دبير جشنواره‌هاي شعر فجر و کنگره شعر دفاع مقدس از تغييرات ساختاري در ترکيب هيئت داوران اين دو جشنواره سراسري با هدف "جلوگيري از حاکم‌شدن سليقه‌اي خاص بر جريان‌هاي ادبي کشور" خبر داد.

به گزارش مشرق، محمود اکرامي‌فر در گفتگو با مهر، درباره آخرين وضعيت جشنواره شعر فجر گفت: از چندي پيش روند ارسال آثار به دبيرخانه مرکزي شروع شده و همچنان ادامه دارد و آخرين تصميمات لازم در جلسه روز دوشنبه شوراي سياستگذاري جشنواره اتخاذ مي‌شود.
وي با تاکيد بر تغييرات اساسي در داوري آثار افزود: مشکلي که هميشه در زمينه جوايز سراسري مانند جشنواره شعر فجر، جايزه کتاب سال، جشنواره مطبوعات و کنگره شعر دفاع مقدس هست، تکراري بودن داوران و شناخته‌شده بودنشان براي شرکت‌ کننده‌ هاست.
دبير جشنواره شعر فجر اضافه کرد: اين مسئله در درازمدت باعث حاکم‌شدن يک سليقه و نگاه خاص بر جريان ادبي خواهد شد چرا که يک شرکت‌کننده ديگر نيازي به خلق يک اثر خلاقانه براي رقابت در جشنواره نمي‌بيند و تمام نگاهش معطوف به سليقه منِ نوعي خواهد بود که چندين دوره است داور فلان يا بهمان جشنواره هستم.
اکرامي‌فر اگفت: متاسفانه چنين اتفاقي تا اندازه‌اي در حال حاضر هم نمود دارد و به خاطر همين مسائل امسال قطعاً شاهد تغييراتي ساختاري در ترکيب هيئت‌هاي داوري خواهيد بود.
وي از استفاده از نيروهاي جوان و داراي نگاه‌هاي تازه و البته نه لزوماً مقيم مرکز (تهران) براي داوري آثار خبر داد و در عين حال بر لزوم استفاده از تعدادي از داوران باسابقه تاکيد کرد.
اکرامي‌فر که دبيري کنگره شعر دفاع مقدس را هم بر عهده دارد، با اشاره به تداوم کنگره‌هاي استاني تا اواسط ديماه، از آغاز داوري آثار از بهمن‌ماه خبر داد و گفت: با توجه به اينکه اين کنگره‌ها در بيش از 30 استان کشور برپا مي‌شود و اينکه امسال اولين بار است که آثار به صورت متمرکز به دبيرخانه مرکزي در تهران ارسال مي‌شود، بايد منتظر پايان کنگره‌هاي استاني باشيم و آنوقت به ارزيابي آثار بپردازيم.
دبير علمي کنگره شعر دفاع مقدس همچنين از احتمال تمديد مهلت ارسال آثار به اين کنگره سراسري تا 20 روز پس از پايان مهلت اعلام شده اوليه، خبر داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس