تکذیب هرگونه مذاکره بیروت و دمشق درباره خبرنگار آمریکایی

منابع آگاه در وزارت خارجه سوریه هرگونه میانجیگری رئیس دستگاه امنیتی لبنان برای خبرنگار آمریکایی که گفته می‌شود در سوریه ناپدید شده را، تکذیب کردند.

به گزارش مشرق، منابع آگاه در وزارت خارجه سوریه از طرح مجدد موضوع میانجیگری سرتیپ «عباس ابراهیم» ​​مدیرکل سازمان امنیت عمومی لبنان در مورد «آستین تایس» روزنامه‌نگار آمریکایی ابراز تعجب کردند.

واشنگتن مدعی است که آستین تایس، روزنامه‌نگار آزاد و عضو سابق نیروی دریایی ایالات متحده، در سال ۲۰۱۲ در یک ایستگاه بازرسی در نزدیکی دمشق ربوده شده است.

این منابع در گفت‌وگو با روزنامه سوری «الوطن» تصریح کردند: « ما از سخن گفتن مجدد از میانجیگری سرتیپ عباس ابراهیم در خصوص تایس که ایالات متحده آمریکا ادعا می‌کند در سوریه مفقود شده، تعجب می‌کنیم».

این منابع تاکید کردند که هیچ مذاکرات و میانجیگری‌ مشخصی از سوی هیچ طرفی در خصوص این امر صورت نگرفته و سوریه پیشتر تاکید کرده که هیچ اطلاعاتی درباره این روزنامه نگار آمریکایی ندارد.

این در حالی است که چند ساعت پیش از این، دفتر مدیرکل امنیت عمومی لبنان اعلام کرده بود که کشورش همچنان در حال میانجیگری میان واشنگتن و دمشق درباره سرنوشت تایس است و این ماموریتِ «زمان‌بر و پیچیده» همچنان ادامه دارد. «کارها به کندی پیش می رود، اما همانطور که باید باشد، پیش می‌رود و مذاکرات درباره این موضوع متوقف نشده است».

وزارت خارجه سوریه، آگوست پیش، طی بیانیه‌ای به ادعای واشنگتن در خصوص ربودن، مخفی کردن یا بازداشت شهروندان آمریکایی، از جمله تایس واکنش نشان داده بوده و اعلام کرده بود که این اظهارات گمراه‌کننده و به دور از منطق است و دمشق هر گونه بازداشت و ربودن شهروندان آمریکایی در مناطق تحت حاکمیت خود را قویا رد می‌کند. به ویژه که دولت آمریکا پیشتر اذعان کرده بود که تایس و شهروندان آمریکایی دیگر، به طور غیرقانونی وارد خاک سوریه شده‌اند.

در این بیانیه آمده بود: «این دولت آمریکا بود که مفاد توافقنامه‌های وین در خصوص روابط کنسولی و دیپلماتیک را نقض کرد و حتی ده‌ها شهروند آمریکایی را به سفر به سوریه بدون کسب مجوز از دولت آن و به شکل غیرقانونی به مناطق حضور گروه‌های تروریستی مسلح تشویق کرد».

وزارت خارجه سوریه همچنین تاکید کرد که هرگونه گفت وگو و تماسی با دولت آمریکا تنها به صورت علنی و بر پایه احترام به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه و همچنین عدم مداخله در امور داخلی آن امکان پذیر است. آمریکا باید هرچه سریعتر و بدون هیچ شرطی نیروهای اشغالگرش را از سوریه خارج کند و به سرقت منابع نفتی وگندم  و حمایت از گروه‌های تروریستی پایان دهد.

دمشق همچنین اعلام کرد که طرف آمریکایی باید به اقدامات قهری یکجانبه تحمیل شده بر مردم سوریه پایان دهد. دولت آمریکا مفاد کنوانسیون وین در مورد روابط کنسولی و دیپلماتیک را نقض کرده است. واشنگتن ده‌ها آمریکایی را تشویق کرده که بدون اجازه دولت سوریه و به صورت غیرقانونی وارد این کشور شوند.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا پیش از این ادعا کرده بود که نظام سوریه روزنامه‌نگار آمریکایی مفقودشده از ۱۰ سال پیش در این کشور را تحت بازداشت دارد و واشنگتن بارها از دولت سوریه خواسته تا برای بازگشت آستین تایس به آمریکا همکاری کند.

اما وزارت خارجه سوریه به صراحت اعلام کرد که دولت آمریکا باید در مقابل خانواده‌های شهروندان آمریکایی اعتراف کند که خود آن‌ها را به سفر به سوریه و تعامل با گروه‌های تروریستی مسلح به بهانه‌های مختلف بدون توجه به میزان امنیت جانی آن‌ها ترغیب کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس