کد خبر 1431019
تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹

به گزارش مشرق، مهدی جهان تیغی فعال رسانه ای در کانال تلگرامی خود نوشت:

نگاهی دیگر به پدیده فحاشی رکیک در ایام اغتشاشات

 فحش‌های رکیک اغتشاشاگران در خیابان وقتی به برخی دانشگاه‌های معتبر و حتی به دختران دانشجو رسید، بسیاری را نگران کرد و ترس از آثار چنین رفتارهای علاوه بر خانواده‌ها، جامعه علمی کشور را نیز در برگرفت. اما واقعیت این است که باید جرات بیشتری در تحلیل این نوع کنش زشت اجتماعی و سیاسی باید داشت. از منظر احادیث دینی نکات قابل توجهی بدست می آید که بسیار راهگشا در فهم و حتی مواجه با این آفت زشت است. جالب است که دشنام بقدری در اسلام مذمت شده که از فحش دادن به اشیا و حتی شیطان نیز پرهیز داده شده است.

 بررسی و تحلیل گفتمان و تاکتیک‌های لیدرهای خارج نشین در این چهار هفته اخیر نشین می دهد که فحش دادن و ترویج آن بخشی از تاکتیک مورد تاکید آنها برای مقابله با جمهوری اسلامی است. اما فحش علاوه بر نشان دادن پستی و باطن اپوزیسیون جمهوری اسلامی نشانه ضعیف بودن آنها است. چنانچه امام باقر(علیه السلام) فرمودند: «سِلَاحُ اللِّئَامِ قَبِیحُ الکَلَامِ به صورت طبیعی نیز وقتی دو فرد با یکدیگر درگیر می‌شوند، عموما فرد ضعیف نسبت به فرد قوی و به هنگامه مغلوب شدن، فحاشی می‌کند. فحاشی نشانه احساس ضعف شدیدی است که اپوزیسیون نسبت به قدرت و برتری جمهوری اسلامی دارند. از این منظر فحاشی اپوزیسیون یک نقطه بسیار امیدوار کننده و حاوی حقایقی بزرگ است!

 جریانات ضدانقلاب خارج نشین که در پشت صحنه طراحی می کنند و معترضین و حتی دانشجویان را مجبور به فحش دادن می‌کنند، قطعا اهدافی را دنبال می‌کنند. شاید یکی از مهمترین اهداف آنها را در این حدیث بتوان یافت. لا تَسُبُّوا الناسَ فَتَکتَسِبُوا العَداوةَ بَینَهُم .به مردم ناسزا مگویید که با این کار در میان آنها دشمن پیدا می‌کنید . به این معنا که آنها با استراتژی ترویج فحاشی در بین دانشجویان تلاش می‌کنند اولا جامعه را نسبت به این قشر دشمن کنند و دشمنی بین جامعه و دانشگاه ایجاد شود و ثانیا حتی دشمنی بین مردم با مردم در محیط داخلی ایران ایجاد کنند. اما در این طراحی هم شکست خوردند، سخنان سردار سلامی مبنی بر اینکه با همین جوانان معترض سراغ دشمن خواهیم رفت و یا مدارای بیش از حد انتظاری که در دانشگاه با دانشجویان فحاش در حال صورت گرفتن است، نشانه این است که مدیریت کشور حواسش به این طراحی دشمن کامل جمع است.

اما با فحاشی اغتشاشگران و به خصوص دانشجویان فحاش در محیط دانشگاه چه باید کرد؟! شاید اولین گام این باشد که به این جمله حکیمانه امام علی (ع) عمل شود. مَهْلاً یا قَنبرُ ! دَعْ شاتِمَکَ مُهانا تُرْضِ الرَّحمنَ و تُسخِطُ الشَّیطانَ و تُعاقِبُ عَدُوَّکَ؛ آرام باش قنبر! دشنام گویِ خود را خوار و سرشکسته بگذار، تا خدای رحمان را خشنود و شیطان را ناخشنود کرده و دشمنت را کیفر داده باشی.

گام دوم نیز در این حدیث امام علی (ع) نهفته است:  إنّی أکرَهُ لَکُم أن تَکُونُوا سَبّابِینَ ، و لکِنَّکُم لو وَصَفتُم أعمالَهُم و ذَکَرتُم حالَهُم ، کانَ أصوَبَ فی القَولِ و أبلَغَ فی العُذرِ.  من خوش ندارم که شما ناسزا گو باشید، بلکه اگر اعمال و رفتار و موقعیت [باطل] آنها را خاطرنشان کنید ، مؤثّرتر و در بیان عذر و حجّت رساتر و قانع کننده‌تر باشد .

اما اگر به دام تقابل شعار و فحش دادن بیافیتم حتما جبهه ارزشی و انقلابی شکست خواهد خورد، زیرا در حدیث داریم که ما تَسابَّ اثنانِ إلاّ غَلَبَ ألأَمُهُما .یعنی هیچ دو نفری یکدیگر را ناسزا نگفتند مگر آن که پست ترینشان چیره گشت .و همچنین امام کاظم علیه السلام فرمود؛ ما تَسابَّ اثنانِ إلاّ انحَطَّ الأعلی إلی مَرتَبةِ الأسفَلِ .هیچ گاه دو نفر به یکدیگر ناسزا نگفتند مگر این که آن یک که برتر است به مرتبه آن که فروتر است سقوط کرد .یعنی جبهه انقلاب در صورت به دام افتادن در فحاشی حتما سقوط ذاتی پیدا خواهد کرد.

این روزها اکثریت جامعه ایران از برخی شعارهای اقلیتی ناچیز علیه رهبر معظم انقلاب و هتک حرمت به ولایت فقیه سخت دلگیر هستند و برایشان تکرار این موضوع نیز رنج آور است. اما واقعیت این است که سابُّ المُؤمِنِ کالمُشرِفِ علی الهَلَکَةِ .ناسزا گویِ به مؤمن همچون کسی است که در آستانه هلاکت باشد .سرنوشت بد و به ذلت افتادن مخالفین ولایت فقیه حتی آندسته که به ظاهر اهل رعایت آداب اخلاقی و حتی دینی بودند در چهل سال گذشته پیش روی چشم همه هست و فحاشان که تکلیف شان معلوم است خیلی زودتر از آن مخالفین به ظاهر بااخلاق‌تر به نابودی خود نزدیک می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 34
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    15 7
    آمریکا در ایران سفارتخانه ندارد امــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــا ؛ اســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــب تروآ دارد ــ اینترنت اسب تروآ ی آمریکا است . آمریکا ؛ به جز اینترنت ؛ همه چیز را برای ملت ایران تحریم می کند ؛ چــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرا ؟؟؟؟؟ زیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرا : ادوارد اسنودن: آمریکا از اینترنت جهانی برای جاسوسی استفاده می کند. . پس اینترنت آمریکایی را ببندید و اینترنت ملی راه اندازی کنید. و گر نه ؛ از این به بعد ؛ باز هم ؛ آش همین است و کاسه همین .
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    3 36
    مردم ناراحتن از فحش دادن ؟ عجب تو کدوم کشور زندگی میکنید ؟ مردم خودشون صبحشون با فحش شروع میشه و شب با فحش خوابشون میبره
  • بنده خدا IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    27 4
    بعضی از اینها یک مشت لقمه حرام هستند که پدر و مادرشان اینها را با لقمه های حرام درست کردند و قلبهای سیاه دارند و حقیقت و خدا و دین را نمیفهمند. لقمه حرام هایی که در طول تاریخ چه ها که نکردند و بیشتر از اینها نبایستی توقع داشت فقط برای اینکه به اجتماع ضرر بیشتر نزنند بایستی باهاشون برخورد قاطع داشت با اونهایی که خطوط قرمز کلام خداوند را زیر پا میگذارند چون اینها با فرهنگ درست نمیشوند دیدیم که توی این چهل سال به کجا رسیده اند شلوار های کو تاه و شلوار های پاره و چه ساختار شکنیها که هنوز هم ادامه دارد .اگه برخورد قاطع نکنید میبازید.
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    15 3
    بسیار عالی و آموزنده.
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    3 28
    واقعا دل بستن به زمستان سرد برای اروپا تعجب برانگیز بود. چطور ممکن است در عصر تکنولوژی برق اتمی و شبکه های به هم پیوسته.... بگذریم. حتی برای دشمن خودتان مرگ و بدبختی نخواهید! اخوی/برادر
    • مهدی IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
      1 0
      دو سه ماه صبر کن و خودت چطوریش را ببین پروفسور! از همین الان دارند بچه هاشون را با پتو می فرستند مدرسه.
  • سید IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    16 3
    دانشجوی دانشگاه های دولتی برتر کشور علاوه بر استعداد علمی و هوش یک لازمه دیگر هم دارد و آن شأنیت خانوادگی و فرهنگی والا است که البته معدود افرادی فقط به جهت خرخوان بودن و بدون داشتن هوش لازم و وجهه و شأنیت فاخر خانوادگی، در میان سایر دانشجویان بُر می خورند و پس از مدت کوتاهی ظاهرسازی، بالاخره ماهیت اصلی خود را بروز می دهند!
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    11 3
    شان دانشجو و دانشگاه در افکار عمومی ایرانیان پس از اغتشاشات مبتذل و زشت کلامیشان به شدت متزلزل شده و بخصوص در محیطهای دانش آموزی دانشگاه شریف مایه طنز و لطیفه گویی شده
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    9 2
    والا فحش انرژی منفی هست که صددرصد به خودت برمیگرده....
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    13 2
    سابُّ المُؤمِنِ کالمُشرِفِ علی الهَلَکَةِ .ناسزا گویِ به مؤمن همچون کسی است که در آستانه هلاکت باشد . ان شاءالله به زودی خداوند این هتاکان بددهان را سرجایشان بنشاند
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    14 2
    همه مشکل اینه که چرا باید برخی از جامعه دانشجویان هرچیزی که دشممن میگه رو بدون فکر اجرا کنند؟ چون مسخ رسانه شدند مسخ شدگی عقل و ارده رو زایل میکنه
  • گرجی IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    4 12
    فقط قیافه تو باعث میشه آدم ایست قلبی کنه !
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    0 0
    هر که با ولایت درافتاد بی شک به خاک مذلت افتاد و بدعاقبت شد و خواهد شد . اللهم احفظ قائدنا الخامنه ای مدظله العالی اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم والعن اعدائهم واهلک عدوهم اجمعین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس