طبل توخالی پدافند هوایی ناتو؛ حفره‌های آشکار و قدرت آتش محدود

اروپا به شدت نگران حفره‌های آشکار در دفاع هوایی و موشکی خود است و با سرایت نبرد روسیه با اوکراین، مشکلات پدافند هوایی اعضای اروپایی ناتو آشکار خواهد شد.

به گزارش مشرق، کشورهای عضو ناتو برای مقابله با حملات پهپادها و موشک‌های روسی در حالی وعده ارسال سامانه‌های دفاع هوایی به اوکراین می‌دهند که اینک مشخص شده این سامانه‌ها دارای ضعف‌های عمده هستند.

وبگاه «فرانتییر پست» روز یکشنبه در تحلیلی  به نقل از  سرهنگ «سرگئی خاتیلف» رئیس سابق نیروهای پدافند موشکی مسکو نوشت که وعده‌های اعضای ناتو به اوکراین در زمینه ارسال سامانه‌های پدافندی عملی نیست زیرا این کشورها خود سامانه  پدافند هوایی یکپارچه ندارند.

*اروپا قادر به ایجاد پدافند چند لایه نیست

خاتیلف گفت که بعید است آمریکایی‌ها بخواهند سامانه‌های پیشرفته «پاتریوت پک سی»  را به کی‌یف عرضه کنند .به عقیده وی، اگر کشورهای عضو ناتو هر آنچه را که به اوکراین وعده داده‌اند ارائه دهند، به هرحال امکان ایجاد یک سامانه دفاع هوایی لایه به لایه و یکپارچه وجود نخواهد داشت و همه به این دلیل است که خود اروپا امروز چنین سامانه‌ای ندارد.

بر اساس این گزارش، از اواخر دهه ۸۰ میلادی پدافند هوایی اروپا تنزل یافته است. از آن زمان، کشورهای اروپایی عضو ناتو سامانه‌های دفاع هوایی جدید سفارش نداده‌اند، سامانه‌های دفاع هوایی قدیمی، موشک‌ها و همچنین جنگنده‌های رهگیر  آن‌ها به‌طور گسترده از کار افتاده‌اند. به عنوان مثال، فرانسه همچنین فاقد پدافند هوایی پیشرفته هوایی برابر حملات هوایی است.

*ساختار دفاع هوایی اروپا یکپارچه نیست

کشورهای اروپایی مدت‌های طولانی از سامانه‌های موشکی ضد هوایی میان برد «هاوک» که  اوایل دهه ۶۰ توسعه یافته بود، استفاده کردند و سالها در تعدادی از کشورها در خدمت بود، اما به تدریج اروپایی‌ها شروع به خلاص شدن از شر آن‌ها کردند و اکنون اسپانیایی‌ها این سامانه موشکی ضعیف را برای محافظت از کی‌یف به اوکراین عرضه می کنند.

خاتیلف معتقد است که پدافند هوایی و موشکی اروپا مشکل سازمانی بزرگی دارد. ساختار دفاع هوایی ناتو در اروپا را نمی‌توان یکپارچه نامید. این امر مستلزم یکپارچگی بسیارعمیق‌تری از سامانه‌های دفاع هوایی ملی است.

طبل توخالی پدافند هوایی ناتو؛ حفره‌های آشکار و قدرت آتش محدود

سامانه دفاع هوایی ناتو به دو بخش تقسیم می‌شود. «شمال» با یک مرکز کنترل مستقر در «رامشتاین» در آلمان و «جنوب» با یک مرکز فرماندهی در «ناپل» ایتالیا که حریم هوایی بر فراز ایتالیا، پرتغال، اسپانیا، یونان، ترکیه و همچنین دریای مدیترانه و دریای سیاه را کنترل می‌کند.

به گفته این سرهنگ بازنشسته روس، در اروپا، به طور عمده سامانه‌های دفاع هوایی نسبتا قدیمی در حال انجام وظیفه هستند و ادغام آن‌ها در یک سیستم واحد دشوار است.

اما مهمتر از همه، آنها در واقع این سیستم مدیریت یکپارچه را ندارند و در اصل، آنها نیاز به بازسازی و جمع آوری پدافند هوایی کنونی خود دارند.

*برد سامانه‌های موشکی ناتو در اروپا پایین است

این گزارش حاکیست، سامانه‌های پدافند هوایی که اکنون در اروپا در خدمت ناتو هستند، میان‌برد و کوتاه‌برد هستند. تنها سامانه‌های پاتریوت آمریکایی و چندین سامانه دیگر از جمله فرانسوی‌ها در فاصله ۱۰۰ کیلومتری کار می‌کنند.

اما این برد تشخیص هدف است و برد شلیک حدود ۵۰ کیلومتر است. یعنی در عمل هیچ سامانه دوربردی ندارند و این به این معنی است که چند لایه بودن و  تراکم آتش وجود ندارد.

طبل توخالی پدافند هوایی ناتو؛ حفره‌های آشکار و قدرت آتش محدود

به گفته این کارشناس روس، به همین دلیل است که ناتو بسیار شگفت زده شد که سامانه‌های پدافندهوایی «اس-۴۰۰» و «اس-۳۵۰» روسیه در یک عملیات نظامی ویژه توانستند جنگنده‌های اوکراین را بر فراز این کشور سرنگون کنند.

 خاتیلف در خاتمه گفت، اروپا اکنون به شدت نگران حفره‌های آشکار در دفاع هوایی و موشکی خود است. اروپایی‌ها نگرانند که اگر درگیری کنونی در اوکراین به اروپا سرایت کند، مشکلات دفاع هوایی و دفاع موشکی آشکار خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    10 0
    کشورهایی که دشمن آشکار داشتند رفتند دنبال خرید یا ساخت پدافند، که در رأس آنها روس‌ها آمریکا اسرائیل و سرآمدشون ایران... سراج،سعیر، یا زهرا، مجید، درفول، معراج، میثاق و مصباح، ثاقب ۱-۲-۳,, حرزنهم ، زوبین، صیاد ، رعد ، سوم خرداد، طبس ،باور ۳۷۳ سامانه های ساخت ایرانه، بماند که هر کدام شماره بندی داره، چندین نوع موشک،،، سام ، استرلا و تور ام یک ، شیلا , است ۲۰۰ -۳۰۰ ، چندتا چینی هم هست، مولایمان علی علیه السلام بهترین سلاح رو داشت، شیعه علی هم باید بهترین سلاح رو داشته باشه.
  • مهدی IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    2 0
    سلاح برتر جنگی موقعیت برتر درجنگ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس