/1387)
• يكى از مسئوليتهاى جريان دانشجوئى، تلاش براى فهميدن است؛ يعنى تفكر. يكى از كارهاى لازم، تشكيل جلسات فكرى وسيعى است كه مجموعهى دانشجوئى، همراه با مجموعهى حوزوى، با برنامهريزى خوب، ميتواند به وجود بياورد تا بنشينند دربارهى مسائل گوناگون فكر كنند. (07/07/1387)
• يكى از كارها، مشخص كردن اصول است. اصول، شاخصهاى راه صحيح و صراط مستقيم است. (07/07/1387)
• اصل اينكه دانشجو حرفش را روشن و صريح و آشكار بزند و دچار سياسىكارى نشود، چيز مطلوبى است. بدترين اشكال و اشكال وارد بر محيط دانشجوئى اين است كه دانشجو دچار محافظهكارى شود و حرفش را با ملاحظهى موقع و مصلحت خيالى بيان كند؛ نه، دانشجو بايد حرفش را صريح بزند. البته در كنار اين صراحتِ در بيان، صداقت در نيت هم بايد وجود داشته باشد و در كنار او، سرعت در پذيرش خطا؛ (07/07/1387)
• بايد فكر روشن، اعتقاد عميق، انگيزهى روزافزون و جوشان و اخلاق انسانى و والاى اسلامى در كنار اينها گسترش پيدا كند. (07/07/1387)
• مطلقاً نگاه نوميدانه نبايد داشت. نگاه دين، نگاه اسلام، نگاه قرآنى به انسان اين است كه: انسان بايد تلاش كند؛ تلاشِ با نظم، با برنامهريزى و بى وقفه، تا بتواند به نتائج برسد. (07/07/1387)
بیانات در دیدار دانشجویان و نخبگان علمی(04/06/1388)
• خود شماها بايد در مجامع اصلىتان، فكرىتان، در اتاقهاى فكرتان بنشينيد، راهكارها را پيدا كنيد؛ (04/06/1388)
• من توى اين چند سال به دانشگاهها مرتب راجع به مسائل علم و تحقيق و پژوهش و نوآورى و جنبش نرمافزارى و ارتباط صنعت و دانشگاه و اينها اين همه تأكيد كردم، براى خاطر اين است كه يك ركن امنيت بلندمدت كشور و ملتتان علم است. (04/06/1388)
• مواظب باشيد توى اين قضاياى سياسى كوچك و حقير نبادا دانشگاه تحت تأثير قرار بگيرد؛ نبادا كار علمى دانشگاه متزلزل شود؛ نبادا آزمايشگاههاى ما، كلاسهاى ما، مراكز تحقيقاتى ما دچار آسيب بشوند؛ حواستان باشد. يعنى يكى از مسائل مهم در پيش روى شما، حفظ حركت علمى در دانشگاههاست. (04/06/1388)
• شرط اصلى فعاليت درست شما در اين جبههى جنگ نرم، يكىاش نگاه خوشبينانه و اميدوارانه است. (04/06/1388)
• شرط ديگر اين است كه در قضايا افراط وجود نداشته باشد. (04/06/1388)
• توقع اينكه شماها مدبرانه و فكورانه فكر كنيد و بدون تندروى، بدون افراط و تفريط توى قضايا، رفتار كنيد، توقع زيادى نيست. (04/06/1388)
بيانات در ديدار دانشجويان در یازدهمین روزماه رمضان(31/05/1389)
• اين دل پاك و زلال را هرچه ميتوانيد، با منبع عظمت، با منبع حقيقت، با منبع زيبائى - يعنى ذات مقدس بارىتعالى - پيوند دهيد و نزديك كنيد. اگر موفق شديد، تا آخر عمر زندگى سعادتمندانه خواهيد داشت؛(31/05/1389)
• آنهائى كه در آن قلهها مشاهده ميكنيد، از همين راهها عبور كردند. اين راهها چيست؟ در درجهى اول، ترك گناه. دروغ نگفتن، خيانت نكردن، از لغزشهاى گوناگون جنسى و شهوانى پرهيز كردن، از گناهان پرهيز كردن؛ قدمِ مهمترينش اين است. بعد از ترك گناه، انجام واجبات، و از همهى واجبات مهمتر، نماز است. (31/05/1389)
• بايد سؤال كنيد. ايرادى ندارد كه سؤال كنيد؛ به شرط اينكه همان طور كه خود اين برادر هم گفت، قضاوت نكنيد؛ اما سؤال كنيد. بهترين روش سؤال و پاسخ هم اين است كه مسئولين بيايند توى مجموعههاى دانشجوئى. (31/05/1389)
• مراقبت كنيد طرح سؤال را مخلوط نكنيد و اشتباه گرفته نشود با معارضه... معارضه كردن كه كارِ هميشه درستى نيست؛ ممكن است يك جا درست باشد، يك جا درست نباشد. مهم اين است كه شما حرفتان را مطرح كنيد، استدلالتان را مطرح كنيد، پاسخ قانع كنندهاى بخواهيد؛ مسئولين هم بايد پاسخ بدهند. (31/05/1389)
• آزادانديشى جايش توى جلسات تخصصى است. مثلاً فرض كنيد در زمينهى فلان مسئلهى سياسى، يك جلسهى تخصصىِ دانشجوئى بگذاريد؛ دو نفر، پنج نفر، ده نفر بيايند آنجا با همديگر بحث كنند؛ اين ميشود آزادانديشى. (31/05/1389)
• مراقب باشيد تشكلهاى دانشجوئى تحت تأثير اختلاف سليقهها، نه خودشان در درون دچار انشعاب بشوند، نه با همديگر اصطكاك و تصادم پيدا كنند. يكى از مصاديق برجستهى وحدتى كه ما به آن توصيه و دعوت ميكنيم، همين است. (31/05/1389)
• در مسائلى كه با سرنوشت كشور ارتباط پيدا ميكند، حتماً تحليل و موضع داشته باشيد. (31/05/1389)
• برادرها و خواهرها! تقويت مبانى معرفتى را جدى بگيريد. (31/05/1389)
• نكتهى ديگر اين است كه همهى تشكلها ارتباطاتشان را با بدنهى دانشجوئى تقويت كنند. به نظر من از بدنهى دانشجوئى غافل نشويد. (31/05/1389)
بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان(19/05/1390)
• نفس اين روحيه، مطالبهگرى و نشاط، همان چيزى است كه جوان امروز ما به آن احتياج دارد. (19/05/1390)
• وارد ميدان شدنش به چه معناست؟ صلاحيت كسب كند؛ صلاحيت علمى، صلاحيت عملى، صلاحيت حضور در ميدان. (19/05/1390)
• بدانيد اين حركت مبارك و متكى به اين ارزشها، وابسته است به انگيزه، همت، شجاعت، قدرت تفكر و عزم راسخ شما. شماها هستيد كه بايد اين را ادامه بدهيد. (19/05/1390)
• يك جبههى بههمپيوستهاى وجود دارد در مقابلهى با انقلاب اسلامى، كه يك انقلاب معنوى و دينى و فرهنگى و اعتقادى است. وقتى به چشم يك جبههى بههمپيوسته به اينها نگاه كرديد، خيلى از كارهاى اينها معناى واقعى خودش را نشان ميدهد. اين مسئله، وظيفهى دانشجو يا تشكلهاى دانشجوئى را مشخص ميكند. (19/05/1390)
• يكى از چيزهائى كه من ميخواهم بخصوص به تشكلهاى دانشجوئى توصيه كنم، اين است كه به طور جدى به كارهاى فكرى و فرهنگىِ برنامهمند و هدفمند و عميق بپردازند. (19/05/1390)
• بايستى حضور مجموعههاى دانشجوئى، حضور عميق فكرى باشد. (19/05/1390)
• يكى از چيزهائى كه من بجد توصيه ميكنم، پرهيز از ابتذال در كارهاى فرهنگى و هنرى است؛(19/05/1390)
• يك توصيهى ديگر ما هم اين است كه تشكلهاى دانشجوئى با هم همفكرى و همكارى و همدلى نشان بدهند. (19/05/1390)
• يك توصيهى ديگر ما هم اين است كه هم مسئولان دانشگاهى كشور و هم تشكلها سعى كنند نسبت به همديگر مماشات و همراهى و همكارى داشته باشند. (19/05/1390)
مطالبات مقام معظم رهبری در ضیافت افطاری ایشان از دانشجویان و نخبگان از جمله مسایلی است که همواره پس از دیدارها دستور کار بسیاری از مراکز دانشجویی قرار می گیرد.