کد خبر 1429679
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۸
مغرب به دنبال برگزاری نشست عربی-اسرائیلی-آمریکایی

رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که مغرب ژانویه آینده میزبان نشست عربی-اسرائیلی- آمریکایی در منطقه مورد مناقشه صحرای غربی خواهد بود.

به گزارش مشرق، رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که مغرب ژانویه آینده در شهر الداخله واقع در منطقه مورد مناقشه صحرای غربی میزبان نشست النقب ۲ با مشارکت وزرای خارجه آمریکا، رژیم صهیونیستی، مصر، امارات، اردن و بحرین خواهد بود.

شبکه تلویزیونی « i۲۴NEWS» به نقل از منابع آگاه مغربی گزارش داد که این کشور برای میزبانی کارگروه‌هایی که هدف آن پیشبرد پروژه‌هایی در زمینه امنیت منطقه‌ای، امنیت غذایی، آبی، انرژی، بهداشت، آموزش و گردشگری است، آماده می‌شود و این نشست مقدمه‌ای برای نشست النقب ۲ خواهد بود.

به نوشته روزنامه «رأی الیوم»، این منابع گفتند که مغرب برای متقاعد کردن تشکیلات خودگردان فلسطین جهت مشارکت در این نشست تلاش می‌کند.

این شبکه صهیونیستی اشاره کرد که «ناصر بوریطه» وزیر خارجه مغرب در نشست النقب که ماه مارس گذشته برگزار شد، گفته بود:«امیدوارم در صحرای دیگری با یکدیگر ملاقات کنیم». اشاره بوریطه به میزبانی نشستی در صحرای غربی بود.

صحرای غربی [جمهوری دموکراتیک عربی صحرا]، منطقه‌ای مورد مناقشه میان دولت مغرب و جبهه پولیساریو است. پولیساریو پس از خروج اسپانیا در سال ۱۹۷۶، جمهوری دموکراتیک عربی صحرا را در مستعمره پیشین اسپانیا ایجاد کرد و به مخالفت با اقدام اسپانیا در تقسیم صحرای غربی میان مغرب و موریتانی پرداخت.

موریتانی و پولیساریو در سال ۱۹۷۹ با یکدیگر صلح کردند و بدین ترتیب بخش جنوبی جمهوری صحرا (به نام وادی الذهب) به این جمهوری بازگشت اما پادشاهی مغرب تمام منطقه شمالی صحرای غربی را که «الساقیة الحمراء» نامیده می‌شود، در اشغال خود نگاه داشت و ضمیمه خاک خود کرد. از آن پس جبهه پولیساریو بر روی مقاومت علیه مغرب متمرکز شده است.

چندی پیش، یک روزنامه صهیونیستی فاش کرد که رژیم صهیونیستی مشاور و کارشناس نظامی و همچنین تجهیزات به مغرب ارسال کرده است تا رباط با جبهه پولیساریو مقابله کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس