نرم افزار crm چیست؟ اگر شما هم به دنبال یافتن پاسخ این سوال هستید، توصیه میکنیم با ما تا انتهای این مقاله همراهباشید؛ چرا که در این مقاله قصد داریم شما را با پاسخ این سوال و کاربرد نرم افزار crm و اینکه چگونه این نرمافزار میتواند از طریق جلب رضایتمندی مشتری، موجب افزایش سود و بهبود کسب و کار شود آشنا کنیم.
این مسئله که مشتریان یک شرکت، مهمترین دارایی آن شرکت و یا سازمان هستند، امری پذیرفته شدهاست؛ حال ما با استفاده از نرمافزار crm میتوانیم مشتریان فعلی را حفظ کرده و آنها را به خرید مجدد از شرکت خود ترغیب کنیم که این امر، ما را در کسب هدف اصلی هر سازمان یعنی بقا یاری میکند.
نرم افزار crm چیست؟
crm نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری ، مخفف شده عبارت انگلیسی customer relationships management software است. نرم افزار crm باعث ایجاد یک رابطه بلندمدت و همچنین حفظ این رابطه با مشتریان سازمان شده و از این راه به یک شرکت کمک میکند تا مشتریان سودآور خود را شناسایی کرده و به جذب و حفظ و پرورش آنها بپردازند. علاوه بر این، این نرمافزار اطلاعات مربوط به مشتریان را جمعآوری کرده و آنها را در یک پایگاه یکپارچه ذخیره میکند و بدین ترتیب سازمانها میتوانند با مطالعه این اطلاعات یکپارچه به درک صحیحی از رفتار مشتریان خود برسند. خدماتی که این نرمافزار ارائه میکند، به حدی کارآمد است که امروزه بسیاری از سازمانها برای حل مشکلاتی نظیر گزارشات غیرقابل اطمینان و فرآیندهای ناکارآمد، از نرمافزار crm استفاده میکنند.
اهداف نرم افزار crm
در بخش « نرم افزار crm چیست » فهمیدیم که نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری تمامی روابط و تعاملات را که یک شرکت با مشتریان خود دارد، مدیریت کرده و از طریق استراتژیها و ابزارهایی باعث شود که رضایت مشتریان جلب شود و بدین ترتیب سوددهی کسب و کار نیز بیشتر شود. در ادامه قصد داریم برخی از اهداف کاربردیترین نرم افزار، یعنی نرم افزار crm را با شما در میان بگذاریم.
- از جمله اصلیترین اهداف سی آر ام را میتوان مدیریت ارتباط با مشتریان بالقوه، چگونگی پاسخگویی به نیازها و درخواستهای آنها به بهترین نحو ممکن به شمار آورد که اگر این امر به درستی صورت گیرد، موجب افزایش مشتری و به دنبال آن افزایش درآمد و موفقیت کسب و کار خواهد شد.
- نرم افزار crmنرم افزاری است که در فرایند برنامهریزی، خود را به جای مشتری میگذارد و از موقعیت مشتری به مسائل نگاه میکند تا بتواند شکافهایی که در کسب و کار شما وجود دارد را رویت کند و بتواند استراتژی موثرتری را برای پیشرفت و موفقیت سازمان شما اجرا کند.
- حتماً باید به اینمسئله توجه داشتهباشید که crmتنها یک نرم افزار نیست. نکته لازم توجه این است که به طور کلی معنا و مفهوم مدیریت ارتباط با مشتری از یک استراتژی شروع شده و در نهایت اگر بخواهیم بگوییم نرمافزار crmچیست باید بگوییم که این نرم افزار یک ابزار برای آسانتر کردن روند اجرای استراتژیهای مورد نظر یک شرکت است.
بنابراین اگر بخواهیم اهداف نرم افزار سی آر ام را به طور خلاصهتر بیان کنیم باید به موارد زیر اشاره کنیم:
- یک شمای کلی و واضح از نقطه ضعفها و نقاط قوت یک سازمان برای اتخاذ تصمیمهای بهتر ارائه میدهد.
- شناخت رفتار مشتری و ایجاد و حفظ یک ارتباط بلند مدت با او
- بهینهکردن فرایندهای پیگیری
امکانات و ویژگیهای نرم افزار crm چیست؟
اگر مایلید بدانید ویژگیهای نرم افزار crm چیست، باید بگوییم این نرم افزار امکانات بسیاری دارد که در ادامه برخی از آنها را به طور مختصر شرح میدهیم:
ثبت و دستهبندی اطلاعات مشتریان
نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری تمامی اطلاعات مربوط به مشتری را که شرکتها به آن نیاز دارند، ذخیره میکند.
اتوماسیون فروش و بازاریابی
این ویژگی که از جمله با اهمیتترین امکانات نرم افزار crm است باعث میشود که روند فروش محصولات و خدمات از مرحله یافتن و جذب مشتری تا مرحله پرداخت فاکتور توسط مشتری اتوماتیک شده و سرعت یابد.
اتوماسیون خدمات پس از فروش
شامل ابزارهایی همچون بخش سوالات متداول، بخش پرتال مشتریان و سیستم گارانتی و .... میشود که علاوه بر این که پاسخگویی به مشتریان را سریعتر و آسانتر میکند، موجب جلب رضایت بیشتر مشتری نیز میشود.
اتوماسیون گردش کار
با توجه به این امکان نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری، فعالیتهای دورهای یک سازمان به طور خودکار و بدون این که نیازی به منابع انسانی وجود داشتهباشد صورت میگیرد و این مسئله موجب آزادشدن وقت کارکنان برای انجام کارهای مهمتر میشود.
مدیریت موجودی انبار محصولات
با استفاده از این امکان نرم افزار افزایش مشتری، شما میتوانید یک وحدت و هماهنگی در بخشهای فروش، پشتیبانی، خدمات و همچنین گروه تامین شرکت خود ایجاد کنید.
مدیریت و یادآوری کارها
از جمله مشکلاتی که شرکتها در بخشهایی که توسط نیروی انسانی اداره میشوند با آن روبه رو هستند، مسئله فراموششدن کارهاست که این امر میتواند باعث شود که بسیاری از مشتریان بالقوه شما به دلیل اینکه پرسنل شما پیگیریکردن درخواستهای آنها را فراموش کردهاند، از خرید از سازمان شما صرفنظر کرده و به خرید از رقبای شما بپردازند. اگر بخواهید بدانید که در این زمینه کاربرد نرم افزار crm چیست، باید بدانید که این نرمافزار دارای ابزارهایی برای برنامهریزی و یادآوری و گزارشگری است که میتواند شما را در نظمدادن به بخشهای مختلف سازمان یاری کند.
گزارش ساز
از جمله مشکلاتی که مدیران کسب و کارها به ویژه کسب و کارهای سنتی با آن روبرو هستند، مسئله گزارشگیری است، چرا که این فرآیند به طور کلی زمانبر و غیر قابل اطمینان است که این مسئله در کسب و کارهای سنتی کمی تشدید میشود. دقیقاً به دلیل همین غیرقابلاطمینانبودن، مدیران نمیتوانند برای اتخاذ تصمیمهای خود به این گزارشها استناد کنند؛ اما گزارشساز نرم افزار crm با ایجاد یک فضای مشخص برای اطلاعات یکپارچه، باعث میشود که گزارشات حاصل از این نرم افزار دقیق و بهروز و قابل اعتماد باشد.
سخن پایانی
در این مقاله سعی داشتیم که بدانید نرم افزار crm چیست و در پاسخ آن گفتیم که این نرمافزار ابزار و وسیلهای است که فروشنده و مشتری را برای دستیابی به اهداف دوطرفه به یکدیگر متصل میکند و برای دستیابی به این امر از مجموعه ابزارهایی همچون اتوماسیونکننده وظایف، همیار فروش، سهولت پاسخگویی به مشتریان و رسیدگی به فروش و .... استفاده میکند. امروزه با استفاده از این نرم افزار یعنی نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری میتوان کسب و کارهای سنتی را به سازمانهای مدرن هوشمند و دانشمحور تبدیل کرد.
** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است